برترین های کسب و کارپزشکی

مضرات استفاده از دستمال کاغذی

بایدها و نبایدهای استفاده از دستمال کاغذی برای بانوان

یکی از اصول بهداشتی برای بانوان خشک کردن ناحیه تناسلی است. مرطوب ماندن ناحیه تناسلی منجر به بروز عفونت خواهد شد؛ از اینرو بسیاری از بانوان برای خشک کردن ناحیه تناسلی از دستمال کاغذی استفاده می‌کنند. دستمال‌های کاغذی دارای مواد شیمیایی آسیب‌رسان هستند که یکی از مضرترین آن‌ها کلر است. متاسفانه امروزه استفاده از دستمال کاغذی معطر و رنگی نیز باب شده است. دستمال‌های کاغذی معطر و رنگی خیلی بیشتر از دستمال کاغذی سفید و معمولی دارای مواد شیمیایی و آلرژن هستند. خشک کردن ناحیه تناسلی با دستمال کاغذی عوارضی را در پی دارد و به طور کلی توصیه نمی‌شود. استفاده از حوله و گاز استریل می‌تواند جایگزین مناسبی برای دستمال کاغذی باشد.

یک محیط گرم و مرطوب مکان خوبی برای رشد باکتری و قارچ است از این رو پزشکان همواره توصیه می‌کنند که بانوان ناحیه تناسلی خود را همواره خشک نگه دارند. آلت تناسلی بانوان با توجه به ساختار فیزیولوژیکی که دارد از دستگاه تناسلی آقایان حساس‌تر است و بیشتر در معرض عفونت قرار دارد. علاوه بر شست‌وشوهای روزانه، بانوان به طور طبیعی حداقل سه روز در ماه دچار عادت ماهانه می‌شوند و خونریزی در عادت ماهانه باعث مرطوب شدن ناحیه تناسلی می‌شود این مرطوب ماندن در بسیاری از موارد، عوارض زیادی برای بانوان به همراه خواهد داشت. متخصصان توصیه می‌کنند که بانوان ناحیه تناسلی خود را بعد از شست‌وشو خشک کنند. از این رو بسیاری از بانوان برای خشک کردن ناحیه تناسلی خود به مصرف کاغذ توالت و دستمال کاغذی روی آورده‌اند اما استفاده از دستمال کاغذی بی‌خطر نیست و عوارضی به همراه دارد. با ما همراه باشید تا در مورد عوارض ناشی از مصرف دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی بیشتر بدانید.

مواد تشکیل‌دهند دستمال کاغذی چه هستند؟

دستمال کاغذی جزو پرمصرف‌ترین کالاهای بهداشتی است. دستمال کاغذی جزو دسته محصولات سلولزی طبقه‌بندی می‌شود. دستمال کاغذی عموماً از بازیافت شانه تخم‌مرغ، بطری پلاستیکی و جعبه‌های مقوایی شوینده‌ها تهیه می‌شود. در ساخت دستمال کاغذی صدها نوع ماده شیمیایی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شدت برای سلامتی مضر هستند. یکی از این مواد شیمیای خطرناک کلر است. از کلر برای سفید کردن دستمال کاغذی استفاده می‌کنند. کلر این ماده سمی و مضر از طریق پوست جذب بدن می‌شود و به جریان خون راه می‌یابد و به مرور می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی فرد ایجاد کند.

عوارض استفاده از دستمال کاغذی برای بانوان

با توجه به وجود مواد شیمیایی موجود در دستمال کاغذی استفاده مکرر از آن می‌تواند برخی مشکلات را برای بانوان ایجاد کند. متاسفانه برخی دستمال کاغذی‌های موجود در بازار بسیار بی‌کیفیت هستند و قطعاً مضرات بیشتری برای بدن دارند. مدتی است که دستمال کاغذهای رنگی و معطر نیز برای سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند که علاوه بر وجود کلر، مواد رنگی و معطر موجود در آن‌ها نیز برای بدن مضر هستند. دستمال‌های کاغذی معطر علاوه بر کلر دارای الکل و انواعی از پروکسیدها هستند. از عوارض شایع استفاده از دستمال کاغذی به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

عفونت قارچی

امروزه مراجعه بانوان به پزشک با شکایت عفونت‌های قارچی رو به افزایش است چرا که بر اساس مد و سبک زندگی غلط، استفاده از دستمال توالت‌های معطر رواج زیادی پیدا کرده است. مواد شیمیایی آروماتیک به کار رفته در دستمال کاغذی معطر، PH طبیعی واژن را برهم می‌زند؛ این موضوع باعث ایجاد عفونت‌های قارچی در ناحیه تناسلی و واژن می‌شود. توجه داشته باشید که دستمال کاغذی معمولی صدها نوع ماده شیمیایی را در خود دارد و اضافه کردن رنگ و اسانس به این ترکیب، باعث می‌شود مواد شیمیایی بیشتری با پوست و بدن شما تماس پیدا کند. بنابراین اگر مجبور به استفاده از دستمال کاغذی هستید از دستمال کاغذهایی معمولی استفاده کنید که فاقد رنگ و مواد معطر هستند.

عفونت ادراری

استفاده از دستمال کاغذی ممکن است باعث ایجاد عفونت ادراری شود. گاهی افراد از همان دستمال کاغذی که برای پاک معقد استفاده می‌کنند برای پاک کردن ناحیه جلوی دستگاه تناسلی نیز استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در مدفوع به ناحیه تناسلی راه پیدا کنند و سبب عفونت ادراری شوند. عفونت ادراری سبب دردناک شدن ناحیه تناسلی و زیرشکم می‌شود و اگر نسبت به درمان آن بی‌توجهی شود عواقب زیادی برای شخص به همراه خواهد داشت. حتی المقدور در استفاده از دستمال کاغذی از عقب به جلو کشیدن دستمال خودداری کنید. از دستمالی که برای پاک کردن معقد استفاده می‌کنید برای پاک کردن ناحیه فرج استفاده نکنید و دستمال دیگری بردارید؛ این کار ریسک ورود باکتری و میکروب به واژن را کاهش می‌دهد.

واکنش‌های آلرژیک

حساسیت به مواد شیمیایی و آلرژیک در جوامع امروزی بسیار شایع است. مواد طبیعی جای خود را به مواد شیمیایی و مصنوعی داده‌اند و اکثراً این مواد شیمیایی با ساختار بدن انسان در تضاد هستند. یکی از شایع‌ترین مشکلات افراد در مراجعه به پزشک حساسیت به مواد آلرژن است. گاهی حتی فرد از حساسیت به یک نوع ماده شیمیایی اطلاع ندارد و به هنگام مراجعه به پزشک از مشکل خود آگاه می‌شود. همانطور که گفته شد در تهیه کاغذ توالت از مواد شیمیایی متعددی استفاده می‌شود. همچنین دستمال کاغذی‌های معطر و رنگی، مواد شیمیایی مضاعفی دارند که در دستمال کاغذی سفید و غیرمعطر نیست. مواد شیمیایی موجود در دستمال‌های کاغذی چه معمولی باشند چه معطر و رنگی ممکن است باعث بروز حساسیت‌های آلرژیک در بدن بانوان شود. خارش، سوزش، قرمزی و تورم از عوارض شایع حساسیت به دستمال کاغذی هستند. از این نوع حساسیت به عنوان درماتیت تماسی نیز یاد می‌شود. در واقع درماتیت تماسی، واکنش بدن در تماس پوست با مواد آلرژن و حساسیت‌زا است.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

شاید عجیب و وحشتناک باشد اما یکی از عوارض خطرناک استفاده از دستمال کاغذی افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم است. ورود ذرات کوچک دستمال کاغذی به داخل رحم و واژن می‌تواند به مرور سبب بروز سرطان گردنه رحم شود. یکی از دلایل عمده مخالفت متخصصان برای استفاده از دستمال کاغذی آمار رو به رشد ابتلا به سرطان رحم در بین بانوان مناطق شهری است. اگر مدت زیادی است که از دستمال کاغذی استفاده می‌کنید و شاهد ترشحات غیرمعمول از واژن هستید و یا بین دو قاعدگی لکه‌بینی دارید و یا به هنگام ادرار کردن احساس درد و سوزش دارید نیاز است که به پزشک مراجعه کنید و تحت معاینات پزشکی قرار گیرید تا از حیث ابتلا به سرطان رحم مورد ارزیابی پزشکی قرار گیرید. افرادی که در بین خویشاوندان نزدیک آن‌ها سابقه سرطان وجود دارد باید در این موارد حساس‌تر باشند و اصول بهداشتی را بیشتر از دیگران رعایت کنند چرا که به خودی خود بیش از سایرین مستعد ابتلا به سرطان هستند.

مشکلات مقعدی

استفاده مکرر از دستمال کاغذی به خصوص دستمال کاغذی معطر و رنگی ممکن است منجر به بروز التهاب، خارش و سوزش در ناحیه معقد شود. متاسفانه اکثر افراد در چنین مواردی از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند و شرم و خجالت باعث می‌شود تا از پیگیری و درمان خودداری کنند. در صورت بروز این مشکل در اولین قدم استفاده از دستمال کاغذی را متوقف کنید و اگر بعد از مدتی مشکل برطرف نشد حتماً مسئله را با پزشک متخصص درمیان بگذارید. گاهی در ادرار یا مدفوع خون دیده می‌شود که می‌تواند جزو اولین علائم بروز یک بیماری جدی باشد، استفاده از دستمال کاغذی رنگی ممکن است باعث شود که شخص متوجه وجود خونریزی نشود و درمان بیماری به تعویق بیفتد.

بروز پاپیلوماتوز

پاپیلوماتوزها دانه‌های ریز و همرنگ پوست هستند که در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. این ضایعات فقط تظاهر جلدی دارند و سوزش، خارش و درد ندارند اما از لحاظ ظاهری شکل مطلوبی ندارند و ممکن است به هنگام فعالیت جنسی طرف مقابل را آزرده کند. پاپیلوماتوزها به صورت خطی و در کنار هم ظاهر می‌شوند و بروز آن‌ها ممکن است موجب نگرانی فرد شود. این عارضه در واقع نوعی واکنش پوست به مواد محرک است. اگر استفاده از دستمال کاغذی کنار گذاشته شود این ضایعات خودبه‌خود از بین خواهند رفت.

زخم و خراش

گاهی افراد به گمان این که دستمال کاغذی توالت صرفاً برای خشک کردن استفاده می‌شود و مصرف زیادی هم دارد؛ به سراغ دستمال کاغذی‌های نامرغوب و ارزان قیمت می‌روند. دستمال کاغذی‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت، بافت نرم و یکنواختی ندارند، کشیدن دستمال کاغذی و عقب و جلو کشیدن آن در ناحیه معقد و فرج سبب ایجاد زخم‌های ریز و کوچکی در این نواحی می‌شود. علاوه بر این برخی افراد با وسواس زیاد و با شدت و خشونت ناحیه خیس شده را خشک می‌کنند این کشیدن محکم دستمال هم ممکن است به مرور پوست حساس و ظریف این ناحیه را خراش دهد. این زخم‌ها ممکن است باعث ایجاد تورم و عفونت شوند.

تورم

مواد شیمیایی به کار رفته در دستمال کاغذی به خصوص کلر موج ایجاد تورم در ناحیه تناسلی می‌شود. این تورم به علت تحریک ناحیه مربوطه و آسیب به واژن است. استفاده از دستمال کاغذی‌های نامرغوب و همچنین استفاده مکرر و متعدد از دستمال کاغذی باعث ایجاد تورم و حالت پف‌کردگی در ناحیه تناسلی می‌شود.

در صورت بروز هر گونه از عوارض بالا لازم است استفاده از دستمال کاغذی فوراً متوقف شود و در صورت تشدید بروز عوارض باید به متخصص مراجعه کرد.

به جای دستمال کاغذی از چه چیزی استفاده کنیم؟

حال که با مضرات استفاده از دستمال کاغذی آشنا شدید شاید این سوال برایتان ایجاد شود که به جای دستمال کاغذی از چه چیزی استفاده کنید؟ یا اساساً از خشک کردن ناحیه تناسلی صرفه نظر کنید؟ همانطور که گفته شد خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شست‌وشو یک عمل بهداشتی و درست است اما استفاده از دستمال کاغذی برای این کار مورد تأیید صاحب‌نظران نیست. متخصصان معتقدند به جای استفاده از دستمال کاغذی بهتر از چند حوله سفید کوچک استفاده کرد. این حوله‌ها باید به صورت شخصی استفاده شود و حوله خیس نباید در توالت بماند. بعد از استفاده از حوله لازم است حوله را شسته و در معرض نور خورشید خشک کرد. هر چند وقت یکبار حوله‌ها را باید ضدعفونی کرد و با آب فراوان آبکشی نمود و حداقل برای یک روز کامل در معرض نور آفتاب قرار داد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نور آفتاب کم است یا فصل زمستان است می‌توانید حوله را با حرارت اتو خشک کنید و برای مدتی آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید. شاید این کار به نظر دشوار برسد در این صورت می‌توانید از حوله‌های یکبار مصرف و یا از گاز استریل استفاده کنید و بعد از مصرف آن‌ها را دور بریزید.

بهتر از لباس‌های زیر نخی استفاده شود لباس‌های نخی رطوبت را به خود جذب می‌کنند اما لباس‌های نایلونی و الیاف مصنوعی این خاصیت را ندارند و استفاده از دستمال کاغذی را افزایش می‌دهند. بهتر است لباس زیر خود را حداقل روزی یکبار تعویض کنید این کار احتمال بروز عفونت را بشدت کاهش می‌دهد. نکته دیگر رعایت بهداست و شیو کردن ناحیه تناسلی است. اگر ناحیه تناسلی فاقد مو باشد کمتر مرطوب می‌ماند. وجود مو باعث می‌شود رطوبت لای موها باقی بماند همچنین به هنگام خشک کردن و استفاده از دستمال کاغذی ممکن است پرزهای دستمال کاغذی لای موها گیر کند و به دستگاه تناسلی راه پیدا کند. همانطور که پیشتر هم توضیح داده شد نفوذ ذرات و پرزهای دستمال کاغذی به واژن سبب بروز عفونت و تورم در ناحیه مذکور می‌شود.

اگر مجبور به استفاده از دستمال کاغذی هستید از دستمال کاغذهای ضخیم استفاده نکنید. دستمال کاغذهای ضخیم دارای مقادیری فرمالدهید هستند که جذب زیاد این ماده به مرور سبب آسیب رساندن به بدن می‌شود. حتی المقدور از دستمال کاغذی نازک، بدون عطر و سفید استفاده کنید. اگر با استفاده از یک نوع دستمال کاغذی دچار حساسیت شدید دیگر از آن برند خریداری نکنید و برند دیگری را امتحان کنید. تا جایی که امکان دارد دستمال کاغذی را در معرض رطوبت قرار ندهید و آن را در ناحیه دورتر از خروجی توالت نصب کنید.

هر چند وقت یکبار از ژل‌های بانوان استفاده کنید تا ناحیه تناسلی را ضدعفونی کنید. معاینات روتین و مراجعه منظم به پزشک زنان را در برنامه سلامت و بهداشت خود بگنجانید. اگر از دستمال کاغذی استفاده می‌کنید دستمال را با شدت روی ناحیه تناسلی نکشید و با خشونت و وسواس عمل نکنید. بهتر است دستمال کاغذی را در ناحیه خیس شده بگذارید و اگر ناحیه مربوطه هنوز خیس بود این عمل را با برداشتن و گذاشتن دستمال کاغذی ادامه دهید و از کشیدن دستمال روی سطح پوست خودداری کنید. از گذاشتن دستمال در ناحیه تناسلی اجتناب کنید چون ممکن است دستمال مرطوب شود و ذرات آن به داخل واژن راه پیدا کند. در ضمن هرگز از دستمال کاغذی به جای پد بهداشتی (نوار بهداشتی) استفاده نکنید. دستمال کاغذی به سرعت خیس می‌شود و جذب بدن می‌شود. هنگام عادت ماهانه بدن حساس‌تر است ممکن است زودتر دچار عفونت شود. گاهی وسواس‌های فکری والدین به کودکان نیز منتقل می‌شود و یا والدین با حساسیت از دختر بچه‌ها می‌خواهند تا برای خشک کردن ناحیه تناسلی از دستمال کاغذی استفاده کنند؛ این کار اصلاً توصیه نمی‌شود و دختران در سنین پایین اصلاً نیازی به انجام این کار ندارند. در سنین نوجوانی باید و نبایدهای استفاده از محصولات سلولزی باید برای آن‌ها تشریح شود و تا جایی که امکان دارد باید آن‌ها را به استفاده از پارچه‌های نخی یا گاز استریل سوق داد. شاید برخی بگویند استفاده از گاز استریل مقرون به صرفه است در پاسخ باید گفت هیچ چیز از سلامتی شما مهم‌تر نیست. در ضمن در بازار پارچه‌های استریل در بسته‌بندی‌های بزرگ وجود دارند که قیمت اقتصادی‌تری دارند. می‌توانید این محصول را تهیه کیند و با یک قیچی استریل شده آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد، سلامتی خود را بیمه و تضمین کنید. سلامتی نعمت بزرگی است که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان قدردان این موهبشاید برای شما نیز پیش آمده باشد که گاهی در قسمت تناسلی خود احساس درد و تورم کنید. این موضوع می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما یکی از دلایل آن ممکن است به استفاده از دستمال توالت مربوط باشد. به خصوص اگر پوست حساسی دارید، این مقاله را حتما مورد مطالعه قرار دهید تا شما را با خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها بیشتر آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

ترکیبات خطرناک موجود در دستمال توالت

آیا می‌دانستید که بیش از 100 هزار ماده شیمیایی خطرناک در محصولات کاغذی تجاری وجود دارد؟ یکی از مضرترین مواد شیمیایی موجود در این نوع محصولات، کلر است. کلر در بیشتر محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، وجود دارد؛ مثل دستمال مرطوب، حوله کاغذی و کارتون‌های شیر. این مواد مضر و سمی از طریق پوست وارد بدن انسان شده و به جریان خون راه می‌یابند. متاسفانه اکثر دستمال‌های توالت با سفید کننده کلر فرآوری می‌شوند. سفید کننده کلر سموم خطرناکی مانند دیوکسین و فوران ایجاد می‌کند. این سموم در بدن تجمع یافته و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند.

برای سفید کردن خمیر کاغذ از مواد شیمیایی بر پایه کلر استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی با مولکول‌های آلی موجود در چوب و سایر الیاف واکنش نشان داده و مواد سمی از جمله دیوکسین را تولید می‌کنند. دستمال توالت کلردار حاوی بالاترین میزان فوران در میان دیگر محصولات آرایشی بهداشتی است. این مواد سمی پس از آزاد شدن در محیط ماندگار هستند زیرا باکتری‌ها نمی‌توانند به طور موثر آنها را تجزیه نمایند.

در اینجا برخی از خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها را برای شما شرح می‌دهیم:

واکنش های آلرژیک

ممکن است برخی از خانم‌ها به مواد شیمیایی به کار رفته در دستمال‌های توالت حساسیت داشته باشند. اگر دستمال توالت معطر باشد، احتمال بروز حساسیت بالا می‌رود. خارش، سوزش، قرمزی و تورم می‌توانند از علائم حساسیت به دستمال توالت باشند. ممکن است شما به نوع به خصوصی از دستمال توالت حساسیت داشته باشید؛ در این صورت به راحتی می‌توانید با عوض کردن برند دستمال، انواع دیگری را امتحان کنید.

عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی نیز بیشتر در مواردی رخ می‌دهند که از دستمال توالت‌های معطر استفاده می‌شود. مواد شیمیایی مورد استفاده در ایجاد عطر، PH طبیعی واژن را برهم زده و در این حالت احتمال بروز عفونت قارچی افزایش می‌یابد. برای حفظ بهداشت در ناحیه تناسلی از نیز می‌توانید کمک بگیرید.

 

زخم و خراش

استفاده مداوم از دستمال توالت زبر ممکن است خراش‌ها و زخم‌های کوچکی را روی واژن ایجاد نماید. در استفاده از دستمال توالت خشن رفتار نکنید و هر بار با ملایمت آن را مورد استفاده قرار دهید. این خراش‌های کوچک در صورت عدم درمان می‌توانند موجب تورم و یا حتی عفونت شوند.

عفونت ادراری

یکی دیگر از خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم‌ ها احتمال بروز عفونت‌های ادراری است. پاک کردن با دستمال توالت از عقب به جلو سبب می‌شود تا میکروب‌های ناحیه مقعد به راحتی به درون مجاری ادرار راه پیدا کرده و عفونت ایجاد نمایند. به همین دلیل به کلیه بانوان توصیه می‌شود که همیشه خود را از جلو به عقب بشویند و یا دستمال بکشند.

 

تورم

رنگ‌ها و ترکیبات شیمیایی موجود در دستمال‌های توالت مثل پوست را تحریک کرده و ایجاد تورم می‌کنند. دستمال توالت‌های سفید ممکن است حاوی مواد سفید کننده بوده و به واژن آسیب برساند. همچنین پاک کردن بیش از حد واژن با دستمال نیز می‌تواند عامل دیگری برای بروز تورم باشد. اگر متوجه تورم شدید، سعی کنید که از دستمال توالت نرم‌تری استفاده نمایید. اما اگر مشکلات همچنان ادامه یافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سرطان گردن رحم

ترکیبات مضر و شیمیایی موجود در دستمال‌های توالت، ریسک ابتلا به سرطان گردن رحم را نیز در زنان افزایش می‌دهد. این مورد یکی از مهم‌ترین خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها می‌تواند باشد. ترشحات غیر معمول از واژن، لکه بینی بین قاعدگی‌ها، احساس ناراحتی به هنگام ادرار و کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی از مهم‌ترین است.

مشکلات مقعدی

استفاده از دستمال توالت‌های معطر و رنگی ممکن است موجب بروز التهاب و خارش در ناحیه مقعد شوند. از طرف دیگر رنگ به کار رفته در این دستمال‌ها باعث می‌شود تا اگر در ادرار یا مدفوع، خون وجود داشته باشد، تشخیص آن مشکل شود و در نتیجه اقدام جهت درمان به تاخیر بیفتد.

به جای دستمال توالت از چه چیزی استفاده کنیم ؟

اکنون که خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها را برای شما شرح دادیم، ممکن است این پرسش برایتان پیش بیاید که چه چیزی را جایگزین استفاده از دستمال توالت نماییم؟ در اینجا چند راهکار ساده را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • از حوله‌های سفید و نخی برای خشک کردن خود استفاده کنید و هر شب آنها را جهت استفاده روز بعد بشویید.
  • از حوله‌های یکبار مصرف یا گازهای استریل استفاده کنید. این نوع محصولات عموما حساسیت‌زا نیستند و جایگزین خوبی برای دستمال توالت به شمار می‌آیند.

 

نکته: استفاده از لباس‌های زیر پلاستیکی و توری به دلیل اینکه جاذب رطوبت نیستند، لزوم مصرف دستمال کاغذی توالت را در بانوان افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود که خانم‌ها برای اینکه حتما مجبور نباشند خود را خشک کنند، از لباس زیر نخی استفاده کنند. رطوبت در لباس‌های نخی به سرعت خشک می‌شود و کمتر نیاز است تا با دستمال توالت خود را خشک کرد. در صورتی که جهت خشک کردن خود از هیچ نوع دستمال یا حوله‌ای استفاده نمی‌کنید، فراموش ننمایید که روزانه یک الی دو بار حتما باید لباس زیر خود را تعویض کنید.

آیا نیاز است دختر بچه ها از دستمال توالت استفاده کنند ؟

دختران کوچک پوست حساسی دارند و به دلیل عدم داشتن ترشحات واژینال نیازی نیست تا برای خشک کردن خود از دستمال توالت کمک بگیرند. در مورد دختر بچه‌ها فقط توصیه می‌شود که حتما از لباس زیر نخی استفاده کنند و همچنین هر شب لباس زیر آنها تعویض شود.

سخن آخر

گاهی خطرات استفاده از یک محصول بیشتر از مزایای آن است. در این مقاله خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها را مورد بررسی قرار دادیم. اگر سعی کنید همیشه از لباس زیرهای نخی استفاده کرده و هر روز نیز آنها را تعویض نمایید، ممکن است نیاز کمتری به استفاده از دستمال توالت داشته باشید. البته استفاده از حوله‌های نخی یا حوله‌های یکبار مصرف نیز جایاستفاده از دستمال های کاغذی امروزه رواج زیادی پیدا کرده است و بسیاری از خانم ها به طور وسواس گونه ای بعد از هر بار دستشویی رفتن از آن ها استفاده می کنند

پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس است و به محرک های خارجی مانند دستمال کاغذی با سرعت و با شدت زیادی واکنش نشان می دهد. متاسفانه استفاده از دستمال های کاغذی امروزه رواج زیادی پیدا کرده است و بسیاری از خانم ها به طور وسواس گونه ای بعد از هر بار دستشویی رفتن از آن ها استفاده می کنند که این مسئله باعث بروز مشکلات جدی در زنان شده است.

برخی زنان تصور می کنند دستمال های کاغذی هرچه سفیدتر و نرم تر باشند، مرغوبتر هستند و خطری برای نخواهند داشت، در صورتی که برای سفید کردن این دستمال های کاغذی مواد شیمیایی بییشتری مورد استفاده قرار می گیرد و این دستمال ها خطرناک تر هستند! یکی از این مواد سفید کننده، کلر است که سموم خطرناکی تولید کرده و در بدن تجمع می یابد.

مواد شیمیایی مورد استقاده برای سفید کردن این دستمال ها، هم چنین می توانند عوامل بروز نیز باشند. علاوه بر سرطان، خطراتی مانند برهم خوردن تعادل هورمون ها، نقص سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت باروری و نقایص مادرزادی نیز در کمین این افراد است.

از دیگر مشکلات مهم ایجاد شده توسط این دستمال ها، این است که مواد و ترکیب های موجود در دستمال های کاغذی، جزو مواد آلرژن هستند. این حساسیت زا بودن در اثر استفاده از عطرهای مختلف در دستمال های کاغذی، تشدید هم خواهد شد. افراد مبتلا به آلرژی های پوستی با استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود با تشدید بیماری و وخیم تر شدن شرایط پوستی شان در ناحیه تناسلی مواجه خواهد شد.

در واقع چنین افرادی به اگزمای تماسی آلرژیک به دلیل تماس با دستمال کاغذی و حساسیت به مواد داخل آن مبتلا هستند. این خانم ها در دوره هایی به دلیل تشدید آلرژی شان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به مراجعه می کنند و نمی دانند که درمان مشکل آنها به سادگی و با حذف ماده آلرژن که همان دستمال کاغذی باشد، اتفاق خواهد افتاد.

خطر پاپیلوماتوز یا زگیل تناسلی در اثر استفاده از دستمال کاغذی

برخی از خانم ها عادت دارند که تمام قسمت های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط ها را به شدت با دستمال کاغذی خشک کنند که این رفتار، بیشتر به رفتاری وسواس گونه شبیه است تا بهداشتی.تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط ناحیه تناسلی به مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی خواهد شد.

این روزها بسیاری از خانم ها با شکایت از وجود دانه هایی ریز و همرنگ پوست که در قسمت داخلی لبه های ناحیه تناسلی (محلی که مخاط تناسلی را هم دربر می گیرد) ایجاد شده اند، به پزشک مراجعه می کنند. این ضایعات که بدون درد، سوزش یا خارش هستند و امکان انتقال آنها هم به هیچ عنوان وجود ندارد، پاپیلوماتوز نام دارند. پاپیلوماتوزها معمولا کنار هم و در یک خط قرار می گیرند و آلرژی های تماسی مانند استفاده از دستمال های کاغذی باعث تحریک برای ایجاد یا تشدید آنها می شود.

خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده که پاپیلوماتوزها در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم کم از بین می روند. به همین دلیل هم نیازی به استفاده از روش های تهاجمی یا غیرتهاجمی برای حذف این ضایعات پوستی وجود ندارد، ضمن اینکه پاپیلوماتوزها به همسر منتقل نمی شوند یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد هم وجود نخواهد داشت.

خطر استفاده از دستمال های کاغذی برای کودکان

دختربچه ها و پسربچه ها به دلیل پوست حساسی که دارند، نباید با دستمال کاغذی خشک شوند. دختربچه ها، ترشحات واژینال هم ندارند و بنابراین استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شما می توانید برای رعایت بهداشت بیشتر ناحیه تناسلی بچه ها، لباس زیر آنها را شب به شب عوض کنید و لباس های زیر نخی و سفید برایشان بپوشانید.

برخی از خانم ها در اثر استفاده از پدهای بهداشتی هم دچار خارش و التهاب پوست خارجی ناحیه تناسلی می شوند. توصیه ما به این گروه از خانم ها، استفاده از پدهای پنبه ای غیرمعطر و تعویض مارک پد خود در صورت حساسیت دادن به آن است. اگر هم فردی به هر دلیلی مجبور شد که از دستمال کاغذی تحت شرایط خاصی برای خشک کردن خود کمک بگیرد، تنها قسمت های خارجی ناحیه تناسلی و کناره های پاهای خود را خشک کند. هر نوع دستمالی باید روی این قسمت های حساس، گذاشته و برداشته شود.کشیدن دستمال روی ناحیه تناسلی یا مخاط آن، باعث ایجاد تحریک و حساسیت می شود.

خطرات دستمال های رنگی و معطر

در که قدم بزنید با انواع دستمال های توالت با رنگ ها و عطرهای مختلفی مواجه می شوید که بیش از آن که برای سلامتی خوب باشد، به ضرر آدمی تمام می شود، اما افراد کمی از خطرات دستمال های توالت رنگی و معطر اطلاع دارند.

از سال 1987، سازمان و داروی آمریکا بعد از آزمایش روی نمونه های حیوانی، استفاده از رنگ ها و عطرها را در صنایع داروسازی ممنوع اعلام کرده است، اما هنوز هم می توان ردپای این مواد خطرناک را در دستمال ها مشاهده کرد.

مواد شیمیایی مانند رنگ ها، مواد سفیدکننده و بوهای معطر جزو مواد خطرناکی هستند که علاوه بر خطرناک بودن این مواد برای بشر، آلوده کردن محیط زیست را نیز در پی دارد.

خطرات استفاده از دستمال کاغذی های رنگی و معطر

عفونت مجاری ادراری

استفاده از دستمال های توالت رنگی و معطر باعث تحریک ناحیه واژن در خانم ها می شود که ممکن است به عفونت های مجاری ادراری بینجامد. دیگر مواد به کار رفته در دستمال توالت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی، خارش یا حتی بروز واکنش های حساسیتی شود. الکل، فسفات، کلر، پروکسیدها و ویژگی های آنتی باکتریال و نیز فرمالدئید و عوامل فعال جزو مواد خطرناک به شمار می روند.

سرطان گردن رحم

این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و استفاده از خطر بروز سرطان گردن دهانه رحم را افزایش می دهد.

مشکلات مقعدی

دستمال های توالت معطر و رنگی همچنین ممکن است موجب التهاب و خارش در ناحیه مقعد شود. از سوی دیگر، رنگی که در این دستمال ها به کار رفته مانع از تشخیص وجود احتمالی خون در ادرار یا مدفوع می شود. از آنجایی که وجود خون در مدفوع از علائم شایع سرطان روده بزرگ محسوب می شود، استفاده از این نوع دستمال ها می تواند رنگ خون را پنهان کند و فرد آن را با رنگ دستمال اشتباه بگیرد بنابراین تشخیص بیماری به تأخیر می افتد.

عفونت های قارچی

محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال های توالت رنگی و بروز عفونت های قارچی کشف کرده اند و متخصص زنان در مواجهه با مبتلایان به عفونت های قارچی در ابتدا در مورد استفاده از این نوع دستمال ها سوال می کنند.

آیا دستمال کاغذی بهداشتی است | استفاده از دستمال توالت برای مردان

جایگزین های دستمال کاغذی

برای خشک کردن ناحیه تناسلی، به جای دستمال های آلرژن، می توان از چند جایگزین استفاده کرد. اولین راه، استفاده از حوله‌های سفید و نخی در خانه است. شما می توانید خودتان را در با این حوله ها خشک کنید و شب به شب آنها را برای استفاده روز بعد، بشویید.

راه بعدی استفاده از حوله های یکبار مصرف، تنظیف یا گازهای استریلی است که به صورت بسته های بزرگ هم عرضه می شوند. شما می توانید این حوله یا پارچه های استریل و نخی که هیچ ترکیب حساسیت زایی هم ندارند را به تکه های کوچک تقسیم کنید و آنها را داخل یک نایلون بگذارید. سپس در منزل یا حتی خارج از منزل از آنها برای خشک کردن خود استفاده کنید.

به این ترتیب، شانس ابتلا به پاپیلوماتوز یا اگزمای تماسی در ناحیه تناسلی تان را از بین خواهید برد. نکته دیگر اینجاست که گاهی برخی از خانم ها به دلیل استفاده از لباس های زیر پلاستیکی، توری یا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود می شوند. در این صورت می توان با حذف این لباس ها و استفاده از لباس زیرهای نخی که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آنها هم به سرعت خشک می شود استفاده از دستمال کاغذی را نادیده گرفت. به این ترتیب می توانید به جای استفاده از دستمال کاغذی، حوله یا هر وسیله دیگری در خانه از لباس های زیر نخی و سفید کمک بگیرید و لباس تان را روزی یک یا دو مرتبه عوض کنید.

در خصوص دستگاه تولید دستمال کاغذی ، احتمالا هزینه اولیه راه اندازی خط تولید زیاد نیست. اگر تولیدکنندگان سطح کیفیت محصول را حفظ کرده و محصولی را به بازار ارائه دهند که مورد رضایت مصرف کنندگان باشد، می توان گفت که سرمایه اولیه سریع به تولید کننده باز می گردد. از سمت دیگر میزان تقاضا برای انواع دستمال کاغذی مانند تولید دستمال کاغذی جعبه ای بالا رفته است.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا