برترین های کسب و کارلوازم خانگی

موتورپمپ‌های آب و مدل های مختلف آن

امروزه، عدم دسترسی مستقیم به برق در بیشتر زمین‌های کشاورزی، شالیزارها و مکان‌های پرورش ماهی سبب شده است استفاده از موتورپمپ‌های آب ارتفاع بالا بسیار گسترش پیدا کند. از این موتور پمپ ها برای تامین آب زمین‌های کشاورزی، آب استخرها، تخلیه فاضلاب ها و … استفاده می شود. موتورپمپ، کار انتقال آب را باقدرت بسیار بالایی انجام می‌دهد.

چین | زمین

ساختار موتورپمپ

اجزای تشکیل‌دهنده موتورپمپ شامل موتور و پمپ است. موتور و پمپ به‌وسیله یک شاسی در کنار هم قرارگرفته‌اند تا حمل‌ونقل آن به‌آسانی انجام شود. موتور، انرژی موردنیاز پمپ را تامین می‌کند و آن را به پمپ می‌دهد. این انرژی به سیال منتقل می‌شود درنتیجه فشار واردشده به سیال خروجی بالا می‌رود. در ادامه، پمپ کار پمپاژ آب را انجام می‌دهد. موتورپمپ باید در ارتفاع 6 متری از مخرن آب قرار گیرد. برای اینکه این دستگاه عمر مفیدی داشته باشد باید آن را به‌صورت متناوب استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال هر دفعه به مدت 2 تا 3 ساعت از آن استفاده کنیم.

انواع موتورپمپ

موتورپمپ‌ها را می‌توان ازنظر قطر خروجی و مقدار آبدهی آن و همچنین ازنظر سوختی که مصرف می‌کند و نوع مایع موتورپمپ تقسیم‌بندی کرد. موتورپمپ‌های کشاورزی که در بازار هستند قطر خروجی به‌اندازه 1 تا 4 اینچ دارند. موتورپمپ ازنظر سوختی که مصرف می‌کند به سه دسته تقسیم می‌شود.

  • موتورپمپ بنزینی: وزن این مدل موتورپمپ، کم است به همین دلیل حمل‌ونقل آن راحت است. عمر آن نسبت به سایر موتورپمپ‌ها بیشتر است و روشن کردن آن راحت است. قیمت موتور پمپ آب بنزینی چینی با توجه به قدرت موتور و ارتفاع هد می تواند متفاوت باشد.
  • موتورپمپ دیزلی یا گازوییلی: نوع سوخت این موتور آب، دیزل است. شرکت سازنده آن مدل‌های مختلفی از این نوع موتورپمپ تولید می‌کند. موتورپمپ دیزلی بیشتر در جنوب کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • موتورپمپ بنزینی: موتورپمپ بنرینی، در ابتدا با بنزین شروع به کار می‌کند سپس در ادامه کار انرژی خود را از نفت به دست می‌آورد.

موتورپمپ‌ها را ازنظر نوع مایعی که استفاده می‌کنند می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

  • موتورپمپ آب تمیز
  • موتور پمپ لجن کش
  • موتور پمپ نیمه لجن کش

همچنین نوع دیگری از موتور پمپ ها با نام موتور پمپ آب ارتفاع بالا چینی هستند که جهت ارسال آب در جاه های عمیق استفاده می شوند.

چین | زمین

نکاتی که در زمان خرید موتورپمپ باید رعایت شود

انواع موتورپمپ‌های در دسترس

موتورپمپ‌های صنعتی در انواع مختلفی وجود دارند که هرکدام درزمینه ای مخصوص استفاده می‌شود. از انواع آن می‌توان به سانتریفیوژ، پمپ سیرکولاتور، کفکش، پمپ روغن داغ و … اشاره کرد. هرکدام از این موتورپمپ‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که کاربرد آن‌ها در کشاورزی، کارخانه‌ها، عملیات آب و فاضلاب و… هست و بنا به نوع مصرف انتخاب می‌شوند.

دبی پمپ

دبی پمپ، میزان توانایی پمپ برای انتقال مواد سیال را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. پس در زمان خرید باید به این میزان توانایی توجه کرد تا موتور عملکرد بهتری داشته باشد.

هد پمپ

هد پمپ، ارتفاع مورد نظر برای انتقال مواد به سطح بالا و پایین نشان می‌دهد. در محاسبه پمپ باید به این نکته توجه کرد که ارتفاع موردنظر برای پمپاژ موتور چقدر است. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر دبی زیاد شود ارتفاع هد پمپ پایین می‌آید.

نوع سیال

در انتخاب پمپ موتور، باید به میزان غلظت و دمای سیال توجه ویژه‌ای کرد. نوع پمپی که انتخاب می‌شود باید با جنس سیال تطابق داشته باشد. مقاومت پمپ باید در برابر مواد سیال که ممکن است باعث خوردگی پمپ شود بالا باشد.

مدل افقی و عمودی بودن پمپ

پمپ‌هایی که حالت عمودی دارند برای مکان‌هایی که کوچک هستند کاربرد دارد چون فضای کمتری را دربرمی گیرند.

تعداد فاز موتورپمپ

میزان برق مصرفی پمپ‌های تک فاز نسبت به پمپ‌های سه فاز کمتر است و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار هستند.

گارانتی و خدمات پس از فروش موتورپمپ

موتورپمپی که خریداری می‌شود باید دارای خدمات پس از فروش باشد تا بتوان از خدمات آن در زمان خرابی دستگاه استفاده کرد.

سوخت مصرفی موتورپمپ

موتورپمپ‌هایی که سوخت آن‌ها به‌صورت بنزینی است روشن شدن آن‌ها نسبت به دیزلی راحت‌تر است و میزان مصرف سوخت آن‌ها نسبت به دیزلی کم‌تر است

بررسی نکات زیر در زمان خرید موتورپمپ الزامی است:

جنس شلنگ پمپ آب کشاورزی، خرطومی باشد و اندازه دهانه شلنگ با دهانه ورودی و خروجی موتور یکی باشد. بررسی شود که بست ها روی رزوه مکش قرار داشته باشد. پوسته پمپ سالم باشد و ترک‌خوردگی نداشته باشد. به همراه پمپ، آچار شمع مربوط به آن را دریافت کنید. هندل موتور را یک‌بار امتحان کنید تا به‌درستی کار کند.

سخن پایانی

عملکرد موتورپمپ آب دیزلی در هوای سرد دچار مشکل می‌شود توصیه ما به شما این است که اگر می‌خواهید برای منطقه سرد از این وسیله استفاده کنید موتور آب بنزینی را تهیه کنید. پایه‌های موتور را چک کنید که دچار آسیب نشده باشند. برخی از فروشنده‌ها ممکن است موتور باقدرت 6.5 اسب بخار را به‌عنوان  موتوری باقدرت 7 اسب بخار بفروشند که در این مورد نیز باید توجه کافی را داشته باشید.

چرا باید پمپ مناسب خریداری کنیم؟

امروزه، پمپ آب در کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی بسیار رواج پیداکرده است ازاین‌رو در انتخاب آن باید دقت لازم را داشته باشید تا در مصرف آب اسراف نشود و ازنظر اقتصادی نیز به‌صرفه باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر برای خرید انواع موتور پمپ کشاورزی می توانید به سایت پرشیا دیزل (بازرگانی ضرغامی) مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا