برترین های کسب و کارپزشکی

چکاب قلب و عروق را جدی بگیرید: نشانه‌­های اولیه حمله قلبی!

خیلی طبیعی است که هیچ نویسنده‌­ای دوست ندارد، نوشته‌اش دربارۀ اهمیت چکاپ قلب و عروق و مراجعه به متخصص قلب را با هشدار دادن به مردم شروع کند. امروزه، مقاله نویسی هم مثل تمامی حرفه‌­های دیگر تبدیل به کسب و کار شده است و سفارش دهندگان معمولا درخواست می‌­کنند که نوشتار، حتما جذاب باشد!

اما دلیل چیست؟ چون خوانندگان بیشتری را به خود جلب می‌­کند. هشدار دادن با اصول جذاب نویسی به هیچ وجه همخوانی ندارد و ممکن است خواننده را همان ابتدای مقاله بترساند و از ادامه خواندن نوشته، پشیمان کند.
پس چرا مجموعه تخصصی ایران قلب، ترجیح می‌دهد به جای جذاب نویسی، نوشته­‌اش را با هشدار شروع کند؟
از آنجا که این مقاله، یک محتوای علمی است نه یک داستان جذاب پلیسی و معمایی، کشف جواب را به عهده خواننده نمی­‌گذاریم. پنج فوق تخصص قلبی که در ایران قلب، گرد هم جمع شده‌­اند همگی به سوگندنامه بقراط پایبندند. هدف آنها درمان واقعی بیماران است نه تجارت. به همین دلیل است که ما به شما جواب را می­‌گوییم: چون سلامت انسان برای یک پزشک واقعی، پزشکی که به سوگندنامه بقراط پایبند است، از پول مهم­تر است!

بهترین روش چکاپ قلب | تست سلامت قلب انلاین

زمان طلایی چکاب قلب و عروق چه زمانی است؟

چه زمانی باید برای چکاب قلب و عروق به فوق تخصص قلب، مراجعه کنیم؟ آیا زمان مشخصی برای این کار وجود دارد؟
راستش را بخواهید! خیر! زمان معینی برای این کار وجود ندارد. اگر از شما بپرسیم که چه عاملی را به عنوان اولین عامل میرگ و میر در ایران می‌­دانید؟ بیشتر شما خواهید گفت که: مسلما تصادفات جاده­‌ای و یا اپیدمی‌­ها مانند کرونا! اما حقیقت چیز دیگری است. لازم است بدانید که در زمان ما، نخستین عامل مرگ و میر در ایران، نه تصادفات جاده‌­ای بلکه بیماری­‌های قلب و عروقند. مرگ در اثر تصادف و اپیدمی­‌ها در رتبه دوم و سوم فهرست مرگ و میر در ایران، جا خوش کرده‌­اند. البته تفاوت چندانی نمی‌­کند!

آیا بی‌­توجهی به چکاب قلب و عروق، انسان را به کشتن می‌­دهد؟

اگر از یک دکتر قلب بپرسید که قلب چیست؟ خواهد گفت موتور بدن! برای اینکه از کارکرد سالم این موتور متحصر به فرد و خودکار مطمئن شوید باید چه کاری انجام دهید؟ خوب در اینجا دیگر نیازی نیست که حتما یک فوق تخصص قلب باشید تا بگویید که: چکاب قلب و عروق!
چکاب، یعنی معاینه‌­ای که خطا نمی­‌کند. و خیال شما را راحت خواهد کرد

بیماری­‌های قلبی به ویژه در دورۀ شیوع بیماری مسری کرونا بیشتر شدند. می‌­دانید چرا؟ چون خیلی از ایرانی­‌ها از ترس کرونا از رفتن به مطب پزشک قلب و چکاب قلب و عروق خودداری می­‌کردند! این ترس بیهوده و خرافی، به انباشت بیماری­‌ها در جامعه و به خطر افتادن سلامت عمومی آن منجر شد. شاید همین نکته برای تاکید بر اهمیتِ مراجعه به مراکز تخصصی و چکاب کردن کافی باشد. اگر پیامدهای این ترس را در کنار بی­‌توجهی برخی دیگر از هم‌­میهنانمان بگذاریم که اصولا فکر می­‌کنند قلبی که الان خوب می­‌تپد، همیشه خوب خواهد تپید، به آمار نگران کننده­ای خواهیم رسید!

 این ترس یا بی‌­توجهی، عوارض نگران کننده‌­ای همچون پرفشاری خون، آریتمی‌­ها و نارسایی­‌های ریز و درشت قلبی را با خود به همراه خواهد آورد. فراموش نکنید که اگر به قلب­تان توجه نکنید قلب هم به شما توجه نخواهد کرد!

نشانه‌های قطعی بیماری قلبی کدامند؟

چه نشانه­‌هایی باید ما را راهی مطب متخصص قلب کنند تا قلب و عروق ما را چکاب کند؟ ما در اینجا نه با یک نشانه که با بسته‌­ای از نشانه‌ها روبرو هستیم. هر کدام از این نشانه‌­ها ممکن است، یک هشدار قلبی باشد. شایع­ترین نشانه، فشار، تنگی و هر گونه ناراحتی یا رفتار غیرعادی در فضای قفسه سینه است. اگر این نشانه را احساس کردید، حتما برای چکاب کردن به یک دکتر قلب مراجعه کنید. دومین نشانه باز به فضای قفسه سینه مربوط است. هر نوع لرزشی در قفسه سینه ممکن است، از یک ناهنجاری خبر دهد. مثلا ممکن است خبر از نوعی آریتمی یا تپش غیر طبیعی قلب بدهد. گر چه خود تپش قلب به تنهایی سومین نشانه را تشکیل می­‌دهد.

بهترین روش چکاپ قلب | تست سلامت قلب انلاین

قلب تند، قلب کند: چکاب قلب و عروق به ما چه می‌­گوید؟

اگر علاوه بر نشانه‌­های پنهان تپش ناموزون قلب، واقعا احساس کردید که قلب‌­تان، کندتر یا تندتر از معمول می­‌تپد، فرصت را از دست ندهید. فورا به مطب متخصص قلب مراجعه کنید. منظور از تپش غیرعادی قلب، زمانی است که قلب، در وضعیت­‌های عادی زندگی، کندتر یا تندتر می­‌تپد. مثلا در زمان‌­هایی که کار سنگین نمی­‌کنید یا در حال ورزش کردن نیستید. چهارمین نشانه، تنگی نفس است. اگر احساس کردید که نفس­تان گرفته است، یک لحظه هم درنگ نکنید؛ چون ممکن است که این تنگی، هشدار یک حمله قلبی باشد. معمولا در زمان­‌هایی که ماهیچه‌­های قلب ضعیف می‌­شوند و به درستی خون را پمپاژ نمی‌­کنند، فرآورده‌­های خونی در شش‌­ها متراکم می‌­شوند و به شبکه رگ­ها نمی­‌رسند. در این وضعیت به اصطلاح، شش‌­ها آب می‌­آورند. در اینجا علاوه بر ناهنجاری قلبی، شما با خطر از کار افتادن شش­‌ها هم مواجه هستید. پس هشدارها را جدی بگیرید!

سرگیجه به متخصص قلب چه می‌­گوید؟

نشانه دیگری که معاینه یک متخصص قلب و چکاب قلب و عروق را الزامی می­‌کند، سرگیجه است. این نشانه، خصوصا وقتی که هیچ عامل دیگری مانند دارو یا تغییرات هورمونی در کار نباشد، باید همه به ویژه خانم­‌ها را نگران کند. اگر این نشانه با تهوع و استفراغ همراه باشد، خانم‌­ها باید نگران­‌تر شوند؛ چون این نشانه در زبان بدن خانم­‌ها به معنای بدکاری قلب و عروق است.

چکاب قلب و عروق، رازِ ورم­ دست و پا را برملا می­کند!

یکی دیگر از نشانه‌هایی که باید شما را به فکر متخصص قلب و چکاب قلب و عروق بیندازد، تورم غیرعادی در پا یا شکم است. این نشانه گر چه ممکن است گواه یک بیماری دیگر باشد (مثل بیماری کلیوی) ولی می­‌تواند از یک ناهنجاری قلبی هم پرده بردارد. پس به محض دیدن چنین نشانه‌­ای، حتی یک ثانیه را برای چکاب کردن از دست ندهید.

بهترین روش چکاپ قلب | تست سلامت قلب انلاین

قلبِ ایران قلب با شما می­تپد!

چه این نشانه‌­ها را داشته باشید و چه به چکاب قلب و عروق دوره­‌ای اعتقاد داشته باشید، مجموعه ایران قلب افتخار دارد که میزبان پنج تن از برجسته­‌ترین فوق متخصصان قلب کشور باشد. هدف از راه‌­اندازی ایران قلب یک مرکز جامع تخصصی قلب، مشاوره و همچنین نوبت دهی و حتی ویزیت آنلاین مردم عزیزمان می­‌باشد. مرکز ایران قلب، نگران قلبِ تک تک ایرانیان است. اگر از هر پنج فوق تخصص قلب بخواهیم که به هموطنان عزیزمان یک نصیحت پزشکی بکنند قطعا هر پنج نفرشان خواهند گفت: به ندای قلب­تان گوش دهید! نشانه‌­ها به شما دروغ نمی‌­گویند! امیدواریم که همیشه در صحت و سلامت کامل باشید و تنتان به ناز طبیبان نیازمند مباد. موفق باشید

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا