بازرگانیبرترین های کسب و کار

معرفی انواع وام

انواع وام بانکی، شامل تسهیلات ازدواج، مسکن، کالا، مضاربه، خودرو، مواد اولیه، وام فرزند و بازنشستگان بوده و انواع تسهیلات بانک های مختلف، با یکدیگر، متفاوت می باشد. همچنین، طرح های تسهیلاتی متنوعی در بانک های کشور، وجود دارد که از میان آن ها، می توان به وام های تعمیرات مسکن، اجاره مسکن، وام سیم کارت ،جهزیه، فرهنگیان، سهام عدالت و غیره، اشاره کرد.

Introducing types of loans

تعریف وام چیست؟

وام در حقیقت یک نوع قرض است که در آن یک فرد یا سازمان وام‌دهنده، مقداری پول را به صورت نقد و در ازای سودی که از قبل تعیین شده است، به وام‌گیرنده می‌دهد. وام‌ها در اشکال متفاوتی ارائه می‌شوند که نحوه تعیین سود و زمان بازپرداخت آنها با هم تفاوت دارد. البته، یک الگو و تعریف عمومی برای سیستم وام در ایران وجود دارد که بسیاری از وام‌ها از آن پیروی می‌کنند.

در سیستم وام دهی، بانک ها یا موسسات مالی به عنوان سازمان وام‌دهنده، در مقابل گرفتن تضمینی مثل فیش حقوقی، چک، سند ملک یا ماشین و یا سایر موارد مشابه، مبلغی را به عنوان قرض به فرد وام‌گیرنده می‌دهد. بازپرداخت اصل وام و سود آن به صورت اقساطی در نظر گرفته شده است که معمولاً به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. فرد وام‌گیرنده نیز تعهد می‌دهد که در زمان‌های تعیین شده، اقساط وام را پرداخت کند.

در این سیستم، ضمانت‌های اجرایی که فرد وام‌گیرنده ارائه می‌دهد، به عنوان یک تضمین برای بازپرداخت وام در نظر گرفته می‌شوند. این ضمانت‌ها به این منظور استفاده می‌شوند تا در صورت عدم پرداخت قسط‌ها، وام‌دهنده بتواند از این اعتبارات برای بازیابی سرمایه و سود خود استفاده کند. قوانین وام بانکی در ایران بسیار دقیق و سخت‌گیرانه هستند و بانک‌ها معمولاً تا زمانی که از ضمانت‌های ارائه شده کاملاً مطمئن نشوند، وام را پرداخت نمی‌کنند.

برای مشاوره انواع وام بانکی

اعطای تسهیلات یا همان وام بانکی، در واقع نوعی قرض و همچنین، یکی از راه های کسب درآمد برای بانک ها است و ارائه دهندگان تسهیلات، با در نظر گرفتن شرایطی خاص، مقداری وجه نقد را در ازای دریافت سودی ثابت از آن، به درخواست کنندگان وام، می پردازند.
بانک ها و موسسات وام دهنده، در ازای دریافت ضمانت هایی همانند، فیش های حقوقی، چک، سفته و غیره و بر اساس شرایط و نیاز درخواست کنندگان وام، مبلغی را از منابع بانکی، در اختیار آن ها، قرار می دهند. سپس در مرحله بعد، اصل وام را به همراه سود آن، از افراد متقاضی وام، به صورت اقساطی، دریافت می کنند. با توجه به اینکه در سیستم بانکداری ایران، جهت ارائه تسهیلات، به درخواست کنندگان، در رابطه با انواع وام بانکی، قوانین خاصی، وجود دارد، لازم است تا متقاضیان تسهیلات بانکی، با انواع وام بانکی و کاربردهای آن آشنا شوند.
حال، با توجه به اهمیت شناخت انواع وام های بانکی، برای افراد متقاضی اخذ تسهیلات بانکی، در ادامه، در رابطه با معرفی انواع وام بانکی، بررسی انواع تسهیلات بانک های مختلف و همچنین، تسهیلات مختلف، در انواع بانک ها، در کشور ایران، توضیحات لازم آورده شده است.

معرفی انواع وام بانکی

تسهیلات بانکی، انواع مختلفی، مانند  دارند و هریک از این وام های بانکی، ممکن است، مختص به موسسات اعتباری خاص بوده و یا در اکثر بانک ها، در سراسر ایران، ارائه شوند. همچنین، لازم به ذکر است با توجه به نوع وام مورد نظر افراد متقاضی دریافت تسهیلات، شرایط، مدارک، مبلغ وام، میزان اقساط تسهیلات و ضمانت آن ها، متفاوت، بوده اما نحوه  در تمام انواع وام، یکسان می باشد. از این رو، در ادامه، در رابطه با هر یک از انواع وام بانکی، توضیحات لازم آورده شده است.

وام قرض الحسنه :

یکی از انواع وام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه می باشد که به موجب قرارداد این وام، بانک‌ های عامل، مبلغ مشخصی را به افراد متقاضی وام، به عنوان قرض و با سود پایین، واگذار نموده و دریافت کنندگان این تسهیلات بانکی، متعهد می شوند، معادل میزان مبلغی که وام دریافت کرده اند را به صورت اقساطی، به بانک، پرداخت کنند.

وام ازدواج :

یکی از انواع وام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج می باشد. در این نوع از انواع وام، دولت، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، برای تسهیل ازدواج جوانان، اقدام به ارائه این تسهیلات بانکی نموده و افراد متقاضی دریافت ایران وام، می توانند به صورت اینترنتی، از طریق ، به نشانی ve.cbi.ir، درخواست خود را ثبت کرده و سپس، با مراجعه به شعب بانک مورد نظر، برای دریافت وام ازدواج، اقدام نمایند.

وام مسکن :

یکی از انواع وام بانکی، طرح های تسهیلاتی مسکن می باشد و عموما این وام، به درخواست کنندگان، در ازای وثیقه گذاشتن ارائه سند ملکی، پرداخت می گردد. در ایران، بانک های مختلفی، وام مسکن را ارائه می دهند؛ اما، یکی از بانک هایی که تمامی طرح های تسهیلاتی مسکن، همانند، ، مسکن جوانان، جعاله و غیره را اعطامی کند، بانک مسکن می باشد.

وام کالا :

یکی از وام های بانکی، تسهیلات کالا است و بانک های مختلفی، این وام را به افراد متقاضی، جهت خرید کالا های اساسی، برای خانه، از جمله فرش، اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشوئی و غیره، ارائه می دهند. همچنین، لازم به ذکر است این وام، در بانک های مختلف، با شرایط خاصی، همانند اهمیت نوع کالا، به درخواست کنندگان، پرداخت می شود.

وام مضاربه :

یک از انواع وام های بانکی، بوده و این وام، جهت تامین نقدینگی مورد نیاز افراد، جهت آغاز و یا توسعه فعالیت های اقتصادی آنها، توسط بانک های مختلفی، ارائه می شود. همچنین، لازم به ذکر است جهت اخذ این وام، داشتن مدارکی همچون، جواز کسب، مدارک مرتبط با تاسیس کسب و کار و غیره، ضروری است.

وام خودرو :

یکی از وام های بانکی، مختص به خودرو می باشد و این تسهیلات بانکی، به افراد متقاضی خرید خودرو، تعلق می گیرد. این وام بانکی، سقف مشخصی داشته و هر ساله توسط موسسات ارائه دهنده این وام، اعلام می شود. همچنین، لازم به ذکر است این تسهیلات، تنها به افرادی که قصد خرید خودرو های داخلی را دارند، ارائه می شود و ضمانت اخذ این وام، ارائه فیش حقوقی، می باشد.

وام خرید مواد اولیه :

یکی دیگر از وام های بانکی، تسهیلات خرید تجهیزات اولیه می باشد که جهت تامین نقدینگی مورد نیاز تولید کنندگان، در صنایع مختلف، برای رونق بخشیدن به کسب و کار این افراد، از سوی بانک های مختلف، در نظر گرفته شده است. همچنین، لازم به ذکر است، میزان مبلغ این تسهیلات، وابسته به قیمت ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز کسب و کار متقاضیان وام خرید مواد اولیه، می باشد.

وام قرض الحسنه فرزند :

به تازگی، یکی از تسهیلاتی که توسط بانک های عامل انتخاب شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ارائه می گردد،  است. این تسهیلات، به نوزادانی که متولد 1 فروردین ماه سال 1400 به بعد باشند، تعلق خواهد گرفت و مبلغ این وام قرض الحسنه، به ترتیب برای فرزندان اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و بیشتر، 20، 40، 60، 80 و 100 میلیون تومان، در نظر گفته شده است. همچنین، افراد متقاضی این وام، می توانند از طریق سایت ve.cbi.ir، درخواست خود را ثبت نموده و سپس، با مراجعه به شعب بانک مورد نظر، آن را دریافت کنند.

وام بازنشستگان :

از دیگر انواع وام های بانکی، تسهیلات در نظر گرفته شده برای مستمری بگیران و بازنشستگان می باشد و هر یک از سازمان ها، برای نیرو های بازنشسته خود، مبلغی را به عنوان کمک هزینه برای دوران بازنشستگی، در نظر گرفته اند که بانک های مختلف، این وام را با سقف مشخص، ارائه می دهند.

وام اربعین :

زائرینی که قصد زیارت عتبات عالیات را دارند می توانند تا سقف 5 میلیون تومان به عنوان در سال 1401 تسهیلات دریافت نمایند.

افرادی که قصد دریافت انواع وام بانکی، از طریق وثیقه گذاری برگه سهام اوراق بهادار را دارند، می توانند از طریق مراجعه به بانک های ملی ایران و قرض الحسنه مهر ایران، به صورت حضوری، اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با نحوه دریافت وام با سهام، به لینک زیر مراجعه نمایید.

بررسی و کاربرد انواع وام بانکی

در بخش قبل، در خصوص انواع وام بانکی، توضیح دادیم و گفتیم که تسهیلات بانکی، به چند نوع ، تقسیم می شوند و اشاره کردیم، امکان ، در خصوص انتقال امتیاز و دریافت قیمت این انتقال، امکان پذیر است. در این قسمت نیز، قصد داریم به بررسی و کاربرد وام های بانکی، بپردازیم. از این رو، در ادامه در رابطه با بررسی انواع تسهیلات بانک های مختلف، توضیحات لازم آورده شده است.

وام تعمیرات مسکن :

کاربرد وام جعاله و یا همان ، زمانی است که افراد، برای اعمال تغییرات، در واحد های مسکونی خود، نیاز به اخذ تسهیلات بانکی دارند. افراد متقاضی دریافت وام تعمیرات مسکن، می توانند از بانک های مختلف، از جمله بانک صادرات، گردشگری، ملی ایران، مسکن و غیره، برای دریافت این وام، درخواست خود را ثبت نمایند.

وام پس انداز مسکن جوانان :

، یکی از مزایای حساب پس انداز بانک مسکن که یکی از حساب های سپرده گذاری کوتاه مدت است، می باشد. لازم به ذکر است، یکی از اصلی ترین شرایط، جهت افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن، آن است که افراد متقاضی، به سن 18 سال تمام رسیده باشند. همچنین، برای اخذ این تسهیلات، افراد متقاضی، می توانند، از طریق مراجعه به شعب بانک مسکن، اقدام نمایند.

وام قرض الحسنه ازدواج :

وام ازدواج، یکی از وام های بسیار معروف بوده و هریک از زوجین، می توانند، به راحتی، پس از ثبت رسمی ازدواج خود، در دفاتر رسمی ثبت ازدواج، به صورت غیر حضوری، از طریق سایت ve.cbi.ir، برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، اقدام نمایند.

وام جهیزیه :

، جهت کمک به زوج های جوان، جهت تهیه کالا های ایرانی، به عنوان جهیزیه و برای آغاز زندگی مشترک، در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، تنها بانک های عامل جهت اعطای این وام، بانک های سپه، ملی ایران، کارآفرین، پارسیان و سینا، می باشند.

وام فرهنگیان :

تسهیلات فرهنگیان، از جمله وام هایی می باشد که دولت، برای تسهیل زندگی این قشر از جامعه در نظر گرفته است. لازم به ذکر است این تسهیلات، دارای انواع متفاوتی بوده و از جمله آن ها، می توان، وام فرهنگیان بازنشسته و وام بدون نوبت فرهنگیان را نام برد. همچنین، بانک هایی که این تسهیلات را ارائه می دهند، بانک ملی ایران، ملت، صادرات و غیره، می باشند.

وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی :

تسهیلات خودرو های فرسوده، یکی دیگر از طرح های تسهیلاتی می باشد که کاربرد آن، کمک به محیط زیست و همچنین، کاهش آلاینده های آب و هوایی، این وام را برای مالکان خودرو های فرسوده، بوده و بسیاری از بانک ها، همانند بانک ملت، این تسهیلات را به افراد متقاضی آن، ارائه می دهند. لازم به ذکر است، مالکان خودرو های تاکسی، برای اخذ این وام، با سود 4 در صد، در اولویت، قر ار دارند.

وام بانوان :

تسهیلات ویژه بانوان، از جمله طرح های تسهیلاتی ویژه، برای زنان خانه دار و شاغل است که بسیاری از بانک های کشور ایران، جهت حمایت از بانوان، در نظر گرفته اند. افراد متقاضی وام بانوان، می توانند، از طریق بانک هایی همچون، بانک دی، کارگشایی، سینا، ملت و کشاورزی، برای دریافت آن، اقدام نمایند.

وام سهام عدالت :

تسهیلات سهام عدالت، ویژه دارندگان سهام عدالت بوده و پس از اجرای طرح آزاد سازی این سهام دولتی، این وام، به صورت کارت اعتباری، در اختیار افراد متقاضی واجد شرایط، برای دریافت وام سهام عدالت، جهت خرید کالا، قرار گرفته و در فروشگاه های طرف قرارداد، همانند رفاه، افق کوروش، وین مارکت و همچنین، تمامی فروشگاه هایی که دارای دستگاه پوز سداد که دارای QR code می باشند، قابل استفاده است. لازم به ذکر است، افراد متقاضی اخذ ، می توانند به صورت اینترنتی، از طریق اپلیکیشن های ایوا، بله و شصت، درخواست خود را برای دریافت این وام، ثبت نمایند.

وام سرباز ماهر:

این وام به سربازانی تعلق گرفته می شود که دوران خدمت دو ساله خود را گذرانده و از مهارت هایی ویژه ای برخوردار می باشند. مبلغ هر ساله در اطلاعیه ای مشخص می شود که این مبلغ در حدود 150 میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا