برترین های کسب و کارصنعت و تجارت

چرا موتور دیزل به صورت خودکار خاموش می شود؟

چکیده مطلب

اگر دیزل ژنراتور شما نیز بدون هیچ دلیل مشخصی روشن شده و بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود، این موضوع می‌تواند برایتان خسته کننده باشد، خصوصاً اگر از دستگاه خود برای شرایط اضطراری استفاده می‌کنید.
گاهی اوقات هیچ اهمیتی ندارد که چقدر برای روشن نگه داشتن دستگاه خود تلاش می‌کنید، زیرا بعد از چند دقیقه کار کردن با دستگاه مجدداً خاموش می‌شود.
این موضوع علاوه بر اینکه سبب آسیب پذیر شدن سیستم امنیتی شما می‌شود، می‌تواند در کسب و کارتان ضررهایی به همراه داشته باشد.
خبر خوب این است که گاها می‌توانید این مشکل را بدون نیاز به یک متخصص حل کنید.
در این مطلب رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که سبب خاموش شدن دیزل ژنراتور می‌شوند را شرح داده‌ایم، پس در این مقاله مفید با دشت نور همراه باشید.

چرا دیزل ژنراتور خاموش می‌شود؟

به طور کلی یک دارای قطعات زیادی می‌باشد و این بدان معنا است که هر کدام از آنها می‌توانند دلیلی برای خاموش شدن دستگاه شما باشند.
پس شما برای دانستن علت چنین مشکلی نیاز به بررسی برخی از قطعات دستگاه خود دارید که در ادامه این دلایل را به همراه راه‌حل‌های رفع آنها برایتان بیان می‌کنیم:

  1. وجود اضافه بار

اکثر دیزل ژنراتورهای جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر با اضافه بار روبرو گردند، خاموش می‌شوند. در نتیجه شما در زمان بارگیری بیش از اندازه استرس و نگرانی نخواهید داشت، زیرا سیستم به خودی خود با خاموش شدن نجات پیدا می‌کند.
یک راه حل ساده برای این امر کاهش بار ژنراتور و راه اندازی مجدد آن خواهد بود.
اینکه با اندازه و ظرفیت ژنراتور آشنایی داشته باشید، تا حد بسیار زیادی می‌تواند به جلوگیری از بارگذاری سیستم به شما کمک کند.

  1. معیوب بودن شمع

باید بدانید که شمع‌ها در روشن شدن دستگاه شما نقش بسیار مهمی دارند. در صورت معیوب بودن آنها، دیزل ژنراتور با صدای ترق بعد از چند ثانیه خاموش می‌گردد.
برخی از مواقع اگر شمع‌ها را به خوبی تمیز کنید، می‌توانید این مشکل را رفع نمایید. اما در موارد دیگر لازم است تا شمع را تعویض نمایید.

  1. بسته بودن شیر قطع ژنراتور

در دستگاه بخشی به نام سوپاپ خاموش کننده سوخت وجود دارد که به شما در کنترل جریان سوخت کمک می‌کند. زمانی این بخش شما را با مشکل روبرو می‌کند که در زمان قرار دادن دستگاه خود در انبار فراموش کرده‌اید که این شیر را بسته‌اید.
پس اگر این شیر را باز نکنید، بعد از چند دقیقه روشن شدن دیزل ژنراتور، دستگاه خاموش می‌گردد.
برای اینکه مانع از بروز چنین مشکلی شوید، بهتر است تا قبل از روشن کردن دستگاه حواستان به باز کردن شیر قطع سوخت باشد.

  1. پایین بودن سطح سوخت

اگر با وجود توجه به باز بودن سوپاپ قطع سوخت دستگاه خاموش می‌شود، احتمال دارد تا سطح سوخت پایین باشد.
پس قبل از استفاده از دیزل ژنراتور حتماً سطح سوخت را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم میزان متناسبی از سوخت را به دستگاه اضافه نمایید.
در برخی از مواقع که مدت زمانی ژنراتور را در انبار قرار داده‌اید، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که سوخت شما شاید کهنه شده باشد. در این صورت لازم است تا سوخت کهنه را تخلیه و منبعی جدید برای آن جایگزین نمایید.

  1. پایین بودن سطح روغن

در صورتی که سطح خیلی پایین باشد، ممکن است دستگاهتان خاموش گردد. نکته جالبی که باید در این مورد بدانید، این است که برخی از افراد می‌گویند اگر سطح روغن پایین باشد، دیزل ژنراتور روشن نخواهد شد. اما این حقیقت ندارد، در واقع دستگاه روشن می‌شود، اما احتمال آسیب رساندن دائمی به موتور وجود دارد.
مدل‌های جدید دیزل ژنراتور دارای سنسور خاموش کردن دستگاه در شرایط روغن کم هستند.

  1. مشکل داشتن فیلتر هوا

در صورتی که دستگاه هوای متناسب و کافی از محیط اطراف خود دریافت نکند، ممکن است تا خاموش گردد. باید به این نکته توجه داشته باشید که فیلتر هوا نباید هیچ‌گونه کثیفی و آلودگی داشته باشد. در اکثر مواقع اگر خاموش شدن دستگاه به دلیل کثیف بودن فیلتر هوا باشد، با تمیز کردن این قطعه می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

  1. نامتناسب بودن موقعیت چوک

چوک در دستگاه این هدف را دارد که مقدار اکسیژن عبوری از کاربراتور را محدود کرده که در همین حال جریان سوخت را افزایش می‌دهد. باید بدانید که معمولاً سوخت در کاربراتور سطح کمتری دارد که در واقع به همین دلیل باید در زمان این نکته را در نظر بگیرید.
برای اینکه دیزل ژنراتور به ‌صورت درست راه اندازی شده و خاموش نشود، چوک باید در موقعیت چوک کامل قرار داشته باشد.
پس از چند دقیقه باید آن را به حالت نیمه چوک و سپس در وضعیت اجرا قرار دهید.
اگر توجهی به این تغییرات نداشته باشید، بین هوا و سوخت تعادل از بین رفته و دستگاه خاموش می‌گردد.
توجه کنید که اگر دستگاه تنها به صورت کامل و یا نیمه چوک کار می‌کند، حتماً با یک متخصص فنی مشورت کنید.

  1. نامتناسب بودن فشار روغن

یکی از موارد مهمی که باید در نظر بگیرید، بررسی فشار روغن است. خروجی پمپ روغن را برداشته و با یک دست خود سوراخ خروجی را ببندید. با دست دیگر خود باید چند بار دستگیره پمپ را فشار داده تا طبیعی بودن فشار روغن را بررسی نمایید. موارد زیر را نیز بررسی کنید:

  • بررسی پمپ روغن فشار بالا

پمپ روغن دارای یک صفحه پوشش جانبی است که باید آن را بردارید و دیزل ژنراتور را روشن کنید. در این هنگام باید با دقت مشاهده کنید که بین بدنه پمپ و پمپ روغن فشار قوی، نشتی روغن وجود دارد یا خیر.
وجود داشتن نشتی روغن، نشان دهنده این است که بین پیستون و آستین پیستون پمپ فاصله‌ای سبب عرضه شدن ناکافی روغن در خط لوله شده که توان را نیز کاهش می‌دهد. به همین دلیل دستگاه قادر به رسیدن به سرعت نامی نخواهد بود.

  • بررسی وجود و یا عدم وجود ناخالصی

وجود ناخالصی می‌تواند عملکرد دستگاه را با اختلال روبرو نماید. شما باید صفحه فیلتر پمپ روغن را به طور دقیق بررسی نمایید و آن را از وجود هر نوع ناخالصی پاک کنید.

  • بررسی نیاز به تعویض پمپ روغن

زمانی که دستگاه شما نیاز به تعویض پمپ روغن دارد را با یک متخصص فنی بررسی کنید. اگر اکنون دستگاه شما در چنین شرایطی قرار دارد، بهتر است تا بعد از تعویض پمپ روغن، دیزل ژنراتور را روشن کرده و بعد از آن با مشاهده سرعت سنج، رسیدن دستگاه به سرعت استاندارد را بررسی کنید.

  1. پایین بودن سطح آب در رادیاتور

اگر سطح آب درون رادیاتور کم باشد، دیزل ژنراتور شما بعد از چند دقیقه روشن ماندن خاموش می‌شود. کار کردن درست یک ژنراتور به وجود میزان آب کافی در رادیاتور بستگی دارد و بدون آن صفحه کنترل، ولتاژ سنج و موتور با مشکلاتی روبرو می‌شوند.
راه حل برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، این است که همواره سطح آب موجود در رادیاتور را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را افزایش دهید.

  1. معیوب بودن مخزن و یا لوله‌های سوخت

از دیگر دلایل اصلی که می‌تواند منجر به خاموش شدن مجموعه دیزل ژنراتور شما باشد، معیوب بودن مخزن و یا لوله‌های سوخت است. وظیفه لوله سوخت در دستگاه منتقل کردن سوخت از مخزن به موتور و کاربراتور می‌باشد.
زمانی که جریان سوخت در این لوله‌ها به درستی انجام نشود، فشاری که درون مخزن سوخت ایجاد می‌گردد، می‌تواند دستگاه را با مشکل روبرو کند.
همچنین اگر در لوله‌های سوخت تجمع بیش از اندازه گردوغبار و یا هر گونه آسیب دیگری وجود داشته باشد، ممکن است تا ژنراتور خاموش گردد.
در این شرایط راه حل این است که وجود نشتی در لوله و مخزن سوخت را مورد بررسی قرار دهید.

  1. وجود ایراد در کاربراتور

وجود هرگونه مشکلی در کاربراتور می‌تواند سبب خاموش شدن دیزل ژنراتور بعد از روشن شدن آن باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل ورود جریان سوخت نامناسب در کاربراتور و یا باقی ماندن سوخت بد در دستگاه باشد.
برای رفع این مشکل لازم است تا کاربراتور را تمیز کنید. اگر بعد از تمیز کردن کاربراتور مشکل شما حل نشد، احتمالاً دستگاه به سرویس حرفه‌ای نیاز داشته و یا باید کاربراتور را به طور کامل عوض کنید.

  1. خطای موتور

هر خطایی که در موتور وجود داشته باشد، می‌تواند به خاموش شدن ژنراتور منجر گردد. البته تشخیص اینکه موتور دارای مشکل است معمولاً دشوار بوده و نمی‌توان به سادگی آن را تشخیص داد.
پس بهتر است تا موتور توسط متخصص فنی بررسی شود.

خطاهای دیزل ژنراتور | علائم خرابی پمپ گازوئیل نیسان دیزل

  1. مشکل برق

گاهی اوقات وجود مشکلاتی در مدارهای ژنراتور و یا سیم کشی دستگاه می‌تواند دلیلی برای خاموش شدن ژنراتور دیزلی شما باشد.
اگر در رابطه با سیم کشی اطلاعاتی دارید، بهتر است تا در ابتدا آن را بررسی کرده و اگر با سیم کشی نامتناسب و یا شل روبرو شدید، آن را رفع کنید. در غیر این صورت می‌توانید از کارشناس کمک بگیرید.

  1. مشکلات باتری

در صورتی که دستگاه شما با استفاده از باتری تغذیه می‌شود، باید شارژ آن را بررسی کنید. در صورت نداشتن شارژ باتری ممکن است تا بعد از چند دقیقه روشن کردن، دستگاه خاموش گردد.
برای جلوگیری از بروز چنین ایرادی می‌توانید قبل از روشن کردن ژنراتور دیزلی، شارژ باتری را چک کنید و اطمینان پیدا کنید که به درستی کار می‌کند.

  1. خرابی سنسور

دیزل ژنراتورهای جدید و مدرن دارای سنسورهای بسیاری هستند که خراب شدن هر یک از آنها می‌تواند به خاموش شدن دستگاه منجر گردد.
برای حل این موضوع لازم است تا پنل‌های کنترل سنسورهای مختلف را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که عملکرد همه سنسورها درست است.
اگر سنسور جدیدی را در دستگاه جایگزین کردید، بهتر است تا برای عملکرد درست آن، ژنراتور را به طور مجدد برنامه ریزی کنید.

  1. وجود مشکل در سیستم اگزوز

وجود هرگونه مشکلی در سیستم اگزوز دستگاه سبب می‌شود تا ژنراتور نتواند بیش از چند ثانیه روشن بماند. در واقع قادر نبودن ژنراتور به آزاد کردن اگزوز، دستگاه را خاموش می‌کند.
برای رفع این مشکل اگزوز را به خوبی تمیز کرده و سعی کنید تا از تجمع گرد و غبار روی آن جلوگیری نمایید.

  1. از کار افتادن سوئیچ فشار روغن

در بسیاری از مواقع ممکن است تا سوئیچ فشار روغن از کار بیفتد. در این زمان روی کنترل پنل هشدار فشار پایین روغن را مشاهده خواهید کرد.
در این شرایط باید محکم بودن اتصالات فشار سوئیچ روغن روی ترمینال را به دقت بررسی کرده و چک کنید که کابل نازکی که به ژنراتور متصل است، آسیبی ندیده باشد.

  1. مشکل داشتن پنل کنترل

اگر اخیراً قطعه‌ای را تعویض باشید، ممکن است تا نیاز به برنامه ریزی کنترل پنل وجود داشته باشد. بعد از این برنامه ریزی مجدد احتمال دارد تا دستگاه بعد از روشن شدن، خاموش شود.
برای هر این مشکل باید کنترل پنل را با پارامترهای مربوط به قطعاتی که تغییر کرده‌اند، یکپارچه کنید.

  1. خراب بودن سنسور خنک کننده

گاهی اوقات ممکن است تا سنسور خنک کننده با مشکلاتی روبرو شده باشد که در این صورت صفحه کنترل پنل هشدار خواهد داد. میزان مایع خنک کننده و سنسور آن را چک کنید.

کلام آخر

از آنجایی که دیزل ژنراتور قسمت‌های بسیار زیادی دارد، برخی مواقع تشخیص و نیز دشوار می‌گردد.
اما مطالعه تمام نکاتی که در این مقاله برایتان شرح دادیم، می‌تواند کمک مؤثری در حل مشکل ایجاد شده باشد.
در صورتی که بعد از بررسی نکات فوق همچنان دستگاه شما خاموش می‌شود و یا هر مشکل دیگری دارد که نمی‌توانید آن را بررسی کنید، می‌توانید با تماس با دشت نور از کارشناسان و متخصصان فنی ما به صورت رایگان مشاوگاهی ممکن است دیزل ژنراتور شما اندکی بعد از روشن شدن،خاموش گردد و با تلاش های مکرر شما نیز این اتفاق مدام تکرار شود.این وضعیت سوای اینکه ممکن است برای شما خسته کننده باشد.امکان آسیب رسیدن به دستگا های برقی و یا ضررهای مالی ناشی از وقفه ی کاری را برای دارندگان موتورهای دیزل ژنراتور به دنبال دارد.در موتورهای امروزی این خاموش شدن ناگهانی عمدتا برای حفظ دیزل ژنراتورهای شما از آسیب های بیشتر میباشد.عمده این خاموش شدگی ها دلایل ساده ای دارند و به راحتی توسط اپراتور قابل رفع هستند ولی بعضی از آن ها نیاز به حضور تعمیرکار حرفه ای یا تعویض قطعات دیزل ژنراتور دارد.دراینجا مجدد باید به این نکته توجه داشت که سرویس و نگهداری به موقع و خرید قطعات اصلی از فروشگاه های معتبر احتمال بروز خیلی ازعللی که درادامه ذکر خواهد شد را کاهش میدهد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا