دنیای وب

درک کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی چیست؟

اساساً ، کارآفرینان اجتماعی مشکلات عمومی را شناسایی می کنند و برای حل آنها از قدرت کسب و کار استفاده می کنند. هدف آنها بجای استفاده از این پروژه فقط برای سودآوری ، تأثیرگذاری بر جامعه و سازماندهی همزمان تغییرات مثبت است. بنابراین ، موفقیت چنین تلاشی نه تنها از نظر ترازنامه بلکه از نظر تأثیر آن بر جامعه سنجیده می شود.

کارآفرینی اجتماعی به همان اعتماد به نفس ، انگیزه و نوآوری مانند سایر مشاغل نیاز دارد ، اما به روشی که توسعه اجتماعی و ایجاد همزمان ارزشهای اجتماعی و اقتصادی را در اولویت خود قرار دهد. از این رو ، چیزی فراتر از سودآوری است ، و این به معنای اجرای تغییرات اجتماعی از طریق راه حل های منحصر به فرد است که به جامعه کمک می کند تا از موانع موجود عبور کند.

طبق تعریف ، بیشتر کارآفرینان اجتماعی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که به طور ایده آل در حوزه مورد علاقه دولت قرار دارد. آنها بیش از آنكه منتظر حل یا از بین رفتن مشكلات باشند مانند بسیاری از دولت ها و جوامع ، آنها آنها را فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت می دانند. بنابراین کارآفرینی اجتماعی عبارت است از ترکیب چشم انداز برای آینده ای روشن تر و درک این نکته که برای دستیابی به اهداف بلند مدت ، تلاش زیاد و راه حل های خلاقانه لازم است.

مانند سایر فعالیت های تجاری ، برنامه های کارآفرینی اجتماعی را نمی توان تمرینات جداگانه ای دانست. به عنوان مثال ، بیشتر کارآفرینان یک سازمان غیرانتفاعی را ترویج می کنند با این امید که افراد و سازمان های دیگری برای حمایت از این هدف وارد عمل شوند و به حداکثر سود خود در بخشهای بزرگتر جامعه کمک کنند. موفقیت در چنین تلاشهایی اغلب به میزان همکاری و مشارکت مردمی که می توانند بدست آورند بستگی دارد.

علاوه بر این ، مانند مشاغل تجاری ، پروژه های کارآفرینی اجتماعی به درجه خاصی از خطر بستگی دارد. فقط ، در این حالت ، خطر فقط به امنیت مالی محدود نمی شود بلکه شامل فعالیت و احساسات اجتماعی است. در این زمینه ، فعالیتهای کارآفرینی اجتماعی ممکن است به طرز باورنکردنی مخاطره آمیز به نظر برسد ، اما خطرات ناشی از مزایای آن برای جامعه بارها نتیجه می دهند.

تأثیر بر جامعه

کارآفرینی اجتماعی برای جامعه در حال رشد به اندازه کارآفرینی برای اقتصاد در حال توسعه مهم است. هر دوی آنها برای توسعه پایدار و رشد سریع تسریع شده مهم هستند.

اهمیت تأثیر آن بر جوامع را می توان از طریق کمک های برخی از کارآفرینان برجسته اجتماعی ارزیابی کرد که از آنها برای تأثیر مثبت و پایدار در جهان ما افتخار می کنند. در قرن نوزدهم در ایالات متحده ، سوزان بی آنتونی مبارزه برای حق رأی دادن زنان را رهبری کرد و به ایجاد حقوق برابر برای آنها کمک کرد. در هند قرن بیستم ، وینوبا باهو جنبش هدایای زمین را بنا نهاد که باعث شد بیش از 700000 جریب زمین در بین فقیرترین ساکنان این کشور توزیع شود. پزشک ایتالیایی ماریا مونته سوری (1952-1870) کاستی های سیستم آموزش اولیه را شناسایی کرد و رویکرد جدیدی را توسعه داد که امروزه نیز در سراسر جهان مطرح است. پیش از او ، هموطنش فلورانس نایتینگیل به تأسیس اولین مدرسه پرستاران کمک کرد و برای بهبود شرایط بیمارستان مبارزه کرد. مارگارت سانگر ، فعال كنترل بارداری ، از طریق فدراسیون برنامه ریزی والدین آمریكا ، برنامه ریزی خانواده را در سراسر جهان ترویج كرده است. این کارآفرینان و سایر کارآفرینان اجتماعی در شکل گیری دنیای مدرن سهم فوق العاده ای داشتند.

نمونه هایی از کارآفرینی اجتماعی نیجریه

جای تعجب نیست که کارآفرینی اجتماعی برای نیجریه ، کشوری با واقعیت های متناقض اقتصادی ، از یک سو با رونق درآمدهای نفتی و از سوی دیگر فقر کسل کننده ، از اهمیت زیادی برخوردار است. جنگ های داخلی ، آشوب های سیاسی و ناآرامی های مذهبی ، این کشور 148 میلیون نفری غنی از منابع را به منظره عدم تعادل اقتصادی و برخی از بدترین شاخص های توسعه انسانی برای کل قاره آفریقا تبدیل کرده است. بازگشت دموکراسی در اواخر قرن گذشته و استقرار سیاست های مترقی روند تغییر جهت رشد را از طریق ابزارهای پایدارتر آغاز کرد. امروزه ، نیجریه در حال عقب نشینی از ورطه فاجعه اقتصادی و اجتماعی و در آستانه نوزایی تلقی می شود که انتظار می رود تا سال 2020 دومین اقتصاد بزرگ آفریقا را به بیست اقتصاد برتر جهان برساند.

گروهی از کارآفرینان اجتماعی نیجریه با کاهش مشکلات اجتماعی و ایجاد تغییرات مثبت از طریق راه حل های نوآورانه ، به طور فعال در دستیابی به این هدف کمک می کنند.

Durojaiye Isaac توالت های موبایل DMT را در سال 1999 در لاگوس تأسیس کرد ، این سازمانی است که تلاش می کند تا در سلامت اقتصادی و محیطی نیجریه تغییری ایجاد کند. شرکت اجتماعی وی در حال تولید ، اجاره و نگهداری توالت فرنگی قابل حمل ، ترویج بهداشت و ایجاد شغل برای صدها جوان محلی است. به دلیل مشارکتهای نوآورانه ، ایزاک جایزه معتبر کارآفرین اجتماعی 2005 شواب را دریافت کرد.

یواخیم عزجی بنیانگذار پروژه توسعه آب روستایی آفریقا (RAWDP) است ، برنامه جاه طلبانه ای که به بهبود دسترسی به آب آشامیدنی در جوامع دوردست نیجریه اختصاص دارد. این پروژه که در سال 2000 تأسیس شد ، در تلاش برای توسعه زیرساخت های آب جامعه در کشورهای گرمسیری ، به آموزش اعضای جدید ادامه می دهد. RAWDP از بدو تاسیس خود به میلیون ها نفر از نیجریه امکان دسترسی به آب آشامیدنی تمیز را داده است.

آدا اونیجیکه بنیاد هنری کودک دختر (GCAF) را راه اندازی کرد که با توانمند سازی زنان جوان از طریق هنرهای نمایشی و نوشتن خلاق ، آموزش و تغییرات اجتماعی را ارتقا می دهد. این پروژه پیشگام بر موضوعاتی مانند ازدواج کودکان ، قاچاق و تعدد زوجات از طریق هنر ، موسیقی و رقص و تلاش برای ایجاد تغییرات فزاینده در جامعه نیجریه متمرکز است. با شروع یک عملیات داوطلبانه کوچک در سال 2000 ، بنیاد Onyejike در حال حاضر به هزاران زن در محدوده سنی 8-25 سال در صدها جامعه در سراسر کشور رسیده است.

Cletus Olebune گروهی را اداره می کند که در تلاش برای تقویت گردشگری و گشودن قاره به جهان ، در مورد وقایع آفریقا به جهانیان می گوید. این کارآفرین پرشور اجتماعی با استفاده از قدرت کلمه نوشتاری به نیجریه ها در جنبه های مختلف زندگی خود کمک می کند ، دانش و آموزش را برای ارتقا engage مشارکت های تولیدی و بهبود جایگاه کشور در رتبه بندی جهانی فراهم می کند.

Gbenga Uriel Ogunjimi ، پیشگام در زمینه کارآفرینی اجتماعی ، برای تقویت فرصت های شغلی جوانان نیجریه ای تلاش می کند. Landmark Internship International که از اینترنت برای ارتباط با بنگاه های اجتماعی در سراسر جهان که به استعدادهای محلی نیاز دارند استفاده می کند ، راهی برای پاسخگویی به چالش های اجتماعی و اقتصادی کشور است.

روچاس اوکوروچا یک تاجر ثروتمند است. وی بنیاد روچاس را ایجاد کرد که ناشی از یک تعهد ساده برای کمک به افراد کم بخت و فقیر در جامعه بود. این بنیاد همچنین بر شکستن چرخه فقر متمرکز است تا کودکان بتوانند خودکفا شوند و به جوامع خود کمک کنند.

اینها تنها چند نمونه از کارآفرینان اجتماعی و تأثیر آنها بر چشم انداز رشد کلی در نیجریه است. آنها علاوه بر تأمین مشاغل ، کالاها و خدمات نوآورانه و ارتقا growth رشد عادلانه در جامعه ، به تولید سرمایه اجتماعی مورد نیاز که برای ظهور نیجریه به عنوان یک نیروگاه اقتصادی مناسب بسیار مهم است ، کمک می کنند.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا