فناوری اطلاعات

گوگل پیکسل 8a در برابر پیکسل 7a؛ آیا وقت ارتقا فرا رسیده؟

گوگل پیکسل 8a، جدیدترین گوشی هوشمند سری A این شرکت، با چندین ارتقاء نسبت به پیکسل 7a عرضه شده است. صفحه نمایش روان‌تر، تراشه قدرتمندتر Tensor G3 و دریافت آپدیت‌های اندروید برای هفت سال، ممکن است شما را برای خرید فوری پیکسل 8a وسوسه کند، اما سوالی که هنگام مقایسه گوگل پیکسل 8a و پیکسل 7a مطرح می‌شود این است که آیا این به‌روزرسانی‌ها ارزش پرداخت هزینه اضافی نسبت به پیکسل 7a را دارد؟

مقایسه گوگل پیکسل 8a و پیکسل 7a؛ طراحی نسبتا جدید پیکسل 8a

مقایسه گوگل پیکسل 8a و پیکسل 7a

اگرچه ابعاد پیکسل 8a شبیه به نسل قبلی خود است، اما وزن آن 188 گرم است که باعث می‌شود 5.5 گرم سبک‌تر باشد. برخلاف مدل قبلی که گوشه‌دار بود، پیکسل 8a دارای گوشه‌های منحنی و لبه‌های خمیده است که ظاهری شیک‌تر به گوشی می‌بخشد. از نظر عملکرد، این طراحی باعث می‌شود تا نگه داشتن گوشی در دست راحت‌تر باشد. اگر ظاهر پیکسل 8a برایتان آشنا به نظر می‌رسد، به این دلیل است که این گوشی هوشمند بر اساس پرچمدار 2023 گوگل، یعنی پیکسل 8، ساخته شده است.

در پنل پشتی پیکسل 8a، بار دیگر با همان ماژول دوربین گوشی‌های گوگل روبرو هستیم. همچنین، قاب پشتی با بافت مات در پیکسل 8a نسبت به پنل پشتی براق پلی‌کربنات در پیکسل 7a حس کیفیت بالاتری را انتقال می‌دهد. به غیر از این مورد، از نظر مکان قرارگیری دوربین سلفی و دکمه‌ها، هر دو گوشی مشابه یکدیگر هستند.

هر دو گوشی از گواهی IP67 و شیشه محافظ گوریلا گلس 3 بهره می‌برند و البته پیکسل 8a به لطف بهره‌گیری از پنل پشتی مات، کمتر اثر انگشت را جذب می‌کند.

جذاب‌تر شدن نمایشگر

اگرچه پیکسل 8a همان اندازه صفحه نمایش 6.1 اینچ و رزولوشن فول اچ دی (FHD) پیکسل 7a را دارد، اما گوگل رفرش ریت و حداکثر روشنایی آن را ارتقا داده است. بنابراین، جدیدترین گوشی هوشمند سری A اکنون از رفرش ریت 120 هرتز (غیرقابل تغییر) پشتیبانی می کند که نسبت به رفرش ریت 90 هرتز نسل قبلی خود، بهبود قابل توجهی است. علاوه بر این، پیکسل 8a با نمایشگر Actua خود، هنگام مشاهده محتوای HDR می تواند تا 1400 نیت روشنایی داشته باشد که حدود 40 درصد از پیکسل 7a روشن‌تر است.

اگر از گوشی خود برای مشاهده‌ی محتواهایی مانند فیلم‌ها، ویدیوهای HDR و غیره استفاده می‌کنید، روشنایی و وضوح بالاتر صفحه نمایش پیکسل 8a را دوست خواهید داشت. در مجموع این تغییرات، فاصله‌ی پیکسل 8a را نسبت به رقبا و مدل‌های پرچم‌دار، کمتر از گذشته کرده است.

قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید با چیپست تنسور G3

در این گوشی از تراشه تنسور G3 استفاده شده که همان تراشه به کار رفته در گوشی‌های پرچم‌دار سری پیکسل 8 محسوب می‌شود. با وجود اینکه این تراشه طبیعتا نسبت به نسل قبلی با ارتقاهای مختلفی روبرو شده، ولی ماجرا فراتر از این است. اولا این پردازنده با رم سریع‌تر LPDDR5X همراه شده و در ضمن حالا کاربرانی که به دنبال بهره‌گیری از حافظه داخلی بیشتر هستند می‌توانند سراغ مدل 256 گیگابایتی هم بروند.

به لطف قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی تنسور G3، پیکسل 8a به شماری از پیشرفته‌ترین ابزارهای ویرایش تصویر و صدا مجهز شده است. هرکدام از این قابلیت‌ها می‌توانند تجربه‌ی استفاده از این گوشی را بسیار جذاب‌تر کنند. در ضمن این یک تراشه 4 نانومتری است که نسبت به تراشه 5 نانومتری نسل قبلی، طبیعتا انرژی را بهینه‌تر مصرف‌ می‌کند.

مقایسه گوگل پیکسل 8a و پیکسل 7a؛ استفاده‌ی مجدد از دوربین‌های نسل قبلی

بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند وقتی می‌بینند یک مشخصه خاص با استقبال روبرو شده و کاربران مشکلی با آن ندارند، ترجیح می‌دهند تغییر چندانی در این زمینه عملی نکنند. همین موضوع برای دوربین‌های پیکسل 8a هم صدق می‌کند. نسل قبلی این گوشی به لطف دوربین‌های فوق‌العاده، بهتر از تقریبا تمام رقبا ظاهر شد و سروصدای زیادی راه انداخت. حتی وقتی یوتیوبر معروف، مارکوس براونلی، از مردم خواست بهترین عکس‌های ثبت شده توسط چندین گوشی را انتخاب کنند، پیکسل 7a موفق شد چندین گوشی گران‌قیمت مانند آیفون 15 پرو و حتی پیکسل 8 پرو را شکست دهد.

از آنجایی که پیکسل 8a از همان سنسور دوربین و پردازشگر تصویر متفاوت در چیپست جدید استفاده می‌کند، پس از نظر تئوری باید بتواند عکس‌های بهتری در اختیار شما قرار دهد. در پنل پشتی این گوشی با دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید 13 مگاپیکسلی روبرو هستیم. با این دوربین‌ها، قادر به ضبط ویدیو‌های 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه هستید.

عمر باتری مشابه پیکسل 8a و 7a

در مقایسه با نسل قبلی که دارای باتری 4385 میلی‌آمپر ساعتی بود، حالا نسل جدید از باتری نسبتا بزرگ‌تری با ظرفیت 4492 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. با این حال، با توجه به افزایش قدرت تراشه و 120 هرتزی شدن نمایشگر، احتمالا عمر باتری هر دو گوشی تفاوت زیادی با هم نخواهد داشت. در نتیجه بر اساس اعلام رسمی گوگل، عمر باتری هر دو گوشی برای استفاده معمولی کمی بیش از 24 ساعت است.

علاوه بر باتری‌های مشابه، هر دو گوشی از سرعت شارژ مشابهی، یعنی تا 18 وات، پشتیبانی می‌کنند. همچنین امکان شارژ آن‌ها به‌صورت بی‌سیم با شارژرهای دارای استاندارد Qi وجود دارد، اما سرعت شارژ بی‌سیم آن‌ها بسیار پایین بوده و تنها 7.5 وات است. اگرچه ظرفیت کلی باتری قابل قبول است، به نظر می‌رسد سرعت‌های شارژ برای پیکسل 8a یک نقطه ضعف بزرگ باشند. با این وجود، در این زمینه هیچ پسرفتی نسبت به نسل قبلی صورت نگرفته است.

آپدیت 7 ساله اندروید

یکی از جذابیت‌های مهم پیکسل 8a، دریافت 7 سال آپدیت اندروید است. در ضمن در طول این مدت، گوگل آپدیت‌های خاص گوشی‌های پیکسل را هم منتشر می‌کند تا قابلیت‌های نرم‌افزاری بیشتری پیدا کند. بنابراین، بر اساس گفته‌ی گوگل، اگر شما این گوشی هوشمند را در سال 2024 خریداری کنید، تا سال 2031 بروزرسانی‌های نرم‌افزاری دریافت خواهد کرد که فوق‌العاده است.

از سوی دیگر، پیکسل 7a حداقل تا ماه می 2026 به‌روزرسانی‌های تضمین‌شده‌ی نسخه‌ی اندروید و تا ماه می 2028 به‌روزرسانی‌های امنیتی دریافت می‌کند. در حال حاضر، هر دو گوشی رابط کاربری پیکسل گوگل را بر اساس اندروید 14 اجرا می‌کنند و در اواخر سال جاری میلادی به‌روزرسانی به‌موقع به اندروید 15 دریافت خواهند کرد. در نتیجه اگر از جمله کاربرانی هستید که سال‌ها از گوشی خود استفاده می‌کنید، پس بدون شک پیکسل 8a ارزش خرید بسیار بیشتری برای شما دارد.

مقایسه گوگل پیکسل 8a و پیکسل 7a؛ جمع‌بندی

اگر تا اینجا مقاله را خوانده‌اید، پس به طور جدی به گوشی‌های سری گوگل پیکسل علاقه‌مند هستید. با این حال، به نظر می‌رسد ارتقاء به Pixel 8a بیشتر برای علاقه‌مندان واقعی این سری مناسب باشد، به ویژه اگر در حال حاضر Pixel 7a را در اختیار دارید. گوشی‌های سری A سال 2023 اکثر ویژگی‌های جدید را که گوگل در مدل‌های برتر ارائه می‌کند، به همراه دارند. با توجه به پشتیبانی نرم‌افزاری تضمین‌شده تا سال 2026، می‌توانید تا یک سال دیگر یا حتی بیشتر به راحتی از Pixel 7a استفاده کنید، مگر اینکه نیاز ضروری به ارتقاء پیدا کنید.

اما اگر از یک گوشی هوشمند سه یا چهار ساله مانند پیکسل 4، پیکسل 5 یا گلکسی اس 20 استفاده می‌کنید، پیکسل 8a می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این گوشی جدیدترین قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سری پیکسل 8 را در کنار طراحی به‌روز و پشتیبانی نرم‌افزاری قوی ارائه می‌دهد. در نهایت، اگر در انتخاب بین این دو گوشی تردید دارید، بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که با بودجه شما مطابقت داشته باشد. در حال حاضر پیکسل 7a و پیکسل 7 با قیمت مشابهی در بازار ایران به فروش می‌رسند و وقتی پیکسل 8a وارد بازار ایران شود، قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت.

اما اگر در زمینه بودجه محدودیت زیادی ندارید و نمی‌خواهید پیکسل 8 بخرید، پیکسل 8a می‌تواند انتخاب جذاب و منطقی برای شما باشد. برای خرید گوشی‌های گوگل پیکسل هم می‌توانید به دیجی‌کالا سر بزنید.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا گوگل پیکسل 8a از 7 سال آپدیت پشتیبانی می‌کند؟

بله این گوشی تا 2031 آپدیت دریافت می‌کند.

آیا این گوشی قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی دارد؟

بله قابلیت‌های هوش مصنوعی سری پیکسل 8 در این گوشی هم وجود دارد.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا