بازرگانیبرترین های کسب و کار

دستگاه لیزر حکاکی روی فلزات | نحوه کارکرد این دستگاه پرکاربرد صنعتی

فناوری لیزر به‌عنوان یک فناوری مدرن، برای برش و حکاکی انواع متریال کاربرد دارد. امروزه حکاکی لیزری روی انواع فلزات نرم مانند آلومینیوم و آلیاژهای سخت به یکی از محبوب‌ترین فرایندهای تولید تبدیل شده است. فرایند حکاکی، بدون تماس و سایش ابزار با سطح متریال انجام می‌‌‌شود و در نتیجه هزینه‌های ‌تولید به حداقل ممکن می‌‌‌رسد. پیچیده‌ترین طرح‌ها را می‌‌‌توان به کمک دستگاه‌های ‌لیزری در عرض چند دقیقه روی ورق‌های ‌فلزی ایجاد کرد. در این مطلب با بهترین دستگاه حکاکی روی فلزات آشنا می‌‌‌شویم.

ابزار | افزایش

نحوه کارکرد دستگاه لیزر حکاکی فلزات

این تنها صنایع بزرگ نیستند که از فناوری لیزر بهره‌مند می‌‌‌شوند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز می‌‌‌توانند با استفاده از دستگاه لیزر حکاکی روی فلزات راندمان کاری خود را افزایش دهند. در بسیاری از دستگاه‌های ‌لیزر از فناوری تیوب لیزری فایبر برای برش و حکاکی طرح‌ها روی انواع فلزات استفاده می‌‌‌کنند (از طرف دیگر، دستگاه‌های ‌برش لیزر CO2 برای حکاکی فلزات چندان مناسب نیستند).

قطر کانونی دستگاه‌های ‌لیزر فایبر بسیار کوچک است هر دستگاه دارای یک هد لیزری است که حاوی آینه‌هایی با موقعیت معین و یک لنز است. این دستگاه یک پرتو نور با شدت بالا تولید می‌‌‌کند و آن را از طریق لنز، به کمک آینه‌ها می‌‌‌تاباند. پرتو لیزر از طریق هد دستگاه لیزر، روی ورق‌های ‌فلزی یا قطعات در محل بارش متمرکز می‌‌‌شود.

ابزار | افزایش

پیش از اینکه طرح خود را با استفاده از دستگاه لیزر روی ورق‌های ‌فلزی حک کنید، باید آن را علامت‌گذاری کرد. همچنین طرح به حافظه کامپیوتری دستگاه لیزر وارد می‌‌‌شود. با حرکت لیزر روی سطح رنگ‌شده، طرح به‌صورت دائمی روی فلز حک می‌‌‌شود. پرتو تولید شده توسط تیوب لیزری را نمی‌توان با چشم غیرمسلح دید. آنچه می‌‌‌بینید تنها هد لیزر است که با سرعت بالایی حرکت می‌‌‌کند و پرتو لیزر مطابق با طرح مورد نظر در نرم‌افزار کامپیوتری هدایت می‌‌‌شود.

انواع فلزات که می‌‌‌توانید با دستگاه لیزر روی آن‌ها حکاکی کنید

ضخامت ورق یا قطعه کار عاملی تعیین‌کننده در لیزر حک روی فلزات به شمار می‌‌‌آید. وقتی صحبت از برش لیزری به میان می‌‌‌آید، برخی از مواد به دلیل جذابیت‌های ‌زیبایی‌شناختی که دارند، مورد توجه صنعتگران هستند. در ادامه انواع فلزاتی که می‌‌‌توان روی آن‌ها حکاکی لیزری کرد، آورده‌ایم:

  • متریال آلومینیوم: آلومینیوم بهترین نسبت مقاومت به وزن را دارد، به همین دلیل است که در مهندسی هوافضا از آن استفاده می‌‌‌شود، اما سطوح آن به‌راحتی خراشیده می‌‌‌شوند. با این حال، هنوز هم می‌‌‌توان از طریق روش‌هایی مانند رنگ‌آمیزی، سنباده‌زنی، سیلک اسکرین و جلا دادن، کیفیت حکاکی قطعه کار آلومینیومی را بهبود بخشید.
  • متریال مس: مس نور لیزر فایبر را به اندازه سایر فلزات جذب نمی‌کند؛ یعنی اینکه حکاکی با سرعت بالا روی ورق‌های ‌مسی امکان‌پذیر نیست.
  • فولاد ضد زنگ: این فلز برای حکاکی و ساخت وسایلی مانند کارد و چنگال، دستگیره و سایر وسایلی که به دوام فوق‌العاده‌ای نیاز دارند، ایده‌آل است. استریل کردن آن آسان است و می‌‌‌توان آن را رنگ‌آمیزی و سوراخ کرد. در ساخت فولاد ضد زنگ از ترکیبی از کروم، نیکل و فولاد استفاده شده است و این یعنی اینکه فولاد ضد زنگ می‌‌‌تواند شرایط سخت محیطی را تحمل کند و در برابر زنگ‌زدگی مقاومت کند.
  • فولاد خام: متریال فولاد خام در برابر بیشتر عوامل تنش‌زای حرارتی و مکانیکی مقاوم است، اما سطح آن ناهموار است و برای حکاکی با دستگاه لیزر چندان گزینه مناسبی نیست. به‌این‌ترتیب، بهترین موارد کاربرد آن صرفا در صنایع خودروسازی، معماری و ساخت‌وساز است.
  • فلز سرب: حکاکی روی سرب با سرعت بالا امکان‌پذیر است؛ چراکه سرب یکی از فلزاتی است که نور لیزر فایبر را به بهترین شکل جذب می‌‌‌کند.

https://rotecgroup.com/product/laser-machine/engraving/

ابزار | افزایش

چگونه از دستگاه‌های ‌لیزر حکاکی به‌صورت بهینه استفاده کنیم

لیزرهای با توان بالا می‌‌‌توانند تعداد بیشتری پالس را در بازه زمانی مشخصی آزاد کنند و این امکان را ایجاد می‌‌‌کنند که فلزات را سریع‌تر حکاکی کنید. با این حال، تیوب‌های ‌لیزری با توان بالا، گران‌تر نیز هستند؛ بنابراین، بهتر است توان لیزر با چرخه زمانی عملیات مطابقت داشته باشد تا هزینه‌ها را به حداقل برسانید. شما می‌‌‌توانید در این رابطه از برخی استراتژی‌ها استفاده کنید:

  • دستگاه‌های ‌حکاکی لیزر می‌‌‌توانند دارای امکاناتی مانند میز روتاری باشند که با بهره‌مندی از آن چرخه زمانی عملیات کاهش پیدا می‌‌‌کند
  • اطلاعات غیرضروری را می‌‌‌توان برای کاهش سایز شناسه‌ها حذف کرد
  • پیکربندی لیزر (پارامترها و اجزای اپتیکال) را می‌‌‌توان برای افزایش سرعت حکاکی بهینه کرد

بهترین دستگاه‌های ‌لیزر حکاکی روی فلزات را بشناسید

به‌طورکلی، فلزات به‌خوبی به لیزرهای فایبر واکنش نشان می‌‌‌دهند؛ چراکه بیشتر آن‌ها طول موج آن را جذب می‌‌‌کنند؛ بنابراین، دستگاه‌های ‌حکاکی فایبر گزینه مناسبی هستند. در ادامه بهترین دستگاه‌های ‌فایبر را معرفی می‌‌‌کنیم.

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ 30w / 50w

یکی از بهترین دستگاه‌های ‌حکاکی لیزر؛ دستگاه‌های ‌فایبر مارکینگ 30w / 50w هستند که عملیات حکاکی را با سرعت بالایی رو انواع متریال‌های ‌فلزی و غیرفلزی اجرا می‌‌‌کند. این دستگاه را می‌‌‌توان به دلیل ابعاد کوچک و وزن پایینی که دارد، در هر محیطی استفاده کرد.

دستگاه فایبر مارکینگ پرتابل 30w / 50w

دستگاه‌های ‌پرتابل 30w / 50w نوعی از دستگاه‌های ‌حکاکی فلزات هستند که کاربرد اصلی آن در صنعت تبلیغات است. این دستگاه این قابلیت را دارد که به‌صورت 24 ساعته کار کند و عمر مفید آن 100 هزار ساعت است. از جمله ویژگی‌های ‌دستگاه فایبر مارکینگ پرتابل 30w / 50w عبارت‌اند از:

  • دات پوینترهای تعبیه‌شده روی هد، محل دقیق حکاکی را مشخص می‌‌‌کنند
  • مصرف انرژی پایین
  • قابلیت کار با سورس‌های ‌مختلف

با خرید دستگاه‌های ‌لیزر فلزات، طرح‌ها و شناسه‌های باکیفیت حک کنید

فناوری لیزر در چند سال گذشته با توجه به ویژگی‌های ‌منحصربه‌فرد خود، به محبوبیت فراوانی رسیده است. دستگاه‌های ‌لیزر حکاکی بهترین گزینه برای حکاکی فلزات به شمار می‌‌‌آیند؛ چراکه شناسه‌هایی با کنتراست و کیفیت بالا را ایجاد می‌‌‌کنند که در خطوط تولید مختلف کاربرد دارد.

تولیدکنندگانی که به دنبال حک کردن آیتم‌هایی مانند لوگو، شماره سریال یا کدهای ماتریس داده روی قطعات فلزی هستند از دستگاه‌های ‌لیزر فایبر استفاده می‌‌‌کنند. روتک به‌عنوان یکی از برترین عرضه‌کنندگان دستگاه‌های ‌لیزر در سطح کشور، این آمادگی را دارد تا مشاوره‌های ‌لازم را در زمینه خرید و استفاده از دستگاه‌های ‌حک و برش لیزری به شما ارائه دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا