جهانی فکر کنید ، محلی عمل کنید: موردی از استراتژی جهانی مک دونالد

[ad_1]

تأثیر فرهنگ بر تجارت بین المللی منجر به تأكید بر مفهوم جهانی سازی شده است. دلایل زیر اهمیت اتخاذ یک استراتژی خاص فرهنگ در تجارت بین الملل را برجسته می کند. این دلایل عبارتند از:

طرح بازاریابی بین المللی تحت تأثیر جهانی سازی و تفاوت های فرهنگی است.

تمایز فرهنگی بر استراتژی های اتخاذ شده در مدیریت بین الملل تأثیر گذاشته است. بعید است که یک استراتژی خاص در یک فرهنگ خاص همان نتیجه را در زمینه فرهنگی یا محیط فرهنگی دیگری ایجاد کند.

درک تفاوت بین کلان و محیط زیست بسیار به استراتژی های مداخله بین المللی کمک کرده است.

تمایز فرهنگی تأثیر زیادی در مصرف کالاها و خدمات دارد. درک صحیح این امر به سازمانهای بین المللی کمک می کند تا بازار را به درستی تجزیه و تحلیل کنند و روشهایی را برای تأمین صحیح نیازها و خواسته های مصرف کنندگان پیشنهاد دهند.

مطالعه موردی استراتژی جهانی مک دونالد مفهوم “جهانی فکر کنید ، محلی عمل کنید” (glocalization) را نشان می دهد.

مک دونالد با ارائه برخی منوهای محلی متناسب با سلیقه فرانسوی ها موفق شده است مشتریان فرانسوی خود را به خود جلب کند. وقتی مک دونالد برای اولین بار به فرانسه آمد ، با مخالفت های زیادی روبرو شد. تفاوت فرهنگ غذایی بین فرانسوی ها و آمریکایی ها بسیار زیاد بود. فرانسوی ها نوعی غذای خانگی را به فست فود ترجیح می دهند. دوم ، فرانسوی ها علاقه زیادی به پذیرش سبک زندگی آمریکایی داشتند. اشتباهی که مک دونالد مرتکب شد این بود که خود را به عنوان یک شرکت فست فود آمریکایی معرفی کرد و منوی آمریکایی و شیوه زندگی را به فرانسوی ها معرفی کرد. در نتیجه ، فرانسوی ها آماده قبول علامت تجاری خود نبودند. بر این اساس ، نیاز به طبقه بندی مجدد مک دونالد وجود داشت. مک دونالد بعداً به اهمیت کودکان در تأثیرگذاری در تصمیم گیری خانواده پی برد و بنابراین خود را به عنوان یک رستوران خانوادگی و نه یک رستوران با مارک آمریکایی جای داده است. این استراتژی قدرتمند بود زیرا در آن زمان تنها مارک تجاری بود که خانواده را به رسمیت شناخت.

در لحظه ای که مک دونالد شروع به موقعیت سازی خود به عنوان محلی برای خانواده فرانسوی مدرن کرد ، شاهد رشد بود. این یک نقطه عطف برای مک دونالد در فرانسه بود.

با این حال ، موفقیت مک دونالد بدون ضربه کاملاً روان نبود. در سال 1999 ، یک کشاورز عصبانی به نام خوزه بوو اعتراض خود را علیه شورش فست فود آغاز کرد. او تراکتور خود را به همراه برخی دیگر از کشاورزان برد و یک شعبه مک دونالد را در منطقه خود تخریب کرد. این اعتراض ژوزه مورد توجه رئیس جمهور فرانسه قرار گرفت كه صریحاً نقش آمریكا را در صنایع غذایی جهانی محكوم كرده بود.

مخالفت خوزه مک دونالد منجر به کارزار شفافیت با کشاورزان شد تا روشن کند که برای بهبود روابط بین آنها چه کاری انجام می دهد.

دوم ، مک دونالد توجه به جزئیات محلی را شروع کرد. فهمیدم که فرانسوی ها عادت به میان وعده ندارند. او مجبور بود دستورالعمل هایی را که فرانسوی ها دوست دارند در فهرست غذاهای او انتخاب کند. او شیرینی ها و کیک های فرانسوی را به لیست خود اضافه کرد و این فروش عمده فروش وی بود. همچنین ، او باید مطمئن شود که حق رای دادن فرانسوی فقط سیب زمینی سرخ کرده را از نوع خاصی از سیب زمینی سرخ کرده آماده می کند. این استراتژی های مورد استفاده مک دونالد باعث شد فرانسوی ها مارک جهانی آن را بپذیرند زیرا دارای روحیه و احساس محلی است.

همچنین ، رستوران های فست فود بین المللی مک دونالد با توسعه منوهای ابتکاری و مطابق با سلیقه هند ، در هند زنده مانده و رشد کرده اند. وقتی مک دونالد برای اولین بار به هند آمد ، مخالفت شدیدی از جانب ناسیونالیست ها داشت. علی رغم این مخالفت ها ، این طرح برای رشد دو برابر فروش خود برای دهه آینده داشت.

ویکرام باکشی مدیر عامل مک دونالد در هند گفت که برای بقا در هند ، باید استراتژی خود را تغییر دهد. هفتاد درصد محصولات آن باید متناسب با بازار هند تولید می شد. در هند ، مک دونالد بسیار مراقب است که گوشت خوک یا گوشت گاو را براساس حساسیت کشور به این عناصر معرفی نکند.

مک دونالد با حفظ مارک ملی خود ، چگونگی دستیابی به جمعیت عظیم گیاهخواران هند را با یک چالش اساسی روبرو کرده است. از این رو ، در سال 1999 ، وی یک مارک تجاری جدید برگر با نام “McAloo Tikki Burger” ایجاد کرد. این برگر در هیچ جای دنیا شنیده نشده است. امروز برگر مک آلو تیکی تنها محصول پرفروش و از اولین کالاهایی است که به خاورمیانه صادر می شود.

مک دونالد موفقیت خود را در هند و جهان آرشیو کرده است زیرا از استراتژی جهانی و محلی در بازاریابی محصولات خود استفاده کرده است. این طرح برای کشورهای مختلف بسته به فرهنگ خود مانند کشور هند دارای طرح های مختلفی بود.

مک دونالد همچنین قوانین کشوری را که در آن قرار دارند ، در نظر می گیرد. به عنوان مثال ، آبجو در اسپانیا در مراکز فروش مک دونالد فروخته می شود ، در حالی که در انگلیس فروخته نمی شود زیرا به مجوز جداگانه ای برای فروش الکل نیاز دارد.

این پرونده مک دونالد نشان می دهد که برای موفقیت در سطح جهانی ، اختلافات بین فرهنگی باید در استراتژی اتخاذ شده توسط سازمانهای بین المللی لحاظ شود.

در نتیجه ، فرهنگ ها بر استراتژی اتخاذ شده توسط سازمان های بین المللی تأثیر می گذارند. این فرهنگ ها متفاوت است ، بنابراین استراتژی اتخاذ شده در کشور A باید با استراتژی اتخاذ شده در کشور B متفاوت باشد.

علاوه بر این ، مارک های جهانی فرهنگ ها را تا حدی توسعه داده اند و فرهنگ ها نیز به نوبه خود بر ماهیت مارک های جهانی تأثیر گذاشته اند.

در راستای این امر ، مردم احترام زیادی برای عنصر خاصی از فرهنگ خود قائل هستند و آمادگی ندارند آن را کنار بگذارند. با این حال ، آنها فقط در صورتی می توانند تأثیرات خارجی را بپذیرند که بتوانند جنبه خاصی از فرهنگ خود را به تصویر بکشند ، که باعث می شود احساس محلی کنند.

در نتیجه ، برای موفقیت سازمانهای بین المللی در سطح جهانی ، توجه به نیازهای محلی و حفظ برند جهانی مهم است.

بنابراین ، وقتی استراتژی ورود به بازار خود را در بازارهای خارج از کشور به کار می گیرید ، مهم است که از مفهوم “جهانی فکر کنید ، محلی عمل کنید” را بپذیرید.

[ad_2]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا