بازرگانیبرترین های کسب و کار

آیا از ابزارهای  برقی ضروری در نجاری، شناخت کافی دارید ؟

ابزارهای نجاری، دستگاه‌هایی هستند که از ملزومات یک کارگاه نجاری به حساب می‌آیند. در واقع انجام امور نجاری و کار روی چوب بدون داشتن این دستگاه‌ها ممکن نیست. این دستگاه‌ها هم به صورت برقی و هم به صورت شارژی طراحی و تولید می‌شوند. هر کدام از این دستگاه برای انجام کار خاصی روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال تمامی این ابزار و دستگاه‌ها برای شکل دادن به انواع چوب طراحی شده‌اند.

ابزار | باتری

 برخی از این دستگاه برای انجام عملیات برش کاری، برخی دیگر برای انجام عملیات سوراخ کاری و برخی نیز برای ایجاد اشکال مختلف روی چوب کاربرد دارند.

معرفی ابزارهای برقی پرکاربرد نجاری

در ادامه قصد داریم پرکاربردترین ابزارهای نجاری را به صورت دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

فارسی بر

به برشی که به صورت زاویه دار انجام می‌شود، برش فارسی و به دستگاهی که این برش را ایجاد می‌کند، فارسی بر گفته می‌شود. فارسی بر یکی از مهمترین دستگاه‌های برشی در صنعت نجاری است.

در واقع در هر کارگاه نجاری الزامی است یک فارسی بر وجود داشته باشد تا بتوان با آن برش‌های زاویه دار را ایجاد نمود. کار اصلی عملیات برش در فارسی برها با استفاده از یک تیغه‌ی دایره‌ای شکل انجام می‌شود.

ابزار | باتری

این تیغه به همراه موتور دستگاه روی یک بازویی نصب شده‌اند. به طور کلی فارسی برها به دو دسته ثابت و کشویی هستند. فارسی برهای ثابت دستگاه‌هایی هستند که به که در آن‌ها بازویی دستگاه تنها در جای خود قادر به خم شدن و انجام عملیات برش است. این بازویی در زاویه‌های مختلف خم شده و عملیات برش را به انجام می‌رساند.

فارسی برهای کشویی نیز دستگاه‌های هستند که تیغه‌ی دستگاه قادر است روی یک ریل که روی یک کفی نصب شده است، حرکت کند. به این ترتیب هم می‌توان زاویه‌ی ریل را تغییر داد و هم می‌توان بازویی دستگاه را زاویه داد و عملیات برش را به انجام رساند.

 برخی از فارسی برهای دارای قابلیت خم شدن بازویی در هر دو طرف هستند. بنابراین با استفاده از این فارسی برها شما می‌توانید عملیات برش را در هر زاویه‌ای که بخواهید انجام دهید. فارسی برها با استفاده از جریان برق مستقیم کار می‌کنند و هرچه توان موتور یک فارسی بر بیشتر باشد، آن دستگاه صنعتی‌تر است.

اره میزی

اره میزی پرکاربردترین نوع اره در کارگاه‌های نجاری و چوب بری است. اره میزی از یک میز و یک مینی فرز قدرتمند تشکیل شده است که این میز روی پایه‌هایی استوار است. با استفاده از اره میزی شما می‌توانید انواع برش‌های دلخواه را به آسانی ایجاد کنید.

اما مهمترین و بارزترین ویژگی اره میزی این است که این دستگاه به شما کمک می‌کند تا بتوانید صفحه‌های چوبی در ابعاد بزرگ را برش داده و به تکه‌های کوچک تبدیل کنید. به همین دلیل اره میزی محبوبیت زیادی نزد نجاران دارد. با استفاده از اره میزی می‌توان انواع برش‌های طولی، عرضی و زاویه دار را روی چوب‌های مختلف ایجاد کرد.

 تمامی اره میزی‌ها با استفاده از جریان مستقیم برق کار می‌کنند و هر کدام دارای توان‌های مختلفی هستند. هرچه توان موتور یک اره میزی بیشتر و ابعاد میز آن بزرگ‌تر باشد، می‌توانیم بگوییم آن اره میزی صنعتی‌تر است.

 کار اصلی اره میزی تبدیل صفحات بزرگ چوبی به قطعات کوچک است. به همین دلیل این دستگاه نزد کابینت سازان اهمیت ویژه‌ای دارد.

دریل

دریل‌ها برای ایجاد عملیات سوراخ کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت نجاری یکی از کارهایی که به صورت مکرر انجام می‌شود، عملیات سوراخ کاری است.

برای سوراخ کاری‌های متوالی و پی در پی در چوب از ابزاری به نام دریل استفاده می‌شود. دریل‌ها دارای انواع مختلفی مانند دریل ساده، دریل ضربه‌ای و دریل چکشی هستند. هر کدام از این موارد برای کار خاصی کاربرد دارند.

برای ایجاد سوراخ کاری‌های ساده در متریال نرم از دریل ساده استفاده می‌شود. این دریل تنها قادر است متریال مورد نظر را سوراخ کند. دریل‌های ضربه‌ای از قدرت بیشتری نسبت به دریل‌های ساده برخوردارند. سیستم عملکرد دریل‌های ضربه‌ای به این صورت است که این دریل‌ها هنگام انجام سوراخ کاری روی متریال مختلف، به سطح کار ضربه هم می‌زنند.

 این امر موجب تسریع روند سوراخ کاری می‌شود. دریل‌های چکشی از قدرت بسیار بالایی برخوردارند و به صورت ویژه برای سوراخ کاری روی متریال سخت مانند بتن استفاده می‌شوند. دریل‌های چکشی دارای قابلیت چکشی هستند و در کارهایی مانند ساختمان سازی و بازسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌ی دیگری از دریل‌ها هستند که به دریل پیچ گوشتی شهرت دارند. از آنجا که این دریل‌ها اغلب شارژی هستند در قسمت بعد به این دریل‌ها می‌پردازیم.

دریل شارژی

دریل‌ها با توجه به نوع منبع تغذیه موتور دارای دو نوع برقی و شارژی هستند. دریل‌های برقی با استفاده از جریان مستقیم برق کار می‌کنند و برای راه اندازی آن‌ها تنها کافی است دستگاه را با استفاده از کابل به جریان برق مستقیم متصل نمایید.

 دریل‌های شارژی دسته‌ای از دریل‌ها هستند که موتور آن‌ها از باتری تغذیه می‌کند. یعنی برای راه اندازی دریل کافی است دکمه‌ی پاور را فشار دهید. به این صورت موتور دستگاه شروع به کار کرده و انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از باتری دستگاه به دست می‌آورد.

 سپس این انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آن را در اختیار مته‌ی دستگاه قرار می‌دهد تا شروع به چرخش کند. در اغلب کارگاه‌های نجاری وجود یک دریل شارژی ضروری است.

ابزار | باتری

 زیرا برای کار با دریل‌های شارژی محدودیت جابه‌جایی وجود ندارد و می‌توان با آن حرکت کرد و همزمان عملیات سوراخ کاری را انجام داد. برخی از دریل‌های شارژی علاوه بر قابلیت سوراخ کاری می‌توانند باز و بسته کردن پیچ‌ها را نیز انجام دهند.

 از این رو به آن‌ها دریل پیچ گوشتی گفته می‌شود. این دریل‌ها نیز در صنعت نجاری کاربرد گسترده‌ای دارند.

اره مویی

اره مویی را می‌توانیم مهمترین دستگاه در کارگاه‌های معرق کاری بدانیم. این اره مویی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید برش‌های ظریف و دقیق را پدید آورید. بدون شک تا به حال با اره مویی دستی کار کرده‌اید.

 اره مویی دستی یک کمان فلزی است که دو طرف آن به وسیله‌ی یک تیغه‌ی بسیار نازک به یکدیگر متصل شده‌اند. این کمان دارای یک دسته است که با استفاده از آن نیروی دست به تیغه‌ی نازک منتقل شده و موجب ایجاد برش می‌شود. اره مویی برقی عملکردی مشابه با اره مویی دستی داردبا این تفاوت که به نیرویی از جانب کاربر نیاز نیست.

 در واقع در اره مویی برقی شما با استفاده از یک کابل یا سیم دستگاه را به جریان برق مستقیم متصل می‌کنید. سپس با روشن کردن دستگاه، تیغه‌ی مویی شکل آن در یک محور عمودی به صورت رفت و برگشتی شروع به حرکت کرده و برش‌های ظریف را برای شما ایجاد می‌کند. از اره مویی برای ایجاد برش‌های ظریف، ساخت مصنوعات و مجسمه‌های چوبی، ساخت تابلوهای چوبی و …. استفاده می‌شود.

سنگ رومیزی

سنگ رومیزی یکی دیگر از مهمترین دستگاه‌های مورد استفاده در کارگاه‌های نجاری است. سنگ رومیزی دستگاهی است که می‌توان با استفاده آن عملیات سنگ زنی، پرداخت و تیز کردن ابزارآلات انجام می‌شود.

 با استفاده از سنگ روی میزی می‌توان ابزارهایی مانند مغار را به آسانی تیز کرد. علاوه بر این در بسیاری از موارد ممکن است ابزار مورد استفاده شما دچار رسوب و زنگ زدگی بشوند. در چنین شرایطی با استفاده از سنگ رومیزی می‌توان به راحتی رسوب روی ابزار را از بین برد.

 سنگ رومیزی دستگاهی است که با قرار دادن آن روی یک میز می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. با نصب سری‌های مختلف روی سنگ دستگاه می‌توان از کاربردهای گوناگون آن بهره برد.

بهترین برند برای ابزار نجاری کدام است؟

حال شاید برای شما سوال باشد که این ابزارها را از چه برندی تهیه کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم برند رونیکس یکی از بهترین برندهای فعال در حوزه تولید ابزار آلات شارژی و برقی است.

 رونیکس تمامی ابزار آلات مورد نیاز نجاری را با بالاترین سطح کیفی و استاندارد تولید و به بازار عرضه می‌کند. ابزارهای تولید شده توسط رونیکس از طول عمر بالایی برخوردارند.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا