بازرگانیبرترین های کسب و کار

چگونگی دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک (2022) و مزایای آن

اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه و دریافت پاسپورت

این مطلب با به روز ترین و صحیح ترین اطلاعات مطابق با قوانین ترکیه سال 2021 توسط گروه تولید محتوای ما گردآوری شده است تا بتوانیم جدید ترین اطلاعات در خصوص اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه را به شما ارائه دهیم. چرا اقامت ترکیه؟ در پاسخ به این سوال باید بگیم که چرا اقامت ترکیه نه؟؟ کشوری که از نظر مجامع بین المللی دارای اهمیت فراوان بوده و قطعا با داشتن اقامت و همچنین شهروندی این کشور تغییر قابل ملاحظه ای در شرایط خود و ارزش حرفتان در کشور های مهم اروپایی و آمریکایی را مشاهده خواهید کرد.

امنیت | ایران

در قانون جدید ترکیه برای کسانی که خواهان اقامت از طریق سرمایه گذاری و خرید خانه هستند نسبت به قوانین قبل آسان تر شده است و ارزش ملک از یک میلیون دلار به ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافته است. خرید ملک یا زمین در ترکیه قوانین مخصوص به خود را دارد، به عنوان مثال از جمله شرایطی که برای خرید ملک در ترکیه ذکر شده این است که معمولا دولت ترکیه به کشور هایی اجازه خرید املاک در کشورش را می دهد که مجاز به خرید ملک در کشور آن ها نیز باشد. کشور هایی مانند آمریکا، کانادا، تمامی کشور های عضو اتحادیه اروپا و همچنین شهروندان ایرانی قادر به خرید املاک در ترکیه هستند.

شما  بعد از خرید ملک و پس از تکمیل مدارک ذیل با مراجعه به اداره ثبت اسناد رسمی کشور ترکیه (نوتر) ملک معامله شده و فرآیند انتقال کامل می شود. در ادامه متقاضی می بایست به اداره مهاجرت کشور ترکیه مراجعه نموده نوبت دریافت نماید و پس از حضور در این اداره به سوالات مصاحبه پاسخ دهد. بعد از گذشت یک ماه کارت اقامت دائم کشور ترکیه برای فرد ارسال خواهد شد. تنها محدودیتی که در اینجا وجود دارد این است که ملک خریداری شده را باید تا 3 سال نگه داشت.

در صورتی که ملکی به ارزش کمتر از 250 هزار دلار خریداری بفرمایید، پس از اقدام به انجام تمام مراحل ذکر شده در بالا، شما اقامت یکساله ای دریافت خواهید کرد که باید هر سال آن را تمدید کنید و بعد از گذشت ۵ سال بدون شرط می توانید پاسپورت ترکیه یا شهروندی ترکیه را دریافت کنید. البته این موضوع مربوط به قبل از سال 2020 می شود، مطابق با قوانین جدید شما دیگر نمی توانید اقامت یکساله یا موقتتان را تمدید کنید و بایستی از راه های دیگر برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید.

کشور ترکیه

به دلیل نزدیکی فرهنگی ایران و ترکیه و شباهت‌ های اقلیمی این دو کشور، می ‌توان گفت که بازار بین ‌المللی و فعال ترکیه، سکونت، تحصیل و کار، این کشور را به گزینه ‌ای منطقی و مناسب برای بسیاری از ایرانیان تبدیل کرده است.

ترکیه کشوری است که در همسایگی ما قرار دارد و سال هاست که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مورد علاقه توریست های ایرانی به حساب می آید. هر سال توریست های بسیار زیادی به شهرهای توریستی ترکیه سفر می کنند و از گذراندن تعطیلات خود لذت می برند. استانبول، آنتالیا، آلانیا، ازمیر و….مناطقی هستند که هر ساله پذیرای گردشگران از اقصی نقاط جهان می باشند.

همانطور که احتمالا می دانید بخشی از ترکیه در آسیا و بخشی در اروپا قرار دارد و طبیعتا به دلیل شرایط زندگی، به خصوص شرایط اقتصادی که دارد بسیاری از افراد علاقه مند به مهاجرت را به سمت خود جذب می کند. البته پنهان از نظر نیست تعداد افرادی که به این کشور سرسبز و زیبا مهاجرت کرده اند و کاملا از شرایط زندگی شان رضایت دارند.

قوانین اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه

مطابق با به روز ترین قوانین ترکیه در رابطه با اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه، شما با خرید ملکی (خانه، آپارتمان، زمین و …) به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا می توانید جهت دریافت شهروندی و تابعیت ترکیه درخواست دهید.

به این صورت نیست که ملکی را خریداری بفرمایید، شهروندی ترکیه را دریافت کنید و سپس برای فروش ملکتان در ترکیه اقدام کنید. برای اینکه بتوانید این تابعیت را حفظ کنید باید تا 3 سال ملکی که خرید کرده اید را نگه دارید. پس از اخذ تابعیت، می توایند برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید که در حدو 65 تا 80 روز زمان می برد.

چنانچه 250 هزار دلار ندارید، نگران نباشید با 60 هزار دلار هم می توانید اقامت توریستی ترکیه را دریافت کنید، که می توانید آن را تا 10 سال تمدید کنید. نکته ای که وجود دارد نمی توانید با این اقامت کار کنید، زیرا مجوز کار بهتان تعلق نمی گیرد. از دیگر قوانین مربوط به اخذ اقامت از طریق خرید خانه در ترکیه می توان به این مورد اشاره کرد که با مجوز تحصیلی هر چند سال هم که در ترکیه حضور داشته باشید جز سال های اقامتی تان برای اخذ اقامت دائم ترکیه محسوب نمی شود.

شرایط جدید اقامت کشور ترکیه در سال 2021

شرایط جدید اقامت ترکیه شامل اقامت توریستی یا همان یکساله می شود که مطابق با آن نمی توان پس از یکسال اقامت در ترکیه آن را تمدید کرد. پس افرادی که دارای اقامت توریستی ترکیه هستند و در حال زندگی در این کشور هستند چه باید بکنند؟ دو راه پیش روی این افراد است:

    از راه های دیگر مانند تحصیل، کار کردن و یا سرمایه گذاری اقدام به دریافت مجوز اقامت کنید.

    خاک ترکیه را به مدت یکسال ترک کنید و پس از این مدت مجددا برای دریافت اقامت توریستی اقامت کنید.

مطابق با شرایط قدیمی اقامت ترکیه شما می توانستید پس از 5 سال نوع مجوزتان را به دائم تغییر دهید، اما مشخصه که موقتا اینکار امکان پذیر نیست تا زمانی که قوانین جدیدی وضع شوند. از جمله دلایلی که می توان برای تغییر قوانین دریافت اقامت ترکیه ذکر کرد شیوع ویروس کووید-19 و افزایش تقاضای اتباع خارجی به خصوص ایرانیان عزیز به خرید ملک در این کشور است.

سرمایه گذاری در ترکیه

در سال های اخیر اقتصاد رو به رشد ترکیه موجب شده است تا گردشگران خارجی علاوه بر اقامت توریستی در این کشور، نسبت به سرمایه گذاری در ترکیه، اقامت از طریق خرید خانه در ترکیه و سرمایه گذاری در بخش املاک و گردشگری و ساخت و ساز نیز اقدام کنند.

هتل های متعددی در پی سرمایه گذاری خارجیان در اقصی نقاط ترکیه ساخته شده و همچنین مجتمع های مسکونی متعدد و بسیار لوکسی احداث شده و جمعیت خارجی بسیاری در سال های اخیر از طریق اجاره و خرید آپارتمان در ترکیه نسبت به اخذ اقامت این کشور اقدام کرده اند و در ترکیه زندگی می کنند.

راه برای سرمایه گذاری اتباع خارجی در ترکیه بسیار هموار و باز است. دولت ترکیه با ارائه انواع مختلف موقعیت ها برای سرمایه گذاری هم به اقتصاد کشورش کمک به سزایی کرده و هم شرایط زندگی را برای بسیاری از افراد مناسب کرده است. شما می توانید هم از طریق ثبت شرکت در ترکیه، خرید خانه و ملک و هم خرید واحد های تجاری در برج های شکیل و مشهور این کشور، به سرمایه گذاری بپردازید. مطمئن ترین راه برای سرمایه گذاری، خرید ملک و خرید خانه در ترکیه است.

سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه

قیمت زمین و ملک در ترکیه در قیاس با وضعیت تورم و قیمت املاک در ایران از وضعیت بهتری برخوردار بوده و مناسب‌ تر است. با توجه به استقبال روزافزون گردشگران و دانشجویان بین‌ المللی برای حضور در ترکیه، بدون شک در کنار هتل‌ های این کشور، آپارتمان‌ ها و خانه ‌های خریداری ‌شده توسط سرمایه‌ گذاران ایرانی، گزینه خوبی برای اجاره و کسب درآمد مناسب از این طریق خواهد بود. حتی در حال حاضر برخی از ملک ‌ها در ترکیه با گارانتی اجاره به فروش می‌رسند.

استاندارد های سرمایه گذاری در کشور ترکیه

با تمام رشد و صعودی که در اقتصاد ترکیه مشاهده می کنیم اما این کشور هم مانند هر کشور دیگری دارای استاندارد هایی در امور سرمایه گذاری اش است و آمار و ارقامی را در رابطه با هر یک از شاخص هایش منتشر می کند.

در سال 2019، کشور ترکیه به عنوان دومین کشور سرمایه گذار خارجی معرفی شد. اولین و بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ترکیه کشور هلند است و جایگاه دوم سرماهی گذاری در این کشور در اختیار آمریکا است. با توجه به درگیری هایی که اخیرا در ترکیه در حال وقوع هستند، سرمایه گذاری در این کشور اندکی با رکود مواجه شد.

نمودار کنترل فساد و نرخ مصادره اموال

نمودار استاندارد های سرمایه گذاری ترکیه

استاندارد های سرمایه گذاری شامل نرخ مصادره اموال، کیفیت نظارتی و کنترل فساد می شوند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

    نرخ مصادره امول ترکیه

    در رابطه با این نرخ عدد یا دسته ای از 1 تا 7 ذکر می شود. عدد 1 متعلق به امن ترین کشور برای سرمایه گذری و عدد 7 متعلق به پر خطر ترین کشور هاست. ترکیه در دسته 5م قرار دارد، بدین معنا که چنانجه شرایط بحرانی پدید آیند، دولت آمریکا ممکن است روی به سلب مالکیت و مصادره اموال سرمایه گذاران خارجی بیاورد.

    کیفیت نظارتی ترکیه

    شاخص این استاندارد عددی ما بین منفی 2.5 تا مثبت 2.5 است. استاندارد کیفیت نظارتی به سیاست های اجرایی مربوط می شود. ترکیه در این استاندارد رقم 0.04 را به خود اختصاص داده است.

    کنترل فساد ترکیه

    شاخص این استاندارد نیز مشابه با استاندارد کیفیت نظارتی است. رقمی که در کنترل فساد سرمایه گذاری در ترکیه مشخص شده است منفی 0.19 است.

اقامت توریستی یا موقت ترکیه

اقامت موقت، اقامت یکساله و اقامت توریستی همه به یک مضمون اشاره می کنند: این اقامت تا یک سال اعتبار دارد. پس از این یک سال چی؟ در صورتی که سند ملک در تملک خودتان باشد، به راحتی مجوز اقامت خود را مجدد تمدید می کنید؛ در صورتی که ملکی را اجاره کرده باشید، متاسفانه امکان تمدید مجوز اقامت وجود ندارد و بایستی یا از طرق دیگر برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنید و یا به کشور خود بازگردید.

نحوه اخذ اقامت توریستی ترکیه از ابتدای سال 2020 میلادی دچار تغییراتی شده است. بر این اساس، اتباع خارجی به مدت یک سال اجازه اقامت توریستی در ترکیه را خواهند داشت. البته شهروندان اتحادیه اروپا، جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی مانند ژاپن، کانادا، آمریکا و… از این قانون مستثنی خواهند بود.

شهروندان ایرانی که توانسته بودند با اجاره ملک اقامت موقت ترکیه را دریافت کنند، نیز بعد از یک سال اقامت توریستی در ترکیه امکان تمدید اقامت خود را نداشته و باید حداقل یک سال از زمان به پایان رسیدن این نوع اقامت گذشته باشد تا بتوانند مجددا برای اخذ آن اقدام نمایند.

بنابراین افرادی که از اقامت توریستی برای حضور در کشور ترکیه استفاده می‌ کنند بعد از پایان یافتن مدت اقامت خود باید روش ‌های دیگری را برای اخذ اقامت پیدا کنند. از جمله این روش ‌ها می ‌توان به خرید ملک در این کشور و اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه اشاره داشت.

قانون جدید اقامت توریستی ترکیه

تا پیش از سال شروع سال 2020 قوانین مربوط به اقامت توریستی ترکیه به این صورت بودند که شما می توانستید با اتمام اعتبار مجوز اقامتتان، مجددا آن را تمدید کنید. در تاریخ 1/1/2020 و تقریبا همزمانی با شیوع ویروس کرونا تصمیمات دیگری در خصوص تمدید اقامت توریستی ترکیه گرفته شد.

مطابق با قانون جدید اقامت توریستی شما تنها در صورتی که شرایط خاصی داشته باشید و یا با استفاده از مجوز های تحصیلی، کاری، خرد ملک و در دست داشتن سند آن و یا با سرمایه گذاری می توانید پس از یکسال مجوزتان را تمدید کنید. در غیر این صورت باید خاک ترکیه را به مدت یکسال ترک کرده و سپس برای تمدید آن اقدام کنید.

دریافت پاسپورت و ویزای ترکیه

پاسپورت ترکیه

محدودیت های خرید ملک در ترکیه

بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل عوامل مختلفی از جمله تفاوت چشمگیر در رتبه گذرنامه کشورها از نظر توانایی دادن به صاحبشان برای جابجایی، درصدد گسترش زمینه های سرمایه گذاری خود در کشورهای مختلف هستند. شهروندان بسیاری از کشورها ملزم به دریافت گذرنامه اضافی برای افزایش فرصت های خود و گسترش گزینه هایشان با به دست آوردن تابعیتی غیر از تابعیت اصلی هستند. از جمله راهکارهایی که برای دریافت اقامت و تابعیت کشور ترکیه وجود دارد، خرید خانه و آپارتمان است.

برخی از کشور ها برای خرید املاک و مستغلات در ترکیه با محدودیت هایی مواجه هستند که از میان آن ها می توان به محدودیت کشور ایران در خرید زمین در روستا ها و مناطق نظامی ترکیه اشاره کرد.

همچنین شخصی حقوقی که قصد خرید زمین در این کشور را دارد، چنانچه زمین عاری از هر گونه سازه ای باشد باید تا حداکثر 2 سال اقدام به ساخت پروژه ای که با آن بتواند تابعیت و اقامت ترکیه را دریافت کند، شروع کند. اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه آسان ترین روش و با کمترین محدودیت ها است.

 اقامت ترکیه بدون دریافت شهروندی

اقامت ترکیه با خرید ملک کمتر از ۲۵۰ هزار دلار هم ممکن است، اما اگر ملک شما کمتر از ۲۵۰ هزار دلار ارزش گذاری شود شما تنها بعد از گذشت ۵ سال می توانید اقامت دائم ترکیه را بگیرید ولی امکان دریافت پاسپورت ترکیه یا شهروندی برای شما وجود ندارد. قبلا میزان ارزش ملک بالا بود (یک میلیون دلار) و  مدت زمان دریافت حق شهروندی کم (۳ ساله) بود که الان این قضیه برعکس شده است. متاسفانه در سال های گذشته تفسیر غلط این قانون باعث کلاهبرداری ها و زیان های مالی گسترده ای برای ایرانیان گردیده است.

ملک و آپارتمان در ترکیه

املاک ترکیه

اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک

ممکن است برایتان عجیب به نظر برسد، اما اقامت دائم ترکیه با شهروندی این کشور فرق می کند. برای اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک باید حداقل 250 هزار دلار داشته باشید. شرایط اخذ شهروندی با اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه یکسان است؟ در صورتی یکسان است که هزینه پرداختی برای هر دویشان 250 هزار دلار باشد.

چه فرقی می کند که اقامت دائم ترکیه رو بگیرم یا شهروندی و تابعیت این کشور رو؟ فرقش در این است که با اقامت دائم شما در ترکیه همچنان یک خارجی محسوب می شوید و همچنین حق انجام بسیاری از کار ها را نخواهید داشت. اما با شهروندی ترکیه، شما همانند یک شهروند ترک به حساب می آیید و تمامی حقوقی که او دارا می باشد را دارا خواهید بود.

دریافت پاسپورت ترکیه

کشور ترکیه به عنوان یکی از برترین مقاصد توریستی دنیا همواره مورد توجه گردشگران ایرانی بوده است. اگر می‌خواهید بدون محدودیت تجارت کنید، ارتباط خود را با دنیا حفظ کنید و پاسپورتی معتبر با حداقل هزینه برای خود و خانواده ‌تان تهیه کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم از طریق خرید ملک در ترکیه اقدام کنید. طبق قانونی که در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ تصویب شده است با خرید ملک با ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار زن و شوهر و تمامی فرزندان زیر ۱۸ سال می توانند بدون هیچ قید و شرطی پاسپورت دریافت کنند.

جهت دریافت پاسپورت تنها کافیست ارزش ملکی که خریداری می کنید حداقل ۲۵۰ هزار دلار باشد اما باید توجه کنید که ملاک تصمیم گیری گزارش رسمی ارزیابی ملک است. مدت زمان اخذ اقامت از طریق خرید خانه در ترکیه و دریافت پاسپورت بین ۴۵ روز تا سه ماه بعد از خرید ملک و دریافت سند می باشد.

 روال دریافت پاسپورت ترکیه و حقوق شهروندی

زمانی که شما موفق به خرید ملک قانونی در ترکیه به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا شوید، باید به اداره ثبت زمین و املاک این کشور (Tapu) رفته و درخواست تقاضای حقوق شهروندی ترکیه را ارائه دهید. پس از آماده ‌سازی و ارائه مدارک و فرم درخواست به Tapu، آن‌ ها گزارش ارزیابی مدارک و اسناد انتقال وجه بانکی خرید ملک شما را مورد بررسی قرار می‌ دهند.

اداره Tapu پس از گذشت 3 تا 7 روز کاری و بررسی مدارک، نامه تاییدیه حق شهروندی ترکیه را به متقاضی ارائه می‌ دهد. سپس فرد باید با در دست داشتن این نامه به دفتر مهاجرت ترکیه مراجعه کرده و برای مجوز اقامت درخواست دهد. با دریافت مجوز اقامت و تاییدیه حق شهروندی، فرد بایستی برای نهایی‌ سازی درخواست خود به اداره کل جمعیت و شهروندی ترکیه مراجعه نماید.

 لازم به ذکر است که پس از گذراندن پروسه درخواست سازمان Tapu، همه مراحل در دفتر مخصوص اطلاعات شهروندی Citizenship Information Office مستقر در استانبول و آنکارا دنبال می‌ شود و پروسه دریافت حق شهروندی این کشور تا حداکثر 30 روز کاری به اتمام می‌ رسد.

کارشناسان مجموعه ما از صفر تا صد خرید ملک، دریافت سند، انتقال وجه و دریافت پاسپورت در کنار شما هستند.

نمای داخلی خانه شیک ترکیه

خانه لاکچری ترکیه

هزینه اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

هزینه اقامت ترکیه بر اساس پاسپورت و مدت زمان درخواست شما متغیر است زمانی که شما فرم اداره مهاجرت را پر می نمایید سیستم به شکل خودکار هزینه کارت اقامت شما را اعلام می کند:

    هزینه مالیات اقامت : ۳۰۶٫۹۰ لیر

    هزینه کارت اقامت : 63 لیر

    هزینه بیمه : از ۲۰۰ لیر تا ۷۵۰ لیر ( بستگی به سن مشتری دارد).

اجازه خروج کسانی که درخواست اقامت دائم از طریق خرید ملک: کسانی که اقامت موقت یک ساله از طریق خرید ملک را کسب کرده اند در سال جمعا اجازه خروج یک ماه از ترکیه را دارند که حداکثر ۱۵ روز را در شش ماه اول سال، می توانند از کشور ترکیه خارج شوند و همچنین حداکثر ۱۵ روز در شش ماهه دوم سال، این امکان برایشان مهیا می شود و رعایت این شرط در پایان ۵ سال مورد ارزیابی قرار می گیرد و در دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه لحاظ می گردد.

زندگی در ترکیه و بازار ملک در ترکیه

با توجه به اینکه اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است، سعی بر آن شده است که در این مقاله به بیان اطلاعاتی مفید در مورد کشور ترکیه و خرید ملک در این کشور بپردازیم. اما قبل از پرداختن به مسئله خرید ملک و اخذ اقامت ترکیه از این طریق، بهتر است تا شما را با شرایط این کشور آشنا نماییم.

ترکیه کشوری اورآسیایی می باشد که با نام رسمی جمهوری ترکیه شناخته شده است. بخش بزرگی از این کشور یعنی آناتولی یا همان آسیای کوچک، در قسمت شمال غرب آسیا و خاورمیانه قرار گرفته است و بخش کوچک آن که به نام تراکیه در منطقه بالکان می باشد، در قسمت جنوب شرق اروپا قرار گرفته است.

کشور ترکیه از سمت شرق با کشورهای ارمنستان، گرجستان، ایران و نخجوان و از سمت جنوب شرق با کشورهای سوریه و عراق و از سمت شمال غربی که همان قسمت اروپا می باشد با کشورهای یونان و بلغارستان هم مرز می باشد. جالب است که بدانید کشور ترکیه از قسمت شمال با دریای سیاه و از قسمت غرب با دو دریای اژه و مرمره و از قسمت غرب با دریای مدیترانه دارای مرز آبی می باشد. همچنین تنگه بسفر و داردانل نیز در اختیار این کشور است.

اقامت ترکیه با خرید ملک

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک یا اقامت ترکیه با خرید خانه یکی از مهم ترین روش های سرمایه گذاریست که این روزها طرفداران بسیاری در بین متقاضیان مهاجرت به ترکیه دارد. حداقل قیمت خرید خانه در ترکیه برای اقامت چقدر است؟ چگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

اشخاصی که برای خرید ملک در این کشور اقدام می نمایند، به طور قطع به دنبال اخذ اقامت این کشور نیز می باشند تا بتوانند از امکانات و مزایای این کشور بهره مند گردند. در این قسمت از مقاله بر آنیم تا در مورد اقامت ترکیه از طریق خرید ملک مطالبی را بیان نماییم که با توجه به قوانین موجود اقامت در ترکیه با خرید ملک، می توانید ملک خود را در این کشور خریداری نموده و سپس درخواست اقامت خود را نیز مطرح کنید.

با توجه به قوانین حال حاضر در کشور ترکیه، اشخاصی که قصد خرید ملک در این کشور را داشته باشند تنها در صورتی می توانند درخواست اقامت و تابعیت این کشور را مطرح نمایند که ملکی به ارزش 250000 دلار آمریکا را خریداری کنند. در این صورت می ‌توانند درخواست اقامت و سپس تابعیت این کشور را نیز مطرح نمایند.

نکته ای که در مورد خرید ملک و اخذ اقامت این کشور باید بدانید این است که در صورتی که ملک خود را در کشور ترکیه خریداری می نمایید، می بایست ملک خود را به مدت 3 سال حفظ نمایید تا بتوانید درخواست اقامت و سپس تابعیت این کشور را اعلام کنید.

لازم به ذکر است که شما بعد از قیمت گزاری ملک خود، در دفترخانه اسناد رسمی به مدت زمان 4 سال از شما اجاره خواهد شد و تنها با 170 هزار دلار می توانید صاحب ملک شوید. شما بعد از 4 سال می توانید 250 هزار دلار خود را برداشت کنید. فراموش نکنید که خرید ملک در ترکیه برای اقامت  در این روش تمامی هزینه های وکیل، دریافت پاسپورت ترکیه، مراحل قانونی بر عهده موسسه می باشد. از مزایای این روش این است که متقاضیان می توانند در هر 6 ماه دو هفته از ملک خود استفاده نماید. شما می توانید ملک خود را بعد از 3 سال بفروشید و یا بعد از 4 سال کل مبلغ را پس بگیرید.

نکته جالب توجه این است که اشخاصی که بتوانند ملکی را به ارزش 500000 دلار در این کشور خریداری نمایند، برای اخذ اقامت و تابعیت نیازی به حفظ و نگهداری ملک خود در این کشور نخواهد داشت و به راحتی می توانند اقامت و تابعیت خود را نیز دریافت کنند. برای اخذ اقامت ترکیه علاوه بر خرید ملک، اشخاص متقاضی می ‌توانند با اجاره ملک در این کشور نیز اقامت ترکیه را به دست آورند.

اما نکته مهم این است که با اجاره ملک در کشور ترکیه، شخص متقاضی تنها می تواند اقامت توریستی این کشور را دریافت کند و این بدین معناست که با اخذ اقامت توریستی، متقاضی امکان تحصیل و یا حتی کار در ترکیه را نخواهد داشت و در صورت تمایل به تحصیل و کار در ترکیه، باید مجوزهای لازم را دریافت نمایید. علاوه بر این، متقاضی کار و تحصیل در ترکیه با اقامت توریستی، می بایست اقامت خود در این کشور را نیز تغییر دهید تا به وی اجازه تحصیل داده شود.

همچنین شما با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار نیز می توانید اقامت ترکیه را کسب کنید. در این روش اقامت 3 ساله اعطا می شود که از نوع توریستی می باشد؛ بدین معنا که شما اجازه کار در ترکیه را ندارید. البته در صورتی که بتوانید در این کشور استخدام شوید و بیمه بپردازید، یا اینکه شرکتی تاسیس کنید و 5 نفر از شهروندان این کشور را استخدام کنید، اجازه کار در این کشور به شما اعطا می شود. این اقامت 3 ساله توریستی تا 10 سال قابل تمدید است.

دیگر نکته مهمی که در خصوص اجاره ملک مربوط به مدت زمان اعتبار کارت اقامت ترکیه می باشد. تا قبل از سال 2020 اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک به صورت 2 ساله صادر می‌شده است، اما در حال حاضر و از ابتدای سال 2020 اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک تنها به صورت سالیانه می باشد و پس از پایان 1 سال، امکان تغییر و یا حتی تمدید آن را نخواهید داشت.

خرید خانه ارزان در ترکیه

پیشتر گفته می شد بجای خرید ملک در کشور ترکیه بهتر است همان سرمایه را برای خرید ملک در کشور عضو اتحادیه اروپا مانند قبرس، یونان و اسپانیا هزینه کنید تا به نوعی اقامت اروپا را داشته باشید ولی اخیراً جذابیت های سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه دست کمی از کشورهای ذکر شده ندارد.

همانطور که مطالعه فرمودید، قبلاً از دو راه خرید ملک 250 هزار دلاری و 60 هزار دلاری امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک وجود داشت، ولی اخیراً روشی جذاب و خواندنی برای خرید ملک در ترکیه به وجود آمده است. به این طریق که متقاضی با پرداخت 150 هزار دلار به جای 250 هزار دلار، اقدام به خرید ملک در بخش های توریستی و ساحلی کشور ترکیه می نماید و 100 هزار دلار مابقی را شرکت های سرمایه گذاری در ترکیه بجای خریدار پرداخت می نمایند.

خریدار بعد گذشت 4 سال از تاریخ خرید ملک امکان فروش آن را خواهد داشت و همچنین می تواند بجای فروش ملک خود در ترکیه، آن را اجاره داده و درآمد ماهیانه ارزی داشته باشد. همچنین خریدار می تواند از دو طریق از ملک خود سود ببرد، یا اینکه هر سال یک ماه را به کشور ترکیه آمده واز ملک خحود بازدید نموده و به تفریح و گشت و گذار بپردازد یا اینکه سود حاصله از اجاره ملک را که معادل آن یک ماه تفریح و گشت و گذار را به صورت ارزی دریافت نماید. در نتیجه خریدار عملاً هیچ ضرر اقتصادی از بابت سرمایه گذاری در کشور ترکیه نخواهد داشت و حتی می تواند به کسب درآمد ارزی نیز بپردازد.

اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت ترکیه، اقامت ترکیه با اجاره خانه است. این اقامت از نوع توریستی می باشد، به این معنا که فرد اجازه کار یا تحصیل در کشور ترکیه ندارد و برای کار و تحصیل در ترکیه باید مجوز دریافت کند و نوع اقامت خود را تغییر دهد. پیش از سال 2020 اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره ملک به صورت دو ساله اعطا می شد که قابلیت تمدید نیز داشت. اما در قوانین جدید که از ابتدای سال 2020 و در سال 2021 نیز اجرا شده است، این اقامت به صورت یک ساله اعطا می شود و پس از پایان یک سال قابلیت تمدید ندارد. برای تمدید این نوع اقامت باید حداقل یک سال از پایان اقامت قبلی گذشته باشد.

استانداردهای سرمایه گذاری در ترکیه

در صورتی که قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک دارید، بهتر است که استانداردهای سرمایه گذاری در این کشور را بررسی نمایید تا بتوانید با ریسک بسیار پایین، اقدام به خرید ملک در این کشور کرده و سپس اقامت و تابعیت ترکیه را اخذ نمایید. جالب است که بدانید کشور ترکیه در سال 2019 به عنوان دومین کشور سرمایه گذار خارجی در آسیا معرفی شد.

همچنین برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا جزو بزرگترین سرمایه گذاران در ترکیه می باشند. شاید جالب باشد که بدانید کشور آمریکا دومین کشور سرمایه گذار در ترکیه محسوب می شود و البته کشور هلند با سرمایه گذاری در حدود 15.8 درصد، اولین و بزرگترین سرمایه گذار در ترکیه می باشد.

 با همه این توضیحات باید به این نکته مهم توجه داشت که درگیری های اخیر در کشور ترکیه، باعث رکود چشمگیر سرمایه گذاری در کشور ترکیه شده است. در این قسمت از مقاله به بررسی استانداردهای سرمایه گذاری مانند نرخ مصادره اموال، کیفیت نظارتی و کنترل فساد می پردازیم.

نرخ مصادره اموال ترکیه:

در نرخ مصادره اموال، کشورها در 7 دسته قرار دارند که دسته 1، جزو امن ترین کشورها برای سرمایه گذاری و دسته 7، پرریسک ترین آن ها برای سرمایه گذاری می باشد. کشور ترکیه در دسته 5 قرار دارند و جز کشورهای با ریسک متوسط از نظر مصادره اموال به شمار می آید. این بدان معناست که در صورت وجود اختلاف و یا شرایط بحرانی، امکان سلب مالکیت و مصادره اموال سرمایه گذاران خارجی توسط دولت و قوه قضاییه وجود دارد. نرخ مصادره اموال ترکیه را در نمودار مقابل مشاهده می نمایید.

کیفیت نظارتی ترکیه:

مورد دیگری که در موضوع امنیت سرمایه گذاری باید بدان پرداخته شود، استاندارد کیفیت نظارتی می باشد. کیفیت نظارتی به مسئله امنیت در آن کشور برای سیاست های اجرایی می پردازد که کشور ترکیه در این مورد نرخ 0.01- را به خود اختصاص داده است. شاخص کیفیت نظارتی با عددی از بین منفی 2.5 تا مثبت 2.5 نشان داده می شود.

کنترل فساد ترکیه:

کنترل فساد از دیگر مواردی است که در بحث امنیت سرمایه گذاری باید مورد بررسی قرار گیرد. شاخص کنترل فساد نیز از منفی 2.5 تا مثبت 2.5 می باشد که در حال حاضر کنترل فساد در کشور ترکیه عددی در حدود منفی 0.29 است. نمودار مقابل کنترل فساد در ترکیه را نشان می دهد.

شاخص های اقتصادی مرتبط با سرمایه گذاری در ترکیه

شاخص های اقتصادی نیز از جمله موارد مهمی هستند که در بحث اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک باید مورد بررسی قرار گیرند. شاخص های اقتصادی یک کشور، شامل موارد متعددی نظیر تولید ناخالص داخلی یا رشد اقتصادی، تورم و میزان مالیات بر درآمد می شود. در صورتی که اقتصاد کشوری سالم و رو به رشد باشد باید حداقل دارای 2 درصد رشد اقتصادی باشد. در ادامه، هر یک از این شاخص ها به طور مفصل بررسی می شوند.

تولید ناخالص داخلی ترکیه:

تولید ناخالص داخلی در هر کشوری به ارزش کالاها، خدمات و همچنین وضعیت اقتصادی می پردازد. تولید ناخالص داخلی بر مبنای دلار آمریکا محاسبه می شود. میزان سرانه تولید ناخالص داخلی در کشور ترکیه و در سال 2019 در حدود 28292 دلار بوده است.

تورم ترکیه:

تورم از مهمترین مواردی است که در بحث شاخص اقتصادی باید مورد بررسی قرار گیرد. نرخ تورم، مربوط به تغییر نرخ هایی است که در طول 1 سال در کشور ترکیه و نسبت به قدرت خرید مردم محاسبه می شود. نرخ تورم در کشور ترکیه در سال 2019 در حدود 47 درصد بوده است.

مالیات بر درآمد ترکیه:

نرخ مالیات همواره مورد توجه متقاضیان سرمایه گذاری در ترکیه یا دیگر کشورها می باشد. در مورد مالیات بر درآمد باید گفت که میزان مالیات در مدت 1 سال کاری بررسی خواهد شد و البته به میزان درآمد شخص نیز بستگی خواهد داشت. نرخ مالیات بر درآمد در کشور ترکیه در حدود 17 درصد می باشد. نمودار مقابل نرخ مالیات بر درآمد را نشان می دهد.

واجدین شرایط خرید ملک در ترکیه

اشخاصی که قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را دارند باید مطابق با قوانین، اقدام به خرید ملک در این کشور نمایند. چرا که مطابق با اصل تقابل، کشور ترکیه به سرمایه ‌گذاران خارجی امکان خرید ملک را خواهد داد. اصل تقابل بدین معناست که کشورهایی که به شهروندان کشور ترکیه اجازه خرید ملک را می دهند، کشور ترکیه نیز به شهروندان آن کشور امکان خرید ملک را خواهد داد.

در این مورد باید بدانید تمام شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا به جز کشور بلژیک، قبرس، چک و همچنین کشور اسلواکی، امکان خرید ملک در کشور ترکیه را خواهند داشت. همچنین شهروندان ایالات متحده آمریکا و کشور کانادا نیز می توانند در ترکیه، ملک مورد نظر خود را نیز خریداری نمایند. شهروندان ایرانی نیز از جمله شهروندانی هستند که امکان خرید ملک در ترکیه را نیز خواهند داشت تا بتوانند از این طریق به اقامت و تابعیت کشور ترکیه دست یابند.

در مورد خرید ملک در ترکیه می بایست خاطر نشان کرد که اشخاص حقیقی خارجی می توانند تنها در صورتی در کشور ترکیه اقدام به خرید ملک مورد نظر نمایند که این امر در مناطق مجاز از نظر دولت ترکیه انجام پذیرد. چنانچه یک شهروند خارجی اقدام به خرید زمین در کشور ترکیه نماید، در صورتی که زمین مورد نظر دارای هیچ سازه ای نباشد، متقاضی باید در طی 2 سال اقدام به راه اندازی پروژه در زمین خریداری شده نماید تا بتواند از طریق این پروژه، اقامت و سپس تابعیت ترکیه را به دست آورد.

نکته حائز اهمیتی که در مورد خرید ملک در ترکیه وجود دارد این است که اشخاص حقیقی، امکان خرید ملک در مناطق نظامی این کشور را نخواهند داشت و این مسئله جزو ممنوعیت های خرید ملک در این کشور محسوب می شود که افراد خارجی موظف به رعایت آن هستند.

مراحل قانونی اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، ملزم به رعایت موارد قانونی آن نیز می باشد. اشخاصی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند در صورتی می توانند اقدام به اخذ اقامت و تابعیت نمایند که ملک مورد نظر خود را مطابق با قوانین کشور ترکیه ملک خریداری کنند.

سرمایه گذارانی که اقدام به خرید ملک در کشور ترکیه می ‌نمایند باید از تمام جزئیات قرارداد خرید ملک و شرایط آن در کشور ترکیه اطلاع داشته باشند و با امضاء قرارداد نیز می توانند ملک مورد نظر خود را نیز خریداری کنند. همچنین اشخاصی که اقدام به خرید ملک در ترکیه می نمایند این امکان را دارند تا در مدت حضور خود در این کشور، از یک مترجم حقوقی که توسط دفتر اسناد رسمی نگاشته می شود راهنمایی های مورد نظر خود را دریافت کنند.

از جمله مواردی که شخص متقاضی برای خرید ملک در ترکیه باید رعایت نماید این است که می بایست گذرنامه وی برای ترجمه به دفتر اسناد رسمی ارسال شود. این کار از الزامات خرید ملک در ترکیه محسوب می شود که شخص متقاضی باید رعایت نماید. در این صورت، قرارداد منعقد شده بین طرفین می تواند مورد امضا قرار گیرد که در این مرحله شخص متقاضی باید مبلغ مورد نظر را نیز به فروشنده ملک پرداخت کند.

پس از انجام مراحل فوق برای تکمیل مدارک و همچنین تهیه سند رسمی ملک، شخص خریدار باید تمام مدارک خود از جمله گذرنامه را به مراجع ذیربط ارائه دهد تا در صورت تکمیل مدارک و قوانین کشور ترکیه، سند رسمی برای ملک خریداری شده صادر گردد. سند صادر شده TAPU نامیده می شود که شامل عکس مالک، امضاء خریدار و یک تمبر خواهد بود.

پس از انجام مراحل قانونی و صدور سند رسمی، اداره مالیات باید یک حساب بانکی برای افراد متقاضی افتتاح نماید. پس از افتتاح حساب در کشور ترکیه، یک شماره مالیات اقتصادی به شخص خریدار داده می شود که در این مرحله باید 3 درصد از ارزش ملک خریداری شده را به عنوان مالیات و عوارض پرداخت نماید.

⬅️ چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در باب خرید ملک در ترکیه هستید، اینجا کلیک کنید ➡️

امنیت | ایران

هزینه های خرید ملک و اجاره ملک در ترکیه

چنانچه شما نیز قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را دارید، به طور قطع باید از حداقل قیمت خرید در ملک ترکیه برای اقامت آگاهی کافی را داشته باشید تا بتوانید با توجه به میزان بودجه خود در این کشور اقدام به خرید و یا حتی اجاره ملک نمایید. شهر زیبای استانبول یکی از گران ترین و بزرگترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود که در بین 94 شهر دنیا، توانسته است که رتبه 34 را به خود اختصاص دهد.

با وجود اینکه آنکارا پایتخت کشور ترکیه می باشد اما این شهر، دومین شهر بزرگ ترکیه محسوب می شود. قیمت خرید ملک و حتی اجاره ملک در شهر استانبول نیز به مراتب بیشتر از شهر آنکارا می باشد از آن جایی که واحد رسمی پول در کشور ترکیه، لیر می باشد، در این بخش به ارائه قیمت خرید ملک در شهرهای مختلف ترکیه با واحد پولی لیر و دلار آمریکا پرداخته ایم. هزینه ملک در برخی از شهرهای ترکیه از قرار زیر است:

    استانبول:

استانبول بزرگترین، پرجمعیت ترین و پلی بین اروپا و آسیا در ترکیه می باشد. قدمت این شهر حدود 2500 سال می باشد که در اکثر این سال ها جزو پیشرفته ترین شهرهای دنیا بوده است. این شهر دارای قسمت های اروپایی و آسیایی می باشد که بخش اروپایی آن محبوبیت بیشتری بین مردم دارد.

    آنکارا:

آنکارا پس از استانبول بزرگترین شهر ترکیه می باشد و جمعیتی در حدود 4.5 میلیون نفر را در خود جای داده است. این شهر در شمال غربی کشور ترکیه قرار گرفته است. با اینکه تاریخ تاسیس شهر مشخص نیست، شواهد باستان شناسی نشان می دهد که سکونت در این منطقه حداقل از عصر حجر آغاز شده است.

وکیل امور ملکی در ترکیه

اشخاصی که قصد اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک را دارند بهتر است با وکیل امور ملک در این مورد مشاوره نمایند و گاهاً پروسه خرید ملک خود را به وکیل این امر بسپارند تا بتوانند با ریسک کمتری در این زمینه مواجه گردند. اشخاص متقاضی برای خرید ملک در ترکیه نیاز به دریافت مجوز نظامی در این کشور دارند.

این موضوع، مسئله ای زمان بر خواهد بود که ممکن است شخص متقاضی در این روند ملک مورد نظر خود را از دست بدهد. اما باید بدانید که قوانین این کشور در آگوست سال 2018 تغییر کرده و برای خرید ملک در کشور ترکیه، نیاز به اخذ مجوز نظامی از این کشور نخواهد بود و اشخاص متقاضی پس از تأیید مستندات خود می توانند مبلغ ملک را به فروشنده ملک پرداخت نموده و ملک مورد نظر خود را خریداری نمایند.

این مقاله متعلق به موسسه می باشد و هر گونه کپی برداری از محتوای این مقاله بدون ذکر منابع آن شرعاً و قانوناً حرام است. نکته بسیار مهمی که در مورد خرید ملک در ترکیه باید بدانید این است که حضور 2 طرف قرارداد یعنی خریدار و فروشنده در هنگام عقد قرارداد و انتقال هزینه ملک ضروری می باشد.

 به طور کلی باید گفت اشخاص متقاضی برای سرمایه گذاری در ترکیه و یا حتی کشورهای دیگر باید به موارد بسیاری مانند قوانین سرمایه گذاری، دقت و توجه کافی داشته باشند. به همین دلیل حضور یک وکیل مجرب که به امور خرید ملک در کشور ترکیه اشراف داشته باشد می تواند به متقاضی خرید ملک کمک شایانی نماید.

موسسه ما با تهیه ویدئو راهنمای گام به گام اخذ اقامت، تمامی قوانین مهاجرت به کشورها را بررسی نموده است. کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این ویدئو و تهیه آن از طریق لینک زیر امکان پذیر می باشد.

خدمات موسسه ما در زمینه خرید ملک در ترکیه

در صورتی که قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را دارید موسسه ما به عنوان یک موسسه بین المللی با داشتن گروهی از وکلای مجرب، این امکان را دارد تا شما را در پروسه خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت این کشور یاری نماید. با توجه به تغییرات دائمی قوانین مهاجرتی در کشور ترکیه، از جمله خدمات ارزنده ما به شما متقاضیان عزیز این می باشد که جهت خرید ملک در ترکیه، وکیل مجرب در این کشور را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با ریسک بسیار پایین و اطلاع از قوانین مهاجرتی و قوانین خرید ملک در این کشور، ملک مورد نظر خود را خریداری نمایید.

موسسه ما قبل از عقد قرار داد برای خرید ملک در ترکیه، جلسات متعددی را با شخص متقاضی در خصوص نحوه خرید ملک و استانداردهای سرمایه گذاری برگزار می کند تا شخص متقاضی از تمام قوانین برای خرید ملک در این کشور آگاهی یابد. همچنین موسسه ما این امکان را دارد تا شخص متقاضی را با انواع ملک هایی که در این کشور وجود دارد آشنا نموده و سپس پروسه اقدام برای خرید ملک در ترکیه طی شود.

در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت این کشور را دارید قبل از انجام هرگونه امری در این زمینه می توانید با کارشناسان ما مشاوره نمایید و از قوانین این کشور به طور کامل اطلاع یابید.

توصیه های حقوقی مرتبط با خرید ملک در ترکیه

در صورتی که قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را دارید باید به توصیه های مهم و حقوقی در این زمینه توجه نمایید تا بتوانید مطابق با قوانین و با کمترین ریسک موجود، ملک مورد نظر خود را خریداری کنید. با توجه به اینکه خرید ملک در ترکیه در هر شهری امکان پذیر نیست، برای خرید ملک باید دقت و توجه کافی را داشته باشید تا ملکی را خریداری نمایید که مجاز به خرید آن ملک هستید.

مطابق با قانون املاک و اراضی ماده 35، اجازه خرید املاک و اراضی در ترکیه به تمام اتباع خارجی داده نخواهد شد. کنسولگری کشور ترکیه اسامی کشورهای مجاز به خرید ملک در ترکیه را ارائه داده است که بر اساس آن، تابعیت این کشورها می توانند برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک اقدام نمایند.

نکته ای که باید بدانید این است که اشخاص متقاضی خرید ملک در ترکیه باید برای خرید ملک خود قرارداد منعقد نمایند. شخص خریدار پس از امضا قرارداد می تواند مبلغ ملک را به خریدار پرداخت نماید و پس از انجام این مراحل، جهت دریافت سند رسمی ملک مورد نظر اقدام کند.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا