وب 3.0 و قدرت وب معنایی

[ad_1]

لوازم خانگی

وب 3.0 توسعه زیر را در شبکه جهانی وب توصیف می کند. مدت زمان طولانی است که اصطلاح “وب 3.0” وجود دارد ، اما این دقیقاً به چه معناست؟ تعریف واقعی وب 3.0 از بدو تأسیس روشن نبوده است. هنگامی که می خواهید به این مفهوم پایبند باشید ، مهم است که به خاطر داشته باشید که وب 3.0 بیشتر یک واژه است و هیچ چیزی را به وضوح تعریف نمی کند.

وب معنایی

اصطلاح Web 3.0 اغلب با “وب معنایی” ذکر شده است. برخی از مردم وب معنایی را برابر با وب 3.0 می دانند ، در حالی که دیگران قسمت وب معنایی را وب 3.0 می دانند. “وب معنایی” به چه معناست؟

پیتر بورکل در تلاش برای درک شبکه معنایی مثال هوشمندانه ای را ارائه داد. با کشتی پاریس هیلتون بروید ؛ آیا کسی واقعاً به هیلتون در پاریس فکر می کند؟ معنی (مفهوم) این دو کلمه را می توان به روش های مختلف تفسیر کرد.

برای درک معناشناسی در وب ، باید نحو را نیز بررسی کنیم. اگر از جمله “Mike loves Kate” استفاده کنیم ، نحو ترکیب و ساختار جمله را نشان می دهد. علائم نشان می دهد که مایک واقعاً کیت را دوست دارد. اگر کلمه “loves” را به نمادی از قلب تبدیل کنیم ، نحو تغییر می کند اما معناشناسی به همان شکل باقی می ماند.

در مثال پاریس هیلتون ، یک موقعیت وارونه مشاهده می کنیم ، جایی که معناشناسی چندگانه وجود دارد اما فقط یک نحو وجود دارد.

در ارتباط بین رایانه های موجود در شبکه ، نحو نقش مهمی دارد. هنگامی که شما می خواهید یک وب سایت در مرورگر خود ظاهر شود ، در واقع از یک سرور وب درخواست می کنید. این سرور درخواست شما را جستجو می کند و آن را به صورت HTML برمی گرداند. مرورگر شما HTML را می خواند و آن را به یک صفحه طراحی شده ترجمه می کند. معنی آنچه در این صفحه است برای کامپیوتر ناشناخته باقی خواهد ماند.

هنگام جستجوی اطلاعات در اینترنت ، همین اتفاق رخ می دهد. موتور جستجو برای یافتن کلمات کلیدی درخواستی شما میلیاردها صفحه را جستجو می کند. سپس لیستی از صفحات حاوی کلمات کلیدی مورد جستجو را به شما نشان می دهد. موتور جستجو کلمات کلیدی این صفحات را می داند ، اما محتوای واقعی صفحات ناشناخته مانده است. این را می توان با یادگیری دو کلمه توسط طوطی مقایسه کرد که بدون دانستن معنی واقعی کلمات تکرار می شود.

با این تشبیه ، می توان وب فعلی را “شبکه ای از اسناد” دانست. همه این اسناد به طریقی یا دیگری به یکدیگر مرتبط هستند ، اما برای برنامه های وب ، محتوای این اسناد مشخص نشده است. اما این محتوا است که برای ما اهمیت دارد. این اسناد مربوط به افراد ، تاریخ ، شرکت ها ، کشورها و غیره است. در حال حاضر ، ما دیگر در مورد اسناد صحبت نمی کنیم ، بلکه در مورد “نهادهایی” هستیم که درون این اسناد هستند. هدف وب معنایی این است که کامپیوترها بتوانند موجودیتهای موجود در این اسناد را درک کنند.

بنابراین وب معنایی به موجودیتهای موجود در صفحات وب و روابط بین آن موجودات معنا می بخشد. برخلاف وب فعلی ، این شبکه ای از موجودیت ها خواهد بود.

مزایای وب معنایی

بنابراین اکنون که به درک بهتری از وب معنایی رسیده ایم ، چگونه می توانیم از این مزیت استفاده کنیم؟ از پاریس هیلتون مثال بزنید. اگر موتور جستجو متوجه شود که من در حال پیدا کردن هیلتون در پاریس هستم ، می توان کلیه نتایج مربوط به شهرت پاریس هیلتون را حذف کرد. این ما را به نتایج بهتر ، دقیق تر و سریعتر می رساند. این هنوز یک مثال ساده و اساسی است. مرحله بعدی برنامه ای است که درک کند هیلتون هتلی در پاریس است و می تواند خدمات بیشتری به من ارائه دهد. اگر به دنبال هیلتون در پاریس هستید ، می توانید هیلتون را پیدا کنید ، در حالی که سفر به پاریس با یک رستوران می تواند رزرو کند. این باعث می شود نتایج براساس درخواست شما از ارزش بیشتری برخوردار شوند.

این ممکن است بسیار آشنا به نظر برسد. هنگام رزرو پرواز ، از شما سال می شود که آیا می خواهید اتومبیل نیز کرایه کنید. با این حال ، این سوال از طریق همکاری چندین برنامه وب محقق شده است. در وب معنایی ، هیچ همکاری و توافقی مورد نیاز نیست زیرا همه اطلاعات در سطح جهانی در دسترس هستند.

وب معنایی دسترسی گسترده ای به اطلاعات خواهد داشت. تقریباً ، دو روش مختلف وجود دارد که منجر به ایجاد یک شبکه معنایی می شود: پایین به بالا و بالا به پایین.

روش پایین به بالا شامل افزودن اطلاعات به تمام اسناد موجود در اینترنت و قابل فهم کردن آنها برای برنامه های وب است. این “اطلاعات” موجودیت های موجود در صفحه وب و کلیه روابط آنها را توصیف می کند. این کار را می توان با RDF یا Microformats انجام داد.

طرفداران رویکرد بالا به پایین ، رویکرد پایین به بالا را کاملا غیر عملی می دانند. آنها اعتقادی به اینترنت کاملاً حاشیه نویسی ندارند. رویکرد بالا به پایین از توسعه برنامه هایی پشتیبانی می کند که قادر به درک بهتر داده ها در اسناد هستند. به دنبال یافتن معنای موجودات خارج از متن صفحه باشید ، اما عمدتا برنامه هایی که می توانند زبان طبیعی / منطقی را درک کنند. Hakia (hakia.com) و (poweret.com) دو موتور جستجو هستند که سعی می کنند زبان انگلیسی را به همان روشی که بشر می فهمد ، درک کنند.

از هر رویکردی که استفاده شود ، وب مفیدتر و ارزشمندتر خواهد بود. همه موجودات ابری از صفات و روابط را گرد هم می آورند. ممکن است خطر بیش از حد اطلاعات باشد. در حالت ایده آل ، ما فقط می خواهیم اطلاعات مورد علاقه خود را درونی کنیم. نیاز به “اطلاعات شخصی تنظیم شده” همچنان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

تنظیمات شخصی

تنظیمات شخصی را می توان تحت کنترل کاربر گذاشت. کارگروه APML (Profile Profile Markup Language) در حال کار بر روی این مفهوم است. نمایه شما را می توان در APML به عنوان پرونده ای در تنظیمات شخصی خود مشاهده کرد. برنامه های وب قادر به خواندن این فایل هستند که منجر به فیلتر کردن اطلاعات شما به نفع شما می شود.

اطلاعات بیشتر نمایه از کنترل کاربران خارج خواهد شد. در همین لحظه ، سازمانهایی مانند Google ، Amazon و Yahoo رفتار کلیک بازدیدکنندگان خود را ثبت می کنند. در وب معنایی این اطلاعات غنی تر می شوند. درباره افرادی که از وب سایت هایشان بازدید می کنند اطلاعات زیادی در دست است. علاوه بر این ، وب در حال فراگیر شدن است. ما دائماً به اینترنت متصل هستیم و این کار را بیشتر و بیشتر خواهیم کرد. در مرورگر ، تلفن همراه ، ماشین ، لوازم خانگی و غیره برنامه های وب قادر به ثبت اطلاعات در همه جا خواهند بود. کوکی ها با اطلاعاتی درباره شما و بدون اینکه متوجه شوید ، ایجاد می شوند.

در این رابطه جدید بین وب و کاربران آن ، بازاریابان باید “به مکالمه شخص دیگری سر بزنند”. علائم تجاری باید با وضعیت ، تنظیمات و خواسته های کاربر مرتبط باشد. وقتی وب معنایی بدست آمد و موفق شد ، بار بسیار زیادی از تبادل اطلاعات را بین سازمانها و افراد ایجاد می کند ، و در نتیجه سطح جدیدی از امکان یافتن و اشتراک دانش ایجاد می شود.

[ad_2]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا