درمان اوتیسم با حیوان خانگی

حیوان درمانی برای اتیسم

حیوان درمانی شامل انواع حیوانات می گردد و هیچ محدودیتی ندارد. سگ ها، گربه ها، طوطی ها،اسب ها و همستر ها در این درمان می توانند به کودک اتیستیک در ایجاد مهارتهای ارتباطی، اجتماعی ،مدیریت احساسات خود و مهارهای بازی کمک رسان باشند.حیوان درمانی برای درمان تعاملات اجتماعی در ارتباط با همتایان غیر اتیستیک کودکان مبتلا به طیف اتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. در غرب می توان این حیوانات را به مدرسه، محیط های درمانی و یا بیمارستان برد. این حیوانات بیشتر حالت آرامش دهندگی دارند و می توانند کمک شایانی به فرد مبتلا به اتیسم در مسائل عاطفی و هیجانی داشته باشند.

اوتیسم | حیوان خانگی

این حیوانات اغلب همان حیوانات خانگی هستند(البته از نوع پستاندار مانند گربه و سگ)این حیوانات برای افراد مبتلا به اتیسم و برای مدیریت موقعیت های تنش زا و استرس اور مانند مسافرت ،مدرسه و مداخلات پزشکی مناسب هستند.این حیوانات به طور معمول توسط متخصصین توصیه می گردند تا بتوانند برای کودک در نقش یک تسهیل کننده عمل کنند.البته متاسفانه در کشور ما نمی توان از این رویکرد درمانی استفاده نمود .از مزایای این رویکرد برای کودک مبتلا به اتیسم می توان به موارد زیر اشاره نمود: برای بسیاری از افراد مبتلا به اتیسم حیوان خانگی نوع خاصی از پیوند اجتماعی و عاطفی را به همراه دارد که از هیچ راه دیگری تامین و ایجاد آن امکان پذیر نیست.

تحقیقات عنوان می کنند که حیوانات خانگی تعاملات مشترک، توجه مشترک و لبخند های مشترک را برای کودکان اتیستیک به همراه دارند. این حیوانات محرک تقلید برای کودکان مبتلا به اتیسم اند و این مهم پایه ای است برای یادگیری در این کودکان.تمام متخصصان اتیسم ورود یک حیوان خانگی را به جمع یک خانواده دارای کودک اتیستیک لحظه ای بسیار مفید و مهم می دانند. یکی از برترین مزایای تعامل با حیوانات خانگی آگاهی از حضور دیگران است.دکتر اروشا باومیک عنوان می کند کودکان اتیستیک در تعامل با حیوانات بیشتر متوجه حضور افراد دیگر می گردند و بیشتر از تنهایی خود خارج می شوند و بیشتر تلاش می کنند که به واسطه حیوانات با دیگران تعامل کنند.

مزیت یک حیوان خانگی می تواند در این باشد که این حیوان به صورت اتوماتیک اجازه نمی دهد که کودک اتیستیک در خود بماند و با تعامل ذاتی و فطری خود کودک مبتلا به اتیسم را از تنهایی دور می کند. طرح‌های متنوع لباس پی جی مکس ممکن است بر اساس سلیقه‌ها و علایق مختلف کودکان تنظیم شوند . به یاد داشته باشیم که حیوانات پستاندار می توانند همیشه محرکهای صوتی دیداری و لمسی خوبی را برای کودک اتیستیک مهیا نمایند این محرکها می تواند از یک صدای واق واق سگ شروع شود با به سمت کودک دویدن ادامه پیدا کند و با لمس کردن توسط کودک و یا لیسیده شدن توسط سگ کامل گردد.

این فرایندی بینهایت لذت بخش و خواستنی برای یک کودک مبتلا به اتیسم است که همراه با هیجان برای او مهیا می شود. در این سیر ممکن است اضافه بار حسی نه در سیستم شنوایی نه در سیستم لمسی و نه در سیستم دیداری وی ایجاد نگردد. اما اگر این موارد توسط یک انسان برای او مهیا شود ممکن است این موارد باعث تدافع حسی و یا اضافه بار حسی گردد.اینها تفاوتهای بارزی است که می توان در این زمینه مشاهده نمود وبه این درمان ایمان داشت.از دیگر مزایای حیوان خانگی در حیطه ذهنی و حسی می توان به بهبود مهارت حل مساله، اعتماد به نفس و آرمیدگی ذهنی طولانی مدت و پایدار اشاره نمود.

به تحقیق مشخص گردیده که کودکان اتیستیک که حیوان خانگی دارند از عملکرد شناختی بهتری بهره می برند و فرایند حافظه و یادگیری برای انها بهتر رخ می دهد برای مثال در پژوهشی مشخص گردیده که کودکان دارای حیوان خانگی در یادگیری شکلها ،رنگها ،و اندازه ها بهتر از دیگر کودکانی عمل می کنند که حیوان خانگی ندارند. پت‌تراپی چیست ؟ حیوان‌درمانی یا استفاده از حیوانات یک روش مداخله‌ی جدید برای کمک به درمان بعضی اختلالات در کودکان‌و‌بزرگسالان است. تحقیقات نشان می‌دهند که با مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک که با یک سگ زندگی می کردند با کودکان اُتیستیکی که حیوان خانگی نداشتند ، آنها در مهارتهای اجتماعی خود تفاوت چشمگیری داشتند.

به هر حال ،اطلاعات نشان می داد که کودکانی که هرنوع حیوان خانگی در منزل داشته اند احتمال بیشتری داشته است که در رفتارشان بهبودی داشته باشند. با استفاده از طرح‌های جذاب و خلاقانه در لباس شخصیتی پسرانه ، می‌توان از جذابیت بیشتری در کودکان برخوردار شد . مطالعه ای جدید که در مورد ارتباط انسان و حیوان و شامل ۷۰ کودک  در رنج سنی ۸ تا ۱۸ سالگی بود، توسط مرکز درمانی تامپسون که یک مرکز اتیسم و اختلالات رشدی عصبی در ایالت کلمبیا می باشد، صورت پذیرفت. بیشتر از نیمی از این خانواده ها در خانه سگ نگه داری می کردند و تقریباً نیمی دیگر گربه. ناتانسون در پی این مطالعه بود که چگونه دلفین ها می توانند بر روی تعاملات کودکان معلول اثر گذار باشند.

در این مطالعه ناتانسون متوجه شد که دلفین ها می توانند توجه کودکان را افزایش داده و به کودکان کمک کنند که سریعتر یادبگیرند و این اطلاعات را طولانی تر در ذهن خود نگاه دارند. اما این موارد به افراد اتیستیک در کنترل استرس کمک می کنند و باعث می شوند که این افراد بهتر ارتباط برقرار کنند حتی یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اتیسم وقتی با حیوانات هستند خیلی بیشتر لبخند می زنند. اودندال در سال ۲۰۰۰ و بارکر در سال ۲۰۰۸ در پژوهش‌های خود عنوان می‌کنند که تنها ۵ دقیقه بودن با یک سگ می‌تواند هورمون استرس را در بدن افراد مبتلا به اتیسم کاهش دهد.

برای دانستن همه چیز درباره اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها را پیشنهاد می کنیم​. اوتیسم یکی از اختلالات رشدی دوران کودکی است که در سن زیر 2 سال نیز قابل تشخیص است و با اختلال بارز در مهارت های اجتماعی و برقراری روابط با دیگران خود را نشان می دهد . علل بروز اوتیسم هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است ولی مطالعاتی که انجام گرفته اند نقش ژنتیک ، خانواده های سرد ، عوامل زیستی ، عفونت ها و مسمومیت های دوران بارداری را در بروز اوتیسم موثر می دانند .

متاسفانه تا کنون هیچ روش درمانی قطعی برای درمان اوتیسم شناخته نشده است و روش های موجود نیز به بهبود عملکرد و توانبخشی این کودکان کمک می کند که رایج ترین آنها دارودرمانی ، روش تحلیل رفتار کاربردی (ABA) ، مدل تیچ (TEACH)  ، مدل پکس (PECS)  ، یکپارچگی حسی ، گفتاردرمانی و یا ترکیبی از روش های نام برده شده است ، درمان با اسب و حیوانات خانگی نیز درمانی است که به تازگی کشف شده و تحقیقات انجام شده مثمر ثمر واقع شده اند . لباس کودکانه سوپرمن می‌تواند ابزاری موثر برای ارتقاء اعتماد به نفس کودکان در مواجهه با دیگران باشد . در ادامه مقاله به درمان اوتیسم با حیوانات می پردازیم .

درمان اوتیسم با حیوانات

درمان با کمک حیوان نوعی مداخله درمانی مخصوص با استفاده از حیوانات در موقعیت های بالینی گوناگون برای کمک به افراد دارای مشکلات جسمی و روانی است . این روش شکل رشد یافته ای از درمان است که در آن انسان و حیوان هر دو سود می برند . پژوهش های متعددی رابطه انسان و حیوان را از نظر دلبستگی به منظور درک همزیستی بررسی کرده اند و حمایت بسیاری برای نیرومندی پیوند احساساتی بین حیوان و صاحبش دریافتند . در نتیجه بین انسان و حیوان نیز پیوند هیجانی وجود دارد و درمان با کمک حیوانات می تواند برای کودکان اوتیسم نیز مفید باشد .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا