اپلیکیشن و نرم‌افزاربرترین های کسب و کار

پردازش تصویر چطور به تسهیل کارها کمک کرده است؟ | لایزرو

 

هر چه بیشتر می‌گذرد هوش مصنوعی یک نوآوری جدید را رقم میزند و با خلق محصولات جدید به تسهیل کارها کمک می‌کند. هوش مصنوعی در عرصه های مختلفی به کار گرفته شده، در حوزه کامپیوتر، حوزه نظامی، حوزه پزشکی، کنترل راه ها، صنایع، رباتیک غیره و غیره از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

همه ما با موتور جستجو گوگل آشنا هستیم، فکر کنید گوگل وجود نداشت و قصد داشتیم به دنبال جواب سوال خود بگردیم یا نیاز به رفرنسی داشتیم، به احتمال زیاد می‌بایست زمان زیادی را به این کار اختصاص بدهیم، البته ممکن بود به جواب هم نرسیم. اما با وجود موتور جستجو گوگل و بهره بردن از هوش مصنوعی و همچنین پردازش های مختلفی که روی منابع صورت گرفته است این کار در کسری از ثانیه انجام می‌‍شود.

Dilated convolution چیست | امنیت

جمله معروفی عظمت کار گوگل را به این شکل بیان می‌کند: اگر به دنبال جواب سوال خود می‌گردید و آن را در گوگل پیدا نمی‌کنید احتمالا سوال خود را اشتباه تایپ کرده اید 😊

اما ما نمی خواهیم در این مقاله راجع به گوگل صحبت کنیم، این فقط مثال کوچکی از کاربرد هوش مصنوعی بود; در اینجا قصد داریم درباره پردازش تصویر و سرعت بخشیدن آن به کارها صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی و پردازش تصویر

از مهم ترین و اساسی ترین کاربردهای هوش مصنوعی استفاده آن در پردازش تصویر است. الگوریتم های هوشمند و مختلفی برای پردازش تصویر توسعه داده شده و فعالان این حوزه به طور دائم در حال بهبود عملکرد الگوریتم های پردازش تصویر هستند.

مثال هایی از پردازش تصویر

احتمالاً در اخبار و مقالات مشاهده کرده اید که با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر توانسته اند از روی یک نقاشی رنگ و رو رفته چهره پادشاهان، همسران آنها یا مکان های مختلف را بازسازی کنند. این کار در چندین مرحله انجام می‌شود که در ادامه مراحل را بیان می‌کنیم:

مرحله اول – به عنوان ورودی اولیه، تصویر مدنظر به وسیله یک دوربین یا اسکنر دیجیتالی به کامپیوتر داده می‌شود.

مرحله دوم – آماده سازی تصویر برای پردازش یعنی پیش پردازش تصویر شروع شده و در اولین قدم نویز های تصویر حذف می‌شود، قسمت های مختلف تصویر از هم جدا سازی شده و بخش های تصویر تشخیص داده می‌شوند.

مرحله سوم – تجزیه و تحلیل تصویر در این مرحله صورت می‌گیرد، داده هایی که در مرحله دوم استخراج شده است در این مرحله بازسازی شده و به عنوان خروجی این مرحله داده های پیکسلی که تصویر نهایی را خلق می‌کنند جمع آوری می‌شود.

مرحله چهارم – به وسیله اطلاعات بدست آمده از 3 مرحله قبل تصویر نهایی ایجاد می‌شود.

در ادامه به نمونه هایی از پردازش تصویر می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند دید بازتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

پردازش تصویر در ثبت جرایم رانندگی

همه ما در سطح شهر و راه ها دوربین های ثبت تخلفات رانندگی را دیده ایم، این دوربین ها به امنیت راه ها، جریمه رانندگان خاطی و پیش بینی ترافیک یاری رسان بوده اند. فرض کنید به علت تمام شدن بنزین در جاده ای مانده اید و گوشی شما نیز آنتن ندارد اما از طریق دوربین های کنترل راه این موضوع تشخیص داده شده و توسط پلیس به شما کمک می‌شود، این فقط یکی از مزایا و کاربرد دوربین های پردازش تصویر و اشیاء است.

پردازش تصویر در ماهواره ها

پردازش تصویر از طریق ماهواره یعنی بدون تماس با زمین بتوان پردازش هایی را صورت داد. مراحل پردازش تصویر از طریق ماهواره شامل سه مرحله پیش پردازش، پردازش و پس پردازش می‌شود. از پردازش ماهواره ای به منظور زیر استفاده می‌شود:

  • توسعه و بروز رسانی نقشه راه ها
  • مدیریت جنگل ها
  • مدیریت شهر سازی و ساخت و ساز
  • برنامه ریزی برای ایجاد زیر ساخت
  • برنامه ریزی برای ایجاد راه ها
  • نظارت بر کشاورزی و اراضی

پردازش تصویر در لاتاری

لاتاری گرین کارت آمریکا یک برنامه مهاجرتی است که به منظور ایجاد تنوع نژادی در بین مهاجران کشور آمریکا هر ساله توسط کی سی سی برگزار می‌شود. در این برنامه میلیون ها نفر از کشورهای مجاز در ثبت نام لاتاری در آن شرکت می‌کنند. شرکت در این برنامه نیازمند داشتن شرایطی است که از مهم ترین آنها داشتن عکس مناسب با شرایط عکس لاتاری است. در صورتی که عکس نامناسب برای ثبت نام در این برنامه استفاده کنید فرم شما در قرعه کشی شرکت داده نمی‌شود.

اما چطور عکس نامناسب تشخیص داده می‌شود؟ جواب پردازش تصویر است. با استفاده از پردازش تصویر در لاتاری عکسی که شرایط تعیین شده را نداشته باشد رد شده و در قرعه کشی شرکت داده نمی‌شود. پردازش تصویر در تسهیل این کار کمک شایانی کرده است و در صرفه جویی زمان، انرژی و هزینه قدم بزرگی برای انسان ها برداشته است.

پردازش تصویر در پزشکی

رادیولوژیست ها، پزشکان جراح، دندانپزشکان از پردازش تصویر استفاده زیادی می‌برند، پردازش تصویر در کمتر تهاجمی شدن عمل های جراحی و همچنین تشخیص صحیح بیماری ها کارساز بوده و استفاده از آن در صنعت پزشکی در حال افزایش است.

اکنون در تشخیص و تخصیص دارو شاهد کاربرد هوش مصنوعی نیز بوده ایم که این امر در تشخیص زود هنگام بیماری‌ها و تخصیص داروی مناسب با آن بیماری تاثیر به سزایی داشته است.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی نه تنها مشاغل کم نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود; پیشرفت هوش مصنوعی و تولید ربات ها باعث می‌شود ربات ها به مرور جایگزین انسان ها شوند، ربات ها نیاز به ساخته شدن، تعمیر و سرویس های دوره ای دارند. همه اینها می‌تواند توسط انسان انجام شود در نتیجه مشاغل مختلفی ایجاد می‌شود.

اینطور می‌توان بیان کرد که اگر ربات در خط تولید کارخانه ای جایگزین چندیدن انسان شود، انسان ها به جای کار در آن کارخانه مشغول به کار در کارخانه ساخت ربات می‌شوند، در واقع شغلی از بین نرفته بلکه مشاغل ببین یکدیگر رد و بدل می‌شوند.

در این مقاله ما به بیان پردازش تصویر در لاتاری پرداختیم، در صورتی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر راجع به لاتاری هستید، به وب سایت لایزرو به آدرس layzero.ir مراجعه کنید و در این باره مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا