ارز دیجیتالبرترین های کسب و کار

چگونه استیتمنت فارکس بگیریم؟

برای کسب هر مهارتی شما نیاز دارید که به طور پیوسته عملکرد خودتان را بررسی کنید. شما پس از تسلط بر استراتژی های معاملاتی و بک تست گرفتن از آنها و ساختن تریدینگ پلن، نیاز دارید که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه عملکردتان را بررسی کنید و یا تحلیل و بررسی معاملات یک تریدر به شما کمک می کند تا بتوانید از وضعیت عملکرد حساب مورد نظر، آگاهی پیدا کرده و بهترین انتخاب را برای یافتن تریدر مطمئن و بهترین بروکر فارکس داشته باشید. استفاده از گزارشات معاملاتی یک حساب به شما این امکان را می دهد تا بررسی کنید که میزان سود و یا زیان یک حساب، چقدر بوده و تریدر چه مقدار ریسک را وارد حساب خود کرده است. برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره استیتمنت تا انتهای مقاله با ما باشید.

استیتمنت ( Statement ) چیست ؟

Statement یا استیتمت ( به فارسی : کارنامه معاملاتی  )  ، گزارشی از سابقه معالاتی حساب تجاری است که به وسیله‌ی آن می‌توان گذشته معاملات یک تریدر  یا یک حساب را بررسی و تحلیل کرد. در این گزارش شما می توانید عملکرد تریدر را توسط معیارهای مختلفی بسنجید. از جمله ی این معیارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وین ریت (win rate)

پرافیت فکتور (profit factor)

مجموع سود خالص (total net profit)

نسبت ریسک به ریوارد (Risk/reward ratio)

وین ریت چیست؟

وین ریت (win rate) به نسبت تعداد معاملات سودده شما گفته می شود. مثلا اگر شما 100 معامله ی سودده داشته باشید و از میان این 100 معامله 60 معامله ی سودده و 40 معامله ی ضررده داشته باشید، وین ریت شما 60 است.

شما ممکن است در بعضی از پلتفرم ها با معیار نسبت معاملات سودده بر ضررده (win/loss ratio) هم برخورد کنید. در این معیار تعداد معاملات سودده شما را تقسیم بر تعداد معاملات ضررده شما میکند. به این معیار، نسبت موفقیت هم گفته میشود و بیشتر توسط معامله گران میان روزی استفاده می شود. هدف از این معیار آن است که معامله گر نسبت معاملات سودده و ضررده خود در طول روز را بررسی کند. معمولا نسبت معاملات سودده بر ضررده ی که بالاتر از یک باشد یا وین ریتی که بالاتر از 50 باشد برای بیشتر معامله گران خوشایند است.

اصطلاحات موجود در استیتمنت معاملاتی

Win Rate :  به نسبت تعداد معاملات سودده شما گفته می شود. مثلا اگر شما 100 معامله ی سودده داشته باشید و از میان این 100 معامله 60 معامله ی سودده و 40 معامله ی ضررده داشته باشید، وین ریت شما 60 است.

Gross Profit : به مجموع سودی که وارد حساب شما می شود (سود خالص) Gross Profit گفته می شود و نشانگر این است که شما تا چه اندازه توانستید سود کسب کنید.

Gross Loss : به مجموع ضرر های حساب معاملاتی شما Gross Loss گفته می شود و Gross Loss نشانگر مجموع ضررهای وارده به حساب معاملاتی شما است.

Total Net Profit : اختلاف بین Gross Loss و Gross Profit را Total Net Profit می گویند. بدیهی است که هر چه مقدار Gross Profit از Gross Loss بیشتر باشد برآیند حساب معاملاتی شما مثبت تر و سود حاصله بیشتر خواهد بود و در مقابل، هر چه Gross Loss از Gross Profit بیشتر باشد برآیند حساب منفی تر است.

Profit Factor : Profit Factor به نسبت سودآوری یک حساب معاملاتی می گویند که از تقسیم Gross Profit و Gross Loss به دست می آید.

Expected Payoff : Expected Payoff به نسبت بین سود حساب به تعداد کل معاملات گفته می شود. این فاکتور نشان دهنده ی این است که معاملات به طور میانگین چه آورده ی داشتند.

Absolute Drawdown : به میزان افت سرمایه نسبت به سرمایه ی اولیه Absolute Drawdown گفته می شود.

Maximal Drawdown : این فاکتور حداکثر میزان ضرر یک حساب را نشان می دهد و نشان می دهد که یک حساب به ه اندازه از قله ی خود فاصله گرفته است.

Total Trades : مجموع کل معاملات Total Trades گفته می شود.

Short Positions : به تعداد کل پوزیشن های شورت اشاره دارد.

Long Positions : به تعداد کل پوزیشن های لانگ اشاره دارد.

Profit Trades : به تعداد کل پوزیشن های سود ده اشاره دارد.

Loss trades : به تعداد کل پوزیشن های ضرر ده اشاره دارد.

consecutive losses : تعداد زیان های متوالی

consecutive wins : تعداد سود های متوالی

consecutive profit (count) : مجموع مبلغ سود های متوالی

consecutive loss (count) : مجموع مبلغ ضرر های متوالی

نحوه ی گرفتن استیتمنت معاملاتی در فارکس

اگر قصد بررسی گذشته حساب خود و یا نمایش آن به دیگران را دارید، دو راه کار واضح وجود دارد.

راه اول: باید ابتدا حساب خود را به سایت یکی از دو سایت معتبری که در این زمینه قابل اعتماد هستند مانند mql5   و یا myfxbook متصل کنید. اتصال حساب به این سایت ها کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید استیتمنت حساب خود را در این سایت ها قرار بدهید.

راه دوم:  از بروکرهایی که سیستم کپی ترید داخلی دارند، استفاده کنید و چنین حساب هایی باز کنید. سیستم کپی ترید به صورت اتوماتیک، استیتمنت حساب شما را روی پلتفرم کپی ترید سایت بروکر به نمایش میگذارد. دیگران نیز می‌توانند گذشته و روند حساب شما را به صورتی شفاف ببینند.

نحوه استیتمنت گرفتن

گزارش معاملاتی (استیتمنت) شامل اطلاعات جزئی در مورد حساب معاملاتی می‌شود؛ اطلاعاتی مانند معاملات، کارمزدها،‌ اطلاعات مالی و تراکنش‌هایی که بر موجودی حساب معاملاتی یک تریدر تاثیر داشته‌اند.

استیتمنت‌ها به تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی و ارزش‌گذاری‌هایی که در طول این مدت در نظر داشته‌اند را بررسی کنند. گاهی نتیجه معاملات آن‌ها نشان می‌دهد که لازم است برخی از پیش‌بینی‌ها، استراتژی‌ها و ارزش‌گذاری‌های خود را اصلاح کند.

نحوه استیتمنت‌های معاملاتی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

کارنامه‌های اتوماتیک و نرم‌افزاری: دسته‌ای از کارنامه‌‌های اتوماتیک هستند که به‌صورت خودکار از نرم‌افزارهای معاملاتی مثل متاتریدرها گرفته می‌شوند. شکل دیگر این کارنامه‌ها از سایت‌هایی مثل myfxbook و mql به تریدرهایی که حساب معاملاتی خود را به این سایت‌ها متصل کرده‌اند، ارائه می‌شود. این مدل از استیتمنت‌ها قابلیت دسترسی عمومی دارند و می‌توانند در معرض دید عموم نیز قرار بگیرند.

کارنامه‌های دستی: استیتمنت یا کارنامه معاملاتی دستی شکل دیگری از این گزارشات است که افراد خودشان به‌صورت دستی در یک صفحه اکسل می‌نویسند. این نوع کارنامه‌ها یک گزارش کامل از رفتار تریدرها در طول دوره معاملاتی آن‌ها است و می‌توان باتوجه ‌به نتایجی که به‌دست‌ می‌آورند، بخش‌هایی از این استراتژی را اضافه یا کم کرد.

قسمت بالای گزارش یا کارنامه دستی شامل نمادهایی است که در سبد معاملاتی فرد قرار دارند. در بخش دیگر می‌توان استراتژی یا اهداف فرد معامله‌گر را مشاهده کرد. معمولا معامله‌گران از یک استراتژی مشخص استفاده می‌کنند، اما استفاده از اطلاعات کارنامه معاملاتی به آن‌ها کمک می‌کند تا بر اساس شرایط و ضوابط، ‌استراتژی‌های خود را تغییر دهند.

ویژگی‌های یک استیتمنت حرفه‌ای

یک حساب معاملاتی حرفه‌ای و اید‌ئال دارای منحنی است که به سمت بالا می‌رود؛ ممکن است لحظات افت داشته باشد، اما این طبیعی است، هیچ کس برنده همه معاملات نیست. یک حساب موفق:

در کل مسیری صعودی و رو به بالا دارد.

در پایان اغلب هفته‌ها، معاملات با سود بسته می‌شوند.

در پایان اکثر ماه‌ها، معاملات در سود هستند.

در پایان سال نیز معاملات در اوج بسته می‌شوند.

در غیر این صورت، آن تریدر حرفه‌ای نیست و نمی‌تواند روی درآمد حاصل از معاملاتش حساب کند.

سخن پایانی

تریدرها برای اینکه عملکرد خود را در بازار در یک دوره مشخص بررسی کنند، نیاز به گزارشی دارند که تمام جزئیات حساب‌ و معاملات‌شان را به صورت یک‌جا در اختیار آن‌ها قرار دهد. استیتمنت یا گزارش معاملاتی همین کاررا انجام می‌دهد. با نشان دادن مقدار سود و زیان از معاملات و هزینه‌های تراکنش‌هایی که انجام شده و سایر اطلاعات حساب، عملکرد تریدر را به‌طور کامل نشان می‌دهد. فرد معامله‌گر با استفاده از نرم‌افزار معاملاتی و مشخص کردن دوره مورد نظر خود می‌تواند استیتمنت حساب خود را در سیستم رایانه ذخیره کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. با این کار استراتژی بهتری برای معاملات خود می‌چیند و می‌تواند سفارشات خریدوفروش موفق‌تری در آینده داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا