فناوری اطلاعات

چرا گوشی اندرویدی من کند شده؟ 10 راهکار برای افزایش سرعت

اگر مدت‌هاست از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، ممکن است کاهش سرعت آن را احساس کرده باشید. به عنوان مثال می‌توانیم به طول کشیدن بارگذاری اپ‌ها، کند شدن نمایش منو‌ها و دیگر موارد این‌چنینی اشاره کنیم. طبیعتا این مشکل مختص گوشی‌های اندرویدی نیست و حتی آیفون‌های قدیمی هم با آن روبرو می‌شوند. در این میان با بهره‌گیری از برخی راهکارها، می‌توانید شدت این مشکل را تا حدی-با توجه به مدل گوشی-کاهش دهید. در ادامه به 10 راهکار برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی می‌پردازیم.

7,300,000

تومان

10,899,000

تومان

ریستارت گوشی

در صورتی که سرعت گوشی اندرویدی به صورت ناگهانی کاهش پیدا کرده، اولین کاری که باید انجام دهید ریستارت کردن آن است. به طور کلی ریستارت کردن گوشی و کامپیوتر در بسیاری از مواقع به طور معجزه‌آمیزی عمل می‌کند. در گوشی‌های اندرویدی برای ریستارت کردن کافی است دکمه‌ی پاور را نگه دارید تا یک منو نمایش داده شود و در این منو گزینه‌ی ریستارت را انتخاب کنید.

سرعت گوشی اندرویدی

در برخی گوشی‌های اندرویدی عملکرد دکمه‌ی پاور تغییر پیدا کرده و بنابراین با نگه داشتن آن، دستیار صوتی فعال می‌شود. همچنین ممکن است در منوی تنظیمات سریع گزینه‌ی مربوط به پاور قرار داشته باشد. اگر مشکل گوشی موقتی باشد، ریستارت کردن احتمالا آن را برطرف می‌کند. ولی اگر با مشکل جدی روبرو شده، باید به دنبال بهره‌گیری از راهکارهای دیگری باشید.

پاک کردن کش

در گوشی‌های اندرویدی باید راهی تنظیمات مربوط به اپ‌های موردنظر شوید و با ضربه زدن بر روی گزینه‌ی Clear Cache، حافظه کش اپ مذکور پاک می‌شود. اول از همه در بخش تنظیمات باید به قسمت Apps سر بزنید.

در این قسمت می‌توانید لیستی از اپ‌های نصب شده را مشاهده کنید. بر روی اپ موردنظر ضربه بزنید.

سپس راهی Storage & Cache یا Storage شوید.

در نهایت گزینه‌ی Clear Cache را انتخاب کنید.

به همین راحتی حافظه کش اپ‌های موردنظر شما حذف می‌شود. این کار می‌تواند برخی از مشکلات اپ‌ها را برطرف کند.

آپدیت گوشی

گاهی اوقات به دلیل استفاده از سیستم‌عامل قدیمی، ممکن است سرعت گوشی اندرویدی کاهش پیدا کند. با وجود اینکه گوشی‌های اندرویدی در زمینه‌ی آپدیت نرم‌افزاری به پای آیفون‌ها نمی‌رسند، اما در هر صورت ممکن است یک یا چند آپدیت را از دست داده باشید. برای بررسی این موضوع راهی Settings > System > System Update شوید. حتی اگر آپدیت مهمی منتشر نشده باشد، ممکن است با آپدیت‌های امنیتی روبرو شوید.

پاک‌سازی حافظه داخلی

اگر حافظه گوشی بیش از حد پر شده باشد، همین موضوع منجر به افت عملکرد می‌شود. برای این کار به غیر از ابزارهای داخلی اندروید، اپ‌های متنوعی وجود دارد. در کنار حذف‌ فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیو‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید، می‌توانید حجم بزرگی از این فایل‌ها را به سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید.

حذف کردن اپلیکیشن‌های بی‌مصرف

اپلیکیشن‌های بی‌مصرف علاوه بر اشغال حافظه داخلی، ممکن است به دلیل اجرا در پس‌زمینه منجر به کاهش سرعت گوشی اندرویدی شوند. البته اندروید تا حد زیادی جلوی فعالیت‌ بیهوده‌ی این نوع اپ‌ها را می‌گیرد ولی بهتر است به طور کلی آن‌ها را حذف کنید. برای حذف اپ‌ها از گوشی راه‌های مختلفی وجود دارد ولی یکی از این راهکارها، استفاده از پلی استور است. برای این کار ابتدا پلی استور را باز کنید و سپس روی آیکن پروفایل خود ضربه بزنید. در منوی باز شده، باید Manage Apps & Device را انتخاب کنید.

با رفتن به تب Manage می‌توانید اپ‌هایی که به دنبال حذف آن‌ها هستید را انتخاب کنید و در نهایت روی آیکن سطل زباله در سمت راست بخش فوقانی ضربه بزنید.

آپدیت اپلیکیشن‌ها

برخی اپلیکیشن‌ها به دلیل به‌روز نبودن، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند. بنابراین همواره توصیه می‌شود که اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی را آپدیت نگه دارید. برای این کار در پلی استور ابتدا روی آیکن پروفایل خود ضربه بزنید.

سپس روی Manage Apps & Device کلیک کنید.

در صفحه‌ی باز شده با یکی از گزینه‌های Updates Available یا All Apps Up to Date روبرو می‌شوید. اگر گزینه‌ی دوم به نمایش درآمده، پس تمام اپ‌ها آپدیت هستند.

در غیر این صورت، روی See Details ضربه بزنید تا ببینید کدام اپ‌ها باید آپدیت شوند.

در صفحه‌ی باز شده هم می‌توانید اپ‌ها را به طور مجزا یا دسته‌جمعی آپدیت کنید.

افزایش سرعت انیمیشن‌ها

در بخش تنظیمات توسعه‌دهندگان یا Developer Options، می‌توانید گزینه‌های مربوط به افزایش سرعت انیمیشن‌های رابط کاربری گوشی را پیدا کنید. بعد از فعال‌سازی منوی توسعه‌دهندگان، باید راهی این بخش شوید و گزینه‌های Window Animation Scale، Transition Animation Scale و Animator Duration Scale را پیدا کنید. به صورت پیش‌فرض، سرعت این گزینه‌ها روی 1x تنظیم شده ولی بهتر است آن‌ها را به 0.5x تغییر دهید یا اینکه کلا انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید.

با انجام همین کار ساده، حین استفاده از گوشی، به نظر می‌رسد سرعت آن افزایش پیدا کرده و در نتیجه با تجربه کاربری جذاب‌تری روبرو می‌شوید.

بهره‌گیری از نسخه‌ی لایت اپ‌ها

برخی شرکت‌های مشهور، نسخه‌ی لایت یا سبک اپ‌های را برای گوشی‌های قدیمی یا ضعیف منتشر کرده‌اند. این نسخه‌ها معمولا قابلیت‌های کمتری نسبت به نسخه اصلی دارند ولی در عوض فشار کمتری به گوشی وارد می‌کنند. از بین این نسخه‌ها می‌توانیم به Google Maps Go، Gmail Go و Instagram Lite اشاره کنیم.

فعال‌سازی اتصال خودکار به شبکه وای‌فای

با بهره‌گیری از این قابلیت، در مکان‌هایی که عمدتا از وای‌فای استفاده می‌کنید، اگر به طور اتفاقی از اینترنت موبایل استفاده می‌کنید ولی سرعت اینترنت موبایل پایین است، گوشی به طور خودکار وای‌فای را فعال می‌کند. در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی این قابلیت وجود دارد. به‌عنوان مثال در گوشی‌های سامسونگ باید راهی Settings > Connections > Wi-Fi > Intelligent Wi-Fi شوید و گزینه‌ی Turn Wi-Fi On/Off Automatically را فعال کنید.

در گوشی‌های پیکسل هم باید به Settings > Network & Internet > Internet > Network Preferences سر بزنید و گزینه‌ی Turn On Wi-Fi Automatically را فعال کنید.

ریست فکتوری اندروید

اما در نهایت اگر هیچکدام از این راهکارها برای شما مثمر ثمر واقع نشده‌اند، چاره‌ای جز ریست فکتوری گوشی ندارید. با این کار، گوشی به وضعیت کارخانه برمی‌گردد و تمام داده‌ها و اپلیکیشن‌ها حذف می‌شوند.

برای این کار از منوی تنظیمات راهی System > Reset Options > Erase All Data (Factory Reset) شوید.

در صفحه‌ی بعدی، تمام اطلاعاتی که قرار است پاک شود، به شما نشان داده می‌شود. به منظور ادامه دادن باید روی دکمه‌ی Erase All Data ضربه بزنید.

بعد از وارد کردن پسورد یا الگوی ثبت شده برای قفل گوشی، روی دکمه‌ی Erase All Data ضربه بزنید.

بعد از تمام مراحل، گوشی شما به روز اول برمی‌گردد و باید تمام فرایندهایی که بعد از خرید گوشی جدید طی می‌کنید، انجام دهید.

سخن پایانی

متاسفانه افت عملکرد یک فرایند طبیعی برای گجت‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب به 10 راهکار نرم‌افزاری برای حل مشکل افت سرعت گوشی اندرویدی پرداختیم ولی این راهکارها در بهترین حالت مانند چسب زخم موقتی عمل می‌کنند. بنابراین اگر مدت‌هاست از یک گوشی استفاده می‌کنید و افت عملکر آن به‌شدت شما را اذیت می‌کند، چاره‌ای جز خرید گوشی جدیدتر با قدرت پردازشی بیشتر ندارید.

7,300,000

تومان

10,899,000

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا ریستارت کردن گوشی واقعا مشکلات گوشی را برطرف می‌کند؟

واقعیت این است که برای برخی مشکلات موقتی، ریستارت کردن گوشی می‌تواند حرکت معجزه‌آمیزی باشد.

افزایش سرعت انیمیشن‌‌ها چه تاثیری بر سرعت گوشی دارد؟

چنین اقدامی به خودی خود تاثیر خاصی بر سرعت گوشی ندارد ولی با انجام همین کار ساده، بخش‌های مختلف گوشی با سرعت نسبتا بالاتری باز می‌شوند و بنابراین با تجربه کاربری بهتری روبرو می‌شود.

آیا ریست فکتوری مشکلات گوشی را برطرف می‌کند؟

آخرین راهکار نرم‌افزاری برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی، ریست فکتوری است. اگر این راهکار هم برای شما جواب ندهد، چاره‌ای جز خرید گوشی بهتر با سرعت بیشتر ندارید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا