ارز دیجیتال

نگاهی به ارتقا‌های اتریوم؛ آینده درخشان بلاک چین برتر بازار

اتریوم در سال 2015 عرضه شده است و یکی از ارز‌های دیجیتال قدیمی بازار به شمار می‌رود. با این حال اتریوم از جمله بلاک چین‌های فعال است و توسعه این شبکه تا به امروز ادامه پیدا داشته است. اتریوم در زمینه ارتقا شبکه تاریخچه طولانی و جذابی دارد. از زمان تولد این بلاک چین، ما شاهد تغییرات زیادی در آن بوده‌ایم که عملکرد آن را بهبود بخشید است و یا منجر به ایجاد اختلاف در میان جامعه و ساخت ارز‌های دیجیتال جدیدی همانند اتریوم کلاسیک شده است.

با پیشرفت مداوم شبکه اتریوم، جایگاه این ارز دیجیتال نیز در بازار ارتقا پیدا کرده است و بار‌ها تا به امروز شاهد رشد قیمتی بیشتر ETH بر اثر این ارتقا‌ها بودیم. موضوعی که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران باشد تا مراقب معاملات در زمان انجام آپدیت‌های شبکه باشند.

آینده اتریوم | اتریوم چیست

ارتقا اتریوم به چه معنا است؟

ارتقا اتریوم به فرآیندی گفته می‌شود که در آن تغییرات فنی در شبکه اتریوم اعمال می‌شود. این تغییرات می‌توانند مقیاس‌پذیری را بهبود بخشند، نحوه کارمزد و میزان آن را تغییر دهد و یا بر قابلیت‌های فنی شبکه تأثیر بگذارند. تغییرات و ارتقا‌های اتریوم در نتیجه پیشنهادات توسعه‌دهندگان و در رای‌گیری‌ها انجام می‌شود.

هاردفورک در بروزرسانی‌های اتریوم

همانند دیگر شبکه‌های بلاک چینی، بروزرسانی‌های بزرگ منجر به ایجاد هاردفورک در شبکه اتریوم می‌شود. هاردفورک به نوعی از ارتقا و بروزرسانی گفته می‌شود که پس از انجام، کد‌های قدیمی را نامعتبر می‌کند و تمام شرکت‌کنندگان و فعالان باید از کد‌های جدید استفاده کنند.

نوعی دیگر از بروزرسانی وجود دارد که به آن سافت فورک گفته می‌شود و صرفاً تغییرات جدید را در شبکه اعمال می‌کند و گره‌های شبکه دیگر نیازی به ارتقا نرم‌افزار و فعالیت خود ندارند. این نحوه بروزرسانی معمولاً برای ارتقا و تغییرات کوچک شبکه استفاده می‌شود.

هارد فورک برای به‌روزرسانی‌های با تغییرات بزرگ و مهم ضروری است، زیرا تضمین می‌کند همه افراد در شبکه کد جدید را اجرا می‌کنند. اتریوم تا به امروز هاردفورک‌های مختلفی را تجربه کرده است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیز به نام مرج اخیراً رخ داد.

مهم‌ترین ارتقا‌های اتریوم

ارتقا مرج تنها بروزرسانی شبکه اتریوم نیست و در گذشته نیز بار‌ها این شبکه دستخوش تغییرات شده است. برخی از این تغییرات مهم اخیر و همچنین ارتقا‌های مهم آینده در ادامه آورده شده است.

بیکن چین

ارتقا The Beacon Chain در 1 دسامبر 2020 رخ داد و اولین تغییر و قدم اتریوم به سمت الگوی اجماع POS را رقم زد. این زنجیره به‌عنوان بلاک چین هماهنگ‌کننده اتریوم برای ایجاد و اعتبارسنجی بلاک‌های جدید و در عین حال پاداش ETH به اعتبارسنجی‌ها معرفی شد.

استیکینگ و قفل کردن توکن‌های ETH نیز همراه با این ارتقا معرفی شد.

ارتقا مرج

ارتقا مرج که از آن به عنوان آغاز عصر جدیدی برای اتریوم یاد می‌شود، یک هاردفورک بود که در تاریخ 6 سپتامبر سال 2022 انجام شد و مکانیزم اجماع این شبکه را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر داد. موضوعی که علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی، به فعالیت استخراج اتریوم نیز پایان دارد.

این ارتقا اثر مهمی بر بلاک چین اتریوم داشت و پس از آن شاهد نوسانات قیمتی ETH بودیم.

ارتقا شاردینگ

اجرای شاردینگ که برای سال 2023/2024 برنامه‌ریزی شده است، یکی از ارتقا‌های بزرگ اتریوم در راستای مقیاس‌پذیری خواهد بود. با افزایش محبوبیت برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم با مشکلاتی مواجه شد و نتوانست به خوبی پاسخگوی نیاز‌های رو به افزایش کاربران باشد.

به همین دلیل مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم اهمیت بسیاری پیدا کرده است و ارتقا شاردینگ می‌تواند راه حلی برای این مشکل ایجاد شده باشد. در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این ارتقا، پیش‌بینی می‌شود اتریوم بتواند افزایش قیمتی تجربه کند.

شاردینگ به فعالیتی گفته می‌شود که در آن توان پردازش و تراکنش‌ها تقسیم می‌شود تا به سرعت بیشتر و با هزینه کمتری انجام شوند.

ارتقا بزرگ بعدی اتریوم

ارتقای مورد انتظار بعدی اتریوم، شانگ‌های نام دارد که یک هاردفورک است و قرار است برداشت موجودی استیکینگ را فراهم کند.

برای مدت زمان طولانی، کاربرانی که اتریوم‌های خود را استیک و در اختیار شبکه گذاشته بودند نمی‌توانستند آن‌ها را برداشت کنند. ارتقای شانگ‌های قرار است تا این مشکل را حل کند و کاربران بزودی می‌توانند ارز‌های دیجیتال استیک شده خود را خارج کنند.

برنامه‌ریزی شده است تا این ارتقا در ماه آینده (12 تا 18 فروردین) انجام شد و سرمایه‌گذاران اتریوم مهم است به زمان راه‌اندازی و اتفاقاتی که پس از آن ممکن است رخ دهد توجه داشته باشند، زیرا پیش‌بینی می‌شود فشار فروش در این زمان افزایش پیدا کند.

جمع‌بندی

ارتقا شانگ‌های و شاردینگ تنها دو مورد از بروزرسانی‌هایی هستند که برنامه‌ریزی شده است تا برای اتریوم عرضه شوند. ارتقا‌هایی که آینده اتریوم را روشن‌تر از همیشه نشان می‌دهند و همانطور که گذشته ثابت کرده است، اتریوم همواره به سمت ارائه شبکه‌ای بهتر و پیشرفته‌تر حرکت می‌کند.

مقیاس‌پذیری از جمله موضوعات بسیار مهم پیرامون اتریوم است و پیشنهاد می‌کنیم اگر به اتریوم و بلاک چین آن علاقه دارید، اخبار بروزرسانی شاردینگ را از دست ندهید.

در صورتی که راهکار‌های عملی و مفید برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم عرضه شود، اتریوم می‌تواند رشد بسیار خوبی را تجربه کند و جایگاه ETH به عنوان دومین ارز دیجیتال برتر بازار محکم‌تر از همیشه خواهد شد.

روند توسعه و پیشرفت شبکه اتریوم به سرعت در حال انجام است و در این مقاله تنها برخی از آن‌ها آورده شده است، به همین دلیل اگر از طرفداران خرید اتریوم و سرمایه گذاری در آن هستید، مهم است تا از نزدیک این ارتقا و روند توسعه را دنبال کنید تا همواره در جریان جدیدترین اخبار بازار قرار بگیرید و فرصتی را برای معامله و کسب سود از دست ندهید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا