اپلیکیشن و نرم‌افزاربرترین های کسب و کارفناوری اطلاعات

راه های جلوگیری از سرقت لپ تاپ + راهکار های عملی

راه‌های پیشگیری از سرقت لپ تاپ کدامند؟

در بازار فعلی که قیمت لپ تاپ های حتی اقتصادی بیشتر از 10 میلیون تومان است، یافتن راه‌ های پیشگیری از سرقت لپ تاپ یک ضرورت حتی قبل از خرید لپ تاپ است. در این پست دقیقا به همین موضوع می‌پردازیم. اینکه چگونه کاری کنیم که لپ تاپ ما به سرقت نرود یا حداقل بعد از سرقت شدن لپ تاپ، شانسی برای بازگردانی آن داشته باشیم. تا انتهای مقاله را بخوانید و همراه ما باشید.

ضرورت یافتن راه های پیشگیری از سرقت لپ تاپ

به چندین دلیل ما ضروری است راه های هایی برای سرقت نرفتن لپ تاپ خود بیابیم. اولین مورد قیمت بالای لپ تاپ در بازار فعلی است. فرضا امروزه شما با سر زدن به دسته بندی لپ تاپ گیمینگ در وبسایت دیجی 63 که یک مرجع لپ تاپ گیمینگ است، متوجه می‌شوید که لپ تاپ های گیمینگ همگی قیمتی بالای حداقل 20 میلیون تومان دارند! پس اولین ضرورتی که باعث می‌شود ما راه های پیشگری از به سرقت رفتن لپ تاپ را به شما بگوییم قیمت لپ تاپ است.

راه های جلوگیری از سرقت لپ تاپ

دومین عامل، فایل ها و محتویات هارد دیسک شماست. به جرئت می‌توان گفت که هیچکس دوست ندارد که پروژه های کاری، تصاویر شخصی، ویدیو های آرشیو شده و…. همگی با یکدیگر از دست بروند. خوب این از دست رفتن همیشه خراب شدن یا آسیب دیدن لپ تاپ نیست؛ اگر لپ تاپ شما دزدیده شود، تمام اطلاعات شما نیز از بین خواهد رفت!

مورد نیز این است که هیچکس به معنای واقعی دوست ندارد لپ تاپی که مدت زمان زیادی را با آن گذرانده است بی دلیل از دست بدهد.

راه های فیزیکی و نرم افزاری جلوگیری از سرقت لپ تاپ

برای جلوگیری از به سرقت رفتن لپ تاپ، ما به شما چند راه می‌گوییم که به 2 دسته راه های فیزیکی و راه های نرم افزاری تقسیم می‌شوند. اینکه شما یک برنامه ردیابی ضد سرقت را نصب کنید، یک راه نرم افزاری است اما اینکه فرضا با یک قفل ضد سرقت از دزدیه شدن لپ تاپ جلوگیری کنید یک راه فیزیکی است. در ادامه به شما تعدادی از این راه ها را می‌گوییم.

راه های فیزیکی جلوگیری از سرقت لپ تاپ

در پایین راه های پیشگیری از سرقت لپ تاپ که فیزیکی هستند را به شما می‌گوییم.

  • هرگز لپ تاپ یا موبایل خود را در وسیله نقلیه رها نکنید.
  • در هنگام استفاده از کتابخانه یا سلف سرویس یا محیط های دیگر خدماتی لپ تاپ خود را همراه خود حمل نکنید.
  • لپ تاپ خودتان را در هنگامی که در اتاق خودتان قرار می‌دهید، در یک کشوی قفل شده بگذارید.
  • لپ تاپ یا دیگر اشیای قیمتی خودتان را در دید عموم نگذارید.
  • اجازه ندهید افراد غریبه بدون همراه در خوابگاه یا محل کار شما پرسه بزنند.
  • شماره سریال و شماره مدل لپ تاپ خود را یادداشت کرده و آن را در مکانی امن نگهداری کنید.

یکی از راهکار های دیگری که برای افرادی که می‌دانند در معرض خطر هستند توصیه می‌شود، این است که سعی کنید لپ تاپ خود را در کیف کتاب ها و کیف کولی خودتان بگذارید و همزمان یک کیف لپ تاپ را نیز به صورت خالی حمل کنید. در این صورت افرادی که بخواهند لپ تاپ شما را به سرقت ببرند به اشتباه کیف خالی لپ تاپ را می‌دزدند!

راه های فیزیکی جلوگیری از سرقت لپ تاپ

قفل کینزینگتون؛ راهکاری که بسیاری از آن حتی اطلاع هم ندارند!

شما می‌توانید اگر لپ تاپتان از پورت قفل kensington پشتیبانی کند، از این قفل ایمنی استفاده کنید. این وسیله جانبی ارزان قیمت و کوچک ساختار ساده ای دارد. این قفل یک رمز ساده 3-4 رقمی دارد که خودتان تنظیم می‌کنید و باعث می‌شود که لپ تاپ شما بدون زدن رمز قابل باز شدن و استفاده شدن نباشد. این قفل ها باعث افزایش ایمنی لپ تاپ شما می‌شوند و قیمت ارزانی نیز دارند.

قفل کنزینگتون

راه های نرم افزاری جلوگیری از سرقت لپ تاپ

جدای از راه ها و ترفند های جلوگیری از سرقت لپ تاپ که در بالاتر گفته شد، راهکار هایی در زیر نیز نوشته شده است که می‌تواند به شما کمک کند تا فرضا داده های شما از دست نروند یا اینکه به وسیله راهکار هایی بتوانید لپ تاپ خود را ردیابی کنید!

  • استفاده از تگ های قابل ردیابی (وسایل الکترونیکی کوچک و ارزان که به وسیله یک نرم‌افزار قابل ردیابی هستند)
  • استفاده از سرویس های ردیابی آنلاین همانند سرویس یافتن لوکیشن در جیمیل.
  • رمزنگاری ویندوز یا سیستم عامل مورد استفاده
  • رمزنگاری اطلاعات و درایو ها و…
  • گرفتن بک آپ و پشتیبانی از اطلاعات به صورت دوره ای

اگر دانشجو هستید احتیاط بیشتری کنید

همیشه دانشجویان از دسته افرادی هستند که معمولا لپ تاپ ها را بیشتر حمل می‌کنند. همچنین دزد ها نیز معمولا این دسته از افراد را هدف قرار می‌دهند. به نقل از وبسایت دانشگاهی  berkeley.edu:

«هر ترم، پلیس UC برکلی گزارش های متعددی از لپ تاپ های دزدیده شده در محوطه دانشگاه و دارایی های دانشگاه دریافت می کند. بر اساس گزارش‌های سرقت، بسیاری از این لپ‌تاپ‌های دزدیده شده در نتیجه سرقت هایی با خشونت و با ضرب و شتم بوده است. UCPD هشدار می دهد که “فقط 10 ثانیه طول می کشد تا یک دزد یک پنجره را بشکند و یک لپ تاپ را بگیرد.”»

همچنین اگر به تازگی دانشجو شده اید و قصد خرید لپ تاپ دانشجویی دارید، یک راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی را نیز حتما بخوانید.

توصیه نهایی

همیشه سعی کنید نهایت جانب احتیاط را رعایت کنید، البته تا جایی که باعث سختی بیش از حد شما نشود. قرار نیست به دلیل اینکه احتمال به سرقت رفتن لپ تاپ شما وجود دارد، شما به هیچ کجا لپ تاپ خود را حمل نکنید؛ اما قرار هم نیست کاملا با بی احتیاطی رفتار کنید و باعث بشوید که لپ تاپ شما مورد سرقت سارقان قرار بگیرد. در آخر به شما توصیه می‌کنیم ضرب المثل قدیمی زیر را در این مورد به یاد داشته باشید:

«مال خودت را محکم نگهدار همسایه را دزد نکن»

 

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا