دنیای وب

بررسی کتاب: سایه های ارسال شده توسط نیکلاس کار

این سؤال که آیا فناوریهای جدید رسانه ای مواد مخدر برای ذهن هستند ، یک مسئله باستانی است و قدمت آن به دوران باستان کلاسیک باز می گردد. نیکلاس کار در کتاب جدید خود کم عمقیک مطالعه دقیق و متفکرانه درباره تأثیرات استفاده زیاد از اینترنت ، از مثال عالی افلاطون و سقراط استفاده می کند.

تاریخچه فن آوری های رسانه ای جدید

در گفتگوی مشهور افلاطون فدروس، سقراط فیلسوف مزایای نوشتن را با فیدروس بحث می کند. سقراط داستانی را در مورد ملاقات بین خدای مصری تئوت ، که این الفبای را از جمله موارد دیگر ، و تاموس ، پادشاه مصر اختراع کرده است ، روایت می کند. از نظر تکنولوژیکی ، تئوت معتقد است که نوشتن باعث پیشرفت جامعه خواهد شد و امکان ذخیره اطلاعات فراهم می شود و بدین ترتیب یک “دستورالعمل برای حافظه و خرد” ارائه می دهد. تاموس مخالف است ، و می گوید نوشتن تأثیر مخربی بر حافظه خواهد گذاشت زیرا افراد تنبل به آنچه در این بانکهای داده اولیه متکی است اعتماد دارند. تاموس در ادامه می گوید که نوشتن باعث ایجاد خرد واقعی نمی شود ، زیرا مردم ذهن خود را پرورش نمی دهند. در عوض ، نوعی خرد جعلی ایجاد خواهد کرد. گفتگو نشان می دهد که سقراط با تاموس موافق است.

افلاطون در این مورد در کنار سقراط نبود. در یک جمهوری او در برابر شعر استدلال می کند ، که در زمان های قدیم نمایانگر سنت شفاهی بود. این شعرها به جای رمزگشایی در فضای باز پرتاب شدند. افلاطون مزایای نوشتن را برتر از فرهنگ شفاهی خالص دانست. نوشتن ، خواننده را ترغیب به منطقی ، اعتماد به نفس و سخت گیری می کند.

حتی در قرن چهارم قبل از میلاد ، این نگرانی وجود داشت كه فن آوری نوشتن مبتنی بر الفبای این پتانسیل را داشته باشد كه روش ذهن را تغییر دهد. پس از گذشت چند قرن ، ماشینهای مدرن تأثیر قابل توجهی در تفکر و ادبیات خواهند گذاشت. در سال 1882 ، فردریش نیچه فیلسوف آلمانی متوجه شد که چشمانش ناکام است و نمی تواند هنگام تلاش برای نوشتن با قلم و کاغذ تمرکز کند. برای حل این مشکل ، وی به یک نویسنده ماشین سازی مالینگ هانسن از دانمارک دستور داد که به او اجازه دهد چشم های خود را ببندد و کلیدها را فشار دهد. این فیلسوف دریافت که ضربه شدید قدرت در زمان شکل گیری ، تأثیر قابل ملاحظه ای بر نوشته های خود داشته است ، و این باعث می شود که نثر او سختگیرانه تر و تلگرافی تر شود. وی نتیجه گرفت که “تجهیزات نوشتن ما در شکل گیری افکار ما شرکت می کند.”

کم عمق این یک زیر نویس نگران کننده است: آنچه اینترنت با مغز ما انجام می دهد. وسوسه انگیز است که به این کتاب جالب توجه فکر کنیم که نیکلاس کار علاقه دارد تا کاربران اینترنت را توبیخ کند و از سقوط و سقوط تمدن غربی پیش بینی کند. خوشبختانه اینگونه نیست و کم عمق سورپرایز با دیدگاه تاریخی طولانی او و تحلیل متعادل از چگونگی تأثیر رسانه بر کیفیت تفکر و خواندن ما. برای هر دستیابی به موفقیت در فناوری اطلاعات ، سر و صدای صداهای هشدار دهنده از خطرات آن وجود داشت. هنگامی که مطبوعات گوتنبرگ دسترسی به اطلاعات را متحول کردند ، رابرت برتون ، نویسنده آناتومی افسردگی (1628) ، به وفور کتابها و آشفتگی ذهنی ناشی از آنها را ناامید کنید. “یکی از بزرگترین بیماری های روزگار ، وفور کتاب هایی است که بر جهان حاکم است تا جایی که آنها نمی توانند مقدار زیادی از مواد غیرفعال را که هر روز تخم ریزی می شوند و به جهان آورده می شوند ، جذب کنند.” آشنا به نظر میاید؟

چگونه اینترنت بر نحوه خواندن و تفکر تأثیر می گذارد

نتیجه گیری اساسی کم عمق آیا این چیزی است که فناوری جدید از یک سو می دهد ، از طرف دیگر آن را سرقت می کند. هرچه اینترنت در مقابل ما راحت تر و راحت تر باشد ، توانایی ما برای تمرین دادن مغز دقیق تر است. خواندن سبک و پراکنده را ترویج می کند. با وجود همه اطلاعاتی که ما با عجله جمع می کنیم ، بسیاری از آنها به سرعت فراموش می شوند. اگر بخاطر بسپاریم ، چنان شکسته شده است که نمی تواند با یک طرح یا منطق مسلط ترکیب شود که به نفع درک ما از جهان یا خودمان باشد.

کم عمق نمونه های بسیاری از چگونگی ضعف درک از طریق قدرتمند اینترنت در ذخیره ، جمع آوری و مرتب سازی اطلاعات برای ما ضعیف است. در یک مطالعه ، دو گروه جداگانه از افراد به یک مأموریت آنلاین مربوطه اختصاص داده شدند. یک گروه از برنامه هایی استفاده می کردند که ادعاهای مفیدی را ایجاد می کردند ، بنابراین کار را “آسان برای استفاده” می کرد. گروه دوم این ادعاهای مشابه را دریافت نکردند ، اما مجبور بودند که وظیفه خود را بیشتر بدانند. هشت ماه بعد ، دو گروه دوباره برای انجام همان معما جمع شدند. كسانی كه بیشترین تقاضای فكری را انجام داده بودند ، توانستند دوبار سریعاً مجموعه برنامه های “آسان برای استفاده” را انجام دهند. محقق هلندی ، کریستوپ ون نیومگن ، دریافت که گروهی که از سخت ترین برنامه استفاده می کردند ، قادر به پیش برنامه ریزی و استراتژی گذاری بودند ، در حالی که گروه دیگر بیشتر برای اعتماد به نفس به آزمایش و خطا اعتماد می کردند.

یک مطالعه دیگر میزان اطلاعاتی را که هنگام خواندن متن با لینکهای لینک نگه داشته شده تعیین کرده است. بسیاری از مربیان از لینک های ارتباطی به عنوان راهی جدید برای بهبود یادگیری استقبال کرده اند. برای آزمایش این تئوری ، دانشمندان کانادایی به هفتاد نفر داستان کوتاهی از الیزابت بون را برای خواندن او با عنوان “Lover Demon” داد. یک گروه داستان را مستقیماً بدون پیوند می خوانند. گروه دوم داستان را با لینک های اینترنتی می خواند ، همانطور که در هر مقاله ای در اینترنت خواهید یافت. خوانندگان Hypertext در مصاحبه های بعدی درمورد آنچه که می خوانند گزارش دادند که آنها داستان را گیج کننده و “خیلی سریع” خواندند. گروه دیگر با چنین دشواری روبرو نبودند.

برای افزودن هوشیاری بیشتر به این ترکیب ، یک محقق با وصل کردن یک دوربین کوچک که حرکات چشم را هنگام خواندن صفحات متن نشان می دهد ، حرکات چشم را برای کاربران وب ردیابی کرد. العین صفحات وب با فرم F را می خواند ما چند سطر اول متن را می خوانیم ، سپس چشم به سرعت به پایین صفحه می افتد. (اخبار ناگوار برای کسانی که به صورت آنلاین مقاله می نویسند!)

چه درسهایی می توان آموخت کم عمق؟؟؟ اینترنت قطعاً ابزاری فوق العاده و قدرتمند است که زندگی ما را به طرز باورنکردنی بهبود بخشیده است. چه کسی می خواهد هنگامی که تمام امور بانکی شما با آسایش از خانه انجام می شود ، در بانک ها بازگردید؟ کدام نویسنده یا محقق دوست دارد به دنبال تعقیب کتابخانه ها و مسیرهای خاکی برای کتابخانه ها باشد ، در حالی که بسیاری از آنها با کلیک ماوس قابل دسترسی هستند؟

اما وابستگی بیش از حد یا وسواس به اینترنت به عنوان همه چیز و پایان دادن به تمام خرد ، شعور و اطلاعات اشتباه است. درست همانطور که جوامع پیش خواندن شعر شفاهی بزرگی تولید می کنند و می توانند آگاهی عمیق فکری و فلسفی را پرورش دهند ، ما همچنین می توانیم مدرنیته را مانند سایر راه های تحریک فکری پیدا کنیم. خواندن کتاب بدون وقفه در اینترنت یک راه است. نشستن در یک محیط طبیعی ساکت و “خواندن طبیعت” راه دیگری است (دوباره ، مطالعات نشان داده اند که ما با وضوح بیشتری در مورد این محیط های آرام فکر می کنیم).

فرهنگ کتابخوانی که اکنون از صفحه چاپ شده وصف ناپذیر به اینترنت منتقل می شود ، فرهنگ خواندن به شکل F است: کم عمق ، تکه تکه ، کم عمق و فراموشی. آنچه این برای آینده فکری و فرهنگی ما معنی دارد ، حدس هر کسی است.

کم عمق: آنچه اینترنت با مغز ما انجام می دهدنیکلاس کار ارسال شده توسط 2010 توسط دبلیو نورتون و شرکت. شابک: 978-0-393-07222-8

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا