بازرگانیبرترین های کسب و کار

شرح وظایف مدیر مالی + معیارهای استخدام مدیران مالی

هر واحد حسابداری در هر نوع از کسب و کارها برای کنترل و مدیریت وظایف مربوطه، نیازمند یک مدیر مالی است. در هر واحد اقتصادی علاوه بر مسئولیت بهبود امور مالی، تهیه گزارش­های مالی و فعالیت­های سرمایه گذاری نیز از وظایف مدیر مالی است.

هم شرکت­ها برای استخدام مدیر مالی و هم اینکه اگر شما بخواهید به عنوان یک مدیر مالی مشغول به کار شوید، باید از شرح وظایف مدیر مالی و حسابداری و توانایی­های مربوطه آگاهی کافی داشته باشید. با همین هدف در این مقاله وظایف مدیر مالی، مهارت­های مدیر مالی، معیارهای مهم استخدام مدیر مالی و … شرح داده شده است.

حدود اختیارات مدیر مالی | شرح وظایف رئیس حسابداری

چگونه مدیر مالی شویم؟

اگر قصد دارید در آینده به عنوان یک مدیر مالی مشغول به کار شوید، ابتدا باید در رشته­های امور مالی، حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مالی و حداقل در سطح کارشناسی تحصیل کنید. بعد از طی کردن این مرحله حداقل پنج سال باید در زمینه مالی فعالیت کنید تا با وظایف مدیر مالی در سازمان تسلط کامل پیدا کنید.

علاوه بر تحصیل و کسب تجربه باید مهارت­های مرتبط و همچنین توانایی مدیریت بخش مالی و سایر بخش­های مربوطه را داشته باشید. از طرف دیگر باید با تعریف شغل مدیر مالی و اداری آشنایی داشته باشید و بدانید که شغل مدیر مالی چیست. تا با ارائه یک مدیریت صحیح و قوی بتوانید واحد اقتصادی را در دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده یاری برسانید.

وظایف مدیر مالی چیست؟

مدیر مالی وظایف متعددی دارد و این وظایف بر حسب حجم فعالیت شرکت و میزان مراودات مالی آن­ها کم و زیاد می­شود. اما به طور کلی شرح وظایف مدیر مالی و اداری به شرح تصویر زیر است.

حدود اختیارات مدیر مالی | شرح وظایف رئیس حسابداری

اهمیت وجود مدیر مالی در سازمان

هر پست و موقعیت شغلی که در یک واحد اقتصادی شکل می­گیرد، دارای وظایف تعریف شده و مشخصی است. همچنین آن شغل از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار است. وجود مدیر مالی نیز در هر سازمانی دارای اهمیت فراوانی است. زیرا شغل مدیر مالی دست یابی سازمان به موفقیت­های برنامه ریزی شده را آسان­تر می­کند.

گاهی شما نیز دیده­اید که بسیاری از شرکت­ها زمانی که با کمبود بودجه روبرو می­شوند، نسبت به تعدیل نیرو اقدام می­کنند. شاید آن­ها به راحتی از مشاغلی همچون مدیر امور بازرایابی بگذرند، اما مدیر امور مالی که مسلط به امور باشد و وظایف مدیر مالی را به درستی انجام بدهد، قابل چشم پوشی نخواهد بود.

با توجه به اهداف و خط مشی­هایی که برای مدیر مالی در یک سازمان در نظر گرفته می­شود و از آنجایی که یک مدیر مالی به مدیران ارشد و سایر بخش های آن مشاوره می­دهد، این خود نشان دهنده اهمیت وجود مدیر مالی در سازمان است.

مهارت های مورد نیاز یک مدیر مالی خوب

یک مدیر مالی موفق باید از مهارت و تجربه کافی برخودار باشد و به مهارت‌های کسب شده خود، تسلط کافی داشته باشد. همچنین علاوه بر تسلط بر وظایف مدیر مالی باید بتواند از مهارت‌ها به خوبی و درستی استفاده کند. برخی از مهارت­های مورد نیاز یک مدیر مالی خوب را در ادامه آورده ایم.

  • مهارت‌های ارتباطی

ایجاد ارتباط موثر و داشتن مهارت ارتباطی می­تواند یکی از عوامل موفقیت شما در هر زمینه­ای باشد. اگر شما بخواهید به عنوان یک مدیر مالی موفق مشغول به فعالیت شوید، باید توانایی ایجاد ارتباط موثر با سایر مدیران شرکت و سازمان­ها مانند حسابرسی، تامین اجتماعی، اداره دارائی را داشته باشید.

  • مهارت‌های تحلیل و حل مشکلات

حوزه مالی و سرمایه گذاری و مسائل مالی معمولا از پیچیده­ترین مسائل هر شرکتی است. پس در نتیجه نقش شما به عنوان یک مدیر مالی یکی از نقش­های اصلی موفقیت هر واحد اقتصادی و در نهایت کسب سود آن واحد خواهد بود. مدیر مالی باید بتواند نسبت به شناسایی و حل موانع و مشکلات پیش آمده اقدام کند.

 

حدود اختیارات مدیر مالی | شرح وظایف رئیس حسابداری

  • مهارت‌های سازماندهی

مهارت­های سازمانی مربوط به مدیر مالی شامل مدیریت، کنترل و سازماندهی مناسب کارکنان بخش مالی است. همچنین باید بدانید که یک مدیر مالی باید بتواند نسبت به ارائه گزارش­های ساختار یافته و هدفمند به مدیران اقدام کند. اگر شما به عنوان یک مدیر مالی بخواهید وظایف مدیر مالی اداری را به خوبی انجام بدهید، حتما باید توانایی سازماندهی مجسم را داشته باشید.

  • مهارت های ریاضی و فناوری

می­دانید که یک حسابدار و یا مدیر مالی با اعداد و رقم سر و کار دارد. پس اگر می­خواهید وظایف مدیر مالی در شرکت را به خوبی انجام بدهید باید از فراگیری مهارت­های ریاضی و فناوری غافل نشوید. زیرا با تسلط بر مهارت­های ریاضی و فناوری اطلاعات و نرم افزارهای مربوطه می­توانید در ثبت و گزارش دهی مناسب اطلاعات مالی اقدام کنید.

تسلط برنرم افزارهای حسابداری یکی از مواردی است که برای انجام وظایف مدیر مالی الزامی می باشد. هر مدیر مالی باید حداقل بر یکی از نرم افزارهای حسابداری مطرح در کشور مسلط باشد. تسلط بر نرم افزار آرین سیستم به دلیل استفاده بسیاری سازمان‌ها از آن می‌تواند موجب تقویت رزومه حسابداران مالی شود.

مهمترین وظایف مدیران مالی چیست؟

به طور کلی وظایف مدیر مالی شرکت خصوصی، دولتی و سازمان­ها نظارت، مدیریت، سازماندهی و گزارش دهی است. هرچند در این خصوص در پارگراف مربوط به شرح وظایف مدیر مالی چیست توضیحاتی ارائه شد، اما اگر بخواهیم مهم­ترین وظایف مدیران مالی را بیان کنیم در یک تقسیم بندی کلی به شرح زیر است.

  • کنترل هزینه
  • قیمت‌گذاری
  • پیش‌بینی سود
  • اندازه‌گیری بازده مورد نظر
  • مدیریت دارائی‌ها
  • مدیریت منابع مالی
  • پیش‌بینی جریان نقدی
  • تامین منابع مالی
  • اداره جریان منابع مالی
  • مدیریت امور مالی وحسابداری
  • نگهداری و به روز رسانی اطلاعات مالی
  • برآورد وتنظیم بودجه و قیمت تمام شده مورد نیاز
  • انجام کلیه امور مالی مربوط به کارکنان

وظایف مدیر مالی شرکت خصوصی

شرح وظایف مدیر مالی در شرکت­ها مشابه یکدیگر و نزدیک به هم است. شاید تفاوت آن­ها به نوع گزارش­دهی، حجم گزارش و گستره مخاطب گزارش باشد. آنچه که در خصوص وظایف مدیر مالی در مطالب قبل گفتیم در خصوص وظایف مدیر مالی در شرکت خصوصی نیز صدق می­کند.

اما اگر بخواهیم شرح وظایف مدیر مالی در شرکتهای خصوصی را بیان کنیم به صورت کلی شما به عنوان یک مدیر مالی در شرکت­های خصوصی وظایفی به شرح زیر بر عهده خواهید داشت؛

  • برنامه ریزی جهت کنترل هزینه­ها
  • قیمت گذاری کالا و خدمات قابل ارائه
  • پیش بینی سود
  • تحلیل بازده و ریسک
  • تخصیص وجوه تأمین شده میان دارایی‌های فیزیکی و مالی
  • تصمیم­های مربوط به تامین منابع مالی

معیارهای مهم استخدام مدیر مالی

اگر می­خواهید در آینده مدیر مالی شوید، بعد از گذراندن تحصیلات مربوطه، علاوه بر آگاهی از وظایف مدیر مالی، باید معیارهای مهم جهت استخدام مدیر مالی را بشناسید و با تلاش و تقویت مهارت­های لازم در مسیر مشخص شده گام بردارید. اما به طور کلی بدانید که معیارهای استخدام یا شایستگی­­های استخدام یک مدیر مالی در واقع همان مهارت­های مورد نیاز مدیر مالی و آگاهی و توانایی انجام وظایف مدیر مالی است.

اگر شما احساس می‌کنید که این شغل مناسب شما است و بخواهید در آینده به عنوان مدیر مالی مشغول به کار شوید باید مراحل زیر را بگذرانید؛

  • تحصیلات مرتبط را طی کنید
  • کسب تجربه کنید
  • مجوز و گواهی‌های معتبر را اخذ کنید
  • رزومه خود را ارتقا دهید
  • درخواست کار بدهید

بازار کار مدیران مالی در ایران

با توجه به ایجاد سامانه­های جدید از جمله سامانه­هایی مانند سامانه مودیان مالیاتی و… و نیاز به پاسخ­گویی به سازمان­های مختلف از جمله تامین اجتماعی، اداره دارائی، حسابرس مستقل، فرصت شغلی برای مدیران مالی در ایران تقریبا در شرایط خوبی قرار دارد.

زیرا پاسخ­گویی به مدیران و سازمان­ها از نظر مالی، نیاز به داشتن اطلاعات مالی مناسب و تسلط بر آن­ها دارد. برای این امر یک فرد در یک واحد اقتصادی باید ارتباط مستمر و مناسبی با پرسنل آن سازمان داشته باشد. در نتیجه فردی که می­تواند در یک واحد اقتصادی دارای شرایط مد نظر باشد، آن فرد مدیر مالی است.

در ابتدای مقاله گفتیم که نرم افزار آرین سیستم یکی از نرم افزار های محبوب در سازمان ها می باشد. مدیران مالی نیز باید بر نرم افزار نرم دارایی های ثابت تسلط داشته باشند، که بتوانند کار کارشناسان خود را بررسی نمایند.

نرم افزار اموال و دارایی‌های ثابت به عنوان یکی از ماژول های نرم افزار آرین سیستم، تمام اطلاعات اموال سازمان را به صورت متمرکز همراه با همه جزئیات در خود ثبت می‌کند. نگهداری و محاسبات استهلاک، ثبت اطلاعات دارایی‌های منقول و غیر منقول، ارائه گزارشات کاربردی از وضعیت اموال فعلی و اموال اسقاط شده سازمان و… ازجمله مزایای نرم افزار اموال و دارایی‌ ثابت آرین سیستم می‌باشد.

یکی از مزایای نرم افزار اموال آرین سیستم این است که برای تمام اموال سریال ثبت نموده و از طریق سریال های ثبت شده در هر لحظه می‌توان فهمید که هریک از اموال در حال حاضر در کدام یک از بخش های سازمان قرار دارند. در واقع امکان ردیابی کالاها را دارد.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره نرم افزار اموال و داراییهای ثابت آرین سیستم و یا دیگر سیستم های نرم افزاری آرین سیستم بدست بیاورید، به سایت شرکت مبناداده آرین سیستم به آدرس www.ariansystem.net مراجعه نمایید. همچنین با شماره گیری ۴۳۰۲۷-۰۲۱ می‌توانید از کارشناسان فروش آرین سیستم مشاوره رایگان خرید نرم افزار دریافت نمایید.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا