بازرگانیبرترین های کسب و کار

هزینه عمل تاندون شانه

هزینه عمل آرتروپلاستی شانه چقدر است؟

به نقل از دکتر ابراهیم زاده جراحی تعویض مفصل شانه عملی درمانی و بسیار مهم است که طی آن قسمت های آسیب دیده مفصل شانه جدا شده و مفصل مصنوعی به جای آن قرار می گیرد. یکی از موضوعاتی که در انجام این عمل مد نظر است هزینه آرتروپلاستی شانه است. برخی از افراد می خواهند این عمل را توسط جراحی انجام دهند که هزینه کمتری دریافت می کند. بهتر است در انتخاب جراح برای چنین جراحی مهم و پیچیده ای هزینه را اولویت اصلی قرار ندهیم.

انجام عمل با هزینه بیشتر توسط یک جراح ارتوپد ماهر و خوب بهتر از این است که عمل توسط جراح کم مهارت انجام شده و بعد ها نیاز به عمل مجدد و ترمیمی باشد. در چنین شرایطی در طولانی مدت فرد هزینه بیشتری را پرداخت می‌ کند. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا عمل توسط بهترین جراح ارتوپد شانه انجام شود.

ابزار | پی اس

هزینه عمل تعویض مفصل شانه در سال 1400

هزینه جراحی آرتروپلاستی شانه در سال 1400 دارای افزایش بوده است. این هزینه هر ساله شامل تغییرات شده و تنها مختص به سال 1400 نیست. هزینه عمل تعویض مفصل شانه در سال 1400 بین بیست تا سی درصد افزایش پیدا کرده است. البته تمامی جراحان به یک مقدار هزینه‌ های عمل را افزایش نمی دهند. همچنین مراکز جراحی هم هزینه ها را هر ساله افزایش می دهند. این موارد همگی بر هزینه این عمل موثر هستند.

جراحان مختلف عمل تعویض مفصل شانه را با هزینه متفاوتی انجام می ‌دهند. این موضوع باعث شده است که نتوانیم به طور دقیقی هزینه ای را بیان کنیم. هر پزشک هزینه ها را بر اساس شرایط بیمار  و عوامل دیگر تعیین می ‌کند. بنابراین وضعیت شانه های بیمار هم یک عامل تعیین کننده در قیمت عمل تعویض مفصل شانه است.

هزینه خرید مفصل مصنوعی شانه

هزینه خرید مفصل مصنوعی باید توسط بیمار پرداخت شده و جدا از دستمزد جراح است. هزینه خرید مفصل یا ایمپلنت شانه به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن ها برند تولید کننده پروتز و جایگاه آن در بازار جهانی است‌. هرچه کیفیت و دوام پروتز بیشتر باشد قیمت آن هم بیشتر می‌ شود. قبل از خرید پروتز باید به جراح مراجعه شود. جراح با معاینه بیمار و انجام آزمایش های مختلف تعیین می کند که میزان آسیب دیدگی مفصل چقدر است و چه نوع مفصلی باید تهیه شود. همچنین سایز و اندازه مفصل را هم برای فرد تعیین می کند. افرادی که باید مفصل آن ها به طور کامل تعویض شود نسبت به افرادی که فقط بخشی از مفصل آن ها باید عوض شود هزینه بیشتری می ‌پردازند. همچنین سایز مفصل مصنوعی هم می ‌تواند در تعیین هزینه موثر باشد.

عوامل موثر در تعیین هزینه جراحی تعویض مفصل شانه

در تعیین قیمت آرتروپلاستی شانه عوامل زیادی موثر هستند که هر کدام از آن ها به گونه ای بر این هزینه تاثیر می گذارند. جراح در حین تعیین هزینه جراحی شانه به این عوامل توجه کرده و قیمت را اعلام می کند. در ادامه به طور جداگانه به بیان این عوامل و تأثیر آن ها بر قیمت جراحی تعویض مفصل شانه می پردازیم.

وضعیت بیمار و آسیب شانه

یک عامل مهم در تعیین قیمت عمل آرتروپلاستی، وضعیت مفصل شانه بیمار است. هر چه مفصل شانه در وضعیت بدتری باشد هزینه عمل هم بالطبع افزایش یافته و بر هزینه خرید مفصل مصنوعی هم تاثیر می گذارد. به همین دلیل تا زمانی که جراح بیمار را معاینه نکند نمی توان گفت که عمل برای او با چه هزینه ای انجام می شود. هرچه نیاز به تغییرات بیشتری بوده و مدت زمان انجام عمل هم بیشتر باشد هزینه هم بیشتر می‌ شود.

مهارت جراح

یک عامل تعیین کننده دیگر در تعیین هزینه عمل تعویض مفصل شانه، مهارت جراح است. هرچه جراح در انجام این عمل مهارت بیشتری داشته باشد دستمزد او هم بیشتر می ‌شود. جراحان با تجربه به علت اینکه تعداد عمل بیشتری انجام می دهند مهارت بیشتری هم کسب می کنند. برای اینکه بتوانیم یک جراح خوب را پیدا کنیم باید سوابق کاری و تحصیلی او را مورد بررسی قرار دهیم.

هزینه مرکز جراحی

مراکز جراحی و بیمارستان برای انجام هر عمل هزینه ای را دریافت می‌ کنند. جراح در تعیین قیمت جراحی هر فرد این هزینه را هم لحاظ می‌ کند‌. مراکز جراحی بر اساس امکانات اتاق عمل، موقعیت ‌جغرافیایی، مدت زمان عمل، اتاق بستری و… هزینه‌ ها را تعیین می ‌کنند. یک جراح خوب عمل ها را در بهترین بیمارستان و مرکز جراحی انجام می دهد.

دستمزد کادر جراحی

در این هزینه ها دستمزد کادر اتاق عمل، متخصص بیهوشی و … لحاظ می شود. یک جراح خوب بهترین و متبحر ترین افراد را به عنوان دستیاران خود انتخاب می ‌کند.. این دستمزد هم در تعیین هزینه عمل آرتروپلاستی شانه موثر بوده و لحاظ می شود.

هزینه انواع روش های جراحی تعویض مفصل شانه

روش های مختلف تعویض مفصل شانه با هزینه های متفاوتی انجام می شوند. انواع روش های تعویض مفصل بر اساس تغییراتی که باید در ناحیه مفصل به وجود آیند تعیین می شوند. هزینه ای که برای انجام تعویض کامل مفصل دریافت می ‌شود بیشتر از موارد دیگر است. همچنین این موضوع باعث می شود هزینه خرید مفصل هم بیشتر از موارد دیگر باشد‌. در مواردی که مفصل به همراه میله ی متصل به آن تهیه شود هزینه بیشتری نسبت به مواردی که تنها بخشی از آن لازم است پرداخت می‌ شود. هرچه عمل گسترده تر باشد و نیاز به تغییرات بیشتری باشد قیمت جراحی تعویض مفصل شانه هم بیشتر است.

آیا بیمه هزینه جراحی تعویض مفصل شانه را می ‌پردازد؟

بیمه ها به عمل هایی که جنبه درمانی دارند خدمات می ‌دهند. جراحی تعویض مفصل شانه جزء مواردی است که برای درمان افراد و با هدف ارتقاء سلامت انجام می شود. شرکت های بیمه بر اساس شرایطی که دارند و بند های ذکر شده در نوع بیمه های خود همه یا درصدی از این هزینه را پرداخت می کنند. البته این موضوع به موارد زیادی بستگی دارد. در وهله اول فرد باید بیمه داشته باشد و در مورد انجام عمل آن را تمدید کرده باشد. همچنین باید توجه داشته باشد که آیا بیمه به این جراحی خدمات می ‌دهد یا نه. فرد قبل از انجام عمل باید کارهای مربوط به بیمه را انجام دهد تا پس از انجام آن با مشکل روبرو نشود. در ادامه برخی از شرکت‌ های بیمه را که به این عمل خدمات می ‌دهند را معرفی می کنیم.

هزینه آرتروپلاستی شانه با بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی جز بیمه های پایه است. به این معنا که تنها در مراکز دولتی هزینه ها را به طور مستقیم پوشش می دهد. اما در مراکز خصوصی به این گونه عمل می‌ کند که ابتدا بیمار عمل شده و هزینه ها را پرداخت می کند. پس از آن فرد به مراکز این بیمه مراجعه کرده و هزینه به او پرداخت می شود. در اکثر موارد بیمه های پایه ابتدا تنها بخشی از هزینه درمان را پوشش می دهند.

بیمار قبل از انجام عمل باید این موضوع را با جراح در میان گذاشته تا مشخص شود که بیمه او چه مقدار از هزینه ها را پوشش می‌ دهد. در مراکز دولتی از جمله بیمارستان های تامین اجتماعی خدمات بیمه ای در هنگام حسابرسی اعمال می ‌شوند. توصیه ما این است که بیمار قبل از انجام عمل در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کرده و از هزینه‌ ها مطلع شود.

هزینه تعویض مفصل شانه با بیمه سلامت

بیمه سلامت بیمه ای است که برای افرادی که هیچ گونه بیمه ی درمانی ندارند مناسب است. این نوع بیمه به طور تخصصی بر سلامت جامعه تمرکز دارد. این بیمه خود به شاخه های مختلف مانند کارکنان دولت، روستایی و … تقسیم می شود. بنابراین باید توجه داشت که بیمه ای که فرد دارد چند درصد از هزینه عمل جراحی تعویض مفصل شانه را پوشش می دهد. بیمه سلامت هزینه های این عمل جراحی را پوشش می ‌دهد، اما هزینه‌ ای که پرداخت می کند به نوع بیمه بستگی دارد. افراد برای دریافت این بیمه نباید هیچ بیمه دیگری داشته باشند. قبل از انجام عمل فرد باید پیگیر شود و اطلاع یابد که این بیمه چه مقدار از هزینه را به او پرداخت می کند.

بیمه نیروهای مسلح و عمل آرتروپلاستی مفصل شانه

بیمه درمانی نیروهای مسلح به این نیروها در تامین هزینه درمان خدمات می دهد. معمولاً بیمه های درمانی این نیروها در بیمه کوثر انجام می ‌شود. بیمه نیروهای مسلح شامل چند نوع می باشد. برخی از این بیمه ها تا حدی در تامین هزینه عمل های جراحی از جمله هزینه تعویض مفصل شانه خدمات می‌ دهند. در نوع بیمه تکمیلی این بیمه هزینه بیشتری برای انجام عمل به بیمار پرداخت می شود. در این نوع بیمه هم فرد قبل از انجام عمل باید بررسی کند و ببیند بیمه او در زمینه انجام این عمل چه خدماتی را ارائه می دهد. در این زمینه می‌ تواند سوالاتی را از پزشک و نمایندگی این بیمه بپرسد.

قیمت جراحی تعویض مفصل شانه با بیمه تکمیلی

بیمه های تکمیلی شامل انواع مختلفی هستند. هر کدام از بیمه هایی که ذکر کردیم دارای بیمه های تکمیلی مخصوص خود هستند. می ‌توان گفت که این نوع بیمه در تمام شرکت های بیمه ای به یک شکل ارائه نمی ‌شود. خدمات بیمه تکمیلی به شرایط شرکت و ارگان مربوطه بستگی دارد. اما می توان گفت بیمه های تکمیلی خدمات بیشتری را نسبت به بیمه‌ های معمولی می ‌دهند. این نوع بیمه در مواردی به طور کلی هزینه درمان را به بیمار پرداخت می‌ کند. می ‌توان انتظار داشت که با انجام این عمل و داشتن بیمه تکمیلی خدمات خوبی از طرف شرکت بیمه به فرد ارائه شود. اما باز هم توصیه داریم که قبل از انجام عمل بیمار در این زمینه تحقیقات لازم را انجام دهد.

هزینه جراحی تعویض مفصل شانه در بیمارستان دولتی

بیمارستان های دولتی معمولاً با شرکت‌ های بیمه پایه کار کرده و به آن ها خدمات می دهند. از طرفی دریافت خدمات درمانی در بیمارستان های دولتی دارای هزینه کمتری است. بنابراین در صورتی که جراح بیمار در بیمارستان دولتی هم فعالیت می ‌کند بهتر است بیمار برای انجام عمل به بیمارستان دولتی مراجعه کند. همچنین هزینه اتاق عمل و بستری و مراقبت از بیمار در این بیمارستان ها کمتر است. در صورتی که فرد از مهارت جراح بیمارستان دولتی اطمینان کامل دارد توصیه می کنیم که در این بیمارستان ها عمل جراحی خود را انجام دهد.

هزینه تعویض مفصل شانه در بیمارستان خصوصی

هزینه عمل تعویض مفصل شانه در بیمارستان های خصوصی بیشتر از بیمارستان های دولتی است. هر کدام از بیمارستان های دولتی با برخی از شرکت های بیمه کار می کنند. بنابراین در حین مراجعه به بیمارستان باید دید که آیا این بیمارستان ها با بیمه بیمار کار می ‌کنند یا خیر. در بیمارستان‌ های خصوصی بیمار هزینه کامل را پرداخت کرده و پس از آن برای دریافت خدمات بیمه به این شرکت مراجعه می ‌کند. هزینه بستری، اتاق عمل و… در این بیمارستان ها بیشتر است. افرادی که هیچ گونه بیمه ای ندارند باید هزینه را به طور آزاد پرداخت کنند.

هزینه خرید پروتز شانه

خرید پروتز شانه بر عهده بیمار است. در این زمینه تنها مشاوره هایی را جراح به بیمار می دهد. بنابراین بیمار برای خرید پروتز شانه خود باید اقدام کند. البته قبل از این بیمار باید معاینه شود و آزمایش های لازم را انجام دهد تا نوع و سایز پروتز برای او مشخص شود. هزینه خرید پروتز شانه به عوامل زیادی بستگی دارد. جنس، نوع، دوام، برند، سایز و… از جمله مواردی هستند که در تعیین هزینه ها موثرند. جراح باید مشاوره های لازم را به بیمار بدهد و در تهیه پروتز به او کمک کند.

پارگی تاندون به چه معناست؟

تاندون و یا زردپی بافت رشته ای بسیار محکم از جنس کلاژن و مقاوم در برابر کشش است. وظیفه اصلی تاندون شانه اتصال عضله به استخوان و پایداری مفصل شانه است. گروهی از تاندون ها به نام روتاتور کاف(rotator cuff)، مفصل شانه را به حرکت درآورده و در نهایت موجب حرکت شانه در جهات مختلف و چرخاندن آن می شوند.

کشیدگی بیش از حد سبب پارگی ناکامل و پارگی کامل تاندون شده و در نهایت مشکلات حرکتی جدی در فرد ایجاد می شود. پارگی تاندون را در حالت های مختلف می توان مورد بررسی قرار داد. خوشبختانه امروزه با توجه به شدت و وسعت آسیب، برای ترمیم تاندون شانه درمان های متفاوتی وجود دارد.

علل پارگی تاندون چیست؟

  • حوادث غیر مترقبه مانند زمین خوردن
  • ضربه ناگهانی با فشار بالا به شانه بر اثر برخورد جسم سخت
  • آسیب بر اثر تصادف
  • آسیب به شانه بر اثر ورزش های سنگین مثل وزنه برداری
  • انجام فعالیت های تکرار شونده در ناحیه شانه مانند ورزش تنیس
  • چرخش ناگهانی شانه
  • افزایش سن

عواملی که خطر پارگی تاندون های شانه را افزایش می دهند

  • ژنتیک: بر اساس تحقیقات، در برخی از خانواده ها به دلیل ضعف عضلات و استخوان ها احتمال آسیب به تاندون نیز بیشتر است.
  • افزایش سن: با گذشت زمان و افزایش سن تاندون ها نیز فرسوده می شوند.
  • مشاغل یدی سنگین: مشاغلی که با فعالیت های سنگین بدنی سروکار دارد
  • ورزش های سنگین: حتی در صورتی که ورزش ها به صورت حرفه ای و تحت نظارت مربی انجام شوند به مرور زمان سبب فرسودگی تاندون می شوند. ورزش هایی مانند وزنه برداری، گلف، شنا، تنیس و…
  • عوارض برخی از داروهای پزشکی: این داروها سبب ضعف عضلات شده و احتمال آسیب به تاندون را افزایش می دهد.
  • سیگار: نیکوتین موجود در سیگار آسیب های جدی به سلامت تاندون ها وارد می کند.

پزشک چگونه پارگی تاندون را تشخیص می دهد؟

یک پزشک با تجربه با انجام معاینات فیزیکی و حرکت دادن دست شما به جهات مختلف به خوبی آسیب تاندون را تشخیص می دهد. اما ممکن است از روش های دیگری مانند اشعه ایکس، MRI و یا سونوگرافی نیز برای بررسی شدت آسیب استفاده کند.

انواع پارگی تاندون

  • پارگی مزمن: بر اثر فرسودگی تاندون ها و با گذشت زمان ایجاد می شود
  • پارگی حاد: این نوع پارگی به صورت اتفاقی، بر اثر حوادث ناگهانی و ضربه به تاندون ایجاد می شود.، التهاب و اسپاسم عضلات ناحیه شانه از نشانه های اولیه پارگی تاندون است.
  • پارگی کامل: در سطح از آسیب، بر سطح تاندون روتاتور کاف شانه سوراخ ایجاد شده به طور کامل دچار پارگی می شود و پزشک با جراحی باز و یا جراحی آرتروسکوپی(arthroscopy) به جراحی پارگی تاندون شانه اقدام می کند.
  • پارگی ناکامل (نسبی): در این حالت پارگی به صورت کامل اتفاق نیوفتاده و ممکن است فرد با انجام درمان هایی همچون فیزیوتراپی بهبود یابد.

علائمی که نشان دهنده ی نیاز بیمار به عمل جراحی ترمیم تاندون شانه است

در مواردی جزئی کشیدگی تاندون با استراحت و انجام حرکات ورزشی وضعیت بیمار بهبود می یابد. اما اگر تاندون به طور کامل دچار پارگی شده باشد تمامی علائم با گذشت زمان وخیم تر خواهند شد.

  • احساس درد شانه و بازو
  • تورم در این ناحیه
  • احساس ضعف
  • ناتوانی در انجام برخی از حرکات و چرخش های عادی شانه
  • خش و منقبض شدن بازو
  • کاهش قدرت در ناحیه بازو و شانه
  • شنیدن صدا از ناحیه شانه

 انواع درمان ها برای ترمیم پارگی تاندون شانه

برای تشخیص و درمان پارگی تاندون شانه مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی در اولویت است. به همین ترتیب پزشک با انجام معاینات لازم و بررسی های بالینی شدت آسیب را مشخص کرده و با توجه به آن درمان مناسب را در نظر می گیرد.

درمان غیر جراحی

در صورتی که شدت آسیب جزئی باشد لازم است بیمار:

  • استفاده از کمپرس یخ در محل تورم به مدت 20 دقیقه. لازم است این عمل چندین بار در روز انجام شود.
  • چند هفته استراحت کند و محدود کردن حرکات شانه
  • ثابت نگه داشتن شانه با استفاده از یک باند و یا اسلینگ.
  • انجام دادن ورزش های توانبخشی فیزیوتراپی برای بازگشت قدرت و توان عضلات
  • مصرف داروهای ضدالتهابی تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب.

درمان جراحی

در برخی از موارد به دلیل وارد شدن آسیب های جدی به شانه، تاندون به صورت کامل دچار پارگی می شود. بهترین راه درمان در این موارد عمل باز و عمل آرتروسکوپی است. انتخاب نوع عمل جراحی پارگی تاندون شان به شدت و وسعت آسیب بستگی دارد.

  • عمل باز: در صورتی که درگیری وسیع بوده و پیچیدگی بالایی داشته باشد از این روش جراحی استفاده می شود.
  • عمل: یک روش کم تهاجمی و ایمن برای ترمیم درجات خفیف و متوسط پارگی تاندون و دیگر مشکلات ارتوپدیک می باشد. در روش آرتروسکوپی، جراح با برش های بسیار کوچک با ابزار های جراحی لازم به ترمیم تاندون شانه می پردازد. از مزیت های این روش می توان دوره ی نقاهت بسیار کوتاه اشاره کرد.

معمولا پارگی تاندون با پیچ و نخ انکور ترمیم می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا