اپلیکیشن و نرم‌افزاربرترین های کسب و کار

شرح وظایف جمعدار اموال چیست + معرفی بهترین نرم افزار مدیریت اموال

اموال  در هر سازمان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید نسبت به عملکرد آن، کنترل و رسیدگی‌های لازم انجام شود. در غیر این صورت سازمان در یک مدت زمان کوتاه، دچار مشکلات مالی و… می‌گردد. آیا شما با شرح وظایف جمعدار اموال آشنا هستید؟

اموال و دارایی ثابت | جمعدار اموال

نحوه کارکرد جمعدار اموال برای بقای مالی موسسه و سازمان از اولویت‌های اول می‌باشد؛ که جمعدار اموال باید نسبت به این موضوع دقت لازم را داشته باشد. شرح وظایف جمعدار اموال نشان می‌دهد که این سمت شغلی از چه جایگاهی برخوردار است. طبیعتا مدیران نمی‌توانند برای این جایگاه افراد بدون تجربه و سابقه کاری را استخدام نمایند.

جمعدار اموال کیست؟

جمعدار اموال در سازمان‌ها به چه کسی گفته می‌شود؟ به طور کلی مدیران برای کنترل و نظارت اموال از میان افراد امانت دار و کسانی که صلاحیت این سمت را دارند، یک مامور امین و قابل اعتمادی را انتخاب می‌کنند، که به این شخص در سازمان، جمعدار اموال گفته می‌شود.

جمعدار اموال، باید اوراق کالا را بدون هیچ ایراد و اشتباهی ثبت کرده و بر عملکرد آن، مدیریت داشته باشد.  به عبارت دیگر جمعدار اموال، شخصی است که توسط مسئولین ذی ربط انتخاب شده تا از اموال شرکت حافظت و مراقبت کند.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید؛ این است که جمعدار اموال با انباردار یکی نیست و با آن شغل تفاوت‌هایی دارد. جمعدار اموال زیر نظر واحد مالی و اداری سازمان مشغول به فعالیت خود می‌باشد و دارای وظایفی است که در قسمت‌های بعدی ذکر می‌کنیم.

اموال و دارایی ثابت | جمعدار اموال

وظایف جمعدار اموال

جمعدار اموال دارای وظایفی مهم در سازمان می‌باشد؛ که باید با تمرکز و دقت لازم به آن‌ها رسیدگی کند و به هیچ عنوان نباید کارهایی که برعهده آن می‌باشد را با سهل انگاری و کم‌کاری انجام دهد. اکنون می‌خواهیم وظایف جمعدار اموال را بیان کنیم تا با آن وظایف به خوبی آشنا شوید و بدانید که یک جمعدار اموال در سازمان‌ها و موسسات چه کاری انجام می‌دهد. وظایف جمعدار اموال شامل موارد زیر است:

  • ثبت اموال در دفاتر سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه
  • پیگیری و رسیدگی جهت اختصاص دادن شماره و برچسب اموال
  • تهیه و تنظیم صورت حساب اموال اسقاط
  • پیگیری برای دریافت صدور مجوز اموال جهت خروح با درج و ثبت مشخصات کامل
  • تحویل کالا به شخص متقاضی و دریافت برگه رسید از آن شخص برای ثبت
  • تهیه هر 6 ماه یک بار صورتحساب دارایی‌های خریداری شده
  • تهیه و الصاق فهرست اموال موجود در هر اتاق از سازمان و موسسه
  • مقایسه صورت ریز اموال موجود در دفاتر اموال و دفاتر مالی و تطبیق آن‌ها با یکدیگر
  • تهیه صورت موجودی مانده اموال در پایان هر سال مالی
  • تهیه دفتر اموال دولتی
  • تهیه و تنظیم صورت حساب برای اموال سرقتی و مفقودی

جمعدار اموال باید به خوبی با این وظایف آشنا باشد و بداند که برای تهیه و تنظیم هر کدام از این صورتحساب‌ها چه اطلاعاتی  نیاز و باید آن‌ها را جمع آوری کند. زیرا سازمان و سرمایه گذاری‌های آن، تماما بستگی به عملکرد شخصی است که جمعدار اموال نامیده می‌شود.

تفاوت جمعدار و امین اموال چیست؟

جمعدار اموال شخصی است که از میان افراد امانت دار و دارای صلاحیت توسط مدیران و مسئولین مربوطه انتخاب می‌شود و وظیفه اصلی جمعدار اموال، کنترل و نگهداری از دارایی‌های سازمان است. این شخص باید اسنادی را که دریافت و اسنادی که تنظیم می‌کند را به صورت کامل ثبت و بر روی آن‌ها مدیریت داشته باشد.

این‌ها مطالبی می‌باشد که در توضیح جمعدار اموال ذکر کردیم؛ اما سوالی که قرار است در این‌جا به آن پاسخ دهیم؛ تفاوت جمعدار و امین اموال است. برای پاسخ به این سوال باید گفت که طبق قانون جمعدار اموال و امین اموال، تفاوتی با هم ندارند و قانون این دو اصطلاح را با هم یکی و برابر می‌داند. پس جمعدار اموال همان امین اموال است؛ تنها در گذشته از اصطلاح جمعدار اموال در سازمان‌ها بیشتر استفاده می‌شده است.

طبق مطلب بیان شده در ماده 17 آیین نامه شرایط انتخاب امین اموال “چنان چه امین اموال منصوب شده، بر اساس ماده 34 قانون محاسبات عمومی کشور یعنی همان جمعدار اموال قبل باشد؛ امین اموال باید در دفاتر مورد عمل شروط، فعالیت خود را با سمت امین اموال و بر اساس آیین نامه مشخص تفکیک نماید.”

نرم افزار اموال و دارایی ثابت چیست؟

جمعدار اموال برای ثبت اسناد و انجام وظایف خود نیاز به نرم افزاری دارد تا بتواند امور را در کوتاه‌ترین زمان، با سرعت و عملکرد مثبت انجام دهد.

نرم افزاری که جمعدار اموال با آن سروکار دارد؛ نرم افزار اموال و دارایی ثابت می‌باشد، که این روزها نرم افزار اموال و دارایی ثابت آرین سیستم نیز یکی از نرم افزار معروف مدیریت اموال می باشد. این نرم افزار که در جهت سرمایه گذاری سازمان اطلاعات دقیقی را در اختیار جمعدار اموال قرار می‌دهد.

جمعدار اموال باید از وضعیت خسارت، نقل و انتقال، حفاظت و… اطلاعات کامل و به روزی داشته باشد که انجام این امور به صورت دستی در موسسات بزرگ کاری دشوار، زمان‌بر و گاهی کاملا محال می‌باشد. نرم افزاری که در این زمینه به جمعدار اموال کمک می‌کند، تا بتواند امور را به خوبی و بدون ایجاد مشکلی انجام دهد؛ نرم افزار اموال و دارایی ثابت است.

نرم افزار اموال و دارایی ثابت آرین سیستم، با مدیریت اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و استهلاک و ارائه گزارشات تحلیلی حسابداری اموال، امکان مدیریت جامع اموال را به صورت یکپارچه فراهم نموده است. نرم افزار اموال و دارایی ثابت آرین سیستم، به صورت یکپارچه و متمرکز، اطلاعات اموال را ثبت و ذخیره می‌نماید که دسترسی به آن اطلاعات، نیاز هر سازمانی است. این نرم افزار بر دارایی‌ها کنترل هوشمند داشته و به صورت کامل رویدادها را ثبت می‌کند. همچنین رسیدگی لحظه به لحظه بر اموال داشته و گزارشات لازم را با توجه به اطلاعات ثبت شده به صورت استاندارد تنظیم می‌نماید.

کاربرد نرم افزار اموال و دارایی ثابت آرین سیستم

نرم افزار اموال و دارایی ثابت، کاربرد بسیاری در ثبت، کنترل، نگهداری و محاسبات استهلاک و دارایی منقول و غیرمنقول برای سازمان دارد. مدیران می‌توانند اطلاعات دقیق برای برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری‌های کلان را از این منابع به دست آورند. همچنین نرم افزار اموال و دارایی ثابت آرین سیستم دارای ویژگی های دیگری نیز می‌باشد، که شامل موارد ذکر شده در تصویر زیر است.

اموال و دارایی ثابت | جمعدار اموال

نرم افزار اموال ارتباط یکپارچه ای با دیگر نرم افزارهای فرداد از جمله نرم افزار BPMS دارد. نرم افزار BPMS آرین سیستم ابزای برای افزایش سرعت ایجاد و پیاده سازی فعالیت‌های سازمان می‌باشد. سیستم BPMS با تمام نرم افزارهای آرین سیستم ازجمله انبارداری، حقوق و دستمزد، فروش، خرید، اموال، حسابداری مالی، خزانه داری و… ارتباطی یکپارچه دارد.

نرم افزار مدیریت ‌فرآیندهای کسب و کار آرین سیستم با مدل سازی ‌فرآیند‌های پیچیده سازمان و تحلیل ‌فرآیندها، موجب افزایش شفافیت کارها و کمک به مدیران در تصمیم گیری‌های آینده سازمان ‌می‌شود. بنابراین این نرم افزار با سیستماتیک سازی تمام ‌فرآیندهای سازمان موجب افزایش سودآوری کسب و کار شما خواهد شد.

امکان ایجاد محدودیت دسترسی به ‌فرآیندهای مختلف توسط کاربران و همچنین امکان کنترل اسناد توسط یک یا چندین فرد مجاز از مزایای نرم افزار BPMS آرین سیستم ‌می‌باشد، که امنیت اطلاعات سازمان را افزایش داده است.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره نرم افزار اموال و دارایی های ثابت آرین سیستم بدست بیاورید، حتما به سایت آرین سیستم به آدرس www.ariansystm.net مراجعه کنید. همچنین اگر سوال و یا ابهامی درباره تناسب نرم افزاراموال و دارایی ثابت آرین سیستم با کسب و کار فعلی خود دارید، ‌می‌توانید از کارشناسان فروش آرین سیستم کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رایگان خرید نرم افزار ArianERP از کارشناسان فروش آرین سیستم با شماره ۴۳۰۲۷-۰۲۱ تماس بگیرید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا