برترین های کسب و کارصنعت و تجارت

چگونه مالیات کمتری بپردازیم؟

پرسش و شاید انتظار همیشگی تمامی مدیران و صاحبان کسب و کار، ارائه راهکارهایی برای کاهش مالیات پرداختی آنهاست. به جرأت می‌توان گفت که دغدغه مالیات، مهم‌ترین مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از کارآفرینان ایرانی را درگیر کرده است. واقعیت این است که اجتناب از پرداخت مالیات اضافی، لزوماً به معنی فرار مالیاتی نیست و می‌توان از توصیه‌ها و راه‌حل‌های قانونی هم، برای کاهش مالیات بهره برد. راهکارهایی که تعدادی از آنها، در این مقاله به شکلی ساده و کاربردی تشریح شده‌اند.

مالیات، چالش و دغدغه‌ای که باید آن را مدیریت کرد

مالیات، دغدغه‌ای که باید آن را مدیریت کرد.
مالیات، دغدغه‌ای که باید آن را مدیریت کرد.

حتماً تا الان متوجه شدید که در بودجه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی سال‌های آتی دولت، روی مالیات‌ستانی حساب ویژه‌ای باز شده و عملاً مالیات، در حال تبدیل شدن به منبع درآمد اصلی و اساسی دولت به جای درآمدهای ناامیدکننده حاصل از فروش نفت است.

اینکه در شرایط اقتصادی فعلی، افزایش مالیات، چه خطرات و چالش‌هایی را برای کسب و کارها و بخش خصوصی آسیب‌دیده کشور به دنبال خواهد داشت، جای بحث بسیار دارد و در این یادداشت به آن نمی‌پردازیم. بلکه در ادامه قرار است ضمن افزایش آگاهی مالی و مالیاتی شما، چند اقدام و راهکار مفید و کاربردی را برای کاهش دغدغه‌ها و جلوگیری از تحمیل جرائم و پرداخت‌های اضافی مالیاتی، به شما معرفی کنیم. پس اگر مدیر شرکت، کارآفرین، حسابدار، صاحب مشاغل، حرفه، صنف، کسب و کار شخصی و یا فعال اقتصادی هستید، دانستن این راهکارها در بحبوحه اخبار مالیاتی کنونی، برایتان خالی از لطف نیست.

فراموش نکنید که هدف از اجرای این اقدامات و راهکارها، فرار مالیاتی نیست، بلکه هدف اصلی، ایجاد آمادگی، هوشمندی و انعطاف لازم در ساختار مالی شرکت، کسب و کار، فعالیت اقتصادی و یا حتی زندگی مالی شماست، تا بتوانید در مواجهه با مقررات و تکالیف مالیاتی، گلیم خود را از آب بیرون بکشید. در واقع این راهکارها به شما کمک می‌کنند که به شکل کاملاً مجاز و قانونی، کمترین مالیات ممکن را پرداخت کنید.

حسابدار استخدام کنید

حسابدار استخدام کنید
حسابدار استخدام کنید

مهم‌ترین سوالی که بسیاری از مدیران و صاحبان شرکت‌ها می‌پرسند این است که چرا باید حسابدار استخدام کنند؟ بسیاری از آنها، حتی بعد از استخدام حسابدار هم، آگاهی دقیقی از خدماتی که حسابدارشان به آنها ارائه می‌دهد، کسب نمی‌کنند(!). دور از انتظار نیست که در سال‌های اخیر و با گسترش دایره مؤدیان مالیاتی، این سوال، نه فقط برای مدیران شرکت‌ها بلکه برای تمامی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل نیز بوجود آید. اما در پاسخ باید گفت که حسابداری، زبان مالی کسب و کارهاست. شما برای آگاهی از وضعیت و عملکرد مالی فعالیت اقتصادی خود، چاره‌ای جز استخدام حسابدار ندارید. علاوه بر این، تقریباً تمامی گزارشات و اظهارنامه‌های مالیاتی، به زبان مالی و حسابداری تهیه می‌شوند. به‌عبارت بهتر، زبان مورد قبول مأموران و ممیزان مالیاتی، حسابداری است و بدون وجود حسابداران، هرگز نمی‌توان به شکل مطمئن و تخصصی، تکالیف مالیاتی را انجام داد. ناگفته نماند حسابداری مالیاتی صرفاً یکی از خدمات اصلی حسابداران است.

شایان ذکر است که حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری انبار و حسابداری نقدینگی، بخشی از خدمات ارزشمند دیگری هستند که حسابداران به کسب و کارها ارائه می‌دهند. کافی است عبارت “دوره هوش و حواس مالی در حسابدار ما” را در گوگل جستجو کنید و با کلیک بر روی اولین نتیجه، با بسیاری از خدمات مفید حسابداران به کسب و کارها آشنا شوید. هر کدام از این خدمات، همانند حلقه‌های یک زنجیر، ساختار مالی مجموعه اقتصادی شما را مستحکم می‌کنند و کسب و کارتان را در انجام تکالیف مالیاتی خود، قدرتمند می‌سازند.

پس هرگز کاری را که حسابدارتان انجام می‌دهد دست کم نگیرید و بدانید او مهره‌ای کلیدی در تیم شماست که فقط یکی از هنرهایش پاس گل‌های طلایی برای حل چالش‌ها و کاهش ریسک‌های مالیاتی است. فراموش نکنید که مدیران مالی و حسابداران، مانند مدیران فروش و بازاریابی نیستند که در کوتاه‌مدت بتوانید طعم شیرین نتایج و ثمرات خدماتشان را حس کنید. چراکه حداقل یک سال زمان می‌برد تا اثربخشی و منافع حاصل از اقدامات و فعالیت‌های حسابدارتان، به شکلی ملموس در کسب و کارتان هویدا شود.

آگاهی مالی و مالیاتی خودتان را افزایش دهید

آگاهی مالی و مالیاتی خودتان را افزایش دهید
آگاهی مالی و مالیاتی خودتان را افزایش دهید

به جرأت می‌توان گفت که در حال حاضر، آگاهی از مفاهیم و اصطلاحات حرفه حسابداری، دیگر صرفاً دانش یا مهارتی اختیاری برای مدیران شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار محسوب نشده و رسماً به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای هدایت و مدیریت هر مجموعه اقتصادی مبدل گشته است.

فراموش نکنید که قرار نیست هر مدیر یا صاحب کسب و کار، یک لیسانس حسابداری هم داشته باشد، بلکه منظور این است که مدیران، کارآفرینان و صاحبان شرکت‌ها و کسب و کارها، آگاهی مالی و مالیاتی خود را به همان اندازه‌ای که برای درک گزارشات مالی و تعامل با حسابدارشان مورد نیاز است، افزایش دهند. این آگاهی، همان هوش و حواس مالی است که به مدیران و کارآفرینان، این امکان را می‌دهد که بتوانند تصمیمات مرتبط با کسب و کارشان را با عینک مالی و مالیاتی اتخاذ کنند. عینکی که از یک سو توانایی درک دغدغه‌ها و محدودیت‌های اجرایی حسابدارشان را فراهم می‌کند و از سوی دیگر، آن‌ها را در نظارت و کنترل عملکرد حسابدار کسب و کارشان، توانمند می‌سازد. مثلاً آشنایی مدیران و صاحبان کسب و کار با نکات مهم مالیاتی ایران ، نقشی اساسی در کاهش ریسک‌های مالیاتی فعالیت‌های اقتصادی خواهد داشت. وقتی عبارت “آشنایی کلی با مهم ترین نکات مالیاتی ایران در حسابدار ما” را در گوگل جستجو ‌کنید، با مراجعه به اولین گزینه می‌توانید از بااهمیت‌ترین و رایج‌ترین تکالیف مالیاتی مربوط به هر شرکت یا کسب‌ و کار در ایران، به زبانی ساده و در عین‌حال کاربردی آگاه شوید.

مدیری که بتواند از سرفصل‌ها و محتوای مندرج در اظهارنامه‌های مالیاتی کسب و کار خود سر در بیاورد، صرفاً یک مدیر نیست، بلکه یک متحد قدرتمند برای حسابدارش، در فراز و نشیب‌ها و چالش‌های مختلف مرتبط با مسائل و رسیدگی‌های مالیاتی است.

ضمن اینکه در فضای مالی و مالیاتی، ارقام، مهلت‌ها و نرخ‌هایی وجود دارد که لازم است همه فعالان اقتصادی از آنها آگاه باشند. در واقع ارقام، مبالغ و مهلت‌های ضروری مالی و قانونی، پیش‌نیاز اصلی تصمیم‌گیری مدیران و صاحبان کسب و کار، در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

از راهنمایی و دیدگاه‌های مشاوران مالی و مالیاتی استفاده کنید

قرار نیست شما و حسابدارتان همه چیز را بدانید. ضمناً در بسیاری از اوقات، بررسی و نگاه به یک مسأله، از دید و زوایای شخص متخصص دیگر، خیلی می‌تواند راهگشا باشد. شاید بند یا مسیر قانونی وجود دارد که از آن بی‌خبرید. پس اگر حسابدارتان در مسأله یا موضوعات خاصی، کمک گرفتن یا استفاده از دیدگاه‌های مشاوران مالی و مالیاتی را پیشنهاد داد، هرگز آن را به‌ منزله ناتوانی و ضعف وی تلقی نکنید.

قدرتمندترین مدیران مالی شرکت‌ها هم از خدمات مشاوره‌ای مالیاتی استفاده می‌کنند. پس بهره‌مندی از خدمات مشاوره مالی و مالیاتی، راهکاری امتحان شده و اثربخش در مدیریت و کاهش هزینه‌های مالیاتی است. کافی است عبارت “مشاوره مالی و مالیاتی رایگان در حسابدار ما” را در گوگل جستجو کنید و با کلیک روی اولین نتیجه، از خدمات مشاوره مالی متخصصان استفاده کنید.

ضمن اینکه در فضای مجازی و با مراجعه به منابع مطمئن و حرفه‌ای نیز می‌توان، راه‌حل بسیاری از مسائل مالی فعالیت اقتصادی را یافت. در واقع هر مدیر یا صاحب کسب و کار، به یک  مرجع آموزش و تولید محتوای کامل اطلاعات مالی و مالیاتی نیازمند است. برای اموری نظیر پرسش و پاسخ مالی و مالیاتی، می‌توان از روش‌های دیگری برای بهره‌مندی از مشاوره اشخاص متخصص در این حیطه استفاده کرد. در واقع قرار نیست برای یافتن پاسخ پرسش‌های مالی و مالیاتی خودتان در منابع پیچیده و پرحجم قانونی، وقت و انرژی زیادی را صرف کنید.

بلکه می‌توانید عبارت “پرسش و پاسخ مالی و مالیاتی در حسابدار ما” را جستجو کنید و با مراجعه به اولین نتیجه، جواب بسیاری مسائل و سوالات مالی و مالیاتی خودتان را بیابید.

آرشیو و مستندسازی مدارک و اسناد مالی خود را جدی بگیرید

یکی از خدمات ارزشمندی که حسابداران ارائه می‌دهند، ایجاد بانک اطلاعاتی و مستندسازی است. در واقع، سوابق هر معامله، رویداد و اتفاق مالی، به طور خودکار نزد حسابداران ذخیره می‌شود. اسناد حسابداری، مدارک ارزشمندی هستند که در قالب یک مجموعه منظم و استاندارد، خلاصه‌ای از اثرات مالی رویدادهای گذشته را نمایش می‌دهند. درواقع یکی از مهم‌ترین کمک‌هایی که حسابداری به کسب و کارها ارائه می‌دهد و متأسفانه توجه چندانی هم به آن نمی‌شود، ایجاد یک آرشیو و به عبارت بهتر، ساختن یک بانک اطلاعاتی جامع از سوابق و مدارک مربوط به کلیه اتفاقات دارای اثرات مالی است.

حتی در خیلی از موارد، می‌توان اطلاعات و مدارک غیرمالی را هم در آرشیو حسابداران پیدا کرد. علاوه بر بهره‌برداری مدیران و بخش‌های مختلف مجموعه اقتصادی از این آرشیو ارزشمند، رسیدگی‌های مالیاتی، قانونی و حسابرسی هم، با اتکا به مدارک حسابداری سال‌های گذشته کسب و کار انجام می‌شود. مدارکی که فقط در زونکن‌ها و آرشیو حسابداران موجود است. در بسیاری از پرونده‌های مالیاتی، متأسفانه بایگانی پراکنده و بی‌نظم مدارک مالی، دردسرهای زیادی را برای مدیران و صاحبان کسب و کار ایجاد می‌کند. مشکلی که با جدی گرفتن و نظم دادن به ساختار و سیستم بایگانی اسناد مالی کسب و کار حل می‌شود. اگر عبارت “آرشیو و مستندسازی در حسابدار ما” را در گوگل جستجو کنید، با کلیک روی نخستین گزینه، اطلاعات مفیدی را در مورد اهمیت اقدامات مرتبط با مستندسازی مدارک مالی کسب و کار بدست می‌آورید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا