اپلیکیشن و نرم‌افزاربرترین های کسب و کار

سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت یا SEO مخفف Search engines optimization عملیات پیچیده ای است که مستلزم صبر و تلاش مستمر می‌باشد. در این عملیات، سایت با توجه به الگوریتم‌های موتورهای جستجو به آن‌ها معرفی می‌شود و محتوای صفحات سایت را قابل درک می‌کند. این عملیات در تلاش است که رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالاتر ببرد، بازدهی آن را افزایش دهد و باعث جذب مخاطبان بیشتری برای بازدید از سایت شما شود.

اهمیت سئو سایت

اهمیت سئو سایت به این دلیل است که اکثر مردم برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. این اهمیت در آن‌جایی به اوج خود می‌رسد که بیشتر مردم تنها به صفحه‌ی اول نتایج جستجو نگاه می‌کنند. تنها 20 درصد مردم به صفحه‌های دوم یا سوم موتورهای جستجو نگاه می‌کنند. در نتیجه برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، وجود شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو بسیار مهم است.

اهمیت سئو سایت در رتبه بندی گوگل

 

انواع سئو و بهینه سازی سایت

به طور کلی انواع سئو به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شود.

سئو داخلی (On Page SEO)

سئو داخلی یا درون صفحه به طور مستقیم کنترل تمام محتويات درون وب سايت شما از جمله متن، تصوير، پيوند و به طور کلي هر آن چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد را در دست دارد. این بخش بیشترین جایی است که شما بر آن کنترل دارید. در نتیجه پایه تمام تلاش‌ها برای بهینه سازی است. از آن‌جایی که شما هر تغییری در محتویات سایت خود انجام دهید در نتایج موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد، روش انجام صحیح سئو داخلی پیش از انجام سئو خارجی بسیار حائز اهمیت است.

سئو داخلی

 

سئو خارجی (Off Page SEO)

در واقع روش سئو خارجی شامل تمام تلاش‌هایی است که در خارج از وب سايت برای ارتقا آن انجام مي‌شود.

سئو خارجی در وحله اول متمرکز بر لینک‌هایی است که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند. سپس به کمک روش‌هایی در خارج از سایت به بهینه سازی آن می‌پردازد.

سئو تکنیکال(Technical SEO)

هدف سئو تکنیکال بهینه ‌سازی زیر ساخت و زیر بنای وب سایت است و هیچ ارتباطی با محتوای سایت ندارد. منظور از سئو تکنیکال بهبود بخش‌های فنی و تکنیکی یک سایت برای افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو می‌باشد. قابل فهم بودن محتوای یک سایت برای موتور جستجو و همچنین راحت و سریع کردن فرایند بررسی آن از ارکان سئو تکنیکال می‌باشد. در واقع، با استفاده از سئو تکنیکال، گوگل و موتورهای جستجوی دیگر راحت‌تر به سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

اصول اساسی بهینه سازی سایت

تا به اینجا با بهینه ساز یا سئو سایت و اهمیت آن آشنا شدید. در واقع سئو سایت یک موضوع گسترده و پیچیده است که مهارت‌های زیادی نیاز است تا روند آن به خوبی اجرا شود. در ادامه به بررسی سه اصل اساسی در بهینه سازی وب سایت می‌پردازیم.

  1. بهینه سازی یا سئو سایت برای موتورهای جستجو

سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها می‌باشد که به شما کمک می کند با توجه به الگوریتم‌های موتورهای جستجو رتبه‌ی سایت خود را در آن‌ها افزایش دهید. این الگوریتم‌ها قوانینی است که موتورهای جستجو با توجه به آن سایت‌ها را دسته بندی و به کاربران ارائه می دهد.

تولید محتوا

بازاریابی تولید محتوا و ارائه‌ی محتوا طبق کلمات کلیدی از مهم‌ترین استراتژی‌های سئو برای موتورهای جستجو است. کلمات کلیدی همان عناوینی می‌باشند که کاربران گوگل برای جستجو از آنها استفاده می‌کنند. برای تولید یک محتوا موثر بایستی در ابتدا کلمات کلیدی پرکاربرد را شناسایی کنید. سپس بر اساس آنها محتوایی مرتبط با حوزه‌ی کاری خود تولید کنید. با انجام این کار مسیر رسیدن به مخاطب هدف خود را هموار و کوتاه‌تر خواهید کرد. در نتیجه تولید یک محتوای کاربردی و جدید از فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت می‌باشد. ربات‌های جستجوگر سایت را با توجه به محتوایی که منتشر شده شناسایی و دسته بندی می‌کنند. محتوای کاربردی و موثر مخاطب بیشتری را به سایت شما جذب می‌کند و موجب به اشتراک گذاری لینک سایت شما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. این موضوع باعث افزایش جذب کاربران بیشتر و ایجاد ترافیک بیشتر برای سایت شما می‌شود که خود فاکتوری مهم برای رتبه‌بندی گوگل می‌باشد.

Google | آموزش

 

بهینه سازی صفحات سایت

یکی دیگر از استراتژی‌های سئو بهینه سازی صفحات سایت است. که برای انجام آن باید نکات زیر را در نظر گرفت.

  1. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با استفاده از کلمات کلیدی اصلی در تولید محتوا
  2. سرعت مناسب بارگیری صفحات سایت
  3. طراحی صفحات ریسپانسیو
  4. توضیح نقشه‌ی سایت به موتورهای جستجو

 

لینک های داخلی و خارجی

یکی دیگر از ترفندهای سئو درج لینک‌های داخلی در سایت است که مخاطب را به مطالعه مطالب دیگر سایت ترغیب می‌کند. استفاده از بک لینک یا لینک‌های خارجی نیز فاکتوری مهم در الگوریتم موتورهای جستجو است و تاثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت دارد.

  1. بهینه سازی عملکرد فنی سایت

در واقع بهینه سازی عملکرد فنی سایت، فراهم کردن شرایطی به منظور استفاده راحت کاربران از سایت و افزایش تعامل با آن‌ها می‌باشد. عملکرد فنی سایت جزئی از سئو سایت است که به سه بخش اصلی تقسیم می‌شوند:

بهینه سازی سرعت سایت

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد فنی یک سایت سرعت آن است. اگر بارگیری سایت بیشتر از 2.5 تا 3 ثانیه طول بکشد می‌توان گفت امکان از دست دادن مخاطب را خواهید داشت. اگر این زمان به بیشتر از 5 ثانیه برسد، به صورت چشم‌گیری نرخ پرش سایت شما افزایش خواهد یافت.

ریسپانسیو بودن سایت

در سال‌های اخیر درصد زیادی از ترافیک فضای اینترنت به سیستم عامل‌های موبایلی تعلق دارد. به همین جهت سایت باید برای نمایش در هر سیستم عاملی آماده و یا در اصطلاح ریسپانسیو باشد.

کاهش خطاهای بارگیری

یکی از فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت کاهش خطاهای بارگیری است. بارها با اخطارهایی مانند 404، 403 و 401 برخورد کرده‌اید. این اخطارها پایان بازدید از یک سایت است. هاست ضعیف سایت یکی از عوامل بروز این اخطار است، در نتیجه برای برطرف کردن این اخطار بایستی هاست سایت را تغییر داد.

  1. بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل یعنی تمام عملیاتی که باعث ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبان و تعامل بیشتر با آن‌ها می‌شود. با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics می توان دیدگاه های اساسی در رابطه با موارد زیر به منظور بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی سایت را به دست آورد.

  • مشخصات کاربر
  • نرخ بازگشت
  • نرخ تبدیل
  • نرخ پرش

بررسی این موارد به شما کمک می کند تا با شناسایی و هدف گذاری موانع زیادی را از سر راه خود بردارید. با بررسی ابن جزئیات می‌توانید نقاط ضعف و قوت و مشکلات خود را بررسی کنید. همچنین برای برای بهبود و تقویت آن‌ها برنامه ریزی کنید.

خدمات سئو

به مجموعه خدماتی که توسط شرکت ها در جهت بهینه سازی سایت شما و ارتقای رتبه آن در موتورهای جستجو مانند گوگل ارائه می‌شود و شامل انواع سئو داخلی، خارجی و یا خدمات سئو تکنیکال باشد، خدمات سئو گفته می‌شود. که براساس نیاز هر مجموعه این خدمات قابل ارائه می‌باشد.

اگر علاقه‌مند به آموزش سئو و بهینه سازی سایت و دریافت خدمات سئو هستید می‌توانید در سایت آکادمی وندو با 0 تا 100 آموزش سئو مقدماتی توسط سئوکار ماهر آشنا شوید. همچنین برای مشاوره سئو و تصمیم‌گیری در رابطه با سئو سایت و طراحی وب سایت می‌توانید با مشاوران آکادمی وندو در تماس باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا