برترین های کسب و کارساختمان و مسکن

نمای بیرونی ساختمان ترکیب سنگ و آجر

نمای ترکیبی چیست؟

انواع نرده سنگی: اگر در نمای ساختمان از چند نوع متریال استفاده شود (برای مثال از سنگ و آجر یا آجر و بتن و…) به آن نما نمای ترکیبی می گویند. دلایل استفاده از نمای ترکیبی میتواند به موارد متعددی اشاره می کند اما اصلی ترین علت آن زیباتر شدن و جذاب تر شدن نمای ساختمان می باشد.

انواع نمای ترکیبی عبارت است از:

  1. نمای ترکیبی سنگ و
  2. نمای ترکیبی سنگ و چوب ترموود
  3. نمای ترکیبی آجر و شیشه
  4. نماهای ترکیبی کامپوزیت، کرتین وال، بتن اکسپوز و
  5. نمای ترکیبی آجر و سرامیک: گاهی ساختمان ساز ها در پروژه های مختلف برای کاهش هزینه ها به جای سنگ از سرامیک استفاده می کنند که این مورد به هیچ وجه توصیه نمی شود.
نوع نمای ترکیبی مصالح اولیه محل مورد استفاده
سنگ + آجر نسوز آجر و سنگ نمای ساختمان
سنگ + چوب ترمووود چوب و سنگ نمای ساختمان و تراس
آجر + شیشه شیشه و آجر نمای تراس و ساختمان
کامپوزیت + شیشه کرتین وال و کامپوزیت نمای آپارتمان و بالکن
سرامیک + آجر آجر نما و سرامیک نما نمای ساختمان

انواع طراحی نمای ترکیبی ساختمان

نرده سنگی: چنانچه علاقه‌مند به پیاده سازی نمای ترکیبی در بنا هستید، باید بدانید که این روزها خلاقیت، کیفیت و همچنین منحصر به فرد بودن یک سازه حرف اول را می‌زند.
به طوری که افراد بسیاری در این حوزه به مدل‌های ترکیبی چون نمای ترکیبی سنگ روی آورده و با دقت و ظرافتی وصف نشدنی دست به خلق یک اثر هنری می‌زنند.
بنابراین جهت موفقیت در خلق اثر هنری خود باید توجه داشت که در کنار داشتن ایده‌ای خاص، از مرغوب‌ترین متریال‌های موجود در بازار بهره‌مند شوید.

چرا که اگر نمای منتخب شما از ترکیب مصالح ناهمگونی برخوردار باشد، نه تنها ظاهری بدون نظم و زشت ساخته خواهد شد، بلکه ممکن است متحمل هزینه‌های گزاف اصلاح آن نیز شوید.
به این ترتیب پیش از هر چیز بهتر است بدانید که یک نمای ترکیبی می‌تواند به دو صورت ایجاد شود:

  • استفاده از دو یا چند نوع از مصالح نما سازی: ما در این مقاله بیشتر به نوع اول یعنی استفاده از مصالح مختلف مانند نمای سنگی در ترکیب با آجر می‌پردازیم. آنچه که در این نوع حائز اهمیت است بنا بر مطالب ذکر شده در بالا، مربوط به استفاده از مصالحی همخوان و دارای هارمونی است. به طوری که باید جوانب مختلف مانند امکان نصب مصالح مد نظر خود را در کنار یکدیگر بررسی کرده و سپس اقدام کنید.
  • استفاده از چندین سبک مختلف: نوع دوم از نمای ترکیبی شامل ایده گرفتن از سبک‌های مختلف است که بیشتر نیازمند علم شناخت سبک‌های معماری و بنا است. به طور مثال شخصی که بتواند خارج از عرف همیشگی ساختارهای مدرن و کلاسیک نما سازی را با یکدیگر ترکیب کرده و همچنان نمایی چشم نواز را به نمایش بگذارد.

آموزش | آموزشی

مراحل پیاده سازی نمای ترکیبی

همان طور که می‌دانید امروزه نمای ترکیبی سنگی، آجری، سیمانی، جی اف ار سی، کامپوزیت، چوب، سرامیک، شیشه، فلز و… به قدری گسترده شده‌اند که انتخاب یک مسیر و مصالح خاص را برای طراحان دشوار کرده است.
از همین روی لازم است تا پیش از هر چیز یک مسیر مشخص از ابتدایی‌ترین مسائل ساخت نمای ترکیبی همچون آب و هوا، توپوگرافی زمین و.. تا محل خرید مصالح نما سازی خود را مشخص کنید.
تنها در این صورت است که می‌توان انتظار یک اثر هنری ماندگار و مستحکم را داشت.

در حقیقت هنگامی که خواهان ایجاد یک نمای سنگی هستید، تمام مراحل با سادگی و سهولت بیشتری پیش می‌روند، اما هنگامی که تصمیم به ایجاد نمای ترکیبی سنگی می‌کنید، شرایط متفاوت خواهد بود.
چرا که این نوع از نما نیازمند دانش گسترده‌تری از قواعد و قوانین بوده تا بتوان زیبایی بنا را دو چندان کرد.
بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا به بررسی اقلیم منطقه و همچنین آب و هوای غالب آن پرداخته تا نوع متریال اولیه مصالح را در تناسب با این اقلیم انتخاب کنید.

سپس نوع کاربری ساختمان در درجه اهمیت بالایی قرار دارد و باید نوع نمای مسکونی، آموزشی، تجاری، صنعتی، اداری، ویلایی، کلینیک، گالری، تالار، باشگاه ورزشی، رستوران و… را مشخص کرد.
به طور مثال برای نماسازی یک ویلا شاید ترکیب سنگ و چوب گزینه مناسبی باشد، در حالی که استفاده از چوب در یک مجتمع تجاری معقولانه نبوده و آجر نمای ترکیبی بهتری با سنگ خواهد بود.
در نهایت باید مقادیر مصالح مورد نیاز را نسبت به طرح انتخاب شده بررسی و به تجزیه تحلیل مواردی چون زمان، هزینه، نیروی کار پرداخت.

چرا باید از ترکیب نما آجری و سنگ استفاده کرد؟

ترکیب نما آجری و سنگ به سه شکل انجام می شود. ترکیب نیم تنه دیوار و کف حیاط، ترکیب قاب ها و پله ها و ترکیب دیوارهای سنگی در کنار دیوارهای آجری. شاید از خود بپرسید که چرا باید از ترکیب سنگ و آجر استفاده کرد؟ معماران قدیمی هم به این ترکیب پی برده بودند. قدیمی ترین روش ترکیب سنگ و آجر در نمای ساختمان، ترکیب نیم تنه دیوار و کف حیاط است که در بناهای تاریخی ایران مشاهده میشود. از قدیم الایام سنگ به عنوان یک مصالح ساختمانی لوکس به کار میرفت، ولی آجرها در رده ی پایین تری قرار داشتند.

ترکیب نما آجری و سنگ به این دلیل خلق شده که سنگ ها ماهیت سردی دارند و عایق حرارتی مناسبی برای ساختمان محسوب نمی شوند. در عوض در برابر رطوبت به شدت مقاوم بوده و نفوذ ناپذیرند. اما آجرها در برابر انتقال حرارت، بسیار مقاوم هستند و تولید آنها با ابزارهای قدیمی راحت تر از تراشیدن سنگ های بزرگ و سنگین بود. معماران قدیمی به این خواص سنگ و آجر پی برده بودند و تصمیم گرفتند از این دو مصالح ساختمانی، بهترین استفاده را ببرند.

در طرح های قدیمی ترکیب نما آجری و سنگ می بینیم که سنگ ها را برای مکانهای در معرض رطوبت به کار می برده اند. آجرها را نیز برای دیوارها و سقف که بیشترین نفوذ حرارتی را در ساختمان دارند استفاده می کردند. با ظهور آجر نسوز و خلق رنگ های متفاوت و متنوع در این آجر و بالا رفتن مقاومت آن، ایده های جدیدی شکل گرفت. امروزه علاوه بر دلایل گذشته، می توان زیبایی را یکی از اصلی ترین عوامل استفاده از نمای ترکیبی سنگ و آجر دانست.

مزایا و معایب نمای ترکیبی آجر وسنگ

 

مزایا نمای ترکیبی آجر و سنگ عبارتاند از:

  • کاهش هزینه ها با نمای ترکیبی: برای مثال قیمت سنگ نما از آجر نما به نسبت بالاتر می باشد و گران تر یا چوب ترموود از آجر طرح چوب گران تر می باشد. کار کاردن بخشی از نمای ساختمان با آجر نما باعث کاهش هزینه ها می شود.
  • افزایش سرعت نصب و اجرا نمای ترکیبی: استفاده از دو اکیپ نصب متریال نمای ساختمان باعث افزایش سرعت در مرحله نصب نمای ساختمان می شود.
  • زیباتر شدن و حرفه ای شدن نما در نماهای ترکیبی
  • سازگار بودن با انواع اقلیم های آب و هوایی مخصوصا سازگار با آب و هوای خیلی سرد.
  • عایق حرارتی مناسبی می باشند.
  • در میان انوع مصالح ساختمانی آجر عایق صوتی به شدت عالی می باشد.
  • طراحی و ایجاد نمایی جدید و خلاقانه

معایب نما با ترکیب سنگ و آجر:

  • خرید متریال های مختلف و دردسرهای به خصوص آن
  • نما را از حالت مینیمال خارج می‌شود
  • نیاز به 2 نصاب مختلف به جای یک نصاب متخصص
مزایا نمای ترکیبی سنگ و آجر معایب نمای ترکیبی آجر و سنگ
کاهش هزینه‌ها خرید متریال‌های مختلف
افزایش سرعت نصب خارج شدن از حالت مینیمال
زیباتر شدن و حرفه‌ای شدن نما نیاز به 2 نصاب
سازگاری با انواع آب و هوا
عایق حرارتی و صوتی

ترکیب دیوارهای سنگی و آجری

ترکیب نما آجری و سنگ به خاطر گرمی رنگ آجر در کنار سردی رنگ سنگ، یک هارمونی خارق العاده برای ساختمان است. ترکیب آجر و سنگ می تواند به صورت پوشش کامل برخی دیوارها با سنگ و پوشش دیوارهای دیگر با آجر نما باشد. در این روش برای  پوشش دیوارهای با مساحت زیاد از انواع آجر نما با دیوار چینی و بافت سلیقه ای استفاده میشود. آجر نما به دلیل ابعاد کوچکتر و ملات گیری عالی، بهترین گزینه برای خلق طرح های متنوع و جذاب نمای دیوارهای بزرگ است.

ترکیب نما آجری و سنگ با سفال معمولی و سنگ تیره که کنتراست بیشتری ایجاد میکند به عنوان یک گزینه عالی نما پیشنهاد می شود. همچنین از انواع آجر نسوز به دلیل تنوع رنگی و دوام بالاتر به عنوان نمای خارجی ساختمان استفاده می گردد. انواع آجر نسوز مربعی برای سنگ فرش کف ساختمان، حیاط و راهرو به کار می روند. در تمامی حالت های ترکیبی، بخش بزرگی از نما به طور کامل با یکی از مصالح سنگی یا آجری پوشیده می شود.

در ترکیب نما آجری و سنگ، دیوارهای حامل که بخشی از وزن ساختمان را تحمل می کنند معمولا با آجر سفال یا نسوز نما می شوند. ملات استفاده شده در دیوارهای آجری به دیوار استحکام بیشتری می دهد و امکان کنده شدن آجر به صفر میرسد. مقاومت آجر نما در برابر زلزله و تغییرات دما بسیار بیشتر از سنگ نما می باشد برای دیوارهای یکپارچه که با رنگ سرد می توانند جلوه ای زیبا به نما بدهند از سنگ استفاده می شود. سنگ می تواند در ابعاد مختلف و به اشکال مختلف به کار برده شود.

ولی بهتر است قبل از استفاده از نمای ترکیبی ساختمان و استارت طراحی آن، نمای سنگ با نمای آجر را مقایسه نمایید؛ از این رو ما مقاله‌ای را برای شما با عنوان را تهیه و تنظیم کرده‌ایم تا بتوانید بهتر انتخاب نمایید.

ترکیب نما آجری و سنگ برای جزئیات ساختمان

قاب ها، چارچوب ها و پله های برجسته شده با ترکیب نما آجری و سنگ از زیباترین نماهای موجود هستند. پیاده سازی این نماها بسیار ساده است ولی اثر چشمگیری بر زیبایی بنا دارد. اغلب برای رفع عیوب ظاهری بنا از جمله وجود درهای قدیمی و پنجره های کوچک و بی قاب از این روش استفاده می شود. ترکیب رنگ ها بسیار مهم است و رعایت کنتراست یا هارمونی در نتیجه ی نهایی کار به شدت موثر است.

بهترین ویژگی ترکیب نما آجری و سنگ این است که اندازه سنگ می تواند بسیار متفاوت باشد. از اسلب های بزرگ برای پوشاندن دیوارها و ستون ها گرفته تا کاشی های سنگی و مجسمه ها، همگی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. سنگ به صورت ساده یا تراشکاری شده، آنتیک و یا به شکل قلوه ای به کار می رود. ترکیب اشکال منظم و یکدست در کنار طرح های نامنظم می تواند نمایی منحصر به فرد خلق کند. می توان از یک ستون سنگی زیبا یا یک ستون آجری خوشرنگ هم به عنوان ستون و هم به عنوان بخشی از نمای خارجی و داخلی ساختمان استفاده کرد.

بهترین ملات برای ترکیب نما آجری و سنگ برای ساختمان های مدرن استفاده از انواع چسب نما است. این چسب ها به سرعت خشک می شوند و وزن سنگین سنگ را به خوبی تحمل می کنند. ستون های سنگی، پلکان سنگی، قاب در و پنجره، کفپوش تراس و حتی باربیکیو سنگی، در ترکیب با دیوارهای آجری بسیار چشم نواز خواهند بود. تنوع رنگ آجرهای نسوز و سنگ های گرانیتی در حدی است که تقریبا هر طرحی را می توان با این دو مصالح پیاده سازی کرد.

ترکیب سنگ نما با آجر نسوز نما

با گذشت زمان استفاده از متریال های قدیمی و سنتی در کنار سنگ نما رواج پیدا کرده است. برای مثال از دهه اخیر تا به امروز نمای ترکیبی سنگ و آجر به شدت مورد استقبال معماران و طراحان قرار گرفته است. طراحی نمای ترکیبی سنگ و آجر بسیار خلاقانه و زیبا می باشد، گویی سلیقه هر دو سبک معماری مدرن و کلاسیک سنتی را در بر می گیرد. سنگ نما ذاتا سرد می باشد اما در مقابل آجر نما عنصری گرم شناخته می شود، ترکیب این دو متریال متضاد در کنار یکدیگر و استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان باعث ایجاد تعادل و در برگرفتن سلیقه های مختلف می شود.

یکی از مزایای نمای ترکیبی سنگ و آجر تنوع بسیار بالا در ابعاد، طرح ها و رنگ های مختلف این دو نوع متریال می باشد که موجب افزایش قدرت انتخاب و ایجاد طراحی های خلاقانه از نمای ترکیبی سنگ و آجر نما می شود.

انواع سنگ نما مناسب برای نمای ترکیبی با آجر نسوز

آیا می دانستید نما سنگ و آجر به صورت ترکیبی یکی از بهترین و کم هزینه ترین نماها برای ساختمان و آپارتمان می باشد. از نمای ترکیبی سنگ و آجر نما در ساختمان های ویلایی یک طبقه، دو طبقه و چند طبقه استفاده می شود. انواع سنگ نمای ترکیبی عبارتند از:

  • سنگ تراورتن: پر طرفدارترین سنگ نما برای نمای بیرونی ساختمان در کشورمان همین سنگ تراورتن می باشد. برای نماهای ترکیبی که به آجر نما در آن بکار گرفته می شود نیز، استفاده سنگ تراورتن توصیه می شود.
  • سنگ مرمریت: این سنگ برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده می باشد. این سنگ به سنگ زنده معروف می باشد.
  • سنگ مرمر: سنگ مرمر با مرمریت متفاوت می باشد و قطعات آن بلوری شکل می باشند که نور را از خود عبور می دهند.
  • سنگ گرانیت: این سنگ حاوی خاک و ذرات آهن می باشد و معمولا به رنگ مشکی می باشد. سنگ گرانیتی در سراسر جهان جزء محکمترین و مقاومترین سنگ های نما شناخته می شود.
  • سنگ لایم استون: یکی از ارزانترین سنگ های نمای ساختمان با تنوع بسیار بالا در ابعاد، طرح ها و رنگ ها می باشند.
  • سنگ چینی: از ترکیب سنگ های ریز و کوچک تولید می شوند و مقاومت نسبتا قابل قبولی هم دارند.
انواع سنگ نما کاربرد نما سنگی
سنگ تراورتن نمای بیرونی ساختمان
سنگ مرمریت نمای بیرونی و داخلی ساختمان
سنگ مرمر نمای داخلی و بیرونی ساختمان
سنگ گرانیت نمای بیرونی ساختمان
سنگ لایم استون نمای داخلی و خارجی ساختمان
سنگ چینی نمای داخلی ساختمان

ترکیب نما رومی با آجر نسوز

اخیرا در بخش‌هایی از کتیبه‌های نمای رومی از آجر نسوز نما یا آجر قزاقی استفاده می‌شود، استفاده از آجر نما باعث کاهش هزینه‌ها و زیباتر شدن نمای ساختمان خواهد شد.

نما رومی چیست؟ نما رومی نوعی نما از ساختمان می باشد که در آن از سنگ نما استفاده می شود. در نمای رومی چند مورد باید حتما لحاظ شود، برای مثال: ۱- متقارن بودن نمای سنگی ۲- استفاده از مجسمه‌ها، ستون و سرستون، گلدان، کتیبه، قاب پنجره‌ها، نرده‌ها، قوس‌ها و قرنیزهای رومی ۳-قوس‌های گرد و سقف‌های بلند.

انواع آجر نما مناسب برای نمای ترکیبی با سنگ نما

  • آجر نسوز انگلیسی: با ترکیب رنگی قرمز تا قهوه‌ای رنگ یکی از پر طرفدارترین آجرهای نما ترکیبی با است.
  • آجر نسوز مشکی: یکی از انواع آجرهای نسوز است که دارای بالاترین قیمت در بین سایر آجرهای نما را دارد و در تولید آن از فلز منگنز استفاده شده است.
  • آجر نسوز سفید: دارای دو نوع آجر نما سفید صدفی و سفید طوسی است.
  • آجر نسوز شاموتی: آجر شاموت طی فرایندی از آسیاب سنگ طبس تولید می‌شود و یکی از پر طرفدارترین و محبوب‌ترین آجرها برای نمای ترکیبی ساختمان است. آجر شاموتی برای نماهای ترکیبی از نظر ساختمان سازها و معماران یک آجر نمای لاکچری و حرفه‌ای محسوب می‌شود.
  • آجر قزاقی: یک آجر نما با فرآیند تولید سنتی است که به صورت دستی و خشتی تولید می‌گردد

منبع : سنگ ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا