غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار

رژیم غذایی مناسب افراد دارای تیروئید کم کار

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، بسیاری از بیماری های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت، اغلب نتیجه تغذیه نامناسب هستند. آیا تغییر رژیم غذایی می تواند عملکرد تیروئید را تغییر دهد؟ در این مقاله به توضیح بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید می پردازیم. محصولات لبنی نیز باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند . لبنیات در بیشتر افراد به راحتی هضم نمی شود و باعث رفلاکس , سندرم روده تحریک پذیر و نفخ می شود .

همچنین دریافت لبنیات باعث کاهش جذب ریزمغذی ها از غذا می شود . مصرف لبنیات در بدن باعث افزایش تکثیر باکتری های مضر می شود . کازئین پروتئین شیر و سایر محصولات لبنی است که همانند گلوتن باعث تحریک سیستم ایمنی است .یکی از غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار شکر است ، همه میدانیم که شکر برای سلامتی مضر است . جالب است بدانید یکی از اثرات سوء مصرف قند و شکر بر سلامت تیروئید است , که بخاطر تاثیر مخرب آن بر سیستم ایمنی و ایجاد التهاب است . همچنین شکر باعث افزایش باکتری های پاتوژن در دستگاه گوارش می شود .

متخصص تغذیه بالینی دانشگاه میسوری می گوید: کم کاری تیروئید عمدتاً با داروهای مخصوص کنترل می شود، اما همچنان مهم است که یک رژیم غذایی سالم و مخصوص بدن خود داشته باشید. کم کاری تیروئید نتیجه عملکرد پایین تر از حد متوسط ​​غده تیروئید است (در مقابل، پرکاری تیروئید درنتیجه عملکرد بیش فعالی است). به دلیل کم کاری غده  تیروئید، تیروئید هورمون کافی برای تنظیم بسیاری از سیستم های مهم بدن تولید نمی کند که اغلب منجر به احساس خستگی یا تنبلی، حساسیت به سرما، خشک شدن پوست یا یبوست و افزایش وزن می شود.

بهترین رژیم برای کم کاری تیروئید چیست؟

هیچ رژیم غذایی منحصر به فردی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد که برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، بهترین عملکرد و تاثیر را داشته باشد! اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا در کل احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. در بیشتر موارد، رژیم‌هایی که شامل طیف گسترده‌ای از پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات باشد، طیف وسیعی از مواد مغذی مفید را برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید فراهم می‌کند.

آیا روزه گرفتن به کم کاری تیروئید کمک می کند؟

یک مطالعه در سال 2014 در ژورنال هندی غدد درون ریز و متابولیسم گزارش داد که سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) پس از روزه داری به روش های آماری معنی داری پایین تر بود. طبق مطالعه دیگری که در سال 2020 در Endocrine Abstracts منتشر شد، این اثر موقتی به نظر می رسد، اما به نظر می رسد اثرات روزه بر روی غدد تیروئید برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، منفی است و باعث کاهش بیشتر تولید هورمون های تیروئید می شود. کم کاری تیروئید یک بیماری قابل درمان است، اما باید با دارو تحت نظر پزشک کنترل شود. هر چه زودتر بتوانید برای حفظ عملکرد سالم تیروئید برنامه ریزی کنید، بهتر است.

غذاهای مضر برای تیروئید

در حال حاضر اختلال در عملکرد غده تیروئید بسیار شایع شده است , و زنان نسبت به مردان به ویژه در دوران پس از زایمان و یائسگی بیشتر در خطر ابتلا به اختلالات تیروئیدی می باشند. اختلالات غده تیروئید باعث سخت وزن کم کردن در افراد چاق می شود . همچنین باعث یبوست , افسردگی, خشکی پوست , احتباس مایعات در بدن و خستگی مفرط است . اختلال در عملکرد تیروئید باعث کاهش کیفیت زندگی در فرد می گردد . در صورتی که نگران سلامت غده تیروئید خود هستید این پست را کامل بخوانید .

برای داشتن تیروئیدی سالم بهتر است موادغذایی زیر را کمتر در برنامه غذایی خود بگنجانید : اصلی ترین اختلال در تیروئید در اثر بیماری های خود ایمنی است . سیستم ایمنی آنتی بادی هایی علیه تیروئید تولید می کند که باعث اخلال در عملکرد تیروئید می شود که ممکن است باعث پرکاری و یا کم کاری این غده شود . گلوتن در افراد آسیب پذیر , باعث ایجاد التهاب شدید در بدن می شود . در برخی از افراد باعث تحریک سیستم ایمنی و ترشح آنتی بادی علیه تیروئید می گردد . کاهش و یا حذف کامل گلوتن از برنامه غذایی موجب کاهش بیماری های خود ایمنی و اختلالات هورمونی می گردد . گلوتن در گندم , جو , غذاهای فراوری شده و … وجود دارد .

رژیم غذایی سالم

امروزه پزشکان معمولاً پس از تشخیص بسیاری از بیماری‌ها همراه با دارو، نسخه‌ای برای یک رژیم غذایی سالم می‌نویسند. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیابت، اغلب نتیجه تغذیه نامناسب هستند. اما در مورد بیماری تیروئید چطور… آیا تغییر رژیم غذایی می‌تواند عملکرد تیروئید را تغییر دهد؟ در مورد کم ‌کاری تیروئید، پاسخ هم بله و هم خیر است. بهترین رژيم غذایی کم کاری تیروئید، رژیمی است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر علائم کم‌کاری تیروئید داشته باشد. برخی از غذاها ممکن است علائم خاصی را بهبود ببخشند. درحالی‌که برخی دیگر ممکن است آن‌ها را بدتر کنند یا در درمان اختلال ایجاد کنند.

کم‌کاری تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل در گلو است. داشتن کم‌کاری تیروئید به این معنی است که این غده کمتر از نیاز بدن، هورمون‌های خود را تولید می‌کند. این بیماری می‌تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد و باعث افزایش وزن، خستگی و علائم دیگری شود. رژیم غذایی نمی‌تواند تیروئید کم کار را درمان کند، اما می‌تواند به مدیریت این بیماری کمک بسیاری کند. درست است که نقش داروها در کنترل و درمان کم‌کاری تیروئید بسیار مهم بوده و اهمیت دارد. اما تاثیر رژیم غذایی را در بهبود وضعیت تیروئید نمی‌توان نادیده گرفت.

کلیات یک رژيم غذایی کم کاری تیروئید

غذاهایی که حاوی مواد مغذی خاصی مانند ید، سلنیوم و روی هستند، می‌توانند به حفظ عملکرد سالم تیروئید کمک کنند. همچنین برخی از غذاها ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارند و علائم کم‌کاری تیروئید را بدتر کنند. برخی از غذاها و مکمل‌ها می‌توانند در جذب داروهای جایگزین تیروئید توسط بدن اختلال ایجاد کنند، بنابراین محدود کردن آن‌ها نیز می‌تواند کمک کند. غذاهای حاوی ید کدام‌اند؟ بدن برای تولید هورمون‌های تیروئید به ید نیاز دارد. اما از آنجایی‌که بدن نمی‌تواند ید بسازد، افراد باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنند.

غذاهای غنی از ید عبارت‌اند از:

پنیر

شیر

نمک خوراکی یددار

ماهی آب‌شور

جلبک دریایی

تخم‌مرغ کامل

کمبود ید می‌تواند باعث بزرگ شدن غده تیروئید شود که به گواتر معروف است. بااین‌حال، اجتناب از مصرف بیش ‌از حد ید بسیار مهم است. مصرف بیش از حد ید می‌تواند وضعیت کم‌کاری تیروئید و همچنین پرکاری تیروئید را بدتر کند. به همین دلیل، فرد تنها در صورت توصیه پزشک باید ید بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا