برترین های کسب و کار

روش ها و مدالیته های درمانی در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چیست؟

یا بازپروری فیزیکی ، توانبخشی و یا به زبان علمی همان فیزیوتراپی، شاخه ای از علم پزشکی بوده که بیشتر بر روی استخوان ها و سیستم اسکلتی بدن متمرکز می شود. فیزیوتراپی با روش ها و تکنیک های مختلف در بخش ها و حوزه های مختلفی شروع به درمان بیمار کرده و در حالت کلی به دو بخش اصلی تقسیم می شود. بخشی از فیزیوتراپی به تمرینات ورزشی و یا تمرین درمانی اختصاص داشته و بخش دیگر با تکنیک های دستی و غیر دستی انجام می گیرد. فیزیوتراپی از درمان های ایمن، کاربردی، موثر و غیر تهاجمی بوده و توسط متخصصین فیزیوتراپی انجام گرفته و به بهبود عملکرد سیستم حرکتی بدن، جلوگیری از آسیب های احتمالی و شدیدتر، انعطاف پذیری بهتر، تقویت عضلات و کمک می کند.

آموزش | ابزار

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپی شیراز: همانطور که گفته شد، فیزیوتراپی و توانبخشی شامل تکنیک ها و روش های درمانی متنوعی می شود. فرد متخصص در انجام این روش ها که می تواند، به بهبود وضعیت فرد بیمار کمک کند، نام دارد. فیزیوتراپیست دارای مدرک معتبر دانشگاهی از جمله کارشناسی بوده و در صورتی که در مقاطع بالاتر تحصیل کرده باشد، متخصص فیزیوتراپی خواهد بود. همچنین باید گفت فیزیوتراپیست علاوه بر اینکه می تواند به بهبود وضعیت جسمی بیمار کمک کند، می تواند از مراقبان و مشاوران بیمار نیز باشد و در حل مسائل روحی مرتبط با بیماری نیز به بیمار کمک کند. فیزیوتراپیست با تحصیلات آکادمیک و تجریبات عملی خود در بخش آموزشی و خدماتی (مراقبت و انجام تکنیک ها) نقش مهمی داشته و به بهبود و کنترل سریع تر بیمار کمک می کند.

Top of Form

دریافت تخفیف فیزیوتراپی در تهران

(*) لطفا نام خود را وارد کنید  
(*) شماره تماس خود را وارد کنید  
(*) آدرس ایمیل خود را وارد کنید  
  دریافت  

Bottom of Form

شرح وظایف فیزیوتراپیست

بهترین فیزیوتراپی شیراز: فیزیوتراپیست در بخش های مختلف فعالیت داشته و طبق وظایف خود به بیمار کمک می کند. وظایف فیزیوتراپیست عبارتند از:

  1. فیزیوتراپیست به کمک ابزارهای الکترونیکی و با استفاده از حرکات پزشکی و فیزیکی به افزایش عملکرد ناحیه آسیب دیده بدن فرد، افزایش انعطاف پذیری، رفع معلولیت ها و…. می پردازد.
  2. فیزیوتراپیست با توجه به وضعیت آسیب دیدگی بیمار، ناحیه آسیب دیده، شرایط کلی سلامتی بیماری و سوابق بیماری ها، نوع و شدت آسیب دیدگی با استفاده از روش های مختلف دستی و تکنولوژیکی، برنامه های تمرینی و تکنیکی تنظیم کرده و به درمان بیمار می پردازد.
  3. فیزیوتراپیست آموزش های لازم بعد از انجام جراحی هایی از جمله جراحی پا، استفاده از عصا، بلند شدن و نشستن، مراقبت های لازم را به بیمار و مراقب او داده و در این دوران خدمات متفاوتی را به بیمار ارائه می دهد.
  4. در طول دوران درمان، فیزیوتراپیست باید وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار داده و پیشرفت ها و پست رفت ها را در نظر بگیرد.
  5. تعیین ساعت و تعداد جلسات فیزیوتراپی نیز به عهده فیزیوتراپیست می باشد.
  6. بعضی مواقع و در صورتی که بیمار دچار ناتوانی شدید باشد و نتواند به تنهایی کارهای خود را انجام دهد، فیزیوتراپیست برای انجام بعضی از کارها و همچنین انجام تمرینات ارائه شده به بیمار کمک می کند.
  7. فیزیوتراپیست در بخش های الکتروتراپی، آب درمانی، منوال تراپی و… فعالیت کرده و با توجه به تخصص خود شروع به کار می کند.
  8. فیزیوتراپیست بر روی وظایف و فعالیت های تکنسین ها، دستیار ها و همچنین مراقبان بیمار نظارت دارد.
  9. فیزیوتراپیست در جلسه اولیه با توجه به بررسی و معاینات انجام داده شده و میزان ناراحتی بیمار، برنامه ای برای او تنظیم کرده و یک پرونده پزشکی جامع تشکیل می دهد.

حیطه عملکرد فیزیوتراپیست

فیزیوتراپیست در بخش های مختلف فعالیت کرده و با توجه به زمینه تخصصی خود به بهبود وضعیت بیماران می پردازد. فیزیوتراپیست می تواند هم زمان در یک الی چند بخش فعالیت کند و تخصص لازم را کسب کند. حیطه فعالیت فیزیوتراپیست ها به صورت زیر دسته بندی می شود:

  1. فیزیوتراپی قلب و دستگاه تنفسی (فیزیوتراپی قفسه سینه)

فیزیوتراپیست در این بخش با تکنیک های ورزشی و همچنین با استفاده از روش های فیزیوتراپی به بهبود وضعیت بیمار کمک کرده و موجب کنترل مشکلات قلب و ریه می شود. همچنین افرادی که مدتی در کما بوده و برای تنفس از لوله ها و دستگاه های تنفسی استفاده کردند، بعد از بهوش آمدن به کمک این فیزیوتراپیست ها نیاز دارند. فیزیوتراپیست ها در این بخش خلط داخلی ریه را تخلیه کرده و ‌به بهبود تنفس بیمار کمک می کنند.

  1. فیزیوتراپی سوختگی

فیزیوتراپیست ها می توانند در بخش سوختگی نیز به بهبود بیمار کمک کنند. در این بخش فیزیوتراپیست با توجه به شدت و درجه سوختگی و همچنین ناحیه سوختگی به بهبود وضعیت بیمار کمک کرده و با کمک تکنیک ها و روش های مختلف به بهبود زخم، ترمیم بافت های سوخته و آسیب دیده، بازگشت عملکرد عضو آسیب دیده بعد از جراحی پلاستیک و دیگر جراحی ها، کمک می کنند.

  1. فیزیوتراپی در بخش سالمندان به مراقبت های لازم و همچنین آموزش مراقبان فرد سالمند و انجام تکنیک های خاص و ورزش های مفید ومناسب افراد (جهت بهبود و کنترل بیماری و مشکلاتی از جمله آرتروز، روماتیسم، پوکی استخوان و…) اختصاص داشته و موجب کنترل و بهبود وضعیت سلامت بیماران سالمند می شوند.
  2. فیزیوتراپی معلولین

افراد معلول به طور معمول و به تنهایی قادر به انجام تمرینات ورزشی نبوده و برای کارهای خود نیز نیاز به کمک دارند. فیزیوتراپیست با استفاده از روش های مختلف درمانی در صورتی که فرد به دلیل خاصی دچار معلولیت شده باشد و به طور مادرزادی معلول نباشد، به درمان بیمار پرداخته و سعی می کند وضعیت بیمار را کنترل کرده و بهبود بخشد. همچنین با استفاده از تکنیک های مختلف تمرین درمانی، هیدروتراپی، منوال تراپی و… به بیمارانی که به طور مادرزاد دچار معلولیت های ذهنی و جسمی بوده اند نیز کمک کرده و از ایجاد آسیب های شدید تر جلوگیری می کنند.

  1. فیزیوتراپی بارداری، زایمان و بعد از زایمان

گروهی از فیزیوتراپیست ها به مشکلات زنان باردار پرداخته و در دوران بارداری و همچنین بعد از زایمان می توانند به بهبود وضعیت مادر، فرزند، زایمان آسان و بی خطر و همچنین بهبود مشکلات و عوارض ایجاد شده در دوران بارداری (مشکلات تنفسی، درد کمر، افتادگی لگن، رحم و مثانه، درد زانو، ورم پاها و….کمک کنند.) این گروه از فیزیوتراپیست به خوبی از وضعیت زنان باردار آگاه بوده و تمام مسائل مربوط به آنها را می دانند. در نتیجه موارد منع استفاده از تکنیک ها، دفعات تکرار ورزش ها و حتی مسائل روحی زنان باردار را دانسته و به کمک متخصصین تغذیه و روان درمانی به بهبود زنان باردار کمک کرده و می توانند به بالا بردن سطح روحیه و جلوگیری از افسردگی در دوران زایمان و بعد از آن نیز کمک کنند.

  1. فیزیوتراپی مغز و اعصاب

این بخش از فیزیوتراپی و خدمات و آموزش ها به افرادی مربوط می شود که دچار معلولیت های ذهنی و جسمی بوده اند و یا به مشکلات مغز و اعصاب از جمله پارکینسون، سکته مغزی، ام اس و…مبتلا می باشند. در این بخش فیزیوتراپیست ها معمولا علاوه بر اینکه با تکنیک ها و روش های مختلف درمانی از جمله منوال تراپی، الکتروتراپی و… به بهبود وضعیت بیمار می پردازند، در انجام تمرینات ورزشی تعیین شده و همچنین کارهای بیمار نیز به او کمک می کنند. چرا که این بیمار معمولا دچار ناتوانی و فلج در اندام خود شده و ممکن است حتی قادر به انجام کارهای روزانه و شخصی خود نباشند.

برای آشنایی بیشتر با بیماری های مغز و اعصاب و درمان آن ها با فیزیوتراپی، پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید:

  1. فیزیوتراپی اطفال

گروهی از فیزیوتراپیست در حیطه اطفال فعالیت داشته و به بهبود و کنترل وضعیت کودکان آسیب دیده بعد از تولد تا دوران نوجوانی می پردازند. ممکن است نوزاد در دوران شکل گیری (جنینی) به دلایل وراثتی و ژنتیکی دچار اختلالاتی در بدن شود. گاهی این اختلالات خطرناک بوده و گاهی به مرور زمان و با کنترل به طور قطعی درمان شده و خطری به همراه نخواهند داشت. گاهی نیز به دلیل سوانح مختلف در سنین کودکی مشکلاتی برای کودک ایجاد شده و موجب ناراحتی او می شود. فیزیوتراپیست هایی که در این حیطه فعالیت می کنند با روحیه کودکان، طرز برخورد با کودک و روانشناسی کودک و همچنین سایر مشکلات کودک آشنا بوده و می توانند به بهترین شکل به بهبود کودک کمک کنند. معمولا از آنجایی که کودکان روحیه لطیفی دارند و به بازی و تفریح علاقه مند هستند، فیزیوتراپیست برای درمان آن ها از روش های هیجانی و تفریحی استفاده کرده و به والدین کودک نیز آموزش های لازم را خواهند داد. این موضوع باعث می شود که کودک از درمان فرار نکند و تا پایان درمان او انجام گیرد.

  1. فیزیوتراپی ورزشکاران

ورزشکاران بخصوص ورزشکاران حرفه ای به دلیل اینکه همواره به دنبال تمرین و پیشرفت بوده و در مسابقات مختلفی شرکت می کنند، به بدنی سالم با عضلات قوی نیاز داشته و باید بعد از هر آسیب جزئی سریعا ریکاوری شوند و تحت درمان و مراقبت قرار بگیرند. در نتیجه برای تقویت عضلات خود و بهبود سریع تر آسیب های ایجاد شده در حین تمرینات و مسابقات به تمرینات فیزیوتراپی و تکنیک های فیزیوترپی نیاز دارند. فیزیوتراپیست در این حیطه به انواع آسیب های ورزشی مسلط بوده و می تواند با به کارگیری چندین تکنیک از بروز آسیب جدی تر جلوگیری کند و به بهبود سریع فرد مصدوم نیز کمک کند. به طور معمول تیم های ورزشی حرفه ای در هنگام مسابقات به دلیل بازگشت سریع ورزشکار از جمله فوتبالیست ها به زمین بازی، به فیزیوتراپیست و تیم پزشکی نیاز داشته و همیشه در کنار خود تیم مخصوص درمانی و فیزیوتراپی خواهند داشت.

ویژگی های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی خوب از ویژگی های خاصی برخوردار است. این ویژگی ها عبارتند از:

1. کسی که از تکنیک ها و روش های فیزیوتراپی استفاده می کند و بیمار تحت نظر او قرار می گیرد، حتما باید دارای سابقه، تجربه و همچنین تحصیلات آکادمیک باشد.
2. حتما باید از امکانات و تجهیزات (دستگاه های نوین، پیشرفته و …) برخوردار باشد. (یعنی کلینیک یا مرکز درمانی باید مجهز و کامل باشد.)
3. فیزیوتراپی حتما باید با دقت و در محل امن و آرام انجام بگیرد تا بیمار دور از تنش و استرس باشد و درمان به خوبی انجام شود.
4. فیزیوتراپی حتما باید در محل تمیز و استیل شده انجام شود تا خطری بیمار را تهدید نکند.
5. تمام مراحل بیماری و درمان بیمار باید در پرونده بیمار ثبت شود و فیزیوتراپیست هر جلسه وضعیت بیمار و همچنین وضعیت بهبود و پیشرفت و یا عدم تغییر بیمار را چک کند.

انجمن فیزیوتراپی ایران

همانطور که در سطح جهان انجمن و کنفدراسیون فیزیوتراپی وجود دارد، هر کشور دارای انجمن فیزیوتراپی می باشد و بعد از اعلام نتایج و آیین نامه های ارائه شده توسط انجمن جهانی فیزیوتراپی در داخل کشور، اعضای هیات مدیره و رییس انجمن کلیه آیین نامه ها را به سراسر کشور ابلاغ خواهد کرد. در ایران اولین انجمن فیزیوتراپی توسط فارغ التحصیلان خارج از کشور که بیشتر آن ها در انگلیس تحصیل کرده بودند، در مرداد ماه سال ۱۳۴۸ تاسیس شد. این افراد هزینه انجمن را به صورت شخصی تقبل کردند و یک سیستم آموزشی در رابطه با فیزیوتراپی را در کشور دایر کردند. عده ای از آن ها که در زمینه فیزیوتراپی تخصص داشتند، شروع به آموزش کردند و خدماتی را در اختیار مردم قرار دادند. در ابتدا اعضای این انجمن کم بودند و موسسان آن در راس انجمن قرار داشتند. به تدریج اعضا بیشتر شدند و در مرداد ماه ۱۳۴۸ گروه فارغ التحصیلان فیزیوتراپی از دانشگاه تهران نیز به موسسان این مجموعه پیوستند. بدین ترتیب انجمن فیزیوتراپی ایران به صورت حرفه ای کار خود را آغاز کرد. امروزه این انجمن بیش از ۲۰۰۰ نفر عضو داشته و به صورت فعال به کار خود ادامه می دهد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا