مطالعه پول الکترونیکی

[ad_1]

الکترونیک | پول

مقدمه :

تجارت به کلیه فعالیتهای مربوط به خرید یا فروش کالا یا خدمات اطلاق می شود. با پیشرفت به قرن آینده ، اینترنت قول می دهد تحولی غیرمنتظره در جامعه به وجود آورد. این شبکه جهان را فرا گرفته ، از همه مرزها عبور کرده و روشهای ارتباط ، کار ، مطالعه ، آموزش ، تعامل ، تعطیلات ، اوقات فراغت ، بهداشت ، تجارت و تجارت را تعریف کرده است. برخی فعالیت ها در تجارت مانند بازاریابی ، فروش ، پرداخت ، تحقق ، خدمات به مشتری و غیره انجام می شود.

تجارت الکترونیکی کاربرد فناوریهای ارتباطی و تبادل اطلاعات بین شرکای تجاری با هدف اهداف تجاری است. تجارت الکترونیکی با خرید و فروش اطلاعات ، محصولات و خدمات در شبکه های رایانه ای همراه است.

تجارت الکترونیکی روشی جدید برای مدیریت و اجرای معاملات تجاری با استفاده از شبکه های رایانه ای و ارتباطات از راه دور است. تجارت الکترونیکی به تبادل بدون کاغذ اطلاعات تجاری با استفاده از EDI (تبادل اطلاعات الکترونیکی) ، نامه الکترونیکی ، EFT (انتقال پول الکترونیکی) و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه اشاره دارد. برنامه های تجارت الکترونیکی در اوایل دهه 1970 با نوآوری هایی از جمله انتقال الکترونیکی آغاز شد.

هدف از مطالعه:

هدف از این مطالعه ، تعیین وضعیت کارآیی به خودی خود و ردیابی عوامل مؤثر در بهره وری کم یا بالاتر در انجام انواع عملیات و فعالیت های تحلیل در امنیت پول الکترونیکی است.

1.برای مرور عقلانیت و انگیزه های آژانسهای وام دهنده یک اصطلاح در مکانیسم پیچیده امروز پول الکترونیکی.

2. تحلیل موانع نهادی و سازمانی که مانع کارآیی ، اثربخشی و اثربخشی پول الکترونیکی می شود.

3. ارزیابی عملکرد کیفیت از طریق تجزیه و تحلیل ساختاری.

4- تأثیر سیاستهای تجاری جدید و ویرایش بر روی این پول الکترونیکی را مطالعه کنید.

5- مطالعه و تحلیل امنیت معاملات مالی الکترونیکی.

6. پیشنهاد راه حل های احتمالی برای این موسسات برای متوقف کردن روند زوال فعلی آنها.

7. پیشنهاد روشهای وام برای افزایش رشد امنیت پول الکترونیکی.

مزایای پول الکترونیکی:

پول نقد دیجیتال امکان انتقال فوری وجوه را از حساب شخصی یک شخص به یک حساب تجاری و بدون انتقال واقعی وجه از وجوه فراهم می کند. این امر برای بسیاری از افراد و شرکت ها به طور یکسان کمک بسیاری می کند.

بانکها می توانند خدمات زیادی را در آنجا ارائه دهند که مشتری بتواند پول را انتقال دهد ، سهام خریداری کند و انواع دیگر خدمات را بدون نیاز به پرداخت پول نقد یا چک های فیزیکی ارائه دهد. مشتریان نیازی به انتظار در صف ندارند و این امر باعث می شود محیط کمتری آزار دهنده شود.

مضرات پول الکترونیکی:

گرچه فواید دیجیتالی فواید زیادی دارد ، اما اشکالات قابل توجهی نیز وجود دارد. این موارد شامل کلاهبرداری ، خرابی تکنولوژی ، ردیابی احتمالی افراد و از بین رفتن تعامل انسان است. بسیار رایج است که همه سیستم ها دارای نقایص هستند. با این حال ، سؤالی که باید مطرح شود این است که آیا مزایای استفاده از سیستم از معایب بالاتر است.

تقلب در برابر پول نقد دیجیتال در سالهای اخیر یک مشکل فوری بوده است. نفوذ حسابهای بانکی و بازیابی غیرقانونی سوابق بانکی منجر به حمله گسترده به حریم خصوصی و ارتقاء سرقت هویت شد.

همچنین یک مشکل فوری با تکنولوژی مورد استفاده در نقد دیجیتال وجود دارد. قطع برق ، از دست دادن سوابق و نرم افزارهای بی اعتبار اغلب باعث افت بزرگی در پیشرفت فناوری می شوند.

تقلب در برابر پول نقد دیجیتال یک مشکل اساسی در سال گذشته بود. نفوذ حساب های بانکی و بازیابی غیرقانونی سوابق بانکی منجر به حفظ حریم خصوصی گسترده و سرقت هویت پیشرفته شد.

قطع برق ، از دست دادن سوابق و نرم افزارهای بی اعتبار اغلب باعث افت بزرگی در پیشرفت فناوری می شوند.

چارچوب تجارت الکترونیکی:

بسیاری از افراد تجارت الکترونیکی فقط یک وب سایت دارند ، اما تجارت الکترونیکی بسیار بیشتر از این است. دهها برنامه تجارت الکترونیکی مانند بانکداری خانگی ، خرید در فروشگاه ها و مراکز خرید آنلاین ، خرید سهام ، پیدا کردن کار ، انجام حراج و همکاری الکترونیکی در پروژه های تحقیق و توسعه وجود دارد.

برای اجرای این برنامه ها ، داشتن زیرساختهای اطلاعاتی ، سازمانی و سیستمی لازم است.

برنامه های تجارت الکترونیکی توسط زیرساخت ها پشتیبانی می شوند و اجرای آنها به چهار حوزه اصلی مانند بستگی دارد

1. مردم

2. سیاست های عمومی

3. استانداردهای فنی

4- پروتکل ها و سازمان ها

مردم – خریداران ، فروشندگان ، کارگزاران ، خدمات و غیره

خط مشی عمومی – مالیات ها ، امور حقوقی ، مسائل مربوط به حریم خصوصی و نام دامنه.

استانداردهای فنی – برای اسناد ، اوراق بهادار و پروتکل های شبکه.

سازمان ها – شرکا ، رقبا ، انجمن ها و دولت. خدمات.

برخی مناطق دیگر از زیرساخت های تجارت الکترونیکی مانند آن وجود دارد

1. زیرساخت خدمات تجاری مشترک – کارتهای هوشمند / تأیید اعتبار ، پرداخت الکترونیکی ، راهنماها / کاتالوگها.

2. زیرساخت پیام و توزیع اطلاعات – EDI ، ایمیل ، HTTP.

3. زیرساخت های استقرار محتوای چندرسانه ای و شبکه – HTML ، Java ، WWW و VRML.

4. زیرساخت های شبکه – ارتباطات ، کابل ، تلویزیون ، بی سیم ، اینترنت ، WAN ، MAN ، LAN ، Intranet ، Extranet.

5. زیرساخت نفوذ – برای پایگاه داده ها ، مشتری ها و برنامه ها.

مدل سیستم پول الکترونیکی:

سیستم پول الکترونیکی مکانیسمی است که باعث تسهیل در پرداخت – عموماً با ارزش محدود – می شود ، زیرا پول الکترونیکی را می توان جایگزین الکترونیکی برای سکه ها و اسکناس ها دانست. سیستم پول الکترونیکی بر اساس مدل با مجموعه ای از سیستمهای فرعی توصیف شده است که از طریق آن ارزش الکترونیکی (EV) منتقل می شود ، تحت مسئولیت مدیر سیستم که نظارت بر امنیت ایجاد EV ، خاموش کردن EV و تجارت EV در داخل سیستم را کنترل می کند.

سه عنصر اصلی که مدل سیستم الکترونیکی پول را تشکیل می دهد تجارت EV و EV بین زیر سیستم ها و نظارت است. در کنار هم ، این عناصر هسته اصلی مدل سیستم پول الکترونیکی را تشکیل می دهند. مفاهیم معاملات ، جبران خسارت ، چرخه عمر EV و نمایندگان سپس این مدل را تکمیل می کنند.

ارزش EV مقدار پولی است که توسط یک ادعا در صادرکننده EV نشان داده شده است ، که عبارت است از:

– ذخیره شده در یک دستگاه الکترونیکی.

– پس از دریافت وجوه ، به مبلغی كمتر از ارزش پولی صادر شده ، صادر شده باشد.

به عنوان روش پرداخت از طریق تعهدات غیر منبع پذیرفته می شود.

چرخش EV با اولین مرحله به نام EV ایجاد می شود و با مرحله نهایی به نام خاموش EV به پایان می رسد.

این مدل هیچ محدودیتی در تعداد زیر سیستمهایی که سیستم پول الکترونیکی را تشکیل می دهند ، اعمال نمی کند.

معاملات آنلاین:

کلیه معاملات بصورت آنلاین و با استفاده از رایانه شخصی مشتری و وب سرور فروشنده انجام می شود. مشتریان برای قرار دادن سفارش با بازرگان و مشخص کردن نوع پرداخت ، از یک مرورگر وب استفاده می کنند. در صورت انجام معاملات آنلاین ، مشتری گزینه پرداخت با اعتبار یا کارت هوشمند را دارد ، مشتریان همچنین می توانند با استفاده از وجه نقد الکترونیکی یا چک دیجیتال پرداخت کنند. برنامه روی سرور فروشنده باید سفارش را تأیید کند و باید با اخذ مجوز انتقال وجه از بانک ، اعتبار یا جمع کننده ، معامله را تسویه کند. برنامه های مربوط به مشتری ، بازرگان و بانک ممکن است یکسان نباشد. تعامل از طریق این مرحله با استفاده از یک دروازه حاصل می شود ، که پیوندی بین برنامه ها است.

این پورتال اجازه می دهد تا پروتکل انتقال داده شود و با استفاده از شبکه خصوصی بانک یا اینترنت با بانک ارتباط برقرار کند. Gateway ، رابط مشترک ویژه دروازه (CGI) مشخصات ارتباط بین داده ها بین سرور اطلاعات ، به عنوان مثال سرور ، و سایر برنامه ها است. CGI هر زمان که یک سرور وب نیاز به ارسال یا دریافت داده ها از برنامه دیگری ، مانند بانک اطلاعاتی داشته باشد ، استفاده می شود. اسکریپت CGI برنامه ای است که بین ترافیک بین سرور وب و یک برنامه خارجی مذاکره می کند. معمولاً داده هایی را که کاربر در قالب HTML پر می کند ، از سرور وب به پایگاه داده منتقل می کند.

سیستم پرداخت:

در هر معامله تجاری ، مشتری و بازرگان به توافق می رسند. مطابق این توافق نامه ، تاجران کالاها و خدمات مورد درخواست مشتری را ارائه می دهد در حالی که مشتری با امتیاز کالاهای دریافتی ، پول را به بازرگان منتقل می کند. بنابراین ، پرداخت مهمترین بخش چرخه فروش است.

الزامات عمومی سیستم پرداخت عبارتند از:

(1) محرمانه بودن – کاربر انتظار یک سیستم پرداخت ایمن را دارد.

(2) احراز هویت – روشی برای تأیید هویت خریدار قبل از تأیید پرداخت.

(3) یکپارچگی – اطمینان از عدم تغییر اطلاعات یا خطا یا آسیب رسیدن به اطلاعات هنگام انتقال.

(4) مجوز – به بازرگان این امکان را می دهد تا تعیین کند که آیا خریدار در واقع بودجه لازم برای پرداخت هزینه خرید را دارد یا خیر. بازرگان تأیید می کند که حساب بانکی مشتری برای رعایت مبلغ چک از مانده کافی برخوردار است.

(5) حریم خصوصی – ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مشتری و بازرگان بخواهند از حریم شخصی فروش اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال – مشاغلی که تحقیق می کنند ممکن است جزئیات خرید آنها را نداشته باشند.

انواع پرداختهای الکترونیکی:

روش های مختلفی که برای پرداخت های آنلاین ایجاد شده است نسخه های الکترونیکی سیستم های پرداخت سنتی است که هر روز از آنها استفاده می کنیم. در زندگی روزمره ما برای انجام پرداخت از پول نقد ، کارتهای اعتباری یا چک استفاده می کنیم. همه این سیستم ها به صورت دیجیتالی در وب مانند پول نقد الکترونیکی ، چک الکترونیکی و کارت های اعتباری ادغام شده اند.

(1) کارت اعتباری:

کارتهای اعتباری امروزه محبوب ترین نوع پرداخت برای مشتریان فضای الکترونیکی است.

الف) دارنده کارت – مشتری یا خریدار شرکتی که از کارتهای اعتباری برای پرداخت تاجران استفاده می کند.

(ب) بازرگان – مؤسسه ای که کارت های اعتباری را پذیرفته و در ازای پرداخت ، کالاها یا خدمات را ارائه می دهد.

ج) صدور کارت – موسسه مالی که برای دارندگان کارت حساب ایجاد می کند و کارت های اعتباری صادر می کند.

(د) اکتسابی – موسسه مالی که برای بازرگانان حساب ایجاد می کند و کوپن های رسید فروش مجاز را خریداری می کند.

(2) کیف پول الکترونیکی یا کیف پول دیجیتال:

پروتکل معاملات الکترونیکی ایمن (SET) ابتدا در سال 1997 توسط Visa و Master Card طراحی شده است. پروتکل SET چهار الزامات امنیتی اتحادیه اروپا را مانند SSL انجام می دهد: تأیید صحت ، رمزگذاری ، یکپارچگی و عدم انکار. علاوه بر این ، SET قالب پیام ، قالب گواهینامه و روش تبادل پیام را مشخص می کند. نقش دروازه پرداخت اتصال اینترنت و شبکه های املاک بانک ها است. هر نهاد شرکت کننده به گواهینامه های خاص خود نیاز دارد. برای نگه داشتن گواهی مصرف کننده در رایانه شخصی یا کارت IC آنها ، این برنامه به یک کیف پول الکترونیکی یا کیف پول دیجیتال گفته می شود.

(3) کارت بدهی:

همچنین به عنوان کارت چک شناخته می شود ، این کارت است که انتقال سیم را مجاز می کند. انتقال پول الکترونیکی ، به منظور انتقال مقدار مشخصی از پول از یک حساب به حساب دیگر. ایستگاه مشتری می تواند یک دستگاه خودپرداز ، رایانه یا ایستگاه تلفن باشد. هنگامی که از کارت بدهی استفاده می کنیم ، بلافاصله مبلغ آن از حساب چک یا پس انداز ما کسر می شود. کارت بدهی به ما امکان می دهد فقط آنچه را که در حساب بانکی ماست هزینه کنیم.

مزایای استفاده از کارت بدهی:

1. گرفتن کارت بدهی بسیار آسانتر از دریافت کارت اعتباری است.

2- استفاده از کارت بدهی به جای نوشتن چک ، شما را از نشان دادن شناسه شخصی شما در می آورد.

3. استفاده از کارت بدهی ما را از حمل وجه نقد ، چک های مسافرتی یا یک برگ چک باز می دارد.

4- بازرگانان کارتهای بدهی را راحت تر از چک می پذیرند.

(4) کارت های هوشمند:

در حال حاضر ما کارتهای پلاستیکی بسیاری مانند کارتهای اعتباری ، کارتهای بدهی ، کارتهای حمل و نقل ، مجوزهای غواصی ، کارتهای بیمه درمانی ، کارتهای شناسایی کارمندان یا دانشجویان و سایر موارد را حمل می کنیم.

حال برای لحظه ای اگر فکر کنیم که همه این کارتها جایگزین یک کارت پلاستیکی شده اند که تمام اطلاعات ده ها یا پنجاه کارت را در خود جای می دهد. نه تنها بار ما را سبکتر می کند بلکه شناخت و خرید آن را برای ما نیز آسان می کند. کارتهای اعتباری ، بدهی و حمل و نقل در حال حاضر اطلاعات محدودی را درباره ما در نوار مغناطیسی ذخیره می کنند. برخلاف کارت هوشمند ، دوز کارت اعتباری شامل وجه نقد نمی باشد – فقط شامل تعدادی حساب است که می توانید جمع آوری کنید.

کارت هوشمند می تواند صدها برابر بیشتر از کارتهای مغناطیسی با خطوط مغناطیسی اطلاعات را ذخیره کند. تلفن هوشمند شامل اطلاعات شخصی کاربر مانند حقایق مالی ، کلید رمزگذاری خصوصی ، اطلاعات حساب ، شماره کارت اعتباری ، اطلاعات بیمه درمانی و غیره است. نسل فعلی کارتهای هوشمند شامل تراشه های IC با توابع قابل برنامه ریزی است.

(5) بسته در مقابل سیستم نقدی الکترونیکی بسته:

سیستم نقدی الکترونیکی می تواند بسته یا باز باشد.

سیستم بسته نشان می دهد که ارزش پول کارت IC فقط از حساب های بانکی قابل شارژ است و وجوه استفاده شده ، که در حافظه کارت های آی سی جمع آوری شده است ، به حساب بانکی گیرنده منتقل می شود. انتقال مستقیم بین کارتهای IC ممنوع است.

در سیستم باز مجاز به انتقال مستقیم وجوه بین کارتهای آی سی مجاز است. چون دولت آنها می ترسند خطر ابتلا به پولشویی از دست رفته ردیابی شود.

نتیجه :

امروز صورتحساب و ارزهای سنتی راه را برای پول الکترونیکی فراهم می کند. با گسترش اینترنت ، این تحول اجتناب ناپذیر است. انتقاد دیجیتالی به وضوح آینده ساز و کار مبادله است. این امر قطعاً آزار و اذیت غالب مانند حمل مقدار زیادی پول را تشدید می کند و بسیاری از مشکلات امنیتی که امروز رخ داده است را برطرف می کند. پول الکترونیکی نه تنها سریع تر و ارزان تر بلکه قدرت تر و آسان تر خواهد بود. مردم از استفاده از آن نمی ترسند زیرا این امر به حریم خصوصی آنها احترام می گذارد و حتی به بازرگانان کوچک نیز اجازه می دهد تا در سراسر جهان تجارت کنند. وجه نقد دیجیتال همچنین هزینه انتقال پول در سطح بین المللی را کاهش می دهد که در حال حاضر بسیار گران است. پول الکترونیکی به طور کامل جایگزین شکل سنتی معاملات نمی شود بلکه قطعاً آنها را تسهیل خواهد کرد.

[ad_2]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا