بازرگانی

نحوه کارکرد چیلر جذبی و عملکرد آن + قطعات فعال در چرخه چیلر جذبی

چیلر جذبی چگونه کار می کند و چگونه کار می کند
مکانیسم عملکرد و نحوه کارکرد چیلر جذبی به دلیل هماهنگی ، عملکرد بهینه و صحیح اجزای داخلی آن. برخلاف کولرهای فشاری ، هیچ اجزای کمپرسور در بدنه چیلر جذبی وجود ندارد. بر این اساس ، چرخه کارکرد چیلر جذبی کاملاً متفاوت از کولرهای دیگر است.
اما چیلرهای جذبی مانند کولرهای فشاری مربوط به سیستم های توزیع مانند کولرهای گازی و فن کویل ها هستند. بعلاوه چرخه تبرید چیلر جذبی در چیلرهای معمولی اتفاق نمی افتد.

خنک کننده مورد استفاده در چیلرهای جذبی غالباً آب مقطر است. از طرف دیگر ، از کولرهای فشار R22 بسته به نوع ساخت و مدل با مبرد R134A استفاده می شود.

نحوه کارکرد چیلر جذبی را بررسی کنید
عملکرد و نحوه کارکرد چیلر جذبی این کار با مشارکت و تعامل قطعات و لوازم مختلف انجام می شود. در ساختار این مدل از سیستم های تهویه به جای کمپرسور برای ژنراتورها ، پمپ ها و جاذب ها یا جاذب ها استفاده می شود. چیلرهای جذبی بسته به نوع فرآیند و نحوه استفاده در مدلهای دوتایی و تک اثر موجود هستند.

در این دستگاه ها دما در محفظه اواپراتور و محفظه جذب رد و بدل می شود. چیلر جذبی با انجام فرآیند تبخیر ، دمای مایع و خنک کننده را کاهش می دهد. این فرایند در محفظه اواپراتور یا اواپراتور سیستم انجام می شود. در همین راستا ، باید توجه داشت که عملکرد این مدل براساس چرخه تبرید چیلر آماده استفاده است.

لازم به ذکر است که چیلرهای جذبی از انرژی گرمایی برای تولید خنک کننده استفاده می کنند. این باعث صرفه جویی و بهبود مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه های اقتصادی و اضافی برای مصرف کننده می شود.

بسته به نوع و مدل دستگاه ، انرژی گرمایی از طریق گاز طبیعی یا فرآیند احتراق بخار گرم به سیستم تأمین می شود. در چیلرهای جذبی ، تجهیزاتی مانند ژنراتورها ، جاذب ها و پمپ ها همان نقش کمپرسورها را در کولرهای فشار دارند. عملکرد این قطعات باعث حرکت مبرد در چرخه تبرید جذبی دستگاه می شود.
در چرخه تبرید ، مبرد جذبی برای مبرد با عبور از دستگاه انبساط یا شیر انبساط به اواپراتور هدایت می شود. یک شیر انبساط بخش اواپراتور و کندانسور را جدا می کند.
لازم به ذکر است که در چیلر جذبی از آب به عنوان ماده خنک کننده و از محلول لیتیوم بروماید (نمک مایع) به عنوان جاذب استفاده می شود. کمبود ترکیبات مضر و خطرناک ، غیر سمی بودن و جذب عالی بخار آب از ویژگی های مهم محلول لیتیوم بروماید است.
اجزای موثر بر چرخه تبرید جذب
1- مولد
در مکانیزم عملکرد و نحوه کارکرد چیلر جذبی ، ژنراتور و خازن در یک اتاق هستند. ژنراتور نوعی مخزن است که حاوی لیتیوم بروماید و آب است. به منظور انجام فرآیند تبخیر آب ، غلظت محلول و تأمین انرژی گرمایی ، یک مبدل حرارتی در داخل جاذب قرار می گیرد.
2- دستگاه تقطیر یا کندانسور
کندانسور یکی دیگر از اجزای ساختار چیلرهای جذبی است. این قطعات به طور مشترک با ژنراتور داخل اتاق نصب و کار می کنند. معمولاً اجزای خازن در بالای کولر جذبی قرار دارند.
این قسمت برای بازیابی آب و کاهش مصرف آب تبخیر می شود. چرخه تبرید دستگاه جذب نقش برجسته ای دارد. در همین راستا ، باید توجه داشت که اواپراتور نیز نوعی مبدل حرارتی است که روند میعان با آب سرد عملکرد خوبی دارد.3- اواپراتور یا اواپراتور
قسمت مهم دیگر در ساختار چیلرهای جذبی ، قسمت اواپراتور یا اواپراتور است. در ساختار کولرهای جذبی ، جاذب و اواپراتور در پایین و داخل محفظه قرار دارند و فشار یکسانی دارند. این دستگاه ها اغلب به عنوان نوع پوشش و لوله یا نوع پوشش و لوله در نظر گرفته می شوند.
کاهش دما و خنک شدن آب از مهمترین وظایف اواپراتور است. همچنین ، یک نکته مهم در طراحی و ساخت چیلرهای جذبی ، تعیین ابعاد و ظرفیت اواپراتور است. علاوه بر این ، به منظور افزایش سطح ضریب تبادل گرما ، از لوله های مسی در قسمت اواپراتور چیلر جذبی استفاده می شود.
4- پیپت یا پیپت
نقش و اهمیت جاذب در چیلر جذبی را نمی توان نادیده گرفت. مخزنی که مقدار مشخصی از محلول نمک مایع یا لیتیوم بروماید را در هسته خود نگه دارد به عنوان جاذب شناخته می شود. مواد جاذب با اواپراتور موجود در ژاکت به اشتراک گذاشته می شود. اساس نامگذاری چیلرهای جذبی از همین مبحث گرفته شده است.

با کارشناسان مرکز دات کام مشاوره رایگان بگیرید و برای بهترین مشاوره خرید با شماره های زیر تماس بگیرید
1021-3
05313

منبع:
https://tasisat.com/how-an-absorption-chiller-works/
تاریخ انتشار :
2021-04-24 10:00:36.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا