فناوری اطلاعات

راهنمای خرید کارتریج پرینتر؛ این نکات را از دست ندهید 10 نکته که قبل از خرید پرینتر لیزری باید به آن‌ها توجه کنید

اگر تصمیم گرفته‌اید تا خودتان یک کارتریج پرینتر مناسب را به صورت اینترنتی خریداری کنید اما در خرید یک محصول مناسب با مشکل مواجه شده‌اید، این مقاله برای شما تهیه و نگارش شده است؛ چراکه کارتریج پرینتر، قطعه‌ای است که باید با علم و آگاهی کامل نسبت به خرید آن اقدام کنید. بنابراین، انتخاب کارتریج شاید برای هر فردی آسان نباشد. در این مقاله کمک می‌کنیم تا به درستی یک کارتریج پرینتر مطلوب با قیمت مناسب را خریداری کنید.

کارتریج پرینتر چیست و چه کاربردی دارد؟

کارتریج یک واژه‌ی انگلیسی (Cartridge) است که به استوانه و همچنین فشنگ معنا می‌شود. در بحث پرینت و پرینترها، کارتریج در واقع به یک محفظه‌ی استوانه‌ای شکل گفته می‌شود که در داخل آن جوهر یا تونر قرار دارد. به طور معمول، پروسه‌ی چاپ اسناد و تصاویر به‌واسطه‌ی استفاده از این جوهرها و تونرها انجام می‌شود.

جوهر پرینت یک ماده‌ی مایع است که از دستگاه بیرون آمده و خطوط را رسم می‌کند. از طرفی دیگر، تونر به طور کلی به پودری اطلاق می‌شود که توسط کارتریج مخصوص روی کاغذ پخش شده و در مرحله‌ی بعد توسط لیزر گرم می‌شود. در هر صورت، چه در کارتریج، جوهر ریخته شده باشد و چه تونر، باید سطح این مواد در داخل کارتریج بالا باشد تا قطعه‌ی کارتریج به درستی کار کند.

1,340,000

تومان

در داخل بازار دو مدل کارتریج پرینتر وجود دارد. مدل اول از نوع لیزری و مدل دوم جوهری است. هر یک از این مدل کارتریج‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که در ادامه‌ی این مطلب به طور خلاصه به تشریح این موارد می‌پردازیم.

یک کارتریج پرینتر چگونه کار می‌کند؟

کارتریج پرینتر

برای درک بهترِ این موضوع که شما به چه نوع کارتریج پرینتر نیاز دارید، بهتر است ابتدا درباره‌ی مکانیسم و نحوه‌ی کار کارتریج صحبت کنیم. به طور کلی، یک کارتریج جوهری یا جوهر افشان با ترکیب جوهر مشکی و جوهر رنگی می‌تواند با استفاده از سوزن‌های نازل که روی بخشی از پرینتر به اسم هد قرار دارد، پروسه‌ی چاپ را در عرض چند دقیقه به راحتی انجام دهد.

کارتریج لیزری بر مبنای نیروی مغناطیسی عملیات چاپ را انجام می‌دهد. در پرینترهای لیزری، ابتدا کارتریج توسط لیزر حامل بار الکتریکی شده و سپس تونر را جذب می‌کند. در مرحله‌ی بعد، با رد شدن کاغذ از کارتریجی که در حال چرخش است، تونرِ به شدت گرم شده را به خود جذب می‌کند. بر اساس الگو و پترنی که سیستم کامپیوتری به دستگاه پرینتر می‌دهد، می‌توان اسناد و تصاویر مختلف را چاپ کرد.

وقتی شما یک پرینتر نو را خریداری می‌کنید، احتمالا پس از مدتی کار کردن متوجه می‌شوید که اسناد و تصاویر چاپ شده کیفیت چندان مطلوبی ندارند. در این وضعیت، پرینتر شما به احتمال بسیار زیاد دچار مشکل خاصی نیست، بلکه کارتریج فابریک و اصلیِ پرینتر پودر کافی را در اختیار ندارد. به طور معمول، کارتریج اولیه‌ی پرینتر که از آن تحت عنوان کارتریج استارتر یاد می‌کنند صرفا 40 درصد پودر دارد. شما باید کارتریج استارتر را از پرینتر بیرون آورده و آن را کامل شارژ کنید تا مجدد پروسه‌ی پرینت با قدرت و کیفیت عالی انجام شود. اگر هیچ ایده‌ای ندارید که چطور باید کارتریج را از پرینتر بیرون کشید، بهتر است دستگاه پرینتر را پیش افراد کاربلد و متخصصین در این حوزه ببرید یا در موتور جست‌وجوی گوگل، آموزش بیرون در آوردن کارتریج را جست‌وجو کرده و توسط ویدیوهای مختلف این کار را یاد بگیرید.

چه تفاوتی بین کارتریج پرینترهای لیزری و جوهر افشان وجود دارد؟

همان‌طور که قبلا هم به این موضوع پرداخته‌ایم، پرینترهای لیزری و جوهر افشان هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. در ادامه، درباره‌ی هر نوع کارتریج صحبت می‌کنیم.

مزایا و معایب کارتریج‌های جوهر افشان

اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که کارتریج پرینترهای جوهر افشان حاوی ماده‌ای به شکل مایع است. این مایع خود به دو دسته‌ی دای (Dye) و پیگمنت (Pigment) تقسیم می‌شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد، کاغذهای پرینت شده توسط پرینترهای جوهری نیازی به خشک شدن ندارند و می‌توان بلافاصله از کاغذهای پرینت شده استفاده کرد.

از معایب پرینترهای جوهری در محدودیت‌های استفاده از کارتریج‌های مخصوص آن است. به این صورت که اگر کارتریج پرینتر جوهری را باز کنید، باید خیلی سریع از آن استفاده کرد. اگر از این کارتریج برای مدت زمان بسیار طولانی استفاده نشود، به تدریج جوهر موجود در کارتریج پرینتر خشک شده و دستگاه با کیفیت بسیار ضعیفی به پرینت اسناد و مدارک می‌پردازد. در این وضعیت رسما کار دیگری نمی‌توان انجام داد و حتما باید کارتریج جوهری را با یک مدل دیگر تعویض کرد.

آیا کارتریج جوهری غیر قابل شارژ است؟ این سوالی است که بسیاری از افراد در پاسخ دادن به آن اشتباه می‌کنند. کارتریج جوهری هم قابل شارژ است، هر چند انجام این کار چندان پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه برای شارژ کارتریج پرینتر جوهری باید دردسرهای خاصی را به جان خرید. برای شارژ کارتریج پرینتر جوهری باید بخشی از بدنه‌ی کارتریج را با استفاده از یک سرنگ سوراخ و سپس درون پرینتر مجدد نصب کرد. اگر یک کاربر بدون هیچ تجربه و دانش قبلی تن به چنین کاری بدهد، امکان دارد جوهر درون پرینتر به بیرون نشت پیدا کند. این کار، نه تنها در کاهش فاحشِ کیفیت پرینت تاثیرگذار است، بلکه به تدریج موجب خرابی دستگاه هم می‌شود.

در پرینترهای جوهر افشان رنگی، کارتریج دستگاه حاوی سه رنگ آبی، قرمز و زرد در کنار رنگ مشکی است. در پرینترهای نسل‌های گذشته اگر یکی از این سه رنگ به اتمام می‌رسیدند، فرد مجبور می‌شد به ناچار تمامی کیت‌های رنگی کارتریج جوهری را تعویض کند. خوشبختانه در حال حاضر در پرینترهای پیشرفته این دغدغه دیگر وجود ندارد.

مزایا و معایب کارتریج‌های لیزری

کارتریج لیزری برای کار کردن به پودرهای مخصوصی نیاز دارند. این متریال برای این‌که ثبات دائمی داشته باشند، به گرما و حرارت نیاز دارند. از آنجایی که کارتریج‌های لیزری محدودیت‌های مربوط به کارتریج‌های جوهری را ندارند، از ظرفیت و ماندگاری به مراتب بیشتری برخوردار هستند. با این حال، کارتریج‌های لیزری را بهتر است در مکان‌های بسیار گرم قرار نداد. همچنین قرار گرفتن کارتریج‌های لیزری در معرض نور مستقیم آفتاب می‌تواند به مواد داخل کارتریج آسیب برساند.

کارتریج‌های لیزری به طور کلی به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند: تک رنگ و رنگی. در مدل تک رنگ، تنها یک رنگ مشکی وجود دارد اما در کارتریج‌های رنگی از چهار رنگ اصلی برای فرایند پرینت استفاده می‌شود.

زمان تعویض یا خرید یک کارتریج جدید

اگر احساس می‌کنید کاغذهای پرینت شده کم‌رنگ هستند یا از طرفی دیگر، فرایند پرینت به درستی انجام نمی‌شود، بهتر است بعد از بررسی‌های نرم‌افزاری و چک کردن درایورهای پرینتر، به کارتریج دستگاه شک کنید. شاید نیاز باشد کارتریج را تعویض کنید.

اگر به تازگی کارتریج را تعویض کرده یا یک مدل جدید را خریداری کرده‌اید اما چاپ کم‌رنگ است، بهتر است مجدد کارتریج را از پرینتر جدا کرده و به متخصص نشان دهید. امکان دارد چیپست یا درامِ کارتریج دچار مشکل شده باشد. در این وضعیت، متخصصین با بررسی دو قطعه‌ی مذکور می‌توانند احیای کارتریج را رقم زنند.

این نکته‌ی مهم را باید حتما در نظر بگیرید که هر کارتریج، چه اورجینال و چه طرح‌های دیگر عمر مفید به خصوصی دارند. بعد از هر بار شارژ، کارتریج پرینتر از لحاظ کیفیت دچار افت شده و به تبع، فرایند چاپ هم با کاهش کیفیت روبه‌رو خواهد شد. عمر مفید کارتریج‌های اصل 15 الی 30 مرتبه شارژ بوده و سایر کارتریج‌ها در بهترین حالت 12 الی 15 مرتبه شارژ می‌شوند.

چگونه باید شارژ کارتریج را انجام بدهیم؟

این نکته بدیهی است که اگر مواد مصرفیِ داخل کارتریج به اتمام برسد یا جوهرِ کارتریج‌های جوهر افشان خشک شود، دستگاه قادر نیست چیزی را پرینت کند. بنابراین، دیر یا زود پس از مواجه شدن با پرینت کم‌رنگ باید نسبت به شارژ کارتریج پرینتر اقدام کنید.

اگر کارتریج تمام شده و به تعداد زیاد آن را شارژ کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود کارتریج اصل را برای پرینتر خود خریداری کنید. این رویه هزینه‌ی زیادی می‌طلبد اما کیفیت پرینت مثل روز اول خواهد شد. با این حال، یک راه حل دومی هم وجود دارد. می‌توان کارتریج‌های پرینتر به خصوص دستگاه‌های لیزری را مجدد شارژ کرد. در این وضعیت، شما باید کارتریج لیزری را از پرینتر جدا کرده و با مراجعه‌ به کارشناس و متخصصین کامپیوتر تلاش کنید کارتریج قدیمی خود را مجدد شارژ ‌کنید. این‌که شارژ کارتریج لیزری چه میزان هزینه برای فرد به دنبال خواهد داشت، کاملا به برند، نوع پرینتر و صد البته کیفیت تونر بستگی دارد. به تبع، هر اندازه این پارامترها بهتر و قوی‌تر باشند، هزینه‌ی شارژ کارتریج هم افزایش قیمت خواهند داشت.

پس از انجام شارژ کارتریج، حتما از فرد انجام‌دهنده تقاضا کنید چند کاغذ را به عنوان تست و آزمایش کارتریج پرینت کند.

عدد روی کارتریج پرینتر به چه معناست؟

احتمالا در حین خرید کارتریج پرینتر چه به صورت اینترنتی و چه به صورت حضوری متوجه اعداد و ارقامی روی بسته‌ی محصول شده‌اید. این اعداد به چه معناست؟ آیا اصلا باید به این اعداد اهمیت بدهیم؟

عدد روی کارتریج پرینتر به این دلیل گذاشته شده تا کاربر متوجه شود آیا جوهر و ماده‌ی موثره‌ی موجود در کارتریج با پرینتری که در اختیار دارد سازگار است یا خیر. برای مثال کارتریج HP 304 با دستگاه‌های مدل HP Deskjet 2630 و همچنین HP Envy 5032 سازگار است. سوال بعدی شاید این باشد از کجا باید بفهمیم اعداد روی کارتریج با چه مدل پرینترهایی سازگار است؟

به طور معمول باید کارتریج فعلیِ موجود در داخل پرینتر را بررسی کنید. برای اکثر کارتریج‌های پرینتر، اعداد مدل‌ها در بالای بدنه‌ی کارتریج حک شده است. بنابراین، شما بدون نیاز به درآوردن کارتریج می‌توانید از این بابت مطمئن شوید.

اگر پرینتری را خریداری کرده‌اید که دست دوم است یا به طور فابریک دارای کارتریج نیست، نیاز به نگرانی نیست. شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید به راحتی کارتریج مناسب را خریداری کنید. تنها کافی است اسم برند و مدل دستگاه را در بخش جست‌وجوی این وب‌سایت تایپ و سپس اینتر کنید. شما با لیستی از کارتریج‌های سازگار با پرینتر مذکور روبه‌رو می‌شوید. همچنین میزان حداقل چاپ برگ هم تحت عنوان Page Yields در بخش مشخصات کارتریج نوشته می‌شود. این پارامتر به طور خلاصه و به زبان بسیار ساده در واقع بیانگر ظرفیت کارتریج است. هر اندازه عدد مربوط به Page Yield بیشتر باشد، ظرفیت کارتریج هم بیشتر خواهد بود.

اگر کارتریجی را خریداری کنید که بر مبنای عدد حک شده روی آن با پرینتر ناسازگار است، فرایند چاپ به احتمال زیاد به درستی انجام نمی‌شود

آیا الزاما باید از یک عدد خاص برای خرید کارتریج استفاده کرد؟ برای مثال شاید کارتریج‌های Epson 603 و Epson 502 در نگاه اول کاملا شبیه به هم باشند. در پاسخ باید گفت بله، هر پرینتر باید از یک نوع کارتریج خاص برای چاپ اسناد و مدارک استفاده کند؛ چراکه چیپست‌های موجود روی هر کارتریج به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند تا تنها از چند متریال و جوهر خاص برای پرینت استفاده شود. بنابراین، اگر کارتریجی را خریداری کنید که بر مبنای عدد حک شده روی آن با پرینتر ناسازگار است، فرایند چاپ به احتمال زیاد به درستی انجام نمی‌شود. در این وضعیت، امکان دارد با پیام‌های خطا و ارورهایی روبه‌رو شوید که شاید صرفا با زدن دکمه‌ی «اوکی» بتوان پروسه‌ی چاپ را انجام داد اما ظاهر شدن بسیار زیاد این دسته از ارورها شاید برای بسیاری از کاربرها کلافه‌کننده باشد.

گاهی اوقات ممکن است یک کارتریج با وجود ناسازگاری از لحاظ اعداد و ارقام، در داخل پرینتر به خوبی نصب شود. با این حال، کاربر با ارور “inks not recognized” روبه‌رو شود. این ارور به این معناست که کارتریج به درستی شناسایی نشده است. در این وضعیت، نمی‌توان ارور را به همین راحتی رد کرد. شما باید مجدد کارتریج را تعویض کنید. شاید بپرسید چطور امکان دارد کارتریج موجب ایجاد چنین پیامی می‌شود؟

در برخی از کارتریج‌های پیشرفته و جدید، چیپستی در داخل آن تعبیه شده که به نوعی به پرینتر اطلاع می‌دهد چه میزان از متریال موجود در کارتریج برای چاپ‌های بعدی باقی مانده است. اگر این چیپست‌ها دقیقا همان چیزهایی نباشند که برای پرینتر تعریف شده، پرینتر با ارور به اطلاع کاربر می‌رساند که کارتریج صحیح و درستی در داخل دستگاه نصب نشده و باید نسبت به تعویض کارتریج اقدام کرد.

چند نکته برای خرید کارتریج پرینتر ارزان قیمت و مقرون به صرفه

برای خرید کارتریج پرینتر در درجه‌ی اول بهتر است دنبال جنس ارزان قیمت نباشید؛ چراکه کیفیت جوهر کارتریج از همه چیز مهم‌تر است. اگر پرینتری که در اختیار دارید صرفا برای چاپ اسناد و مدارک سیاه و سفید کاربرد دارد، پیشنهاد می‌کنیم از جوهر مشکی استفاده کنید. حداقل از این بابت می‌توانید به جای خرید کارتریج رنگی، از یک کارتریج تک رنگ مشکی بهره‌برداری کنید تا هزینه‌ی به نسبت کمتری بابت این محصول بپردازید.

اگر عمر مفید یک کارتریج پرینتر تمام شده حواستان باشد که به همین راحتی این کارتریج‌ها را در سطح آشغال نیندازید. از آنجایی که این کارتریج‌ها از پلاستیک، فلز، جوهر و تونر ساخته شده‌اند، این مواد و متریال به همین راحتی توسط طبیعت تجزیه نشده و به تبع، به دلیل سمیت بسیار بالای اجزای کارتریج، آثار زیست-محیطی بدی به دنبال دارند. کارتریج‌ها توسط برخی از شرکت‌ها بازیافت می‌شوند. در این وضعیت، کارتریج‌های بازیافتی مجدد خرد شده و به ابزارهای دیگر تبدیل می‌شوند.

قبل از خرید کارتریج به این نکته حتما دقت کنید که محصول مورد نظر با پرینتر شما کاملا سازگار باشد. همان‌طور که قبلا هم به این نکته اشاره کرده‌ایم، به عدد و ارقام حک شده روی کارتریج‌ها دقت ویژه‌ای داشته باشید. صرفا هم‌نام بودن کارتریج با اسم برند پرینتر دلیل بر سازگار بودن کارتریج با پرینتر نیست؛ به خصوص این‌که از یک پرینتر مدرن و جدید در حال استفاده باشید.

به این موضوع دقت کنید که کارتریج از بسته‌بندی مناسبی برخوردار باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر یک کارتریج بسته‌بندی مناسبی نداشت، نسبت به خرید آن اقدام نکنید. از طرفی دیگر، اکثر کارتریج‌های اورجینال و جنسِ خوب دارای یک هولوگرام رنگی هستند. همچنین، در زیر برچسب هولوگرام معمولا یک شماره سریال حک شده که رسما اصالت کالا را تایید می‌کند. شما تنها کافی است شماره‌ی مورد نظر را در سایت سازنده بررسی کرده تا از اصل یا تقلبی بودن محصول اطمینان حاصل کنید.

اگر پرینتر شما از نوع جوهر افشان است، حتما در هنگام خرید کارتریج‌های جوهری به تاریخ انقضای آنها دقت کنید؛ چراکه، جوهر موجود در کارتریج‌ها به مرور خشک می‌شوند. به تبع، کیفیت چاپ اسناد و مدارک هم کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. بسیاری از کارتریج‌های پرینتر به خصوص از نوع جوهری که به وفور با قیمت ارزان در سطح بازار به فروش می‌رسند، به احتمال زیاد دارای تاریخ انقضای محدودی هستند. بنابراین در حین خرید بهتر است حواستان به تاریخ انقضا باشد. اگر هم محصول خوبی را خریداری کرده‌اید، هر از گاهی (حداقل یک مرتبه در طول ماه) یک برگ را پرینت گرفته تا کارتریج خشک نشود.

1,340,000

تومان

به احتمال زیاد پس از هزینه، طول عمر کارتریج مهم‌ترین دغدغه‌ هنگام خرید است. این موضوع که یک کارتریج پرینتر تا چه اندازه دوام و ماندگاری خواهد داشت، کاملا به کار شما بستگی دارد. طبیعتا اگر در محیط کاری با دستگاه پرینتر مشغول به کار هستید، زود به زود باید کارتریج را شارژ یا تعویض کنید. در محصولات اسم و رسم‌دار، Page Yield یا «بازده صفحه» با یک عدد مشخص می‌شود؛ یعنی به طور احتمالی شما می‌توانید از تعداد برگ‌های قابل چاپ توسط کارتریج آگاه شوید.

روی هم رفته، در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تمامی اطلاعات لازم را به منظور خرید یک کارتریج پرینتر با قیمت مناسب در اختیار شما قرار دهیم. اگر هنوز در خرید یک کارتریج با مشکل روبه‌رو هستید، بهتر است به صورت حضوری از کارشناس و متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

سوال و جواب‌های رایج

کارتریج استارتر چیست؟

کارتریج اولیه‌ی پرینتر که از آن تحت عنوان کارتریج استارتر یاد می‌کنند صرفا 40 درصد پودر دارد. کارتریج باید به طور کامل شارژ‌ شود تا کیفیت چاپ به حداکثر برسد.

معنی عدد روی کارتریج پرینتر چیست؟

عدد روی کارتریج پرینتر به این دلیل گذاشته شده تا کاربر متوجه شود آیا جوهر و ماده‌ی موثره‌ی موجود در کارتریج با پرینتری که در اختیار دارد سازگار است یا خیر. برای مثال کارتریج HP 304 با دستگاه‌های مدل HP Deskjet 2630 و همچنین HP Envy 5032 سازگار است.

علت ارور ارور inks not recognized چیست؟

این ارور به این معناست که کارتریج به درستی شناسایی نشده است. در این وضعیت، نمی‌توان ارور را به همین راحتی رد کرد. شما باید مجدد کارتریج را تعویض کنید.

ایراد کارتریج جوهری چیست؟

در صورت عدم استفاده در بلندمدت، کارتریج جوهری به تدریج خشک می‌شود.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا