تفنگ پرچ کن بادی چگونه کار می کند؟

پرچ کن بادی ابزاری کاربردی است که جهت اتصال دو قطعه فلزی، چوبی، فایبرگلس و پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتما تا به حال نوع دستی این ابزار را دیده باشید و با آن کرده اید. با پیشرفت تکنولوژی نوع برقی و بادی آن نیز به بازار آمد و در این میان پرچ کن بادی خود نمایی زیادی کرد و علت محبوبیت آن افزایش سرعت و کیفیت کار در حداقل زمان ممکن برای صنایع مختلف به خصوص در خطوط تولید و منتاژ بود. همانطور که از نام آن پیداست از خانواده ابزار آلات پنتوماتیک یا بادی می باشد که نیازمند هوای فشرده شده است و انرژی مورد نیاز خود را توسط کمپرسور باد تامین می‌کند. جهت اطلاعات بیشتر از محصولات ronix کلیک کنید.

آموزش تعمیر دستگاه پرچ بادی | پرچ
وبلاگ ابزاررضا

مزایای پرچ کن بادی

  • افزایش سرعت فرایند کار
  • طول عمر بیشتر نسبت به نوع برقی و شارژی
  • جلوگیری از خستگی دست و هدر رفت انرژی افراد

انواع میخ پرچ کن

  1. میخ پرچ کن دستی: از ابتدایی ترین و ساده ترین نوع میخ پرچ کن ها می‌باشد که دارای دو دسته آرگونومیک است که با وارد کردن نیرو دست به آن عمل پرچ زنی به راحتی قابل انجام است. این ابزار برای کارهایی با حجم کم و سبک مناسب می‌باشد.
  2. میخ پرچ کن شارژی: در شرایطی که امکان استفاده از نیرو برق یا پمپ باد فراهم نبوده و همچنین نیرو دست انسان نیز پاسخگو نیازها نباشد، آنگاه میخ پرچ زن شارژی وارد کار می‌شود. این ابزار انرژی مورد نیاز خود را توسط باتری که در آن تعبیه شده است تامین می‌کند. از مزایای آن سهولت در حمل و نقل و امکان کار در محیط های مرتفع می‌باشد.
  3. میخ پرچ کن برقی: این ابزار با جریان برق کار می کند و مناسب کارگاه ها می باشد. قدرت آن ها به نسبت نوع بادی کمتر است بنابراین در مصارف سنگین و اتصال ورقه های سختی چون استیل و فولاد مناسب نیستند.
  4. میخ پرچ کن بادی: صنعتی ترین و قوی ترین نوع میخ پرچ کن است.

میخ پرچ کن بادی چیست؟

میخ پرچ کن بادی ابزاری است که به طور تخصصی جهت اتصال دو ورقه فلزی، چوبی فایبرگلس، پلاستیک و.. مورد استفاده قرار می‎گیرند. این ابزار می ‌تواند با استفاده از فشار هوا دریافت شده از پمپ باد میخ را با قدرت در نقطه اتصال مورد نظر پرچ کند. از مزایای آن جلوگیری از هدر رفت انرژی و زمان است. از میخ پرچ کن ها در صنایعی چون واگن سازی، پلاک زنی، خطوط منتاژ، اتومبیل سازی و بسیاری از حوزه های دیگر استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر همراهان عزیز ابزار رضا، در ادامه نگاهی به انواع میخ پرچ کن می‌پردازیم:

انواع میخ پرچ کن بادی

در این نوع، یک پیستون هوا در زیر دستگاه تعبیه شده است که باعث شده برای پرچ میخ هایی با طول 2.4 و 4.8 بسیار مناسب باشد که در صنایعی چون درب و پنجره سازی، خودرو سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.در مدل های حرفه ای تر آن امکان پرچ میخ های 7 میلی نیز وجود دارد که صنعتی تر هستند و در واگن سازی استفاده می‌شوند.

  • میخ پرچ کن بادی هیدرولیکی

این دسته از میخ پرچ کن های بادی علاوه بر پیستون هوا، دارای یک مخزن روغن نیز می‌باشند که باعث دو چندان شدن قدرت خواهد شد. با توجه به کشش بالاتری که دارد برای پرچ میخ های استیل و فولادی که به نیرو بیشتری احتیاج دارند بسیار مناسب هستند.

علت این نام گذاری به خاطر شکل ظاهری آن است که شبیه به یک تفنگ می‌باشد، اما عملکردی مشابه نوع پیستونی دارد و برای پرچ میخ های 2.4 و 4.8 که از جنس آلمینیوم هستند مناسب اند.

مهره پرچ کن بادی چیست؟

عملکردی شبیه به میخ پرچ کن دارد با این فرق که نوع میخ آن متفاوت است و جهت پرس شدن و اتصال محکم مهره به نقطه مورد نظر می باشد که این عمل با چرخش سری دستگاه اتفاق می‌افتد.

انواع مهره پرچ کن بادی

  • مهره پرچ کن بادی تفنگی: همانطور که از نام پیداست ظاهری شبیه به تفنگ دارد. کلیدی روی دسته آن مندرج شده است که جهت چرخش سری را تعیین می‌کند و عموما دو حالته هستند. چرخش به سمت راست برای پرچ مهره و چرخش به سمت چپ برای باز کردن مهره است.
  • مهره پرچ کن بادی نیمه اتوماتیک: در این نوع، کلیدی جهت چرخش دو طرفه سری وجود ندارد و فقط دارای یک اهرم است که با فشردن آن چرخش در یک جهت انجام می‌شود. برای آزاد کردن باید پیچی که در انتها دستگاه قرار دارد را از محل پرچ ]زاد کنیم.
  • مهره پرچ کن بادی تمام اتوماتیک: مهره پرچ کن اتوماتیک حرفه ای ترین عضو این خانواده می‌باشد که مانند نوع تفنگی دارای کلیدی دو حالته برای تعیین جهت چرخش پرچ زنی می‌باشد. یعنی کاربر به راحتی می‌تواند با فشرن کلید، عمل پرچ زنی را آغاز و سپس با قرار دادن کلید به حالتی دیگر مندریل را آزاد کند.
  • مهره پرچ کن بادی پیستون جدا: شبیه به میخ پرچ کن بادی پیستونی می‌باشد و در زیر آن یک پیستوله هوا تعبیه شده است که به وسیله شلنگ به دستگاه متصل می‌شود. به علت جدا بودن مخزن هوا دارای وزن سبک تری بوده و کار با آنها راحت است.

چکش پرچ زن بادی چیست؟

چکش پرچ زن بادی از قدیمی ترین اعضاء خانواده پرچ کن ها می‌باشد که وظیفه آن ایجاد ضرباتی محکم و پی در پی به میخ است که باعث اتصال میان دو صفحه می‌شود.لازم به ذکر است پشت این دستگاه باید با یک قطعه فولادی نگه داشته شود تا عمل وارد کردن ضربه و پرچ زنی به درستی انجام گیرد.

پرچ اسکویزر بادی چیست؟

اسکویزر یا اسکوییزر بادی ابزاری خاص است که دارای میخ های منحصر به فرد خود هستند. با مدل های دیگر تفاوت دارد و عمل پرچ را با استفاده از نیرو کشش ،چرخش و یا ضربه انجام نمی‌دهد بلکه با وارد کردن فشار این کار را انجام می‌دهد.

از برندهای مطرح پرچ کن بادی می توان به رونیکس، سوماک، هیوندای و… اشاره نمود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا