برترین های کسب و کارخانواده

خواص عقیق سرخ در روایات + خواص عقیق کبود در روایات

آشنایی با سنگ عقیق کبود

سنگ عقیق کبود یا عقیق آبی یکی از سنگ های قدیمی می باشد که در زمان های گذشته در صنعت جواهرسازی و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه بسیاری از ظروف و کاسه ها مربوط به دوران باستان و بسیار قدیمی کشف شده است که با این نوع سنگ ها ساخته شده اند که بسیاری از این سازه ها مربوط به پادشاهان و اشراف زادگان بوده اند. سنگ عقیق یمنی را معمولا با رنگ قرمز و نارنجی مایل به زرد می شناسند اما جالب است که بدانید علاوه بر عقیق یمنی کبود می‌توان عقیق یمنی در رنگ های متنوع دیگری مانند قهوه ایی، سیاه، یاسی و … مشاهده کرد.

سنگ عقیق کبود از ترکیب شیمیایی سیلیکات (sio2) تشکیل شده است. این سنگ از خانواده کوارتز و کلسدونی می باشد که سختی آن بین ۶.۵ تا ۷ در مقیاس موس می باشد. سنگ عقیق کبود یمنی و عقیق آبی از دوران باستان تا امروز بسیار در صنعت مجسمه سازی و جواهر سازی مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز انواع مختلف انگشتر، دستبند و گردنبند با این نگین ساخته شده است و محبوبیت بسیاری در بین مردم به ویژه مسلمانان دارد.

سنگ عقیق آبی، سنگی پرخاصیت و با برکت است و خواص بسیاری از دارد به طوری که در روایات و احادیث بسیاری استفاده از ان توصیه شده است. به طور کلی سنگ عقیق در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، خاکستری، آبی و سفید مشاهده می‌شود که نوع یمنی آن در رنگ های قرمز و کبود از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با سنگ عقیق و ویژگی ها و خصوصیات بیشتر از آن هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط یه سنگ عقیق را از مقالات جواهر هشتم مطالعه بفرمایید.

تشخیص عقیق کبود اصل | خواص عقیق کبود سلیمانی خواص عقیق کبود در روایات

در مورد خواص عقیق در روایات و احادیث اسلام مطالب بسیاری از معصومین و بزرگان دین بیان شده است و به همراه داشتن این نگین خواص مادی و معنوی بسیاری دارد. با توجه به اینکه عقیق کبود نیز از خانواده سنگ عقیق میباشد از همین رو می توان خواص سنگ عقیق را از این سنگ استخراج کرد. در ادامه این مقاله برخی از مهم ترین خواص این سنگ روایات و احادیث را بیان کرده ایم:

+ از بین فقر یکی از مهم ترین خواص عقیق کبود در روایات و احادیث و به طور کلی انواع عقیق میباشد که به آن اشاره شده است. امام رضا (ع) در مورد آن فرموده اند: در دست داشتن انگشتر عقیق باعث از بین رفتن فقر و نفاق در زندگی می شود.

+ در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) می توان به خواص عقیق کبود در روایات پی برد که فرمودند: بعید است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و خالی از درهم و دینار باشد.

خواص سنگ عقیق کبود

با ایمان ترین سنگ در میان دیگر سنگ ها
امام صادق (ع) فرمودند: “دوست می دارم که هر مؤمنی از شیعیان ما یکی از پنچ انگشتر را در دست به همراه داشته باشد. یکی از آن ها سنگ عقیق می باشد، زیرا عقیق با ایمان ترین و مؤمن ترین سنگ به پروردگار و ما اهل بیت، در میان دیگر سنگ ها می باشد.”

پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: “در شب معراج که در آسمان ها سفر می کردم (به عرش رفتم) به مرتبه ای رسیدم که نزدیک تر از آن به مقام ربوبیت، تصورپذیر نخواهد بود. سپس خداوندگار عالم با من در آنجا بین دو کوه عقیق سخن گفت.”

برطرف نمودن خستگی و ناراحتی های چشمی یکی از خواص سنگ عقیق اصل است. کافیست نگین را پس از پاکسازی به مدت زمان پنج الی بیست دقیقه بر روی پلک بگذارید.

در مواقع خستگی و کوفتگی چشمها می توانید از قطعه ای عقیق بر روی پلکهایتان به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در روز استفاده نمایید.

آرامش بخشیدن به حوزه احساسی، ارتقای اعتماد به نفس در ارتباطات، مفید برای رها شدن از عادت های منفرد در ارتباطات و سخن گفتن گوشه ای از خواص عقیق آبی است. گونه آبی نواری در کمک به فرد در ارتباط برقرار کردن با حقیقت وجودی خود، افزایش ارتباط با قوای ادراک درونی دل و اتصال به خرد درونی مفید است.

از دیرباز، قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند، عقیق سنگی است که آن را حرز و حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند. انگشتر عقیق برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.

جهت مشاهده انگشتر حاج قاسم سلیمانی کلیک کنید

تشخیص عقیق کبود اصل | خواص عقیق کبود سلیمانی

مهم ترین منابع سنگ عقیق کبود

عقیق قرمز، زرد، خاکستری مایل به آبی و سفید و حتی سیاه هم یافت می شود. بطور کلی منابع سنگ معدنی عقیق روی کره زمین فراوان است. ولی ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین مقدار منابع این گوهر در رنگ ها و طراح های مختلف در آن وجود دارد، تا جایی که هم در سواحل دریای خزر و هم سواحل خلیج فارس و یا بر بستر اکثر رودخانه های ایران سنگ عقیق و گاها انواع عقیق کبود یافت می شود. شهرستان نمین در استان اردبیل از جمله بزرگترین معادن این کانی در جهان هست. با توجه به اهمیت خواص عقیق آبی آسمانی، این گوهر در اوروگوئه، برزیل، ایتالیا، هند، چین، مکزیک، ماداگاسکار، مصر، اسکاتلند، آمریکا، کانادا و آلمان وجود داشته و تولید می شود. گونه های برزیلی نیز برای حکاکی کردن بسیار عالی می باشند.

جهت خرید و قیمت انگشتر عقیق سرخ و قیمت انگشتر عقیق کبود اینجا کلیک کنید

 

نمایش بیشتر

مهرداد مهرآور

مهرداد مهرآور، نویسنده و متخصص حوزه سنگ‌های قیمتی، با شور و اشتیاقی فراوان به بررسی و به اشتراک گذاری دانش خود در این زمینه می‌پردازد. او از جوانی علاقه‌مند به زمین‌شناسی و معدن‌کاری بوده و این علاقه او را به دنیای گوهرها و سنگ‌های قیمتی سوق داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا