دنیای وب

بخش مخابرات روسیه – رشد پویا در سال 2006

سه روند عمده به توسعه ارتباطات از راه دور روسیه در سال 2006 دامن زد: (3G) در میان نفوذ 100 درصدی بخش تلفن همراه و رشد بخش خدمات با ارزش افزوده (VAS).

در سال 2007 ، رقابت در بخش بازار مسافت های طولانی افزایش خواهد یافت. اپراتورهای خط ثابت خدمات خود را متنوع می کنند ، به ویژه بین سرویس های باند پهن و همگرا. سایر بخشهای برجسته بازار شامل فناوری خط مشترک دیجیتال ، راه حلهای تلویزیون پروتکل اینترنت (IPTV) ، تجهیزات شبکه نسل بعدی و فناوری شبکه نوری منفعل هستند. بخش تلفن همراه شاهد افزایش رقابت برای وفاداری مشترک خواهد بود ، زیرا محتوای سنگین VAS (تلویزیون تلفن همراه و بازیهای تعاملی) را به عنوان اپراتورهای مستقر در شبکه های 3G معرفی می کند. اپراتورهای تلویزیون ، پخش و ماهواره مطالب را غنی می کنند و پیشنهادات خود را برای مشترکان گسترش می دهند.

بررسی اجمالی بازار

عملکرد اقتصاد کلان پایدار روسیه (رشد 6.8 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2006) منجر به افزایش هزینه های دولت و شرکت ها در زیرساخت ها و خدمات ICT و افزایش هزینه های مصرف کننده منطقه ای به رشد بخش مخابرات شده است. در سال 2006 ، درآمد حاصل از بخش مخابرات روسیه به 29.6 میلیارد دلار رسید که 26 درصد نسبت به سال 2005 افزایش یافته است. بخش تلفن همراه 34 درصد رشد کرد و به 10.5 میلیارد دلار رسید. با این حال ، دسترسی باند پهن بیشترین رشد را با بیش از 42 درصد نشان داد.

در سال 2006 ، طبق وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات روسیه (MITC) ، کل بازار ICT بیش از 40 میلیارد دلار بود. کل سرمایه گذاری داخلی داخلی 5.6 میلیارد دلار بود که نسبت به سال 2005 7.1٪ افزایش داشت ، در حالیکه کل سرمایه گذاری خارجی با رشد سالانه 19.5٪ به 4.1 میلیارد دلار رسیده است. پایگاه کاربران وب روسی به 25 میلیون نفر رسیده و درآمد اینترنت و خدمات انتقال داده 2.1 میلیارد دلار یا رشد 24 درصدی در مقایسه با 1.7 میلیارد دلار در سال 2005 داشته است.

آزادسازی بازار مسافت های طولانی

ژانویه 2006 با یک واقعه تاریخی آغاز شد. Rostelecom ، شرکت ملی حمل و نقل و بازیگر مسلط در بازار ارتباطات از راه دور ، با یک واقعیت رقابتی جدید بیدار شده است – بازار آزاد شده است. در حقیقت ، بیش از 20 اپراتور جدید مجوز ارائه خدمات مخابراتی بین المللی و دوربرد را دریافت کرده اند. تحلیلگران اندازه بازار تلفن از راه دور در روسیه را 1.9 تا 2.1 میلیارد دلار در سال 2006 تخمین زده اند.

چالش ها برای بازیکنان جدید همچنان بالا است. داشتن مجوز برای خدمات مسافت طولانی مسکن نیست. اپراتور جدید باید یک شبکه ملی و توافق نامه با اپراتورهای منطقه ای برای اتصال آخرین مایل داشته باشد. علاوه بر این ، مقررات جدید اتصال ، اپراتورها را به سه سطح اصلی تقسیم می کند: محلی ، منطقه ای و از راه دور. اپراتورهای مسافت طولانی اکنون ملزم به تماس با کاربران نهایی تنها از طریق اپراتورهای منطقه ای (سطح محلی) و پرداخت هزینه اتصال به ازای هر تماس هستند.

اولین رقیب ، چند منطقه ای TransitTelecom (MTT) ، ارائه خدمات را از سال 2006 آغاز کرد و انتظار می رفت جایگاه Rostelecom را به چالش بکشد. با این حال ، Rostelecom با شبکه مدرن ، قیمت مناسب و خدمات مشتری بهبود یافته ، موفقیت زیادی برای MTT در سال 2006 به دست نیاورد و پایگاه مشترکان MTT فقط به 2 میلیون نفر (4 درصد) رسید. با این وجود ، MTT انتظار دارد 15 درصد از سهم خود را در بازار تا سال 2008 تصاحب کند. با بیش از 40 میلیون مشترک ، Rostelecom 60 درصد از بازار را به دست آورده است ، در حالی که اپراتورهای کوچکتر ، از جمله IPP و اپراتورهای بازار خاکستری ، با مشکل روبرو هستند. برای استراحت.

در ژانویه 2007 ، Golden Telecom (GT) ، یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی جایگزین ، خدمات خود را راه اندازی کرد. GT با داشتن یک شبکه منطقه ای قوی ، بخش در حال توسعه شرکت های بزرگ و یک شبکه توزیع قابل توجه از 30،000 امتیاز ، قصد دارد خدمات 10 درصدی کمتر از Rostelecom را قیمت گذاری کند. GT همچنان خوش بین است و انتظار دارد تا سال 2008 حدود 20 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و تخمین می زند بازار بیش از 4 میلیارد دلار باشد.

بخش خط ثابت: رونق دسترسی باند پهن

رونق در بازار ارتباطات ثابت روسیه کاملاً قابل پیش بینی بود. مناطق روسیه در خارج از بازارهای سن پترزبورگ و مسکو که رشد بالاتری دارند ، افزایش اعتماد به مصرف کننده و هزینه های شرکتی با افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت باند پهن نشان داده است. جای تعجب نیست که بازار دسترسی باند پهن به یک پیشتاز در بخش IT تبدیل شده است. MITC معتقد است که بازار انتقال داده از 1.18 میلیارد دلار در سال 2005 به 2.8 میلیارد دلار در سال 2008 رشد خواهد کرد.

علاوه بر این ، بازار در حال ظهور IPTV نیز عضلات خود را خم می کند. بیش از 20 اپراتور روسی در ارائه خدمات ویدیویی به MTU-Intel و سایر رهبران بازار پیوسته اند. طبق مشاوره iKS ، در سال 2006 حدود 150،000 مشترک IPTV در روسیه وجود داشت و ممکن است تا سال 2010 ، این تعداد به 1.4 میلیون نفر برسد.

به لطف اتصال متقابل و مقررات “طرف دعوت کننده برای پرداخت” (CPP) که در سال 2006 تصویب شد ، اپراتورهای خط ثابت روسیه افزایش مالی زیادی پیدا کردند. اپراتورهای راه دور و شرکت های تلفن همراه گزارش داده اند که در سه ماهه سوم سال 2006 ، اپراتورهای خدمات ثابت تقریباً 14 میلیون دلار درآمد کسب کرده اند. سرانجام ، اپراتورهای مستقر مسئولیت اپراتورهای جایگزین را در حوزه های نفوذ سنتی خود ، دسترسی به اینترنت و بخشهای بازار تلویزیون های کابلی بر عهده می گیرند و طیف کاملی از خدمات رقابتی جدید را ارائه می دهند.

اپراتور فعلی مخابرات روسیه ، SvyazInvest Holding ، احتمالاً تا سال 2009 خصوصی نخواهد شد. سازمان های امنیتی و نظامی با استناد به دلایل امنیت ملی ، این اقدام را در سال 2006 ممنوع کردند. تحلیلگران بر این باورند که به دلیل انتخابات آینده ریاست جمهوری ، تصمیم خصوصی سازی بیشتر به تأخیر می افتد. با این وجود ، شرکت های بین منطقه ای در SvyazInvest نتایج خوبی را نشان دادند و رضایت سرمایه گذاران را در سال 2006 جلب کردند. نتایج از طریق کاهش موثر هزینه های عملیاتی و پرسنلی و همچنین نصب راه حل های ERP جدید برای بهبود مدیریت شرکت به دست آمد. در پایان سال 2006 ، Comstar UTS ، دارایی اصلی ارتباطات ثابت Sistema Telecom ، 25 درصد از سهام SvyazInvest را از صاحبان آن ، لئونارد بلاواتنیک و ویکتور ویکسلبرگ ، به مبلغ 1.3 میلیارد دلار خریداری کرد.

در سال 2006 ، حدود 7000 نقطه اتصال Wi-Fi در روسیه عملیاتی شد. J’son & Partners پیش بینی می کند که این تعداد در سال 2007 بیش از 9،400 نفر باشد و در 5 سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد. با این حال ، برجسته ترین شبکه GoldenWiFi است که توسط Golden Telecom راه اندازی شده است و 6،700 نقطه اتصال به آن اضافه کرده و این شبکه را به بزرگترین شبکه WiFi در اروپا تبدیل کرده است.

بخش تلفن همراه اشباع شده

در سال 2006 ، بازار تلفن همراه روسیه پس از چین و ایالات متحده سومین بازار بزرگ مشترکان و درآمد جهان شد. نفوذ تلفن همراه بیش از 100 درصد بود زیرا حدود 152 میلیون مشترک (جمعیت 145 میلیون نفری روسیه) از خدمات تلفن همراه در سال 2006 استفاده کردند. اپراتورهای اصلی تلفن همراه با اشباع و افزایش هزینه های بازاریابی و توسعه خدمات با ارزش افزوده روبرو شدند.

معرفی مقررات CPP به اپراتورهای پیشرو تلفن همراه در روسیه کمک کرد تا کاهش تدریجی متوسط ​​درآمد هر کاربر را کاهش دهند. با پیش بینی کاهش تماس های تلفن همراه ، اپراتورها به سرعت به تعرفه های مبتنی بر روبل روی آوردند و متوسط ​​تعرفه را 5 تا 10 درصد افزایش دادند. اپراتورها همچنین در هر دقیقه 0.03 دلار غرامت از طریق اپراتورهای ثابت دریافت کردند و در نتیجه سود خالص 5 تا 10 درصدی برای اپراتورهای اصلی کسب کرد.

اپراتورهای پیشرو تلفن همراه MTS ، Vimpelcom و MegaFon 85 درصد از بازار تلفن همراه روسیه را تشکیل می دهند ، در حالی که سهم اپراتورهای منطقه ای به 15 درصد (22 میلیون مشترک ، 3 درصد رشد) رسیده است. Tele2 ، SMARTS ، SibirTelecom و UralSvyazInform پویاترین نتایج را نشان دادند.

3G به روسیه می آید

فناوری موبایل 3G سرانجام وارد روسیه شد. در اواخر سال 2006 ، کمیته دولتی فرکانس رادیویی روسیه تعیین تکلیف 3 × 15 مگاهرتز در سالهای 1935-1980 مگاهرتز و فرکانسهای 2125-2170 مگاهرتز و 3 × 5 مگاهرتز در فرکانسهای 2010-2025 مگاهرتز را برای توسعه نسل سوم تأیید کرد. این ظرفیت فرکانس برای صدور سه مجوز در سطح کشور کافی است. قیمت مجوزها حدود 100000 دلار است و برای 25 سال صادر می شود. انتظار می رود اپراتورها “فرکانس” را “اسکن” کرده و میلیون ها دلار در ساخت تجهیزات و شبکه ها سرمایه گذاری کنند.

در آوریل 2007 ، کمیته پیشنهادات بر اساس سیستم امتیازدهی هر اپراتور ، برندگان را اعلام می کند. سیستم ثبت نام از معیارهای کلیدی مانند حضور شبکه در هر منطقه روسیه و میزان سرمایه گذاری بالقوه در شبکه های جدید استفاده خواهد کرد. به گفته تحلیلگران ، اپراتورهای تلفن همراه روسیه مناطق 3G را در حدود 20 منطقه روسیه راه اندازی می كنند. اگرچه بازار محتوای تلفن همراه در سال 2005 از افت غیرمنتظره بازگشت ، خدمات محتوای “سنگین” هنوز به عنوان جریان اصلی ظاهر نشده اند. در بازارهای نوظهوری مانند روسیه ، جایی که نفوذ موبایل نابرابر است و ترجیحات مشتری به قدرت خرید بستگی دارد ، پیش بینی دقیق شروع 3G دشوار است.

بازار مخابرات روسیه رهبران جهان را در توسعه ITC از نزدیک دنبال می کند و انتظار رشد مداوم را دارد. اطلاعات بیشتر در مورد این صنعت پویا ، از جمله تجارت در بخش ICT روسیه را می توان در اولین کتاب آندری گیدسپوف با عنوان “سوار بر رونق فناوری روسیه” یافت که Futuretext در آوریل 2007 منتشر خواهد کرد (www.russiantechboom.com).

آندری ن گیدسپوف نماینده سابق BISNIS در مسکو است. وی در حال حاضر رئیس GidaByte (www.gidabyte.com) ، یک شرکت مشاوره بازرگانی مخابرات در هنگ کنگ است.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا