برترین های کسب و کارصنعت و تجارت

درمان کیست مخاطی زیر زبان

به گزارش مشرق، یک نوع از بیماری عفونی و یا کیست که در زیر زبان به صورت زائده های برجسته پدید می آید زائده های زیر زبانی گفته میشود که ممکن است باعث بروز بیماری های بدخیم شود.

به برجستگی هایی که در زیر زبان به صورت ناگهانی و یا طی برهه زمانی ایجاد میشود، زائده های زیر زبان گفته می شود. در اغلب موارد این زائده ها بدون عوارض و یا درد می باشد. علت به وجود آمدن این برجستگی ها میتواند مربوط به اختلالات غدد بزاقی و یا عفونت های باکتریال مربوط به این قسمت باشد.

هنگامی که در زیر زبان کیست به وجود می آید، ممکن است این کیست عفونت کند. هنگام عفونت، غدد لنافوی دچار تورم شده و باعث میشود تا انتقال بزاق را با مشکل مواجه کند. در این مرحله فرد دچار درد و التهاب و تورم در ناحیه زیر زبان می شود و اگر مراحل درمان صورت نگیرد، این تورم منجر به تب و یا آبسه می شود.

احساس درد در زیر زبان

برخی از افراد که دچار زائده های زیر زبان شده اند، ممکن است که احساس درد در زیر زبان خود کنند. علت درد در این ناحیه ممکن است به دلیل اختلالات سیستمیک باشد. همچنین ممکن است علت درد، عفونت ویروسی و یا عامل غیر عفونی باشد.

عواملی مانند بیماری های ایمنی و کمبود تغذیه ای ممکن است باعث ایجاد زخم در زیر زبان شود که با درد شدید همراه است. اگر دچار چنین مشکلی شده اید حتما به متخصص دهان و دندان مراجعه کنید.

علت به وجود آمدن زائده زیر زبان

علت های زیادی در رابطه با به وجود آمدن بیماری های زبانی وجود دارد. برخی از عوامل بروز این بیماری عبارتند از:

  • کیست های مخاطی دهان: کیسه های مایع شکلی که به رنگ آبی تیره هستند در زیر زبان قرار دارد. این کیسه در اطراف دهانه های غدد بزاقی دهان به وجود می آید. کیست مخاطی میتواند به شکل دوره ای از بین برود و با تحریک آن باز هم ظاهر شود.
  • زخم کانکر: در زیر زبان ممکن است زخم هایی صورت بگیرد که حاصل تغییرات سیستمیک بدن میباشد. این زخم ها مانند آفت دهان هستند که به شکل جوش در زیر زبان و یا هر نقطه ی دیگر از دهان ایجاد شود. به این زخم ها ضایعات دهانی نیز گفته میشود.

دیگر عواملی که میتواند باعث ایجاد زخم کانکر در زیر زبان شود عبارتند از:

۱- آسیب رسیدن به بافت های زیر زبان

۲- استفاده بیش از حد از ادویه در غذا و مصرف زیاد لبنیات

۳- در برخی از موارد ممکن است به دلیل تغییرات دوران قاعدگی، تغییرات هورمونی و یا بارداری و یائسگی باشد.

۴- بیماری سلیاک که یک نوع اختلال در دستگاه گوارش میباشد.

۵- کمبود آهن، فولات، ویتامین و B۱۲

۶- داشتن استرس جسمی یا عاطفی و اضطراب

۷- عوامل ژنتیکی

  • ویروس پاپیلوم انسانیHPV : این نوع از بیماری، رایج ترین بیماری و عفونت از راه مقاربتی میباشد که دانشمندان ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۸۰ زیر گروه HPV را شناسایی کرده اند. این نوع از بیماری منجحر به ایجاد ضایعات پوستی میشود.

این نوع از بیماری های دهانی جزئی، علامتی ندارد اما ممکن است متوجه برخی علائم زیر شوید:

– زائده های ریز و کوچک در زیر دهان

– زائده های ، صورتی و یا قرمز رنگ

– برآمدگی های بدون درد

این عفونت ها ممکن است توسط بدن و بدون درمان در طی ۲ سال از بین برود. اما باید بدانید که این نوع از عفونت یکی از اصلی ترین دلایل سرطان های حفره حلق میباشد.

  • کیست لنفواپیتلیال: در زیر زبان و در قسمت غدد بزاق، کیست لنفواپیتلیال به وجود می آید که این کیست به رنگ زرد بوده و به شکل برجستگی های زیر زبان بوده و علامت این کیست در اغلب موارد به شکل علامت عفونت اچ آی وی میباشد. همچنین این بیماری غیر سرطانی بوده و خطر جدی به همراه ندارد.
  • سیالولیتیازیس: یکی از شایع ترین علت تورم در غدد بزاقی، بیماری سیالولیتیازیس میباشد. این بیماری در اغلب موارد با درد همراه بوده و به شکل کیست در زیر زبان ایجاد میشود. برخی از علائم بیماری سیالولیتیازیس عبارتند از:

– احساس درد یا ناراحتی در دهان که هنگام غذا خوردن بدتر می شود

– درد یا التهاب در زیر فک

– عفونت درغده آسیب دیده یا نزدیک آن

– خشکی دهان

  • تومور غده بزاقی: این نوع بیماری از حساسیت بیشتری نسبت به دیگر بیماری ها برخوردار است. چرا که احتمال بدخیم بودن آن بسیار زیاد میباشد.

علائم تومور غده بزاقی عبارتند از:

۱- ورم توده ای و یا احساس درد در زیر زبان، فک، گوش یا گردن

۲- بی حس بودن عضلات و یا ضعف عضلانی در قسمتی از صورت

۳- مشکل در باز کردن دهان یا بلعیدن

۴- تخلیه مایع یا ترشح از گوش

در صورت احساس وجود زائده در زیر زبان خود و همچنین احساس درد در آن ناحیه، هر چه سریع تر به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.

برای وقت گرفتن از متخصص ایمپلنت در تهران با شماره های زیر تماس بگیرید.

چگونگی تشخیص بیماریهای دهانی

با انجام آزمایشات و نمونه برداری ها و یا توضیحات درباره ی سابقه ی بیماری دهانی، میتوان هر چه سریع تر این بیماری را تشخیص داد و نسبت به درمان آن اقدام کرد. آزمایشات و نمونه برداری های انجام شده در زمینه شناسایی نوع ضایعه زیر زبان شامل: انجام آزمایشات خون، آزمایش های تصویر برداری، انجام نمونه برداری و راه های شناسایی عوامل بیماری زا و عفونی است.

درمان زائده‌های زیر زبان

برخی از بیماری های زیر زبانی نیازی به درمان ندارند و خود به خود و به مرور زمان از بین میرود. این بیماری ها شامل: زخم کانکر و عفونت های خفیف و جزئی HPV می باشد.

درمان زخم دهانی HPV

متخصصان بیماری دهان میتوانند با روش انجماد، زخم را منجمد و یا با تزریق داروی ضد ویروس مانند اینترفرون آلفا و یا B۲ باعث بهبود این بیماری بشوند.

درمان کیست ها

پزشک ممکن است اقدام به تخلیه کیست های لنفواپیتلیالی و کیست های مخاطی دهان کند. آن ها ممکن است برداشتن کیست را با استفاده از لیزر درمانی یا انجماد با کرایوتراپی را نیز توصیه کنند.

درمان سیالولیتیازیس

این نوع از بیماری ممکن است با استفاده ار داروی ضد التهاب درمان شود. همچنین برای درمان این بیماری پزشکان با استفاده از ماساژ دادن غده بزاقی و قسمت آسیب دیده، سنگ را به بیرون فشار دهند. اگر این نوع از درمان جوابگو نباشد، پزشک راه دیگری از جمله جراحی را توصیه میکند.

درمان تومورهای غدد بزاقی

این بیماری به دلیل اینکه در اغلب موارد خطرناک می باشد ، پزشکان برای درمان، جراحی را توصیه میکنند. در حین جراحی، پزشک تومور را به همراه برخی از بافت های اطراف از بین می برد. هنگامی که پزشک سلول سرطانی را در نقاط دیگر بدن شناسایی کند، ممکن است برای درمان آن از روش پرتو درمانی و یا شیمی درمانی استفاده کند.

درمان خانگی زائده های زیر زبان

در این قسمت از مقاله میخواهیم درباره ی نحوه درمان خانگی کیست و یا زائده زیر زبان اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

چند نمونه از درمان خانگی زائده های زیر زبان که شامل موارد زیر میباشد:

درمان زائده های زیر زبان با آب و نمک

نمک یک ماده ی ضد عفونی کننده میباشد که میتوان برای درمان عفونت های دهان و دندان از آن استفاده کرد. نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و روزانه سه مرتبه به عنوان دهانشویه طبیعی از آن استفاده کنید.

درمان زائده های زیر زبان با یخ

با استفاده از یخ می‌توانید درد ناشی از کیست و یا التهاب و تورم را بهبود ببخشید. برای این منظور، می‌توانید از یک کمپرس سرد در ناحیه ای که دچار التهاب شده است استفاده کنید تا تورم و درد کاهش پیدا کند.

زائده های زیر زبان چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان زائده های زیر زبان با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک خاصیت ضد التهابی دارد که با استفاده از آن به کاهش درد و تورم ناشی از تومور ها کمک می کنید. با خارج کردن ژل از برگ آلوئه ورا و مالیدن آن روی منطقه آسیب‌دیده و شستن آن با آب ولرم می‌تواند به درمان کیست دهان و زخم لب ها کمک کند.

برای درمان بیماری های دهان میتوانید در اولین مرحله از درمان های خانگی استفاده کنید. توجه داشته باشید زمانی میتوانید از روش خانگی استفاده کنید که این نوع از بیماری سطحی بوده در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه معاینه تومور های داخلی

معاینه بیماری های دهانی باید به صورت کامل و منظم انجام شود. در این قسمت سعی داریم تا درباره ی نحوه معاینه تومور های دهانی اطلاعاتی در اختیار شما قرا دهیم.

۱- قسمتی که دچار تورم شده را لمس کنید تا منشأ بافتی آن شناسایی شود.

۲- رنگ و اندازه ی زائده را ببینید.

۳- اگر در قسمت برجستگی تورم وجود داشته باشد و همچنین وزن بیمار روند کاهشی داشته باشد، ممکن است نشانه ی بدخیمی این بیماری باشد.

۴- هر گونه زائده ی قرمز و گرمی ممکن است نشان دهنده التهاب و تورم باشد. بنابراین به این زائده ها توجه کنید.

۵- بررسی قوام که شامل قوام ضایعه نرم، سفت، سخت و سنگی مثل سرطان متاستاتیک و قوام بیماری های هوجکین میباشد.

۶- علت مواج بودن تورم را بررسی کنید چرا که ممکن است به دلیل وجود آبسه و کیست در بافت های نرم باشد.

۷- اگر تورم ثابت باشد ممکن است نشانه ی بدخیم بودن بیماری باشد. پس حتما در هنگام معاینه به ثابت بودن و یا متحرک بودن آن توجه نمایید. کیست مخاطی یا موکوسل به عارضه‌ای اطلاق می‌گردد که به صورت یک برآمدگی حاوی مایع روی لب یا دهان بروز می‌‌کند.

این بیماری که ظاهری شبیه به زگیل دهانی دارد، زمانی عود می‌کند که مسیر غدد بزاقی داخل دهان بنا به دلایلی خاص انسداد می‌یابد. اکثر موکوسل‌های دهانی روی لب پایینی ظاهر می‌شوند اما بعضی­ مواقع ممکن است هرجایی داخل دهان هم بروز کنند. این کیست‌های دهانی معمولاً موقتی و بدون درد هستند. اما در صورت بی‌توجهی و عدم رسیدگی ممکن است دائماً ظاهر شوند و عود کنند.

انواع کیست دهانی

موکوسل یا کیست‌های دهانی انواع متعددی دارند:

  • کیست مخاطی برون‌ریز: این کیست شایع‌ترین نوع موکوسل دهانی است و ترشح یا برون‌ریزش بزاق دهان از غده بزاقی به داخل بافت مجاور علت اصلی بروز آن است. در نتیجه این مشکل یک برآمدگی یا ورم در ناحیه آسیب­دیده عود می‌کند که معمولاً زخمی سرباز و بدون پوشش مخاطی است اما با بافت دانه‌دانه‌ای احاطه شده است.
  • موکوسل دهانی احتباسی در اثر انسداد مجرای غده بزاقی ظاهر می‌شود و از همین جهت دارای دیواره مخاطی است. این نوع موکوسل در بین افراد سالمند 50 و 60 سال شایع است.

موکوسل دهانی را براساس محل بروز نیز طبقه‌بندی می‌کنند:

  • موکوسل سطحی: این نوع ضایعه دهانی درست زیر سطح مخاطی دهان ظاهر می‌شود و در بیشتر موارد بعد از 30 سالگی رخ می‌دهد.
  • موکوسل کلاسیک: این نوع موکوسل در لایه فوقانی غده بزاقی فرعی بروز می‌کند.
  • موکوسل عمیق: بروز این نوع کیست دهانی در لایه تحتانی غشاء مخاطی شایع است.

علل بروز کیست‌های دهانی؟

ضربه ناگهانی یا تروما به دهان شایع‌ترین علت بروز موکوسل دهانی است ازجمله:

  • گازگرفتن لب (متداول‌ترین علت بروز)
  • ضربه خوردن از ناحیه گونه
  • سوراخ شدن بافت اطراف لب بنا به هر دلیل مانند جراحی زیبایی
  • دندان‌های مجاور علت بروز آسیب‌دیدگی مزمن باشند

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عادت گاز گرفتن لب در مواقع استرس ممکن است فرد را در معرض ریسک ابتلا به موکوسل دهانی قرار دهد. بعضی افراد نیز به خاطر استفاده از خمیردندان ضدجرم و به دنبال آن ایجاد حساسیت دچار این ضایعه دهانی می‌شوند.

کیست دهانی در افراد 10 تا 25 سال بسیار شایع است. اما، بروز آن به‌طورکلی در بین تمامی گروه‌های سنی متداول است. نرخ ابتلا به موکوسل در بین زنان و مردان یکسان است و فرق چندانی نمی‌کند.

علائم کیست‌های دهانی کدامند؟

علائم و نشانه‌های موکوسل دهانی به دو عامل بستگی دارد. اول اینکه کیست در کدام لایه از پوست قرار دارد و هر چند وقت یکبار عود می‌کند. بیشتر کیست‌ها بدون درد اما آزاردهنده هستند. اگر این ضایعه دهانی حالت مزمن پیدا کند و مرتب ظاهر شود به‌مرور زمان دردناک خواهد شد.

علائم کیست دهانی مجاور سطح پوست عبارتند از:

  • افزایش ورم
  • برآمدگی به رنگ مایل به آبی
  • نرمی
  • ایجاد زخمی به قطر کمتر از 1 سانتیمتر

علائم کیست‌هایی که در لایه‌های عمیق پوست قرار دارند عبارتند از:

  • شکل مدور
  • رنگی مایل به سفید
  • نرمی

زمان مراجعه به پزشک

لازم است افراد در زمان مشاهده هر نوع موکوسل چه در داخل چه اطراف دهان به پزشک مراجعه کنند. پزشک در تشخیص صحیح بروز ضایعه دهانی به بیمار کمک خواهد کرد و از بروز سایر عارضه‌های جدی‌تر پیشگیری می‌کند. در صورتی که سایز کیست دهانی بزرگ است و ایجاد ناراحتی می‌کند بایستی جهت تعیین وقت با پزشک اقدام نمایید. اگرچه اکثر موکوسل‌های دهانی قطری کمتر از 1 سانتیمتر دارند، در موارد نادری ممکن است قطر آنها به 3.5 سانتیمتر هم برسد.

کیست‌های دهانی کوچک و بدون‌درد اغلب‌اوقات قابل تشخیص نیستند مگراینکه به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. این نوع کیست‌ها عمدتاً داخل بافت دهان ظاهر می‌شوند. در این مواقع دندان‌پزشک بیمار را جهت درمان بیوپسی یا بافت‌برداری و سایر آزمایشات تشخیصی به پزشک عمومی ارجاع می‌دهد.

معمولاً پزشکان به بیماران پیشنهاد می‌کنند از دستمالی کردن کیست دهانی پرهیز کنید و اجازه دهید به‌خودی‌خود التیام یابد. اگر بعد از گذشت 2 ماه موکوسل دهانی همچنان وجود دارد مجدداً به پزشک مراجعه فرمایید.

نحوه تشخیص موکوسل دهانی به چه صورت است؟

تشخیص موکوسل دهانی به بررسی علائم و نشانه‌های بالینی بستگی دارد. نکته‌ای که پزشکان به آن توجه دارند این است که بدانند آیا بیمار سابقه ضربه ناگهانی یا تروما در اثر گازگرفتن لب داشته است یا خیر. پاسخ بیمار کمک شایانی به تشخیص صحیح و دقیق عارضه خواهد کرد.

در موارد خاصی به درمان بیوپسی یا بافت‌برداری کیست دهانی احتیاج است تا تشخیص درست حاصل گردد. طی این جراحی پزشک یک نمونه بافت ریز را جدا خواهد کرد. سپس با بررسی موشکافانه‌تر مشخص می‌شود که آیا کیست سرطانی است یا خیر.

درمان بیوپسی در موارد زیر ضروری است:

  • کیست دهانی بزرگتر از 2 سانتیمتر باشد
  • ظاهر موکوسل حکایت از لیپوم یا سرطان خوش‌خیم داشته باشد
  • هیچ گونه عمل گازگرفتن لب یا ضربه ناگهانی به لب یا دهان صورت نگرفته باشد

روش درمان کیست دهانی به چه صورت است؟

نوع درمان به شدت موکوسل دهانی بستگی دارد. بعضی‌اوقات نیازی به درمان موکوسل نیست و با گذشت زمان خودبه‌خود خوب خواهند شد. کیست‌های دهانی سطحی نیز اغلب به‌خودی‌خود درمان خواهند شد. به منظور پیشگیری از بروز عفونت یا آسیب‌دیدگی بافت‌ها بهتر است از دستمالی کردن و خوددرمانی اجتناب ورزید. آن دسته از موکوسل‌های دهانی که مرتب عود می‌کنند و مزمن هستند احتیاج به اقدامات پزشکی درمانی بیشتری دارند.

درمان‌های خانگی

گاهی‌اوقات کسب بهبودی از عارضه موکوسل دهانی صرفاً با صبر و گذشت زمان حاصل می‌گردد. لازم است بیمار هر چند وقت یکبار کیست دهانی را چک کند که مبادا عفونی شود و سایز آن بزرگتر شود. شستشوی موکوسل دهانی با آب‌نمک ولرم در تسریع فرآیند بهبودی کمک‌کننده است.

اگر فردی هستید که مرتب لب و گونه خود را به هر دلیلی گاز می­گیرید، بهتر است به دنبال راه‌حلی برای رفع این عادت غلط باشید. دقت کنید چه مواقعی اقدام به گاز گرفتن لب و گونه می‌کنید-آیا عادت غلط با استرس، اضطراب یا کسالت در ارتباط است یا خیر. زمانی که علت گاز گرفتن لب شناسایی شد وقت آن است تا به دنبال روشی برای متوقف کردن این عادت غلط باشید. جویدن آدامس‌های بدون‌قند یکی از روش‌های کاربردی و موثر است و از این طریق می‌توانید بدون آسیب رساندن به بافت دهان از شر این عادت غلط خلاص شوید.

هرچند برخی درمان‌های خانگی در درمان کیست‌های دهانی موثر هستند اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید و تشخیص عارضه را به دست متخصص بسپارید. پزشک با انجام معاینات مشخص می‌کند که آیا بیماری جدی‌تری مانند سرطان دهان در بروز موکوسل دهانی دخالت دارد یا خیر.

شکاف دادن کیست

در اکثر موارد موکوسل‌ها ظرف چند روز و بدون احتیاج به مداخله از بین می‌رود. اغلب موارد کیست دهانی به‌سرعت التیام می‌یابند و جای زخم باقیمانده نیز درد خفیفی دارد. موکوسل دهانی زمانی عود می‌کند که مجرای بزاقی به‌طورصحیح برداشته نشود یا غدد بزاقی مجاور دچار آسیب‌دیدگی شده باشند. به همین منظور و برای پیشگیری از بروز هر نوع عفونت لازم است بیمار از دستمالی کردن یا با سوزن درآوردن کیست پرهیز نماید.

برش کیست‌های دهانی که مرتب عود می‌کنند معمولاً با یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • برش جراحی: لازم است این نوع برش با احتیاط کامل انجام گیرد تا از آسیب به رشته‌های عصبی دهان جلوگیری شود. درصورتی‌که کام دهان یا غده بزاقی مجاور صدمه ببیند ممکن است باعث عود کردن مجدد موکوسل گردد.
  • (فریز یا سرمادرمانی) به درمانی گفته می‌شود که برای معدوم‌سازی بافت‌های ناخواسته از نیتروژن مایع استفاده می‌شود. به عبارتی نیتروژن مایع از پروب عبور داده می‌شود و بدین طریق ضایعات دهانی را منجمد می‌کند.
  • لیزر دی‌اکسیدکربن جهت از بیخ کندن موکوسل دهانی
  • الکتروکوتراسیون یا سوزاندن کیست دهانی

کیست‌های زیر دهان معمولاً با لیزردرمانی یا کرایوتراپی(فریز یا سرمادرمانی) از دهان خارج می‌شوند و غده آسیب‌دیده و کیست دهانی هر دو باهم برداشته خواهند شد.

جراحی موکوسل دهانی

از لحاظ نوع درمان بالینی و کنترل عارضه تفاوتی بین موکوسل‌های دهانی احتباسی (کیست‌هایی که مایع رادرون خود نگه میدارند) با موکوسل‌های مخاطی برون‌ریز(کیست‌هایی که ترشح دارند) وجود ندارد.

برش موکوسل دهانی از طریق جراحی متداول‌ترین شیوه درمانی محسوب می‌گردد. این نوع درمان مستلزم خارج کردن کیست، مخاط اطراف آن و بافت غددی است تا اینکه لایه عضلانی آشکار گردد. معمولاً تنها برش دادن لایه فوقانی کیست و بیرون ریختن محتویات داخل آن توصیه نمی‌شود چون با این کار احتمال عود کردن مجدد موکوسل زیاد است. این نوع جراحی نرخ بروز برخی عوارض را به‌شدت افزایش می‌دهد ازجمله احساس خارش و سوزش موقت روی پوست، شکل‌گیری جای‌زخم رشته‌رشته، و خونریزی. در تمامی مواردی که ضخامت دیواره رشته‌ای و کپسول‌مانند کیست از حد معمول بیشتر باشد، لازم است نمونه بافت به آزمایشگاه فرستاده شود و آزمایشات هیستوپاتولوژی یا آسیب‌شناسی بافت بر روی آن انجام گیرد تا عارضه نئوپلاسم (رشد غیرطبیعی بافت) غده بزاقی فرعی غیر محتمل دانسته شود.

مارسوپیالیزیشن به درمانی اشاره دارد که طی آن پوشش فوقانی کیست دهانی برداشته می‌شود به طوری که مایع درون آن به داخل دهان خالی شود. این تکنیک بیشتر برای درمان موکوسل‌های بزرگ مخصوصاً موکوسل زیر زبان کاربرد دارد، زیرا هیچگونه شکاف عمیقی در محل جراحی صورت نمی‌گیرد و آسیب جدی به رشته لبی عصب مغزی وارد نخواهد شد. لازم است کیست‌های دهانی کوچک به همراه غده‌های فرعی پیرامون آن به ­طور کامل برداشته شوند و جای زخم نیز بخیه بخورد تا خونریزی نکند و فرآیند بهبودی با سرعت بیشتری پیش برود.

مجرای موکوسل نگهدارنده بایستی با کاتر اشکی سوراخ شود تا از تخلیه کامل ترشحات بزاقی اطمینان حاصل گردد.

میکرو مارسوپیالیزیشن تکنیک درمانی دیگری است. یک بخیه ابریشمی ضخیم به داخل زخم موکوسل عبور داده می‌­شود و سر زخم گره زده می­شود. این بخیه باید به‌مدت 7 تا 10 روز سر جای خود باقی بماند و موکوسل طی این مدت کوچک شده و کم‌کم از بین خواهد رفت. این تکنیک ساده، تقریبا بدون‌درد و کمتر تهاجمی است و درصد موفقیت آن بالاست. این نوع تکنیک بیشتر برای درمان موکوسل کودکان کاربرد دارد.

لیزر دی‌اکسید کربن

لیزر دی‌اکسید کربن در جذب آب موثر عمل می‌کند و در نتیجه مایعات داخل کیست را به سمت بالا هدایت می‌کند و بدون آسیب رساندن به بافت‌های مجاور سبب تبخیر مایعات داخل کیست خواهد شد. لیزردرمانی موکوسل با تعدادی مزیت همراه است ازجمله دقت بالا، سرعت‌عمل سریع، بندآوردن همزمان خون و پیشگیری از بروز التهاب.

الکتروکوتر و کرایوتراپی(فریز یا سرمادرمانی)

این دو روش نیز در ریشه‌کن کردن کیست و یا زخم دهانی موثر هستند. دو مزیت کلیدی این دو تکنیک شامل آسیب ندیدن ساختارها و بافت‌های مجاور کیست و عملکرد عالی در بندآوردن خون می‌شود. انجام نشدن فرآیند بافت‌برداری تنها نقص تکنیک‌های فوق تلقی می‌گردد.

تزریق

تزریق کورتیکواستروئید به داخل زخم موکوسل نیز در درمان آن کاربرد دارد. تزریق کورتیکواستروئید زمانی کارساز است که تعداد موکوسل‌ها زیاد باشد و امکان شکاف دادن لب و دهان از چند ناحیه میسر نباشد.

عوارض و مشکلات درمان موکوسل دهانی

بعد از انجام جراحی، عوارض و مشکلات بسیاری با برش ناشی‌از جراحی مرتبط هستند ازجمله:

  • عود کردن مجدد کیست درصورت خارج نشدن کامل کیست
  • آسیب دیدن عصب‌های مجاور، غدد بزاقی یا کانال‌های بزاقی حین شکاف دادن زخم که این شرایط ممکن است منجر به ظاهر شدن مجدد کیست دهانی شود
  • خونریزی
  • آسیب‌دیدگی عصب در صورت وجود کیسه زیر زبان، بخصوص رشته لبی عصب مغزی
  • احساس خارش و سوزش موقت پوست

دیدگاه کلی درباره موکوسل دهانی

درصد بهبودی موکوسل دهانی زمانی افزایش پیدا می‌کند که علت بروز آن به‌درستی تشخیص داده شود. این کیست‌ها معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند، از همین جهت مشکلات سلامتی را در درازمدت برای فرد به وجود نمی‌آورند. شاید احساس درد و ناراحتی اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه بیماران باشد. درصورتی که از بروز موکوسل داخل یا اطراف دهان مطمئن شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در داخل دهان ما همیشه ممکن است زخم‌ها، رشد بافتی، ضایعات و برجستگی‌هایی ایجاد شود که البته در برخی مواقع طبیعی است. موارد ذکر شده ممکن است از نظر اندازه، علائم و شدت یا میزان خطرسازی با هم متفاوت باشند، بنابراین پس از مشاهده هر نوع ضایعه بهتر است با یک دندانپزشک صحبت کنید یا به یک سر بزنید.. یکی از این ضایعات موکوسل نام دارد که یک نوع شایع از ضایعه دهانی است و از هر 1000 نفر 2.4 نفر را مبتلا می کند. ما در این مقاله به طور کامل درباره این ضایعه دهانی توضیحاتی ارائه داده ایم که شامل تعریف، علل، علائم و شیوه درمان است.

موکوسل دهان چیست؟

موکوسل‌های دهانی که گاهی اوقات به عنوان کیست‌های مخاطی دهان شناخته می‌شوند، تاول‌های بدون درد هستند که در سطح دهان ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها اغلب به رنگ شفاف یا آبی کبود ظاهر می‌شوند در حالی که شکل صاف و گردی دارند.

آنها معمولاً در سطح داخلی لب پایین، داخل گونه‌ها و سطح پایین زبان ایجاد می‌شوند. اگرچه موکوسل‌ها معمولاً بدون درد هستند، اما بسته به اندازه‌شان که از1 میلی متر تا 2 سانتی متر متغیر است، ممکن است مانع جویدن، صحبت کردن، بلعیدن و تنفس شوند.

علت ایجاد کیست‌های مخاطی در داخل دهان چیست؟

این ضایعات معمولاً در نزدیکی یا در دهانه غدد بزاقی تشکیل می شوند که به عنوان مجرای بزاقی نیز شناخته می شود. معمولا این کیست ها در اثر ضربه به دهان ایجاد می شوند. ضربه وارد شده نیز باعث پارگی مجرا و ریختن بزاق به داخل بافت همبند می شود که منجر به التهاب و تورم در آن ناحیه خواهد شد.

بنابراین همه چیز از یک ضربه یا تروما شروع می شود و این ضربه نیز ممکن است ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

  • گاز گرفتن یا مکیدن لب
  • جویدن گونه
  • تماس مداوم با دندان تیز
  • یا فشار دادن مداوم زبان به دندان ها.
  • برخورد شی به صورت و دهان
  • به زمین خوردن
  • و

?بیشتر بخوانید:

این ضایعه چطور تشخیص داده می شود؟

دندانپزشکی که برای درمان موکوسل به او مراجعه می کنید معمولاً می تواند ضایعه را از روی ظاهر آن به راحتی تشخیص دهد. اگر ابهامی درخصوص ماهیت یا خصوصیات آن وجود داشته باشد، معمولا درخواست سونوگرافی یا نمونه برداری موکوسل برای تأیید و  تشخیص نهایی داده می شود.

روش درمان موکوسل دهان چیست؟

در بیشتر موارد، درمان موکوسل دهان ضروری نیست زیرا کیست خود به خود پاره می شود. به عبارتی در اغلب اوقات درمان خودبخودی موکوسل معمولا بین 3 تا 6 هفته رخ میدهد. اما چنانچه ضایعه به صورت پایدار یا بزرگ باشد، دندانپزشک شما ممکن است از کرایوتراپی، لیزر درمانی یا جراحی برای برداشتن کیست استفاده کند. این موارد روش های قطعی درمان این ضایعه هستند.

درمان خانگی موکوسل دهان چیست؟

در خانه نیز به صورت محدود می توان به کاهش علائم و شدت کیست مخاطی کمک کرد اما روش قطعی درمان را تنها باید با کمک دندانپزشک انجام داد. در حین امتحان کردن روش های درمان خانگی موکوسل نیز هیچگاه سعی نکنید کیست را در خانه بردارید یا پاره کنید. زیرا کیست ممکن است عود کند، بنابراین دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند غده بزاقی آسیب دیده یا مسدود شده برداشته شود.

چگونه از بروز یا عود مجدد کیست های مخاطی دهان جلوگیری کنیم؟

شما نمی توانید از ایجاد همه انواع این ضایعه جلوگیری کنید، اما می توانید از عادات بد و محصولاتی که ممکن است منجر به تشکیل آنها شوند اجتناب کنید. اگر عادت به گاز گرفتن لب و گونه خود دارید، سعی کنید با تعیین اینکه چه چیزی باعث این رفتار می شود و عادات جدیدی مانند جویدن آدامس بدون قند آن را متوقف کنید.

اگر متوجه هر گونه برآمدگی یا ضایعه جدید در دهان خود شدید، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. زیرا حتی اگر ضایعه مربوط به وجود موکوسل نباشد و در ارتباط با مسالئی مانند سرطان دهان باشد می توان از بروز آن پیشگیری کرده و یا در صورت نیاز به سرعت پروسه درمان جدی را آغاز کرد.

پاسخ به سوالات رایج درباره کیست های مخاطی دهان و روشهای درمان آن ها

موکوسل معمولا چقدر طول می کشد؟

این کیست مخاطی که ممکن است در هنگام صحبت کردن، جویدن، بلعیدن و در برخی موارد تنفس مشکل ایجاد کند معمولا در عرض 3-6 هفته بهبود می یابند و اگر بیش تر از این طول بکشد نیاز به مراجعه دارند.

آیا موکوسل بدون هیچ دارویی ناپدید می شود؟

بله، این ضایعات معمولا خودشان می توانند خودبه خود شوند. با این حال آنها ممکن است برای سالهای طولانی باقی بمانند و باعث ناراحتی شوند. از این رو در چنین شرایطی برداشتن آن ها به روش جراحی مورد نیاز است.

آیا این ضایعه می تواند منجر به سرطان دهان یا پوست شود؟

خیر. کیست مخاط دهان به عنوان بیماری های خوش خیم طبقه بندی می شود و سرطانی نمی شوند.

آیا کیست های مخاطی به گزینه جراحی نیاز دارند؟

بله، به خصوص اشکال مزمن و عود کننده نیاز به جراحی دارند. و در موارد معدود ممکن است نیاز به جراحی موکوسل احساس شود.

آیا تخلیه کیست مخاطی در خانه توصیه می شود؟

خیر، این می تواند منجر به عود مجدد و حتی بدتر شدن اوضاع شود.

آیا عسل می تواند به درمان موکوسل کمک کند؟

بله، گاهی اوقات می تواند کمک کند و موثر باشد اما نه همیشه.

آیا کیست مخاطی می تواند آسیب دائمی ایجاد کند؟

بله، هنگامی که رشد کرده و پوست را درگیر کند، می تواند باعث ایجاد مقداری اسکار (جزئی) پس از برداشتن جراحی شود.

چه گزینه های درمانی برای کیست مخاطی پیشنهاد می کنید؟

بهترین درمان برای درمان، برداشتن موکوسل است. ایجاد یک برش و تلاش برای تحلیه محتویات کیست توسط دندانپزشک منجر به درمان می شود.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا