ویژگی های آجر رسی مرغوب و با کیفیت

 آجر رسی یکی از مصالح ساختمانی قدیمی است. آجرهای رسی به دلیل ارزان قیمت بودن، رایجترین و عمده ترین مصالح ساختمانی هستند. این اجر با دوام است و کار کردن با آن آسان است. آجرهای رسی برای دیوارهای بیرونی، تیغه ها، ستون ها و دیگر سازه هایی که بار تحمل می کنند، به کار می رود.

ویژگی های آجر باکیفیت:

 1 .خاک آجر: خاک آجر باید از سنگ ها، تخته سنگ ها، مواد ارگانیک، نمک و مواد شیمیایی مضر به دور باشد.

 2 .اندازه: آجرها باید اندازه یکسان، سطوح هموار و مستطیل شکل با اضالع موازی و لبه های صاف تیز داشته باشند.

 آجرها برای ساختن هر چیزی که به کار میروند باید اندازه یکسان و منظم داشته باشند. آجرهای مرغوب نباید در طول، خطایی بیشتر از 3 میلیمتر و در عرض و ارتفاع بیشتر از 5.1 میلیمتر داشته باشند. اندازه استاندارد آجر 190×90×90 میلیمتر است.

 3 .شکل: آجرهای خوب باید شکل یکسان داشته باشند. لبه های آجر باید تیز، صاف و دارای زاویه قائمه باشد.

 4 .رنگ آجر: آجر مرغوب باید به خوبی پخته شود و رنگ مسی یکنواختی داشته باشد.

آجرهای زیادی و کم پخته شده، یکنواختی رنگ در سطح ندارند و استقامت خود را نیز از دست می دهند. آجرهای باکیفیت خوب باید سرتاسر یک رنگ و یکنواخت باشند.

5 .سالم بودن: آجر خوب پخته شده باید وقتی با یک چکش یا آجر دیگر ضربه می بیند صدای فلزی بدهد.

6 .سختی: آجر باید به حدی سخت باشد که وقتی ناخن به سطح آن کشیده شود هیچ اثری برجا نگذارد.

7.بافت و فشردگی: سطح آجر نباید خیلی صاف و صیقلی باشد چرا که باعث لغزش مالت میشود. آجر باید بافت فشرده و یکنواخت داشته باشد. یک سطح شکسته نباید ترک، سوراخ  یا تکه های آهکی را نشان دهد.

8.حفره در آجر: آجر باید یک حفره مناسب داشته باشد تا مالت بتواند به طور مناسبی حفره را پر کند. حفره باید 100 میلیمتر طول، 40 میلیمتر عرض و 10 میلیمتر عمق داشته باشد.

9 .جذب آب: میزان جذب آب آجر مرغوب زمانی که 24 ساعت متوالی در آب غوطه ور باشد نباید بیشتر از 20 درصد وزن آن در زمان خشکی باشد.

آجر در بیشتر ساختمان های امروزی نقش پوسته و جدا کننده را ایفا می کند. یکی از دلایل رواج یافتن آجر نیز همین مساله است. آجر سوراخ دار یا همان آجر لفتون آجری است که به دلیل وجود سوراخ در آن، حجم آن به میزان 25% کاهش پیدا کرده است و بر خلاف وزن بسیار کمی دارد.

نام های دیگر آجر سوراخ دار، آجر لفتون، آجر سوله سازی، آجر بره، آجر نما زبره است. آجر سوراخ دار دارای مقاومت بالایی است. بنابراین از این آجر برای ساخت دیوارهای متحمل بار و وزن استفاده می شود.با استفاده از آجر لفتون، دیوارهای حائل و غیر حائل ساخته می شود.

آجر لفتون به صورت پازلی چیده می شود. این چیدمان باعث می شود، مقاومت آجر سوراخ دار در برابر وزن و فشارهای جانبی چند برابر شود. با توجه به این مقدمه می توان پی برد آجر لفتون در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. بنابراین در اینستاگرام به معرفی آجر سوراخ دار و کاربرد آن در ساختمان سازی می پردازیم.

Features of high-quality clay bricks

ویژگی آجر رسی خوب چیست؟

آجر رسی خوب را می توان یکی از قدیمی ترین نوع مصالح یاد کرد که از محبوبیت بالایی در میان مصالح دارند و دلیل این محبوبیت با صرفه بودن و دوام و کارایی آنها می باشد. همچنین آجرهای رسی برای دیوار کشی پارتیشن بندی پایانه ها و … کاربرد دارند. از لحاظ ظاهری آجرنما رسی باید عاری از معایب ظاهری مانند ترک خوردگی, شوره زدگی آلوئک و نظایر آن باشد. ابعاد و اندازه ی آجرهای رسی باید طول و عرض و ضخامت آجرهای مختلف مطابق استانداردها باشد.

۱- نوع زمین آجر
زمینی که در ساخت آجر رسی استفاده میشود باید پاک از هرگونه نمک, مواد آلی و مواد مضر شیمیایی باشد.

۲- سایز آجرهای رسی
این نوع از آجرها باید دارای لبه های تیز و مستقیم و در اندازه های یکسانی باشند. از هر آجری می توان برای ساخت و ساز استفاده کرد اما آجر خوب باید بصورت یکنواخت و منظم باشد. اندازه استاندارد یک آجر باید ۱۹۰*۹۰*۹۰ میلی متر باشد.

۳- رنگ آجر
رنگ آجر نیز بسیار مهم می باشد به صورتی که یک آجر خوب باید رنگ مسی یکنواختی داشته باشد. زیاد پختن و یا کم پختن آجر باعث میشود که یکنواختی رنگ آجر از بین برود و همچنین کیفیت خود را از دست بدهد.

۴- صدای آجر
صدای آجر خوب باید جوری باشد که هنگام ضربه زدن به آن صدای فلزی از خود ساطر کند.

۵- سختی آجر
یک آجر خوب و با کیفیت و استاندارد باید به گونه ای باشد که هنگامی که با ناخن یا یک جسم روی آن می کشیم  خراشیده نشود.  استحکام یک آجر باید ۳۵ نیوتن بر میلی متر مربع باشد.

۶- بافت آجر
بافت آجر خوب باید به گونه ای باشد که یکنواخت و فشرده شده باشد و نباید سطح آن صاف باشد زیرا باعث می شود که ملات از روی آجر بریزد.

۷- مقدار آب
یک آجر خوب نباید بیشتر از ۲۰ درصد از وزن خود آب جذب کند.

۸- حفره آجر
آجر خوب باید یک حفره مناسب داشته باشد تا ملات به درستی در آن پر شود. اندازه حفره  باید طول ۱۰۰ میلی متر، عرض ۴۰ میلیمتر و عمق ۱۰ میلی متر باشد. آجرها در اندازه و اشکال و انواع مختلفی دارند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند مانند آجرنما که در نماسازی ساختمان ها از آن ها استفاده می شود.

ساخت آجر رسی

برای ساخت آجر ابتدا خاک رس مرغوب و با کیفیت را عمل آوری کرده و گل آن را درست می کنند. سپس این گل رس در قالب هایی با ابعاد یکنواخت ریخته و خشک می شوند. این مرحله خشت زنی یا قالب گیری نام دارد. خشت ها پس از خشک شدن به کوره آجرپزی می روند و مرحله نهایی که پخت آجر است انجام می گردد. کوره های آجرپزی به انواع کوره های آجر ثابت و آتش ثابت، کوره های آجر ثابت و آتش رونده و کوره های آتش ثابت و آجر رونده دسته بندی می شوند.

ویژگی های آجر رسی خوب چیست؟

آجر رسی خوب از جمله مصالح ساختمانی است که هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این مصالح پرکاربرد از گذشته های دور تاکنون در ساخت و ساز حائز اهمیت بوده و جزء اصلی ترین مصالح در نظر گرفته شده است. نیاز روز افزون بشر به آجر سبب گردیده که با وجود سپری شدن قرن ها از پیدایش این سازه؛ همچنان از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

آجر لفتون (سوراخ دار) چیست؟

آجر سوراخ دار به دلیل وجود سوراخ های روی آن وزن کمتری نسبت به سایر آجرها به خصوص آجر فشاری دارد. بنابراین از این آجر در دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کند یا فشار بر آن ها وارد می شود مورد استفاده قرار می گیرد.آجر لفتون از خاک رس خاک شیل و خاک نسوز تولید می شود. یکی از دلایلی که خاک رس مناسب پخت آجر می باشد این است که، در خاک رس هیچ گونه ناخالصی وجود ندارد.خاک رس از مواد اولیه ای آجر لفتون است که نسبت به دو نوع خاک دیگر، خاک شیل و خاک نسوز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده بیشتر از خاک رس به خاطر این مساله است که، قیمت آجر لفتون شیل و نسوز بسیار بیشتر از خاک رس است.

بنابراین استفاده از خاک رس باعث مناسب شدن قیمت آجر لفتون است.در آجر سوراخ دار ده سوراخ وجود دارد. دلیل وجود این تعداد سوراخ بر روی آجر لفتون، کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء در آن است. همچنین با وجود سوراخ در این آجر مواد اولیه کمتری برای ساخت آن به کار برده می شود و وزن سبک تری خواهد داشت.

ویژگی های آجر لفتون

آجر سوراخ دار در ابعاد بزرگ دارای 12 سوراخ است. در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخ‌ها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد. فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد.آجر لفتون که با نام هایی مانند آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخ‌دار یا آجر سوراخ‌دار یا آجر نما سوله سازی شناخته می شود، علاوه بر استفاده در دیوارهای حمال به عنوان نما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام آخر:

در این مقاله به بررسی آجر سوراخ دار و کاربردهای آن پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به https://iran-tejarat.com مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا