چگونه ویلچر را از پله بالا ببریم ؟

همه ما افراد زیادی را می‌شناسیم که به دلایل مختلفی مجبور به استفاده از ویلچر هستند. اگرچه اکثر افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند توان کافی برای حرکت دادن ویلچر را دارند اما برخی افراد برای این کار به همراهی و کمک دیگران نیازمند اند. اگر شما هم با این افراد در ارتباط هستید ممکن است با سوالات مختلفی در رابطه با طریقه استفاده از ویلچر مواجه شوید. در این مقاله سعی کرده‌ایم نحوه صحیح استفاده از ویلچر در موقعیت های مختلف را بیان کنیم.

پله رو گردشی همیار | حل مشکل بالا رفتن از پله

راهنمای استفاده از ویلچر

بالا رفتن از پله با کمک 2 همراه

پیش از هر چیز چرخ‌های کمکی عقب صندلی را جدا کنید. اگر این کار امکان پذیر نیست آن‌ها را رو به بالا قرار دهید و اگر ویلچر دارای کمربند ایمنی است حتما آن را برای فرد ببندید. سپس برای بالا بردن ویلچر از پله این مراحل را دنبال کنید:

  • از بین 2 همراه لازم است یک نفر مقابل ویلچر خم شده و چارچوب صندلی را به دست بگیرد. همراه دوم نیز پشت ویلچر ایستاده و دسته‌های صندلی را بگیرد.
  • هنگامی که هر دو نفر برای بلند کردن ویلچر آماده هستید، فردی که رو به رو صندلی قرار گرفته است باید ویلچر را به سمت بالا و عقب هل دهد و فردی که پشت ویلچر قرار گرفته است با کمک پاهای خود به بالا کشیدن صندلی کمک کند.
  • به این نکته توجه داشته باشید که برای بلند کردن صندلی از پاهای خود استفاده کنید. بلند کردن ویلچر با استفاده از کمر ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود. در تمام طول این مدت کمر خود را راست نگه دارید.
  • تا زمانی که به بالای پله‌ها برسید به همین روش پله‌ها را بالا بروید.

حرکت دادن ویلچر به بالای پیاده رو

  • پشت ویلچر قرار گرفته و دسته‌های آن را محکم به دست بگیرید.
  • صندلی را تا حد ممکن به سمت پیاده رو یا به سمت جدول نزدیک کنید.
  • یکی از پاهای خود را بر روی میله افقی پایین ویلچر قرار دهید و با یک فشار ویلچر را به سمت عقب خم کنید تا جایی که ویلچر را بر روی چرخ های عقب به حالت تعادل نگه دارید.
  • سپس با وارد آوردن فشار به ویلچر آن را به سمت جلو حرکت داده و از پیاده رو عبور دهید.

هل دادن ویلچر به پایین جدول یا پیاده رو

  • مجددا پشت ویلچر قرار گرفته و دسته‌های آن را محکم به دست بگیرید.
  • صندلی را به سمت لبه جدول یا پیاده رو بیاورید. برای تسلط و کنترل بیشتر صندلی را به عقب برگردانید.
  • مانند روش قبل با وارد آوردن فشار به میله پایین ویلچر، صندلی را به سمت عقب خم کنید سپس به آرامی صندلی را به سمت پایین جدول حرکت دهید
  • سعی کنید تا حد امکان از مسیرهای لغزنده، ناهموار و شیب دار عبور نکنید.
  • هنگام هل دادن ویلچر پشت خود را صاف نگه دارید و از وزن بدن و عضلات پا برای حرکت دادن استفاده کنید.
  • در صورتی که در مسیر حرکت با مانع یا چاله‌های کوچکی مواجه شدید، سرعت خود را کم کرده و به آرامی و با احتیاط صندلی را از مانع یا چاله عبور دهید تا از گیر کردن ویلچر یا واژگونی آن خودداری کنید.
  • هنگام توقف ویلچر از قفل بودن ترمزها اطمینان حاصل کنید.

نگهداری از ویلچر

مراقبت و نگهداری صحیح از ویلچر یکی از نکات مهمی ست که باید همواره به آن توجه داشته باشید. پیش از استفاده از ویلچر قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنید تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

هفته ای یکبار چرخ‌های ویلچر را بررسی نمایید و در صورت مشاهده آسیبی برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید. به چارچوب و بدنه صندلی توجه داشته باشید و در صورت وجود شکاف، تورفتگی یا ترک خوردگی برای تعمیر آن‌ها اقدام کنید.

اگر ترمزها به راحتی حرکت نمی‌کنند لازم است آن‌ها را روغن کاری کنید. برخی اوقات به دلیل تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها ممکن است ترمز به درستی کار نکند بنابراین هر هفته باد لاستیک‌ها را بررسی نمایید.

تمیز کردن ویلچر یکی دیگر از اقدامات مفیدی ست که به سالم نگه داشتن ویلچر و افزایش طول عمر و کارایی آن کمک به سزایی خواهد کرد. بهتر است به صورت دوره ای بدنه ویلچر را با کمک یک ماده شوینده ملایم و یا تنها با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

البته به طور کلی این سیستم در راه پله های کوچک مشکلات زیادی ایجاد می کنند. جدیدترین سبک پله رو برای راه پله های بزرگ و طویل طراحی شده است. هرچه راه پله ها بزرگتر باشند نوع موتور گردان و سیستم ریلی که برای آن وجود دارد، تغییر می کند. قیمت پله پیما نیز بر اساس همین اندازه ها تغییر می کند.

ویژگی های بالابر پله

یکی از ویژگی های مناسب بالابر پله، سیستم ایمنی برخورد با مانع می باشد. همچنین این صندلی ها تعداد دو کنترل نیز دارند. ترمز ایمنی دیگر ویژگی بالابر پله برای جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان می باشد. این ویژگی در هنگام قطع شدن برق نیز امکان استفاده را دارد.

به طور کلی بالابر پله شامل انواع indoor و outdoor می باشد. این بالابر ها هم به صورت ایستاده و هم نشسته می توانند کارایی داشته باشد. دیگر ویژگی این صندلی های بالابر، امکان گردش ۹۰ درجه بخش نشیمنگاه آن می باشد.

انواع بالابر پله برای جابجایی افراد کم توان از پله های ساختمان

بالابر های پله انواع مختلفی دارند که بسته به شرایط فرد و همچنین کاربری مورد نظر، می توان آن ها را خریداری کرد.

بالابر مکانیکی، بالابر برقی، بالابر سالمند ویلچربر، بالابر برقی با ریل سقفی، نگهدارنده بدن برقی با ریل سقفی، صندلی جک دار بلند کننده بیمار یا معلول از روی زمین و رمپ بالابر بیمار ویلچری، از انواع بالابر های پله جهت جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان می باشد.

نحوه صحیح سرپا کردن و جابجایی افراد کم توان

یکی از نکات برای جابجایی بیمارانی که توانایی حرکت ندارند، نحوه صحیح سرپا کردن آن ها است. بدین منظور باید رو به روی بیمار ایستاده و سپس پاها را به عرض شانه باز نگه دارید. در مرحله بعد باید زانو را خم و همچنین کمر مستقیم باشد.

در مرحله بعد برای سرپا کردن بیمار، پاهایش را بر زمین گذاشته و آن ها را از یک دیگر باز کنید. توجه داشته باشید که دست های بیمار جهت سرپا شدن باید بر روی تخت یا بر روی شانه های همراه باشد.

سپس با حلقه کردن بازو ها دور کمر بیمار، اقدام به بستن دست ها در پشت بیمار کنید. در این مرحله بیمار را باید به سمت خودتان بکشید و به خود بچسبانید. در مرحله بعد، به عقب باید خم شوید و وزنتان را به طور کامل بر روی پاها بیندازید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا