برترین های کسب و کار

نکات استفاده و نگهداری از عطر

روش های نگهداری طولانی مدت از عطر

به نقل از رها پرفیوم برای بسیاری از عطرها تاریخ مصرف مشخصی ذکر نمی‌شود. دلیل اصلی این موضوع آن است که عطرها و ادکلن‌ها دارای ماندگاری بسیار زیادی هستند و گاهی تا چندین سال هم رایحه آنها و کیفیت‌شان تغییری نمی‌کند. با این حال برخی شرایط محیطی می‌توانند روی عطرها تاثیر بگذارند و منجر به تغییرات فیزیکی و شیمیایی در آنها شوند. در این صورت، ترکیبات عطر دچار تغییر می‌شوند و خاصیت خود را از دست می‌دهند. اگر یک شیشه عطر را در شرایط خوبی نگهداری کنید، شاید بتوانید بیش از 10 سال هم از آن استفاده نمایید. اما در صورت نگهداری نادرست، همان عطر در کمتر از یک سال دچار تغییرات شدید می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. در زیر به چند مورد از مهمترین روش‌های نگهداری عطر و ادکلن اشاره می‌کنیم:

شیشه عطر را در مکانی تاریک نگهداری کنید

گود گرل کارولینا هررا: اولین و بزرگترین عاملی که منجر به کاهش عمر عطرها می‌شود، نور خورشید است. به هیچ وجه نباید عطر یا ادکلن خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. این نور می‌تواند منجر به تغییر ترکیبات عطر شود و رایحه‌ آن را تغییر دهد. در ضمن برخی از شیشه‌ها خاصیت منشور یا ذره‌بین دارند که می‌توانند باعث شکست نور شوند و مایع درون شیشه عطر را سریع‌تر تحت تاثیر قرار دهند. به‌طور کلی، محل نگهداری عطر شما نباید در معرض نور خورشید باشد. حتی نور غیرمستقیم خورشید یا هر نور شدید دیگر می‌تواند طول عمر عطر را کاهش و رایحه آن را تغییر دهد. یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای نگهداری از شیشه عطر، داخل کمد یا هر جای تاریک دیگری است.

عطر را در مکانی نگهداری کنید که خشک و خنک باشد

عطر مردانه اورجینال: یکی دیگر از عواملی که به سرعت ترکیبات عطر را تغییر می‌دهد و منجر به افت کیفیت آن می‌شود، رطوبت است. به هیچ وجه نباید عطر را در محیط‌های مرطوب قرار دهید. همچنین افزایش دما می‌تواند دردسرآفرین باشد. بهتر است محیطی که شیشه عطر را نگهداری می‌کنید، دمای پایینی داشته و نسبتا خنک باشد. البته نگهداری عطر و ادکلن در یخچال هم اشتباه رایجی است که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند. به‌طور کلی تغییرات دمایی شدید، کیفیت عطر را کاهش می‌دهد. برخی افراد هم عادت دارند که عطرها را درون حمام نگهداری کنند که با توجه به موارد مطرح شده، این کار هم اصلا توصیه نمی‌شود.

 پس از هر بار استفاده، شیشه عطر را درون جعبه اصلی قرار دهید

یکی از نکاتی که خیلی به نگهداری ادکلن و عطر کمک می‌کند، قرار دادن آن در داخل جعبه اصلی خودش است. توصیه می‌شود که پس از هر بار استفاده از عطر و ادکلن، آن را مجددا داخل جعبه‌اش قرار دهید و سپس داخل کمد یا هر جای مناسب دیگری بگذارید. این امر چند مزیت دارد؛ یکی اینکه مانع از رسیدن نور به شیشه می‌شود و می‌تواند دمای آن را پایین‌تر نگه دارد. از سوی دیگر، در صورت سقوط عطر از ارتفاع یا وارد شدن ضربه به آن، جعبه می‌تواند به عنوان یک ضربه‌گیر عمل کند.

از تکان دادن زیاد شیشه عطر خودداری کنید

ممکن است شما هم تصور کنید که بهتر است قبل از مصرف عطر، شیشه آن را چند بار تکان بدهیم تا ترکیباتش با هم تلفیق شوند و سپس آن را روی پوست یا لباس خود اسپری نماییم. اما این کار کاملا غلط است و نه‌تنها تاثیری در ترکیب شدن مواد تشکیل دهنده عطر ندارد، بلکه می‌تواند رایحه آن را خراب کند. فراموش نکنید که هوا (به‌طور مشخص اکسیژن) یکی از دشمنان اصلی عطر است و به همین دلیل، مایع عطر هرگز نباید در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. اما مقدار کم هوای داخل شیشه عطر هم می‌تواند مشکل‌ساز شود و اگر به‌طور مداوم با مایع عطر تلفیق گردد، ممکن است باعث اکسیداسیون آن شود. نکته مهم دیگر آن است که برخی از عطرها دارای ترکیبات پیچیده و ظریف شیمیایی هستند که در صورت تکان خوردن، به راحتی می‌توانند تخریب شوند و ساختار عطر را تغییر دهند.

همیشه عطر را درون شیشه اصلی آن نگهداری کنید

برخی شیشه‌های رنگی و زیبا وجود دارند که از بازار می‌توانید آنها را خریداری کنید و عطر دلخواهتان را درون آنها نگهداری نمایید. این شیشه‌ها اگرچه ظاهر زیبایی دارند و از نظر تزیینی می‌توانند گزینه مناسبی باشند، اما هرگز کارایی شیشه اصلی عطر را نخواهند داشت. با خالی کردن مایع عطر در یک ظرف ثانویه، ترکیبات آن در معرض هوا قرار می‌گیرند و خیلی زود اکسیده می‌شوند. بنابراین هرگز به فکر تغییر شیشه عطر خود نباشید. شیشه‌های اصلی دارای کیفیت بالایی هستند و به‌خوبی پلمپ شده‌اند.

نسبت به تغییرات رنگ عطر خود حساس باشید

یکی از مهمترین نشانه‌های فاسد شدن یا تغییر ترکیبات عطر، عوض شدن رنگ آن است. شما باید نسبت به این تغییر بسیار حساس باشید. معمولا عطرهایی که از ترکیبات طبیعی ساخته می‌شوند، با گذشت زمان رنگ‌شان به سمت تیرگی می‌رود، اما رایحه آنها تغییری نمی‌کند. در سوی دیگر، عطرهایی که از ترکیبات مصنوعی و شیمیایی ساخته شده‌اند، اگر رنگ‌شان تغییر کند، رایحه آنها نیز عوض خواهد شد. همیشه حواس‌تان به تغییرات رنگ عطری که استفاده می‌کنید باشد. اگر متوجه تغییرات جزیی رنگ عطر شدید، بهتر است مکان نگهداری آن را تغییر دهید.

 شرایط نگهداری از عطر و ادکلن چیست؟

در نگهداری از عطرها، چند عامل هستند که بیشترین تاثیر را دارند. اولین عامل چیزی نیست جز شیشه‌ای که عطر را درون آن نگهداری می‌کنیم. شیشه عطر باید کاملا تمیز باشد و مانع از ورود و خروج هوا شود. چنانچه مایع عطر یا ادکلن با هوا در تماس باشد، به تدریج غلظت خود را از دست داده و کیفیت آن به شدت افت پیدا می‌کند. بنابراین هرگز نباید عطر یا ادکلن را از شیشه اصلی خودش خارج کنید و در شیشه دیگری بریزید. این کار می‌تواند ماندگاری عطر را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

عطرها نباید در معرض نور شدید و همیشگی، مخصوصا نور خورشید قرار بگیرند. قرار گرفتن شیشه عطر در معرض مستقیم نور خورشید، می‌تواند ترکیبات آن را تغییر دهد. به همین دلیل معمولا توصیه می‌کنند که شیشه عطر و ادکلن را پس از هر بار استفاده، داخل جعبه آن قرار دهید. این کار باعث می‌شود که نور مستقیم به شیشه و محتویات آن نرسد.

آموزش | اصلی

عامل مهم دیگر که باید در نگهداری از عطرها مورد توجه قرار گیرد، دما است. عطرها نباید در دمای زیاد یا دمای خیلی پایین نگهداری شوند. هم گرما و هم سرمای زیاد می‌تواند به کیفیت عطر آسیب بزند. همچنین توصیه می‌شود که به جهت حفظ کیفیت عطر، از قرار دادن آن در محیط‌های مرطوب خودداری شود.

 سوالات متداول درباره نگهداری ادکلن

در این مقاله به نکاتی برای نگهداری از عطر و ادکلن اشاره کردیم که به دوام بیشتر آنها کمک می‌کنند. در ادامه به یکی از سوالات رایج کاربران در این زمینه به‌طور خلاصه پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم سوالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده، می‌توانید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ بدهیم.

نکات نگهداری عطر و ادکلن کدامند؟

نکات متعددی وجود دارند که برای دوام بیشتر عطر و ادکلن باید آنها را رعایت کنیم. برای مثال نگهداری عطر در جای خشک و خنک از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نور خورشید به هیچ وجه نباید مستقیما به شیشه عطر بتابد. موارد مهم دیگری هم هستند که در متن مقاله می‌توانید آنها را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که مهمترین نکات برای نگهداری عطر و ادکلن را به شما آموزش بدهیم. این روزها عطرهای اورجینال با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند، بنابراین باید در نگهداری آنها بیش از پیش دقت کنیم. عطر را هرگز در مکان‌های مرطوب مانند حمام قرار ندهید. همچنین به یاد داشته باشید که عطر شما نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد. نگهداری عطر در دمای ثابت نیز یکی از نکات کلیدی است که منجر به افزایش طول عمر آن می‌شود. در پایان اگر شما هم نکته‌ای برای نگهداری از عطر می‌دانید که ما به آن اشاره نکرده‌ایم، خوشحال می‌شویم آن را از طریق کامنت با مخاطبان آوین عطر به اشتراک بگذارید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا