ارز دیجیتالبرترین های کسب و کار

همه چیز درباره ارز دیجیتال وینک

همه چیز درباره ارز وینک به همراه پیش‌بینی قیمتی

مقدمه

شاید این سئوال برای شما پیش‌آمده باشد که ارز دیجیتال وینک (WINk) یا وین با نماد دابلیو‌آی‌ان (WIN) چیست؟ اگر می‌خواهید همه‌ چیز را در ارتباط با پروژه وینک‌لینک (WINkLink) بدانید، این مقاله وبلاگ اکسچنج فکتوری (Excoino.com) را تا انتها بخوانید. اکسچنج فکتوری اطلاعات کاملی راجع به وینک و طراحی سایت ارز دیجیتال در اختیار علاقه‌مندان به دنیای کریپتوکارنسی (cryptocurrency) قرار می‌دهد.

iOS | آمازون

یک مرور سریع بر ارز دیجیتال وینک

توکن وین (WIN) که توکن بومی پروژه وینک‌لینک (WINkLink) است، عرضه کلی در حدود ۹۹۴ میلیارد دلار دارد. وینک‌لینک اولین اوراکل ساخته‌ شده بر روی شبکه ترون است که اطلاعات دنیای واقعی را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به بلاک‌چین متصل می‌کند. وینک‌لینک این کار را با امنیت حداکثری انجام می‌دهد. عرضه در گردش این پروژه ۹۶۱ میلیارد هست و ۷۹۶ هزار آدرس کیف پول این توکن را در اختیار دارند.

اما اجازه بدهید با یک تعریف کلی از پروژه وینک‌لینک شروع کنیم: وینک‌لینک یک پروژه اوراکل غیر متمرکز (decentralized oracle project) بر روی شبکه ترون (TRON) است. اما اوراکل چیست؟

رمز ارز وینک یا وین با نماد دابلیو‌آی‌ان (WIN) توکن بومب پروژه وینک‌لینک است.

اوراکل چیست؟ ارتباط رمز ارز وینک با مفهوم اوراکل چیست؟

تقریبا زمان زیادی است که قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین قادر به برقراری ارتباط مستقیم با سیستم خارجی نیستند، و همین موضوع تنوع برنامه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند را محدود می‌کند.

با ورود اوراکل، راه حلی برای اتصال قراردادهای هوشمند با دنیای بیرون پیدا شد. اما با این حال، اکثر اوراکل‌هایی که فعلا در بازار موجودند متمرکز (centralized) هستند و همین موضوع قراردادهای هوشمند مربوطه را در معرض خطر نقطه تکی شکست (Single point of failure) قرار می‌دهد و مزایای وعده داده شده توسط ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

نقطه تکی شکست قسمتی از سامانه است که در صورت شکست، مانع عملکرد کل سامانه می‌شود.

اوراکل‌ها راه حلی برای اتصال قراردادهای هوشمند با دنیای بیرون هستند و به این وسیله کاربردهای بلاک‌چین در زندگی روزمره افزایش می‌یابد.

به همین دلیل، وینک‌لینک یک پروژه اوراکل غیرمتمرکز را برای ارائه داده‌های خارجی به قراردادهای هوشمند به وجود آورد. این اوراکل قراردادهای هوشمند را به رویدادهای مختلف زندگی واقعی مرتبط می‌کند و در عین حال سطح بالایی از امنیت و قابلیت اطمینان را تضمین می‌کند.

اوراکل غیرمتمرکز وینک‌لینک راه‌حلی برای ارائه داده‌های خارجی به قراردادهای هوشمند است تا قراردادهای هوشمند را به رویدادهای مختلف زندگی واقعی مرتبط ‌کند و در عین حال سطح بالایی از امنیت و اطمینان را تضمین ‌کند.

با رشد خیره‌کننده و سریع برنامه‌های مختلف و متنوع دیفای (DeFi) یا همان خدمات مالی غیر‌متمرکز (Decentralized Finance)، یک سرویس پایدار و قابل اعتماد اوراکل غیرمتمرکز می‌تواند کلید رسیدن به پروژه‌های ممتاز دیفای باشد. از این رو وینک‌لینک برای آن ایجاد شده تا نیازهای قراردادهای هوشمند مبتنی بر شبکه ترون را برای دسترسی به داده‌های خارجی برطرف کند.

مزایا و ویژگی‌های اورکل وینک‌لینک چه هستند؟

یکی از ویژگی‌هایی که وینک‌لینک به عنوان یک سرویس اوراکل ارائه می‌دهد این است که از قراردادهای هوشمند برای پرداخت به نودهای (nodes) اوراکل استفاده می‌کند و سپس اطلاعات قیمت را در اختیار قراردادها قرار می‌دهد. به این ترتیب، هم تمرکززدایی و هم تعامل و درگیری کاربر تضمین می شود. ویژگی بعدی این است که وینک‌لینک شبکه اصلی ترون را برای به‌کارگیری قراردادهای هوشمند برگزیده است.

پشتیبانی شبکه ترون از پردازش سریع تراکنش‌ها، توان عملیاتی بالا و تولید بلوک باثبات همگی پلتفرم وینک‌لینک را مصون از مشکلاتی مانند تأخیر ناشی از کارمزدهای بالای و انباشته شدن تراکنش‌ها می‌کند: مشکلاتی که در شبکه اتریوم بسیار رایج هستند. همین موجب می‌شود تا وینک‌لینک خدمات داده بدون‌تاخیر و پایدارتری را در اختیار برنامه‌نویسان قرار دهد.

 برنامه نویسان اپ‌های غیرمتمرکز (DApp) و نود اپراتورها (node operators) از مهمترین گروه‌هایی هستند که از خدمات شبکه وینک‌لینک استفاده می‌کنند و بهره می‌برند. از این طریق، برنامه نویسان اپ‌های غیرمتمرکز می توانند خدمات داده باثبات و قابل اتکایی را با هزینه کمتر دریافت کنند و نود اپراتورها می‌توانند با اجرای نودها پاداش دریافت کنند.

کارکردهای اوراکل وینک‌لینک چیست؟

یک پرسش اساسی در مورد فلسفه اوراکل وینک‌لینک می تواند این باشد که این اوراکل چه کارکردی دارد و چه مشکلاتی را حل می‌کند.

اول: تامین داده‌های قابل اعتماد قیمت به پلتفرم‌های دیفای

برنامه‌های مالی غیرمتمرکز باید قیمت‌هایی را برای انجام معاملات توکن‌ها  و وثیقه وام ارائه کنند. سیستم اوراکل قیمت تعبیه شده در وینک‌لینک فیدهای قیمتی پایدار و قابل اعتماد را به برنامه‌نویسان سازنده دیفای‌ها ارائه می‌دهد.

دوم: ارائه داده‌های قابل اعتماد آف-چین برای موارد کاربرد و استفاده بیشتر

وینک‌لینک به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که از همه داده‌های دنیای واقعی در هر حوزه‌ایی مانند ورزش و آب و هوا استفاده کنند. برنامه‌نویسان می‌توانند اوراکل‌های سفارشی ایجاد کنند و قراردادهای هوشمند را در چند دقیقه به دنیای واقعی متصل کنند.

سوم: تولید اعداد رندوم و تصادفی

وینک‌لینک یک رندوم-بودگی (randomness) ایمن و قابل تأیید را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا اوراکل‌ها بتوانند نیازهای مختلف اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) را برای اعداد تصادفی برآورده کنند. ماهیت ضد دستکاری اعداد تصادفی ایجاد شده توسط تابع رندوم قابل تایید (VRF)، منصفانه بودن نتایج به‌دست‌آمده از اعداد تصادفی را بهبود می بخشد.

چهارم: افزایش رشد اکوسیستم ترون

قراردادهای هوشمند وینک‌لینک می توانند به راحتی به هر داده‌ایی دسترسی داشته باشند و یک اکوسیستم قابل‌اعتماد داده‌ها را در صنایع مختلف تشکیل دهند. سرعت، ثبات و ارزان بودن تراکنش‌های این پلتفرم موجب می‌شود تا خدمات بهتری به برنامه‌نویسان و کاربران ارائه شود.

iOS | آمازون

خدمات اوراکل چه هستند؟

اوراکل‌ها موارد کاربرد عملی متعددی دارند. به عبارت دیگر، همه برنامه‌های بلاک چین که نیاز به تعامل با داده‌های خارج از بلاک‌چین دارند، به کمک اوراکل‌ها نیاز دارند. این روزها که همه چیز به هم مرتبط است و اپ‌های غیر متمرکز به طور تصاعدی در حال رشد هستند، مردم بیشتر روی امنیت و اعتبار داده ها تمرکز می‌کنند. اوراکل‌ها امکان تعامل بلاک چین با اینترنت و دنیای واقعی را فراهم می کنند، بنابراین یک نقطه کانونی در توسعه بلاک چین هستند.

با این حال، اوراکل‌های اصلی در بازار تا حد زیادی غیرشفاف، ناسازگار، نادرست و به سختی قابل بزرگ‌سازی هستند، که در تضاد با ایده امنیت و شفافیت ارائه‌شده توسط دیفای است. بنابراین بازار نیاز مبرمی به اوراکلی دارد که بتواند داده‌هایی را در اختیار خدمات مالی غیرمتمرکز قرار دهد.

وینک‌لینک، اولین اوراکل جامع اکوسیستم ترون، ادعا می‌کند به عنوان یک راه حل عالی برای مشکلات فوق عمل می‌کند. وینک‌لینک با بهبود مداوم اکوسیستم خود، ادعا می‌کند می‌تواند آینده صنعت بلاک‌چین را شکل دهد.

گیم‌فای و ان‌اف‌تی‌فای دو روند نوظهور هستند که دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) را با حوزه‌ توکن‌های غیرمثلی (NFT) ترکیب می کنند.

چندی پیش وینک‌لینک و ایپ‌ان‌اف‌تی (APENFT) اعلام کردند قصد ورود به حوزه‌های خدمات مالی بازی‌های ویدئویی یا همان گیم‌فای (Gamefi) و خدمات مالی توکن‌های غیرمثلی یا همان ان‌اف‌تی‌فای (NFTfi) را دارند. موضوع چیست؟

گیم‌فای و ان‌اف‌تی‌فای دو روند نوظهور هستند که دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) را با حوزه‌ توکن‌های غیرمثلی (NFT) ترکیب می کنند. گیم‌فای به «خدمات مالی گیمی‌شده» (gamified finance) اشاره دارد که یک شاخه کاملاً جدید از کسب‌و‌کار در صنعت بازی‌های ویدئویی است، در حالی که ان‌اف‌تی‌فای به پروژه های بلاک چین با عناصر توکن‌های غیرمثلی اشاره دارد.

به عنوان دو پروژه محبوب، پروژه مشترک ایپ‌ان‌اف‌تی و وینک‌لینک در گیم‌فای و ان‌اف‌تی‌فای توسط زنجیره عمومی ترون پشتیبانی می شود و از پروتکل ذخیره سازی غیرمتمرکز بیت‌تورنت (BTFS) و اکوسیستم مالی جاست (JUST) استفاده می‌کند. توکن‌های غیرمثلی منتشر شده توسط ایپ‌ان‌اف‌تی و توکن وین منتشر شده توسط وینک‌لینک در بازی‌های ان‌اف‌تی منتشر شده توسط این دو شریک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 همکاری بین بنیاد ایپ‌ان‌اف‌تی و وینک‌لینک در گیم‌فای و ان‌اف‌تی‌فای درست در جایی قرار دارد که روندهای نوظهوری در این صنعت در حال شکل‌گیری هستند. این دو پروژه تحت حمایت کامل جاستین سان (Justin Sun) حداکثر استفاده را از اکوسیستم جامع ترون می‌برند تا پروژه های گیم‌فای را با سرعتی بالا توسعه دهند. آماده سازی نمونه اولیه قرار است در سه ماهه سوم سال به پایان برسد و محصول نهایی در سه ماهه چهارم به طور رسمی به کاربران ارائه شود.

وینک (wink) در انگلیسی به معنی چشمک زدن هست و به همین دلیل لوگوی این پروژه از ترکیب حرف انگلیسی دابلیو و ایموجی چشمک طراحی شده.

آیا حوزه‌های کاربرد وینک متنوع است؟

 این پروژه قصد دارد تا در حوزه‌های کاربردی مختلف امکان ایجاد محصولات دیفای مختلف را فراهم کند. سه حوزه پیشنهادی این پروژه حوزه‌های مشتقات مالی،‌ وام‌دهی و مدیریت سرمایه است.

مشتقات مالی (Financial Derivatives): پلتفرم‌های مشتقات (derivatives) بلاک‌چین می‌توانند با دسترسی به آخرین قیمت‌های ارائه‌شده توسط وینک‌لینک، یک ارزش‌گذاری قابل‌اعتماد آن‌چین را ارائه دهند، که به آن‌ها کمک می‌کند دارایی‌های مصنوعی (synthetic assets)، قراردادهای آتی (futures contracts) یا قراردادهای اختیار معامله (options contracts) را ایجاد کنند.

وام‌دهی (Lending):پلتفرم‌های وام‌دهی می‌توانند با دسترسی به آخرین قیمت‌های ارائه‌شده توسط وینک‌لینک، نرخ‌های دقیق وثیقه (collateral) را ارائه دهند، که امکان محاسبه سود (interest calculation)، تسویه وام (loan settlement) و انحلال وثیقه (collateral liquidation) را فراهم می‌کند.

مدیریت سرمایه (Asset Management): پلتفرم‌های مدیریت سرمایه می‌توانند با دسترسی به آخرین قیمت‌های توکن ارائه‌شده توسط وینک‌لینک، نسبت دارایی‌های خود را مجدداً متعادل کنند، که کار صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) برای تنظیم استخرهای تامین منابع (fund pools) را تسهیل می‌کند.

پاداش راه‌اندازی نود (node): اگر شما اوراکل خود را بر روی این پلتفرم راه‌اندازی کنید و انتشار بدهید، در صورتی که مورد استفاده برنامه‌نویسان قرار بگیرد، شما نیز پاداش دریافت خواهید کرد.

آیا باید منتظر رشد ناگهانی ارزش توکن بومی پروژه وینک‌لینک باشیم؟ آینده قیمت رمز ارز وین را چطور پیش‌بینی می‌کنند؟

توکن وینک چیست؟

توکن وین (WIN)، توکن بومی پروژه وینک‌لینک است و طبق استاندارد فنی تی‌آر‌سی-۲۰ (TRC‌-۲۰) بر روی شبکه ترون ساخته شده است. این توکن یک نسخه دیگر با استاندارد بی‌ایی‌پی-۲۰ بر روی شبکه بایننس هم دارد. نسخه تی‌آر‌سی-۲۰ این توکن توسط ماشین مجازی ترون (TVM) عملیاتی می‌شود و با استاندارد فنی ایی‌آر‌سی-۲۰ (ERC‌-۲۰) هم همخوانی دارد.

وینک (wink) در انگلیسی به معنی چشمک زدن هست و به همین دلیل لوگوی این پروژه از ترکیب حرف انگلیسی دابلیو و ایموجی چشمک طراحی شده. کلمه وینک‌لینک (WINkLink) در مدارک و وبسایت این پروژه به این شکل ثبت شده و نوشته می‌شود که سه حرف اول بزرگ، حرف چهارم کوچک، حرف پنجم بزرگ و حروف ششم تا هشتم کوچک نوشته می‌شود تا با سه حرف اول به توکن این پروژه اشاره کند که معنی برنده شدن هم می‌دهد. کلمه لینک بدون فاصله آمده و حرف اول آن بزرگ نوشته می‌شود تا مخاطب متوجه دوقسمتی بودن این نام گردد.

نقش توکن وینک‌لینک (وین) در اکوسیستم وینک‌لینک و در خود پلتفرم چیست؟

به عنوان اولین اکوسیستم جامع اوراکل در شبکه ترون، وینک‌لینک به طور کامل دنیای واقعی را با فضای بلاک چین ادغام می کند، اعداد تصادفی قابل‌اعتماد، غیرقابل پیش بینی و قابل‌تایید ارائه می‌دهد. این سیستم با استفاده از بسیاری از منابع اطلاعاتی دنیای واقعی مانند داده‌ها، رویدادها، و سیستم‌های پرداخت برای جلب اعتماد و ارتقای تجربه کاربری تلاش می‌کند.

تیم وینک با نهایی شدن خرید جاست‌لینک‌دات‌آی‌او (justlink.io) در ۲۶ آوریل ۲۰۲۱ و تغییر نام آن به وینک‌لینک، اقدام به ریبرندینگ (rebrandIing) کرد. وین هم توکن حاکمیت شبکه اوراکل وینک‌لینک است. وین رابط و ابزار قیمت‌گذاری بین وینک‌لینک وسناریو‌ها و اکولوژی اپلیکیشن‌های مختلف است و در بسیاری از صرافی‌های معروف بین‌المللی مانند بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، پولونیکس (Poloniex)، بی‌ثام (Bithumb)، هیت‌بی‌تی‌سی (HitBTC) و وزیر‌ایکس (WazirX) فهرست شده است.

تیم وینک با خرید جاست‌لینک‌دات‌آی‌او (justlink.io) در 26 آوریل 2021 و تغییر نام آن به وینک‌لینک، اقدام به ریبرندینگ کرد.

گیم‌فای به «خدمات مالی گیمی‌شده» اشاره دارد که یک شاخه کاملاً جدید از کسب‌و‌کار در صنعت بازی‌های ویدئویی است، در حالی که ان‌اف‌تی‌فای به پروژه های بلاک چین با عناصر توکن‌های غیرمثلی اشاره دارد.

آینده ارز دیجیتال وینک و پروژه وینک‌لینک چیست؟

طبق یک مقاله در وبلاگ این پروژه که بر روی سایت مدیوم (medium) آمده، این پروژه تا سپتامبر با پولونیکس (Poloniex)، سان (SUN)، استیم (Steem) و سایر سازمان‌ها و شرکت‌های مشهور وارد مشارکت استراتژیک شده بود و هفت ابرنود (supernodes) در وینک‌لینک وجود داشت: ترون‌لینک (TronLink)، پولونیکس (Poloniex)، جاست‌سوآپ(JustSwap)، ترون‌گرید (TronGrid)، یوتونرنت (uTorrent)، بیت‌تورنت (BitTorrent) و پولونی‌دکس (PoloniDex).

وینک‌لینک دو راه حل ارائه کرده است: خدمات قیمت و تابع رندوم قابل تایید (VRF). خدمات قیمت وینک‌لینک بر جفت ارزهای دیجیتال متمرکز است و اطلاعات قیمت دقیق و با ثباتی از ارزهای دیجیتال دنیای واقعی را به اپ‌های‌ غیرمتمرکز ارائه می دهد. تابع رندوم قابل تایید وینک‌لینک به برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک چین اعداد تصادفی قابل اعتماد، غیرقابل پیش بینی و قابل تایید را ارائه می‌دهد.

در آینده نزدیک، وینک‌لینک راه‌حل‌های با کیفیت‌تری را برای توانمندسازی برنامه‌نویسان برای استقرار طیف گسترده‌ای از اپ‌های‌ غیرمتمرکز به روشی آسان‌تر و ایمن‌تر ارائه خواهد کرد. و همانطور که اکوسیستم ترون در مسیر توسعه سریع قرار می گیرد، وینک‌لینک به رشد پروژه های میزبانی شده در شبکه ترون ادامه خواهد داد.

نقشه راه پروژه وینک‌لینک چیست؟

نقشه راه این پروژه در چهار فاز طراحی شده و بنابر اطلاعات ارائه شده بر روی وبسایت رسمی این پروژه، وینک‌لینک هم اکنون در فاز اول قرار دارد:

فاز اول: ساخت اوراکل وینک‌لینک و تامین خدمات قیمت از اهداف این فاز است که تا حدودی به ثمر رسیده است. رشد جامعه بزرگی از برنامه‌نویسان مطرح و شاخص که در تعامل و درگیر با وینک‌لینک هستند از دیگر اهداف این فاز است.

فاز دوم: خلق یک جامعه برنامه‌نویسان و تشکیل بک اکوسیستم برای اوراکل وینک‌لینک با به‌کارگیری سیستم موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA)، ارائه مشوق‌های بهتر به برنامه‌نویسان و جستجو برای کشف موارد کاربرد بیشتر در زندگی روزمره از اهداف این فاز هستند.

فاز سوم: ساختن یک سیستم جامع ضد تقلب و یک سیستم انتقال ایمن از اهداف این فاز هستند تا به این وسیله پیشرفت‌های بیشتری در حفاظت از حریم خصوصی و ایمنی به دست آیند.

فاز چهارم: ایجاد یک پلتفرم حکمرانی منطقی می‌تواند موجب تحقق هدف داشتن موارد استفاده بیشتر (use cases) شود تا دامنه خدمات مورد اعتمادی که بر بستر ترون ارائه می‌شود به زندگی واقعی گسترش یابد.

تیم توسعه ارز دیجیتال وینک

مدیر عامل وینک‌لینک کیست؟

خانم لوسیا وانگ (Lucia Wong) به عنوان مدیر عامل وینک‌لینک معرفی شده است. او در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ در حین سخنرانی در اجلاس جهانی ترون گفت: وینک یک پلتفرم غیرمتمرکز گیمینگ بلاک‌چین است. او افزود: « ما اولین اپ غیرمتمرکزی بودیم که در سال ۲۰۱۸ بر روی بلاک‌چین ترون راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۱۹،‌ وینک محبوب‌ترین اپ غیرمتمرکز در میان تمام بلاک‌چین‌ها بود که درآمدی در حدود ۲.۸ میلیارد دلار داشت. وینک همچنین اولین پلتفرم گیمینگ بود که بر روی لانچ‌پد بایننس راه‌اندازی شد.»

ترکیب این اپلیکیشن غیرمتمرکز با یک اوراکل چیزی است که به اعتقاد بسیاری از افراد می‌تواند موجب رشد تصاعدی پلتفرم وینک‌لینک گردد.

وانگ در این ارتباط می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که موفق به راه‌اندازی اوراکل وینک‌لینک شدیم. یکی از مسائلی که برای مدت طولانی برنامه‌نویسان و پروژه‌ها با آن مواجه بودند داشتن یک نقشه پیاده شده از داده‌های دنیای واقعی در بلاک‌چین بود، آن هم به شکل واقعی،‌ به‌موقع، شفاف و ضد تقلب. ادامه حضور این مشکل کار را برای خلاقیت برنامه‌نویسان و پروژه‌ها سخت کرده بود. من مطمئنم که اوراکل وینک‌لینک موقعیت را به مقدار زیادی بهبود می‌بخشد و ارزش بلاک‌چین را به افراد بیشتری می‌شناساند تا موجب به‌کارگیری خیل عظیمی از افراد از این فناوری شود.»

پیش از لوسیا، جولیا (Julia) مدیرعامل این پلتفرم بود. این پروژه در یکم جولای ۲۰۲۰ در توئیتی اعلام کرد که جولیا به علت اتخاذ تصمیمات غلط توسط تیم وینک برکنار شده و از این پس لوسیا وانگ سکاندار این پروژه است. اطلاعات زیادی از این فرد چینی در اختیار نیست اما سخنرانی او با عنوان «چرا شکوفایی سرگرمی‌های غیرمتمرکز اجتناب‌ناپذیر است» (Why the Blossoming of Decentralized Entertainment is Inevitable) را در کنفرانس مجازی «اتصال به آینده» (LinktheFuture) قابل تماشا است.

اعضای تیم توسعه وینک‌لینک چه کسانی هستند؟

درگاه بایننس ریسرچ (research.binance.com) نه نفر را به عنوان اعضای تیم این پروژه معرفی کرده است که به نظر می‌رسد بیشتر اسامی مستعار باشند و تصویری از چهره این افراد در دسترس نیست:

ان یانگ (N Yang) به عنوان مدیر محصول معرفی شده است و طبق همین منبه سابقه ده سال کار درر تنسنت (Tencent)، ویبو (Weibo) و چونار (Qunar) را دارد.

آیدن لو (Aiden Luo) به عنوان کارشناس عملیات این پروژه معرفی شده است و سابقه اپراتوری و مدیریت عملیات در جامعه عملیات‌های تجربه شده در جوی‌کرفتر (JoyCrafter) و گیم‌لافت (Gameloft) را دارد.

جکی لی (Jacky Li) به عنوان مدیر فنی این پروژه در سوابق خود برنامه‌نویسی هسته اصلی بیدو (Baidu) را داشته است. او همچنین تجربه طراحی معماری همزمانی بالا (high-concurrency architecture)، پردازش اطلاعات بزرگ (big data processing) و روش‌های ضد تقلب برای سیستم‌های پردازش را داشته است.

جی‌پی‌ شن (JP Shen) به عنوان سرپرست و ناظر فنی این پروژه سابقه برنامه‌نویسی را برای برخی از بزرگترین نام‌های گیمینگ در چین دارد. او با برنامه‌های سی، سی‌دابل‌پلاس، سی‌شارپ، جاوا اسکریپت، لوآ و سالیدیتی کار کرده است.

سی لی (C Li) به عنوان مسئول فنی در این پروژه به مدت ۵ سال‌‌ برنامه نویسی بوده که از نود‌دات‌جی‌اس (Node.js) برای تعدادی از بزرگترین‌ پلتفرم‌های بازی‌ و تجارت الکترونیک در چین استفاده کرده است.

ام‌آر لین (MR Lin) در این پروژه مسئول فرانت اند (Front-end) یا همان سمت کاربر است. او سابقه ۵ سال کار برای علی‌بابا (Alibaba) را دارد.

ایکس‌وای لیو (XY Liu) مهندس تست این پروژه است و با سابقه هشت ساله وارد این پروژه شده است. او نام‌های بزرگی مانند آمازون و جی‌دی (Amazon & JD) را در سوابق خود دارد.

ایکس‌ال لی (XL Li) مسئول توسعه قراردادهای هوشمند در این پروژه است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه مرکزی جنوب (Central South University) است. قبلا در پروژه آی‌او‌اس‌تی (IOST) مشغول بوده و سابقه طراحی و برنامه‌نویسی اپ‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را دارد. او پیش‌تر به توسعه «صرافی‌های غیرمتمرکز با ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز» (IDEX) کمک کرده است

جی‌ال ال‌وی (JL Lv) به عنوان مسئول عملیات توسعه یا همان دواپس (DevOps) در این پروژه مشغول است و هشت سال سابقه را در رزومه خود دارد. او یک سیستم جمع‌آوری لاگ را برای بحش آمار لایو‌استریم در نوباکس (Knowbox) برنامه‌نویسی کرده است.

توکنامیک ارز دیجیتال وینک

نام توکن: دابلیو‌آی‌ان (وین)

نوع توکن: تی‌آر‌سی-۲۰ (TRC-20)، بی‌ایی‌پی-۲ (BEP-2)

میزان اختصاص یافته برای فروش سید (Seed Sale): ۱۵.۰۰ درصد از توکن‌ها

قیمت هر توکن در فروش سید: ۰.۰۰۰۰۶۶۷۳۳۴۰ دلار

تاریخ تکمیل فروش سید: آوریل ۲۰۱۹

میزان درآمد حاصله از فروش سید: ۱۰ میلیون دلار آمریکا

میزان فروش اختصاص یافته به لانچ‌پد: ۵.۰۰ درصد از توکن‌ها

قیمت فروش در لانچ‌پد: ۰.۰۰۰۱۲۰۱ دلار

میزان درآمد حاصله از فروش در لانچ‌پد: ۶ میلیون دلار آمریکا

عرضه در گردش اولیه: ۲۰.۹۹ درصد

نحوه توزیع توکن وین در نمودار آمده است.

نحوه توزیع عرضه توکن وین:

ذخیره (Reserve): ۳.۷۵ درصد از کل عرضه

لانچ‌پد (Launchpad): ۵.۰۰ درصد از کل عرضه

توسعه پلتفرم: ۷.۰۰ درصد از کل عرضه

مشارکت در گیمینگ: ۹.۰۰ درصد از کل عرضه

مشارکت و شراکت استراتژیک یا راهبردی: ۶.۲۵ درصد از کل عرضه

ایردراپ (Airdrop): ۵.۰۰ از کل عرضه

جامعه اولیه: ۱۲.۰۰ درصد از کل عرضه

فروش سید: ۱۵.۰۰ درصد از کل عرضه

تیم: ۱۰.۰۰ درصد از کل عرضه

اکوسیستم: ۲۷.۰۰ درصد از کل عرضه

نحوه اختصاص دهی توکن وین همان نحوه توزیع این پروژه است.

بودجه‌بندی نحوه خرج‌کرد منابع جمع‌آوری شده:

مشارکت‌ها و توسعه جامعه: ۵ درصد

مارکتینگ: ۱۵ درصد

هزینه کار تمام‌وقت تیم: ۵۵ درصد

توسعه محصول: ۳ درصد

تجهیزات و نرم‌افزار: ۴ درصد

حقوقی و مجوز: ۱۳ درصد

هزینه‌های عملیاتی: ۵ درصد

تقویم انتشار توکن وینک نشان می‌دهد صددرصد عرضه این توکن تا پایان آگوست ۲۰۲۲ انجام خواهد شد.

طبق تقویم انتشار توکن وین، عرضه این توکن در آگوست ۲۰۲۲ به صددرصد کل عرضه می‌رسد.

طرح معماری سیستم  (Design of System Architecture)

مدل نود وینک‌لینک به شکل زیر است:

منبع داده خارجی ↔ نود وینک‌لینک ↔ واسط برنامه‌نویسی بلاک چین ترون

همانطور که در نمودار بالا آمده است سه ماژول اصلی در این معماری سیستم وجود دارد.

منبع داده خارجی

منبع داده خارجی به داده های خارجی موجود برای بلاک چین بومی، از جمله صرافی های متمرکز، اوراکل های متمرکز، واسط‌های برنامه‌نویسی بورس و غیره اشاره دارد.

نود وینک‌لینک

نود وینک‌لینک پردازش وظایف را اجرا می‌کند، درخواست‌های قرارداد درون زنجیره‌ای (از طریق رویداد) را نظارت می‌کند، داده‌ها را از منابع داده خارجی بازیابی می‌کند و نتایج را به بلاک چین ارسال می‌کند.

بلاک‌چین ترون

نود بلاک‌چین عمدتاً به خدمات واسط‌های برنامه‌نویسی (API) ارائه شده توسط بلاک‌چین ترون از جمله خدمات فول‌نود ای‌پی‌آی (Fullnode API) و واسط رویداد (Event API) اشاره دارد. از طریق این واسط‌های برنامه‌نویسی، نود وینک‌لینک می‌تواند رویدادهای قراردادی خاص را برای راه‌اندازی وظایف، امضای تراکنش‌های پخش‌شده و بازگرداندن داده‌ها به قرارداد مصرف‌کننده نظارت کند.

همانطور که توسط فلش دو سر نشان داده شده است، نود وینک‌لینک رویدادهای زنجیره بلوکی را در حین پخش تراکنش‌ها از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی و برگرداندن نتایج داده، دنبال می‌کند.

خرید توکن وین

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال وینک‌لینک (آیا قیمت توکن وین افزایش می‌یابد؟)

پیش‌بینی‌های زیادی درباره آینده ارز دیجچیتال وینک شده است که غالب آن‌ها نظر مثبتی نسبت به رشد توکن وین در آینده دارند. یعنی بیشتر کارشناسان معتقدند رمز ارز وینک در آینده روند صعودی خواهد داشت.

بر اساس پیش‌بینی والت اینوستر (Wallet Investor) برای توکن پروژه وینک‌لینک، در بلندمدت انتظار افزایش قیمت می‌رود. والت اینوستر پیش‌بینی می‌کند قیمت وین در سال ۲۰۲۶ به رقم ۰.۰۰۳۱۵ دلار برسد. با یک سرمایه گذاری ۵ ساله، انتظار می رود سودی در حدود ۴۰۱.۵۹ درصد به دست آید که وینک را به یک گزینه سرمایه‌گذاری سودآور تبدیل می‌کند.

دیجیتال کوین پرایس (Digital Coin Price) پیش‌بینی کرده است این توکن تا پایان سال ۲۰۲۱ به قیمت ۰.۰۰۰۹۵۹۸۳۲۹ دلار برسد. این منبع وینک را یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری می‌داند.

کریپتو بولزکلاب (Cryptobullsclub) پیش‌بینی کرده است قیمت این توکن تا پایان سال ۲۰۲۵ به رقم ۰.۰۱ دلار برسد که رشد قابل ملاحظه‌ایی در مقایسه با قیمت فعلی آن است.

کوین‌آربیتراج‌بات (CoinArbitageBot) پیش‌بینی کرده است که قیمت این توکن تا پایان سال ۲۰۲۱ به رقم ۰.۰۰۰۸۵ دلار برسد.

از کجا می‌توانید ارز دیجیتال وینک را بخرید؟

برای سرمایه‌گذاری در رمز ارز وین که توکن بومی پروژه وینک‌لینک است و برخی آن را به نام رمز ارز وینک می‌شناسند باید به یک صرافی رمز ارز مطمئن مراجعه کنید. صرافی و کیف پول اکسچنج فکتوری امن‌ترین بستری است که کاربران ایرانی می‌توانند از طریق آن به خرید و فروش وینک (WIN) اقدام کنند.

نگاهی جامع به ارز وینک و تحلیل‌ها درباره آینده آن

چند سالی است که فعالان بازار رمز ارزها پی به ظرفیت عظیم نهفته در صنعت گیمینگ برده‌اند. در همین راستا پروژه‌های مختلفی در بستر بلاک‌چین با محوریت بازی راه‌اندازی شده است. استقبال خوبی نیز از سوی کاربران بازار رمز ارزها از این پروژه‌ها به عمل آمده است. یکی از پروژه‌هایی که در سال 2019 آغاز به فعالیت کرده است، پلتفرم ارز وینک است. وینک به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز بازی‌های بلاک‌چینی شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی این پلتفرم و توکن اختصاصی آن یعنی ارز دیجیتال وینک (wink) بپزداریم. تا پایان با ما همراه باشید.

پلتفرم وینک چیست؟‌

وینک یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین ترون است. عملکرد مناسب این پلتفرم در سال‌های اخیر موجب شده است که توجهات زیادی به سمت پلتفرم وینک جلب شود. وینک قصد دارد به عنوان یک عرضه‌کننده اپلیکیشن‌های بازی غیرمتمرکز به فعالیت خود ادامه دهد. توسعه‌دهندگان پلتفرم وینک به دنبال تثبیت جایگاه خود در بازار با تولید اپلیکیشن‌های باکیفیت بالا است. در همین راستا یک اکوسیستم استارتاپی بسیار توانمند از طراحان بازی‌های و سیار تیم‌های توسعه‌دهنده جانبی در این راستا تشکیل داده است و با ایجاد سیستم مدیریتی جدید و متفاوت به دنبال کنترل فرآیند در پلتفرم خود به منظور پیشبرد امور است.

پروژه وینک برای تأمین مالی اقدام به راه‌اندازی دو توکن مجزا نموده است که در ادامه بیشتر در این باره توضیح داده می‌شود. سؤال مهمی که برای بسیاری از فعالان بازار رمزارزها وجود دارد، این است که آیا سرمایه‌گذاری روی این پروژه سودآور است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال لازم است که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال وینک چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، ارز وینک به صورت دو توکن در بازار وجود دارد؛ یکی توکن TRC20 در بلاک‌چین ترون و دیگری نیز توکن BEP2 در بلاک‌چین بایننس است. صرافی بایننس حمایت جدی از ارز دیجیتال وینک به عمل آورده است که در ادامه با بحث در این زمینه دلیل آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارز دیجیتال WIN دارای کاربردهای فراوانی است و مزایای منحصربه‌فردی را نیز در اختیار دارندگان خود قرار می‌دهد. به طور کلی مجموع عرضه ارز وینک معادل 999 میلیارد واحد در نظر گرفته شده است. عرضه این توکن‌ها از طریق عرضه اولیه، بازارهای ثانویه، ایردراپ‌ها و رویدادهای تبلیغاتی امکان‌پذیر است. نخستین بار عرضه اولیه ارز دیجیتال وینک در سال 2019 برگزار شد. در ادامه در خصوص ساختار توزیع این ارز دیجیتال به طور مفصل بحث خواهد شد.

تا ابتدای سال 2021 میلادی چیزی در حدود  313 میلیارد واحد ارز WIN در بازار به گردش در آمده است که چیزی در حدود یک سوم کل توکن‌های قابل عرضه است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا آگوست سال 2022 تمام توکن‌های وینک در بازار عرضه شوند.

ارز وینک چگونه پدید آمد؟

در گذشته فعالان بازار این پلتفرم را با نام ترون بت TronBet می‌شناختند؛ این پلتفرم نخستین برنامه غیرمتمرکزی بود که در شبکه بلاک‌چین ترون راه‌اندازی شد. از همان ابتدای زمان راه‌اندازی این پلتفرم، قابلیت شرط‌بندی در بازی‌های این آن وجود داشت و همین مسئله به عنوان یک عامل وسوسه‌کننده برای کسانی به شمار می‌رفت که علاقه زیادی به این کار داشتند.

ارز وینک چگونه پدید آمد؟

در سال 2019 با تصمیم توسعه‌دهندگان، این پلتفرم به نام وینک تغییر نام داد. همچنین عرضه اولیه ارز وینک در حد فاصل 24 تا 31 جولای سال 2019 برگزار شد. در جریان این عرضه اولیه جمعا 49950000000 توکن معادل 5 درصد تعداد کل توکن‌ها برای فروش در نظر گرفته شد. قیمت ارز وینک نیز در این عرضه اولیه برابر 0.00012 دلار در نظر گرفته شد. این عرضه اولیه در صرافی بایننس اجرایی شد.  در نهایت چیزی در حدود 6 میلیون دلار تأمین در عرضه اولیه توکن wink صورت گرفت.

چه کسانی در نقش توسعه‌دهنده ارز دیجیتال وینک فعال هستند؟

پلتفرم ارز وینک به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. به همین دلیل تیم توسعه‌دهنده آن نیز به صورت غیرمتمرکز در سراسر جهان پخش هستند. این تیم توسعه‌دهنده مجموعه‌ای متخصص از فعالان عرصه طراحی بازی و توسعه اپلیکیشن‌ها هستند. سابقه این تیم در حال حاضر از 10 سال فراتر رفته است و همچنین تجربه‌های بسیار خوبی در زمینه فعالیت‌های گذشته خود در شبکه بلاک‌چین به دست آورده‌اند. ایده کنار هم قرار دادن فناوری بلاک‌چین و بازی موجب شده است که اعضای توسعه‌دهنده این پلتفرم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هماهنگی بسیار خوبی مشغول پیشبرد برنامه‌های خود شوند.

در ابتدای آغاز به کار پلتفرم ارز وینک تنها حدود 3 نفر از متخصصان حوزه بازی و بلاک‌چین به عنوان بنیان‌گذار آن شروع به کار کردند. اما خیلی زود این تیم توسعه پیدا کرد و در حال حاضر 13 نیروی متخصص در سراسر دنیا روی توسعه این پلتفرم با یکدیگر همکاری می‌کنند. ترکیب تیم توسعه‌دهنده این پلتفرم در حال حاضر متشکل از اعضای زیر است:

  • چهار نفر متخصص فناوری بلاک‌چین
  • سه نفر فعالان قدیمی و باتجربه صنعتی بازی‌سازی
  • سه نفر تیم توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های بازی موبایل
  • چهار نفر متخصص حوزه بازاریابی

سه چهره سرشناس پلتفرم ارز وینک نیز در حال حاضر افراد زیر هستند:

  • بی وانگ: مدیر پلتفرم ارز دیجیتال وینک
  • الکس یی: مدیر اجرایی پروژه وینک
  • اس تانگ: مدیر برنامه‌ریزی پروژه وینک

چه خصوصیتی ارز وینک را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد پلتفرم وینک در ابتدا با نام ترون بت شناخته می‌شد ولی در حال حاضر به عنوان پلتفرم وینک لینک (winklink) شناخته می‌شود و ارز دیجیتال آن نیز با نماد win در بازار مشهور شده است. تغییرات در این پلتفرم در حد یک نام نبوده است؛ بلکه رخداد‌های بنیادی بسیار خوبی در آن به وقوع پیوسته است که در مجموع موجب شده است تا در شرایط کنونی (ابتدای سال 2021) به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز از نظر تعداد کاربران فعال و همچنین حجم معاملات تبدیل شود. این موفقیت در شرایط به دست آمده است که رقبای بسیار جدی و فعالی در این عرصه به رقابت با پلتفرم ارز وینک پرداخته‌اند. اما چیزی که در عمل رخ داده است، نشان از موفقیت کامل این ارز دیجیتال در رقابت با رقبای خود دارد.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا