تفاوت عطرهای نیش با عطرهای دیزاینر چیست؟

برای تصمیم گیری درست و تجربه یک خرید منحصر به فرد بهتر است با اصطلاحات مختلف حوزه عطر و ادکلن آشنایی داشته باشید. عطرهای نیش و دیزاینری دو مورد از اصطلاحات به مراتب ناآشنای این حوزه هستند. تا پانزده سال پیش، یعنی قبل از رونق عطرشناسی، دید واضح‌تری از چیستی این دو گروه از عطرها وجود نداشت. اما امروزه بسیاری از برندهای این صنعت عظیم به تهیه، توزیع و معرفی این دو گروه ویژه از عطرها پرداخته اند.

عطر

از زمان پیدایش انجمن‌های آنلاین عطر تام فورد، بحث پیرامون تفاوت‌های این دو در بین علاقه مندان به دنیای عطر و ادکلن مطرح شده است. لازم به ذکر است که چند عامل کلیدی این دو گروه از عطرها را از هم تفکیک می‌کنند. به همین دلیل است که ما قصد داریم این موضوع را با هم بررسی کنیم تا وجه تمایز عطرهای دیزاینری و نیش را دریابیم. مهم نیست که شما کدام دسته از این عطرها را ترجیح دهید. اما همیشه هنگام تصمیم‌گیری بهتر است به مشام و سلیقه خود اعتماد کنید. برای جلوگیری از سردرگمی، توصیف برندهای مستقل در پایان مقاله ارائه شده است‌.

اصطلاح عطر دیزاینری و نیش

بهترین راه برای تعریف برندهای دیزاینری و نیش، گنجاندن آن‌ها در اصطلاحات ساده است.

خانه‌های مد مشهوری چون دیور و شنل از طراحان اصلی دنیای عطرهای دیزاینری محسوب می‌شوند. این برندهای رایج، اغلب در بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها موجود بوده و به راحتی در دسترس عموم هستند. این خانه‌های مد در کنار تولید محصولاتی چون ساعت، لوازم آرایشی، لباس، کفش و غیره که در مقیاس بسیار بزرگ‌تری تولید می‌شوند و برای عموم مردم شهرت بیشتری دارند؛ به تولید عطرهای دیزاینری نیز می‌پردازند.

با وجود اینکه عطرهای دیزاینری به معنای واقعی کلمه لوکس و لاکچری نیستند؛ اما به لحاظ در دسترس بودن و قیمت مناسب محبوبیت بیشتری دارند که نباید این مزایا را نادیده گرفت. عطرهای دیزاینری در بزرگ‌ترین کارخانه‌های عطرسازی و با تضمین کنترل کیفیت کالا تولید می‌شوند که گاهی اوقات ممکن است این امر در مورد عطرهای نیش رعایت نشود. در جوامع عطرسازی، عطرهای دیزاینری اغلب تحت عنوان “دروازه عطرها” نام گذاری می‌شوند. زیرا افراد را با دنیای عطرها ارتباط می‌دهند.

برندهای تولید کننده عطرهای نیش، شرکت‌هایی هستند که به طور انحصاری به عطرسازی می‌پردازند. این کمپانی‌ها محصولات خود را به صورت غیر مستقیم و به یک بازار فرعی تخصصی که نیازهای خاص افراد را برطرف می‌کنند، ارائه می‌دهند و اغلب قیمت بالاتری را نسبت به عطرهای دیزاینری پیشنهاد می‌دهند. عطرهای نیش برخلاف انواع دیزاینری که طرفداران بسیار بیشتری را جذب خود می‌کنند؛ مخاطبان خاص و محدودتری دارند.

این عطرها معمولا در اکثر خرده فروشی‌ها ارائه نمی‌شوند، قیمت آن‌ها اغلب بالاتر است و یک محصول انحصاری محسوب می‌شوند. به زبان ساده، همان طور که موسیقی پانک جایگزین خوبی برای موسیقی راک محسوب می‌شود، گاها عطرهای نیش نیز جایگزین مناسبی برای عطرهای دیزاینری هستند. یکی از مسائلی که در دنیای عطرهای نیش مطرح است؛ بیان هنری و خلاقیت بی‌حد و اندازه به کار گرفته شده در تولید این عطرهاست.

این بدان معناست که این عطرهای خاص، رایحه بسیار متفاوت و کمتر شنیده شده‌ای دارند که این موضوع ریسک عدم پذیرش آن‌ها توسط جامعه هدف را افزایش می‌دهد و به تبع آن، از طرفداران این عطرها می‌کاهد. اما گاهی اوقات، عطرهای نیش، ترند دنیای عطرها را جابجا می‌کنند و بازده مالی زیادی با خود در پی دارند.

دلایل انتخاب عطر دیزاینری

همان طور که اشاره شد؛ عطرهای نیش و دیزاینری نکات مثبت و منفی متفاوتی از هم دارند. اما اگر تاکنون رابطه چندانی با دنیای عطر و ادکلن نداشتید، عطرهای دیزاینری برای پا گذاشتن به این دنیای جذاب و پرهیجان انتخاب مناسبی هستند. چرا که نت‌های شناخته شده‌تری نسبت به عطرهای نیش دارند.

قیمت عطر دیزاینری

99درصد از مصرف کنندگان، طرفدار عطرهای دیزاینری هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، مقرون به صرفه بودن قیمت آن هاست. بر اساس آمارگیری‌ها، بازار جهانی این عطرها در سال 2018 31.4 میلیارد دلار فروش داشت و انتظار می‌رود تا سال 2025 تا میزان 3.9 درصد افزایش پیدا کند. خب حالا حتماً متوجه دلیل پر رونق بودن بازار این عطرها شدید! بله عطرهای دیزاینری مقرون به صرفه تر از عطرهای نیش هستند. به طوری که قیمت هر ظرف 100 میلی لیتری آن‌ها، که حجم بیشتری نیز نسبت به عطرهای نیش دارند؛ به ندرت به بیش از 50 تا 100 دلار می‌رسد.

به روزتر بودن عطر دیزاینری

شما چه طرفدار عطرهای دیزاینری باشید و چه نه؛ هنگام استفاده از آن‌ها، احتمال اینکه اطرافیان شما نظر خوبی نسبت به بوی تنتان داشته باشند، بسیار بیشتر است. هر چند افراد خاص‌پسند و آن‌هایی که برای مدت طولانی سرگرم دنیای عطر و ادکلن بوده اند ممکن است به این موضوع اهمیت چندانی ندهند. با این حال عموم افراد تقریباً همیشه عطرهای دیزاینری را ترجیح می‌دهند.

عطر دیزاینری انتخاب بهتری برای افراد ناآشنا با دنیای عطر و ادکلن هستند

هرکس باید از جایی شروع به ورود به دنیای عطر و ادکلن و آشنایی با انواع محصولات آن کند. درست نیست؟! و چه بهتر که این سرگرمی زیبا را با عطرهای دیزاینری زیبا و مقرون به صرفه شروع کنیم. به یاد داشته باشید که هیچ یک از ما از بدو تولد متخصص عطرشناسی نبوده ایم و به مرور پا به این دنیای شگفت انگیز و هیجان انگیز گذاشتیم.

عطر دیزاینری توسط همان عطرسازان گروه عطری نیش تولید می‌شوند

برخلاف تصور رایج، عطرهای دیزاینری نیز توسط همان عطرسازان گروه عطری نیش طراحی و تولید می‌شوند و تصور اینکه عطرهای نیش توسط شعبده بازان دنیای عطرسازی و فقط برای خانه‌های صنعتگر طراحی می‌شوند، درست نیست. بنابراین اغلب اوقات، عطرهای دیزاینری توسط عطرسازان خلاق گروه عطری نیش تهیه و تولید می‌شوند که عطرهای خوبی را از خود به جای می‌گذارند. اما بسته به بودجه موجود، این هنرمندان گاهی اوقات می‌توانند شاهکارهای عطری و شاهانه‌ای هم چون برخی از عطرهای نیش را خلق کنند.

خطوط انحصاری تولید عطر دیزاینری و نام آشنا بودن برند آن‌ها

محبوبیت و عامه پسند بودن عطرهای دیزاینری ممکن است به منحصر به فرد بودن این عطرها از دید علاقه مندان به دنیای عطر و ادکلن خدشه بزند. اما چیزی که در این میان مطرح است و هیچگاه خدشه دار نمی‌شود برند معتبر آن هاست.

چراکه عطرهای دیزاینری توسط شناخته شده‌ترین و قدیمی‌ترین برندهای لوازم آرایشی در جهان تولید می‌شوند که هیچ برندی در دنیا به اندازه این برندها معتبر نیست‌. به طوری که حتماً برای یک بار هم که شده؛ نام این برندها حتی به گوش معدود افرادی که تصادفی از خیابان رد می‌شوند، خورده است. اما، نکته مهم در مورد برندهای دیزاینری این است که بازار جهانی آن‌ها را به رسمیت شناخته است.

با پیروی از این روندهای خاص، این عطرها هم اکنون در لاین‌های خصوصی رده بالا ارائه می‌شوند و فقط در بوتیک‌های رسمی یا خرده فروشی‌های سطح بالا در دسترس عموم قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که پایین بودن قیمت عطرهای دیزاینری دلیلی بر کیفیت پایین آن‌ها نیست و حتی در بیشتر مواقع این دسته از عطرها کیفیتی برابر با عطرهای نیش دارند و گاهی هرچند به ندرت، حتی بهتر از آن‌ها هستند.

دلایل انتخاب عطر نیش

عطرهای دیزاینری معمول، ممکن است نظر افراد خاص‌پسندی را که سالیان دراز سرگرم امتحان عطرهای مختلف بوده و به اطلاعات بیشتری در زمینه نت‌ها و آکوردهای آن‌ها دست یافته اند، جلب نکند. به طوری که ممکن است این افراد به دنبال عطرهای منحصر به فردی چون عطرهای نیش باشند. اما آیا عطرهای لوکس و گران قیمت نیش ارزش خریدشان را دارند؟

برای پاسخ به این سوال، باید به جوانب ویژه و تفاوت‌های کلیدی متمایز کننده عطرهای نیش از دیزاینری بپردازیم.

جنبه خلاقانه تولید عطر نیش

اگرچه برندهای دیزاینری و نیش اغلب از رایحه‌های مشابهی برای خلق محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما نتیجه نهایی حاصل از آن‌ها در بیشتر موارد متفاوت است. عطرسازان حرفه‌ای درست مانند فیلم سازان زبده، عطرهای خاصی را خلق می‌کنند. به طوری که جهت گیری‌های خلاقانه و آزادی بیان این عطرسازان، اغلب از نام سازنده این عطرها پیشی می‌گیرد.

همچنین، لازم به اشاره است که اکثر عطرهای نیش نسبت به عطرهای دیزاینری پیچیدگی کمتری دارند؛ اما این به معنای ارزانتر یا کیفیت پایین تر آن ها نیست. بلکه به این معناست که عطرسازان بیشتر بر روی تک یا چند نتی بودن این عطرها تمرکز می‌کنند و آن ها را تا حد کمال می رسانند.

لوکس و گران قیمت بودن عطر نیش- ویژه مشتریان تک و خاصه پسند

آیا نمی‌خواهید بوی همسرتان از سوی سایر افراد نیز خود به مشامتان بخورد؟ چاره کار این است که چیزی حدود 150 دلار تا 2000 دلار یا بیشتر هزینه کنید و یک عطر نیش منحصر به فرد به او هدیه کنید!!.. دلیل بالا بودن قیمت محصولات برندهای تولید کننده عطرهای نیش این است که در تولید آن‌ها اغلب از مواد طبیعی بیشتری استفاده می‌شود که این امر هزینه تولید و فروش آن‌ها را بالا می‌برد.

این ترکیبات طبیعی، آن‌ها را برای مخاطبانی که علاقه به تجربه طعم و بوی متفاوت‌تری از یک عطر معمول را دارند، ویژه می‌کند. ممکن است بپرسید عطرهایمصنوعی بهتر هستند یا طبیعی؟ پاسخ ما هر دو است. زیرا مسلماً بهترین عطرهای جهان از تنظیم و ترکیب دقیق نت‌های هر دو رایحه طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند. بنابراین به طور خلاصه، شما با خرید یک عطر نیش مبلغی را برای خلق یک اثر هنری، نام تجاری، مواد تشکیل دهنده و سایر هزینه‌ها پرداخت می‌کنید.

اما توجه داشته باشید که به هر حال سلایق و بودجه افراد با هم متفاوت است و چنانچه برخی افراد یک همبرگر خوب و مقرون به صرفه را ترجیح می‌دهند، برخی دیگر ممکن است مشکل و ابایی در پرداخت هزینه زیاد برای صرف یک میان وعده گران قیمت را نداشته باشند! بنابراین، انتظار این را داشته باشید که برای هر میلی لیتر از عطرهای نیش هزینه‌ای بیش از یک عطر دیزاینری معمولی را پرداخت کنید.

عطر نیش به تعداد محدودتری تولید می‌شوند

این مورد نیز به تجملاتی و انحصاری بودن عطرهای نیش بر می‌گردد. این عطرها به دلیل هدف قرار دادن مخاطبان کمتر و اغلب استفاده از منابع و مواد اولیه گران‌تر، به تعداد محدودتر و برای گروه خاصی از افراد تولید می‌شوند. برندهای دیزاینری همیشه عطرها را در تعداد و مقادیر بیشتری تولید می‌کنند تا آن‌ها را به دست جامعه هدف بیشتری برسانند. بنابراین شرکت‌های تخصصی آن‌ها، فعال و پیشرو در زمینه تبلیغ و بازاریابی هستند.

اما در مورد عطرهای نیش ممکن است هرگز شاهد تبلیغات تلویزیونی یا مجله‌ای نباشید؛ زیرا بهترین تبلیغ کننده این عطرها، شهرت برند ویژه آن‌ها است. پس عدم استفاده از تبلیغات گسترده، مدل‌های مشهور و بازاریابی‌های انبوه از دیگر ویژگی‌های عطرهای نیش است.

سخن پایانی

امیدواریم با توجه به توضیحاتی که از تفاوت عطر نیش با دیزاینر داد‌یم با خیال راحت به خرید و دلفریب بپردازید. مطالعه‌ی مقاله‌ی نیز به شما کمک می‌کند سلیقه‌ی شخصی خود را در انتخاب عطر مدنظرتان بشناسید. همچنین همکاران ما در فروشگاه بهترین عطرهای نیش و دیزاینر را بنا بر مقتضیات مختلف برای شما گرد هم آورده‌اند. کافی است نام عطر خود را در صفحه‌ی اصلی جست‌وجو کرده و با مطالعه‌ی توضیحات مربوط به عطر، آن را با سایر محصولات مشابه مقایسه کنید. شما کدام عطر را بیشتر می پسندید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا