بازرگانیبرترین های کسب و کار

تفاوت متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی

یک موضوع بسیار مهم است و بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی کافی ندارند، و این موضوع مهم چیزی نیست جز دانستن تفاوت بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی. همانطور که مشخص است معیارهای مهم در نتیجه درمان و رضایت بیمار با تجربه درمانگر مرتبط است. در نتیجه، ضروری است که در مورد تفاوت بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکل، گزینه مناسب را انتخاب کنید و به سراغ فردی بروید که می تواند به شما کمک کند تا به طور حرفه ای و سریع تر بهبود پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر با فعالیت ها و وظایف متخصص ارتودنسی، تفاوت او با دندانپزشک عمومی و انتخاب درمان مناسب می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش | افزایش

متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی به فردی گفته می شود که پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی یک دوره آموزشی سه ساله (نظری و بالینی) ویژه ارتودنسی را در دانشگاه گذرانده است. وظیفه این متخصص در درجه اول پیشگیری و سپس تشخیص و درمان اختلالات دهان، دندان و فک است. این متخصص از طیف وسیعی از روش های درمانی برای صاف کردن دندان های کج، اصلاح مشکلات بایت و صاف کردن درست فک ها استفاده می کند و نقش بسیار مهمی در شکل دادن یا تغییر طرح لبخند دارد. که یک مثال میتوان ارتودنسی نامرئی را نام برد.

یک جمله معروفی است که در این رابطه به کار برده میشود و آن عبارت است از: هر دندانپزشکی متخصص ارتودنسی نیست ولی هر متخصص ارتودنسی دندانپزشک است.

وظیفه اصلی و کار های متخصص ارتودنسی چیست؟

همانطور که عرض کردیم متخصص ارتودنسی دوره های ویژه ای را برای درمان نامرتبی دندان ها می گذراند. اگر دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع داده است، یعنی دندان های شما کاملاً شکل درستی ندارند، متخصص ارتودنسی در چنین شرایطی بعد از انجام آزمایش های لازم به شما روش درمانی مناسب را پیشنهاد خواهد داد.

مهم ترین وظیفه متخصص ارتودنسی شناسایی مشکلات مربوط به دندان و دهان است. با گذشت زمان، فاصله بین دندان‌ها که دیاستما نامیده می‌شود، افزایش می‌یابد و به دندان‌ها آسیب می‌رساند، زیرا ساختار دهان و لثه نیاز به هم‌ترازی دائمی دارد. برای حل این مشکل، متخصص ارتودنسی دندان های شما را یکسان یا هم تراز می کند. همچنین دندان های زیاد و شلوغ به خصوص برای کودکان اصلا مناسب نیستند. ارتودنتیست احتمالا دندان های اضافی را برای ایجاد فاصله بهتر از بین می برد.

به طور کلی برخی از وظایف اصلی متخصص ارتودنسی به شرح زیر است:

  • بررسی وضعیت دندان ها و شدت ناهنجاری و سپس انجام معاینه های اولیه و تشخیص بهترین روش درمانی
  • در صورت بروز بودن کلینیک ارتودنسی تصویر برداری رادیوگرافی از دندان ها و فک
  • در صورت وجود دندان های اضافه و مانع برای درمان کشیدن آن ها
  • قرار دادن براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها
  • مشاوره های ارتودنسی و نحوه مراقبت قبل و پس از ارتودنسی
  • ترمیم و تعویض براکت های آسیب دیده
  • و…

انواع روش های حل مشکلات ناهنجاری دندانی توسط متخصص ارتودنسی

ارتودنسی دندان که یکی از تخصصی ترین روش های درمانی محسوب میشود دارای مدل ها و انواع مختلفی است که به صورت کلی برخی از آن ها را در زیر برای شما کاربران عزیز قرار خواهیم داد.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک که یکی از پر طرفدار ترین روش های درمانی مشکلات دندانی میباشد. همانطور که از نام آن پیداست متحرک بوده و بیمار میتواند براکت ها را در زمان های خاصی از طول شبانه روز همانند هنگام خوردن غذا، مسواک زدن و … از دهان خود خارج کند. ولی نکته ای که وجود دارد متخصص ارتودنسی پیشنهاد میکند حداکثر 2 الی 4 ساعت در طول 24 ساعت براکت را از دهان خود خارج کنید.

آموزش | افزایش

ارتودنسی دیمون

دیمون یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی است. در حالت عادی، اتصال سیم به براکت ارتودنسی با استفاده از یک لاستیک بسیار کوچک ضروری خواهد بود، اما در روش دیمون از براکت هایی با قابلیت باز و بسته کردن و کشویی استفاده میشود. ارتودنسی دیمون با استفاده از سیستم قفل باز و بسته کردن که در آنها تعبیه شده است کار میکند.

دندانپزشک عمومی کیست؟

دندانپزشکان عمومی با توجه به اینکه دوره عمومی دندانپزشکی را به تازگی گذرانده اند، در زمینه خاصی تخصص ندارند و معمولاً می توانند مشکلات و ناهنجاری های مربوط به دهان و دندان و یا به دلیل توانایی در پیشگیری از عوارض جدی را تشخیص دهند. درمان های دهان و دندان. مشکلات دندانی البته دندانپزشکان عمومی می توانند در زمینه های نصب روکش، لمینت، کامپوزیت، چسباندن دندان، جراحی لثه، کشیدن دندان، ترمیم و تجمع دندان، درمان ساییدن دندان، پرکردن و عصب کشی دندان و … بپردازند.

به طور کلی برخی از وظایف دندانپزشکان عمومی به شرح زیر است:

  • معاینه بیمار هنگام داشتن دندان درد و تشخیص اولیه نوع بیماری
  • ارجاع به متخصص ارتودنسی در صورت خفیف بودن مشکل ناهنجاری دندان ها
  • کشیدن دندان در صورت لزوم
  • عصب کشی و یا درمان ریشه دندان و پر کردن کانال های دندان های آسیب دیده
  • تجویز دارو های مسکن و یا چرک خشک کن در صورت عفونتی بودن دندان و لثه های بیمار
  • و…

تفاوت دندان پزشک عمومی و ارتودنتیست

در پاسخ به سوال برخی از کاربران که از متخصص ارتودنسی دکتر داودیان میکنند باید توضیح دهیم که ارتودنتیست ها و دندانپزشکان شباهت های زیادی با هم دارند. آنها با هم کار می کنند تا به شما کمک کنند سلامت کلی دهان خود را بهبود ببخشید، اما در واقع تفاوت آن ها در انجام روش ها و سطح تخصصی بودن است.
دندانپزشکان طیف گسترده ای از مشکلات سلامت دهان را پوشش می دهند. از طرف دیگر ارتودنسی یک تخصص در دندانپزشکی است که به موضوعاتی مانند ارتودنسی و اصلاح الگوی دندان های نادرست می پردازد و انجام این روش های درمانی تخصص بسیار بالایی را می طلبد.

آموزش | افزایش

پس در نتیجه اینگونه میتوان در نظر گرفت که به طور کلی فرق اصلی میان متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی در تخصص و شاخه خدمات آن ها میباشد متخصص ارتودنسی چندین سال بیشتر از دندانپزشک عمومی تحصیل کرده و دوره های خاصی را در این زمینه گذرانده است. شما کاربران عزیز اگر با مشکلات ناهنجاری دندانی مواجه هستید میتوانید با مراجعه به وبسایت دکتر داودیان به عنوان بهترین ارتودنتیست تهران و از قسمت رزرو نوبت به صورت آنلاین وقت قبلی خود را بگیرید و به یکی از کلینیک های ایشان مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا