بازرگانیبرترین های کسب و کار

مراحل دفاع مالیاتی و شرایط آن

دفاع مالیاتی

همان گونه که اکثر شما عزیزان اطلاع دارید، اخذ مالیات از مودیان، یکی از پرکاربردترین شیوه ها باری تأمین بودجه دولت برای پیاده سازی وظایف خود، است و حالا از اساسی ترین منابع پایدار درآمد دولت برای تهیه بودجه، محسوب می شود.

بر اساس ماده 237 قانون مالیات مستقیم، معین نمودن نرخ هزینه مالیات برای مشمولان، بایدمطابق با یک منبع آگاه، دلایل کافی و اطلاعات درستی را دارا باشد. در مواردی، بعضی از پرداخت کنندگاان هستند که ادعا دارند که قوانین در تشخیص و تعیین میزان مالیات مشخص شده برا ی انها، درست نبوده است.

در شرایط رخ دادن چنین رویدادهایی، پرداخت کنندگان صاحب این حقوق هستند که بر اساس قانون می توانند نسبت میزان مشخص شضده اعتراض خود را اعلام کنند.

پرداخنت کنندگان ( افراد پرداخت کننده مالیات )، در اولین مرحله قادر خواهند  تا ظرف 30 روز پس از ابلاغ برگۀ تشخیص، نسب به اعتراض اقدام نمایند.

روند | علم

 شرایط دفاع مالیاتی

هنگامی که برگۀ تشخیص مالیاتی ابلاغ و به فرد مودی ارسال خواهد شد، درشرایط دارا بودن ادعای اعتراض به مالیات مشخص شده، می توانید تا مدت یک ماه پس از تاریخ ارسال، درخواست رسیدگی مجدد نمایید.

بر أساس گفته رئیس اداره امور مالیاتی اولین منبع برای رسیدگی به شکایت از سوی شخص گرداخت کننده مالیاتی، خود اداره امور مالیاتی  خواهد بود. در این قسمت مودّی و اداره مالیاتی مذاکره ای با یکدیگرخواهد داشت.

طبق قانون تا مدت 1 ماه بعد از تاریخ ارسال، فرد پرداخت کننده فرصت دارد تا اسناد موردنظر را به اداره سازمان أمور مالیاتی ارسال نماید.

بطور معمول پرونده هایی دارای حجم بالا و هزینه های معمول در همین قسمت برطرف خواهد شد. ولی در شرایطی که توافیق میان شخص پرداخت کننده و اداره أمور مالیاتی صورت نگرفته است، به مراجع بالاتر ( مدیریت ) ابلاغ خواهد شد.

لایحه دفاع مالیاتی

در دیگر  قسمت ها، به مراتب درمورد لایحه مالیاتی بحث نموده ایم. اما این لایحه مالیاتی چیست و چه نقشی در دفاع مالیاتی دارد؟ لایحه به دفاعیاتی بشکل کتبی از طرفین دعوا می گویند. لایحه دفاع مالیاتی هم به دفاعیات مکتوبی می گوییم که مشمولان پرداخت مالیاتی به ادارات رسیدگی به اختلاف مالیات ارسال می کند. روش نوشتن لایحه مالیاتی نقش بسیار مثوری در تعیین نتیجۀ دعوا خواهد داشت. حالا که می خواهید نسب به مالیات مشخص شده شکایت تنطیم کنید، پیشنهاد می شود مشاور مالیاتی استخدام کنید که قادر باشد لایحه دفاع مالیاتی را بشکل صحیح تحریر و به مراجع ارسال نماید.

قبل از ارسال این لایحه مرجع رسمی تعیین مالیات مکلف برگه هایی که مطابق با آن تصمیم به اخذ مالیات نموده است را به شخص مودی مالیاتی ارائه دهد. مشاوران حقوقی پیش از آن که اغاز به نوشتن لایحه مالیاتی بنمایند، در اول گزارش مالیاتی را به دقت مطالعه و بر اساس قوانین مالیاتی کشور، نظرات دیوان عدالت اداری، نظر شورای عالی مالیاتی و توصیه های اداره مالیات و سایر قانون هایی  که در تشخیص مالیات موثر هستند، مورد مقایسه قرار می دهد. در پایان لایحه مالیاتی را تهیه خواهند کرد.

لایحه دفاعیه ( دفاع مالیاتی ) چیست؟

ممکن است که در دادگاه نخست بازخواست شده و آن را به دفاتر قضایی ابلاغ کنید. بدین گونه که پیغامی کوتاه برای شما ارسال می شود مبنی بر این که به سامانه ثنا مراجعه کرده.و در سامانه ثنا شما با جمله (لایحه خود را ارسال نمایید) مواجه خواهید شد ولی واقعا لایحه دفاعیه چیست و چه کارایی خواهد شد ؟

روند | علم

معنی لایحه دفاعیه ( دفاع مالیاتی )

با درخواست طرفین  دعوا (دو نفر یا بیشتر)، در اولویت دفاع از حقوق خود قرار خواهند گرفت. ممکن است که شما با پیام های دیگری مانند لایحه دفاعیه و یا لایحه قضایی مواجه بشوید. تمامی این موارد در مغهومی یکسان و واحد بکارگیری می شوند.

خلاصه این لایحه بصورت زیر می باشد :

در مواقعی که در وسط دعوا ، طرفین در دادگاه و یا کیفری مکتوبی را جهت دفاع از حقوق خود برای همدیگر نگارش می‌نمایند و بر اساس آن اطلاعات بخصوصی را برای دادگاه تبیین می نمایند، درعلم حقوق بعنوان متن لایحه درج خواهد شد.

دادگاه بعلت رسیدن به نتیجه دادنامه مدارک گوناگون و دلایل متفاوتی را از طرفین بازخواست می نماید.  در واقع به عبارات این اسناد ، لایحه می گوییم. در ادامه مطالب درمورد این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد .

نقش لایحه دفاعیه در پیروزی یا شکست دعوا

بایستی به این مسئله توجه داشته باشیئم که این اسناد از مهم ترین مدارکی هستند که افراد پس از وارد شدن به جلسه دادرسی، توضیح خواهند داد. در حالی که در دادگاه لایحه بخصوصی مبنی بر عللی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت ضرورت پیدا خواهد کرد، اما چنانچه به صورت درست و قانونی تهیه نشود، در دعوا شکست خواهید خورد. و امکان دارد در بیشتر موارد باز خواست مجددد شکایت را از دست دهیدو معمولاً در شرایطی که شرایط خاصی زخ دهد در دادگاه از نظر تجدید گردد ، از رای ایتدایی اعتراض نماییم.

در این موضوع مقایسه لایحه و دادخواست ، سند لایحه به مراتب اهمیت بیشتری خواهد داشت.

روند | علم

روند دادرسی و استفاده از لایحه دفاعیه

  1. در مواردی وکیل به صورتی یکسان با وقت رسیدگی به دو دعوا (کیفری و حقوقی) روبور می شود. در این مواقع  بعلت الزام قانونی ، وکیل بایستی به دعوای کیفری (دادگاه کیفری دو، کیفری) یک مراجعه کند. و برای دادگاه حقوقی (مدنی) ، لایحه ای را ابلاغ نماید.
  2. شاکی یا متهم امکان دارد به  حکم دادگاه یا برای جرائم مرتکب شده به حبس محکوم بشود. یا بالعکس بوسیل چک، برات و … بدهکار بودن به شخص دیگری.
  3. در این شرایط، فرد بطور معمول از یک وکیل برای أمور خود استفاده می نماید یا برای پیشگیری از صدور حکم، شکوایه تنظیم خواهد کرد. چرا که اگر شخص خودش در دادگاه حاضر شود دستگیر خواهد شد.
  4. درست است که قاضی مختصری از توضیحات و علل طرفین دعوا را تهیه می نماید، ولی در پرونده های جدی با چند موضوع مرتبط  با یکدیگر و جلسات بسیار وجود قوانین دفاعی اهمیت بالایی خواهد داشت.
  5. مطالب مفید برای وکیل حهت تنظیم دادخواست ها، شکایات و صورتحسابها
  6. امکان داردپس از دفاع شفاهی طرفین در دادگاه که بصورت حضوری ارائه می نمایند، مدارک و مبانی و اسناد جدیدی در جریان کشف کرد  طرفین پیش از این چنین چیزی را دارا نبودند. این موارد قادر هستند منجر به تغییرات اساسی در هدف دعوای پیشنهادی (شکست یا پیروزی در دعوا)  را ایجاد نماید.
  7. در بعضی مواقع به علت عوامل گوناگون از جمله دفاعیات متهم و سؤالات وکیل مخالف فشار و استرس بسیاری در دادگاه وجود خواهد داشت. در این مواقع امکان دارد خواهان و حتی وکیل وی به علت استرس و دیگر موارد  مطالب را بدرستی و با دقت ارائه ننمایند. یا …

در این موارد ما به شما پیشنهاد خواهیم کرد که از وکلای مجرب استفاده کنید. اما چنانچه بخاطر پیچیدگی و تخصصی بودن موضوع سردرگم شده باشید و یا این که در یک دعوا با قیمت زیاد ملک روبرو بشوید. در این موارد سعی داشته باشید از وکیل کار کشته برای نوشتن لایحه و باز خواست بهره بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا