بازرگانیبرترین های کسب و کار

دستگاه ملات پاش چیست؟

دستگاه سیمان پاش، Machine Cement Spray، یا دستگاه پاشش سیمان از نوع دستگاه­های اسپری معدنی بوده و همچنین به‌عنوان دستگاه شاتکریت نیز شناخته‌شده است.

 هم‌زمان با پیشرفت علوم و فنّاوری، در سال‌های اخیر، شاهد پیشرفت‌های عظیم و تحولات بزرگی در صنعت ساختمان بوده‌ایم. ماشین‌آلات و ابزارهای جدید، متصدیان این صنعت را قادر به استفاده از دستگاه­هایی کرده ­است که با سرعت زیادتر، دقت بالاتر، کیفیت مناسب‌تر و راحتی بیشتر، عملیات مختلف ساختمان‌سازی را متحول نموده­ اند. از تأثیرات تکنولوژی بر مقوله ساختمان، می‌توان به دستگاه سیمان پاش یا ملات پاش اشاره کرد که نوعی دستگاه اسپری کننده مانند دستگاه شاتکریت Shotcrete است.

آموزش | ابزار

در حال حاضر استفاده از دستگاه‌های سیمان پاش یا ملات پاش بادی بسیار رایج است، زیرا آن‌ها دارای کار آیی بالا و امکان صرفه‌جویی در مواد هستند. دستگاه سیمان پاش دارای قابلیت اسپری باراندمان بالا است و می­تواند پوشش بسیار خوبی برای تمام گوشه‌ها، مقاطع، سطوح محدب و شکاف­های سطح کار ایجاد کند. درعین‌حال، می‌تواند مواد را با حداکثر توان و با حداقل ضایعات استفاده نماید.

علاوه بر این دستگاه سیمان پاش دارای روش پاشش با فشار بالا و پیوسته­ای است که می‌تواند پوشش موردنیاز را به سطح کار داده و پوشش خوبی را برای سطوح حفظ نموده و آن را در شرایط خوبی برای مدت طولانی نگه دارد. دستگاه ملات پاش، مصالح موردنیاز تولید ملات سیمانی را به‌عنوان مواد اولیه دریافت نموده و به‌صورت خودکار آن‌ها را باهم مخلوط می‌نماید، سپس ملات آماده‌شده به سمت لوله خروجی پاشش سیمان (نازل) هدایت می­شود و با پمپاژ آن، ملات به سطح موردنظر پاشیده می­شود.

قسمت پمپاژ دستگاه ملات پاش و دستگاه سیمان پاش در دو نوع ماردونی و پیستونی موجود است که در ادامه تشریح می­شوند.

آموزش | ابزار

دستگاه سیمان پاش ماردونی

در سیستم سیمان پاش ماردونی بعدازاینکه مصالح و مواد اولیه  وارد دستگاه شدند، به‌وسیله رتور و استاتور که به شکل مارپیچی هستند، مواد مخلوط شده و درنهایت وارد شیلنگ خروجی می­گردند. رتور و استاتور در این نوع دستگاه ازلحاظ استهلاک ارتباط مستقیمی با دانه‌بندی  دارند و به همین دلیل در اجرا، دستگاه سیمان پاش ماردونی هزینه بیشتری نسبت به پمپ‌های پیستونی دارند. البته این استهلاک، با توجه به نوع مصالح به‌کاررفته و نوع استفاده از دستگاه، متفاوت است.

دستگاه سیمان پاش ماردونی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • پمپ دارای خروجی ۲ اینچی و دارای شیر بای پس است.
  • دارا بودن همزن برای آماده‌سازی اولیه ملات
  • حمل‌ونقل آسان و سریع دستگاه با توجه به نوع طراحی شاسی
  • قابلیت تغییر موقعیت پمپاژ با توجه به نوع گیربکس طراحی‌شده
  • تأمین باد موردنیاز جهت پاشش توسط کمپرسور هوای تعبیه‌شده بر روی دستگاه
  • قابلیت تنظیم استاتور در مواقعی که فشار پمپ براثر استهلاک کم می­شود
  • جلوگیری از ورود مصالح و ملات دانه‌درشت به مخزن با استفاده از توری مخزن
  • قابلیت پاشش مواد ضد حریق (fireproof) بر روی استراکچرهای فلزی و سطوح مختلف
  • امکان تزریق دوغاب، ملات رقیق grout
  • امکان پاشش روی سطوح مختلف با دارا بودن سر نازل‌های مختلف
  • قابلیت پاشش مواد و مصالح مختلف
  • قابلیت پاشش سیمان یا شاتکریت Shotcreteدیوارهای  سفالی و آجری
  • امکان نظافت و شستشوی سریع و آسان دستگاه

بعضی از مشخصات فنی یک مدل از دستگاه سیمان پاش ماردونی عبارت‌اند از:

  • توان موتور اصلی پمپ ۵.۵ کیلووات
  • ولتاژ موتور اصلی پمپ 380 ولت
  • فشار پمپ برابر با 25 بار
  • ظرفیت خروجی پمپ از 20 تا 60 لیتر در دقیقه
  • حجم کمپرسور 350 لیتر در دقیقه
  • توان موتور کمپرسور ۲.۲ کیلووات
  • ولتاژ موتور کمپرسور 380 ولت
  • توان موتور همزن 3 کیلووات
  • سایز دانه‌بندی از 0 تا 5 میلی‌متر
  • ویبراتور به‌صورت پنوماتیک یا بادی
  • وزن دستگاه 350 کیلوگرم
  • ابعاد دستگاه در اندازه‌های 130 در 180 در 190 (سانتیمتر)

دستگاه سیمان پاش پیستونی

بعد از ورود مصالح و مواد اولیه به دستگاه ملات پاش، مواد توسط پیستون پمپ شده و سپس وارد شیلنگ خروجی می‌شوند. در دستگاه سیمان پاش پیستونی به علت آنکه پمپاژ مصالح،  توسط مکش پیستون‌ها انجام می­گردد، سرعت کار دستگاه بسیار بیشتر از دستگاه ماردونی است و استهلاک این نوع دستگاه ملات پاش نسبت به  دستگاه ملات پاش ماردونی بسیار کمتر است.

مزایای استفاده از دستگاه سیمان پاش

– سرعت زیاد اجرای کار سیمان‌کاری نسبت به اجرای کار با سیستم دستی
– کاهش زمان اجرای کار با توجه به سیمان‌کاری حدود 200 مترمربع روزانه
– صرفه‌جویی در مواد مصرفی با کاهش هدر رفت مواد
– به دلیل استفاده از هوای فشرده، مواد پاشیده شده چسبندگی زیادی بر روی سطح پاشش ایجاد می­کند.

شاتکریت بتن چیست؟

بتن اسپری Sprayed Concrete یک روش کاربردی برای استفاده از  بتن در دستگاه خشک پاش است که به‌طورکلی انواع فرم­های کاری با بتن را، پشتیبانی می‌کند. بتن اسپری با فرایند مخلوط کردن دو مخلوط خشک (Gunite) و مخلوط مرطوب (Shotcrete) در سال 1895 توسعه یافت و در اوایل دهه 1900 در دسترس مجریان صنعت ساختمان قرار گرفت.

مخلوط خشک (Gunite) مخلوطی از سیمان، شن و آب است که از طریق یک شلنگ فشار استفاده می‌شود، این مخلوط لایه سختی از بتن‌های سنگین تولید می­کند که در ساخت تونل‌های تخلیه و تعمیرات ساختاری، مورداستفاده قرار می­گیرد. بعد از جنگ جهانی دوم مخلوط مرطوب شاتکریت ((Shotcrete به‌صورت تجاری توسعه یافت، اما تا سال 1970 به‌طورکلی استفاده نشد. مخلوط بتن در قالب مرطوب تأمین می‌شود و به نازل اسپری که در آن هوا برای افزودن بتن بر روی بستر افزوده می‌شود، پمپ می­گردد.

استفاده از شتاب‌دهنده‌های اضافه‌شده در نازل می‌تواند در استفاده از بتن در شرایط سرباری و یا افزایش نیازهای اولیه در تونل زنی، کمک کند. در بتن اسپری، ماده در حالت خشک یا نیمه‌خشک با استفاده از هوای فشرده به نازل منتقل‌شده و در آنجا آب به مخلوط اضافه می‌شود و بتن را قبل از عمل پاشش بر روی بستر، با سرعت مخلوط می‌کند. هر دو روش وسیله‌ای برای استفاده از بتن در دستگاه سیمان پاش می‌باشند که به‌خوبی و در موارد بسیاری از بتن معمولی برتر است.

ویژگی‌های بتن پاششی

بتن پاششی دارای ویژگی‌های زیادی است که از آن جمله به موارد زیر می­توان اشاره کرد:

  • قدرت بالا، نفوذپذیری کم و دوام زیاد
  • کاهش زمان انجام کار و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • افزایش قدرت اولیه در اوایل انجام کار
  • نسبت اختلاط آب به سیمان پایین­تر است
  • چسبندگی خوب و استحکام مواد ترکیبی
  • توانایی انتقال مواد به بیش از 200 متر در نقطه کاربرد

انواع دستگاه شاتکریت و ملات پاش

– دستگاه ملات پاش یا سیمان پاش
– گچ پاش پلیمری پلاستر زن تمام اتوماتیک
– دستگاه شاتکریت یا بتن پاشی
– دستگاه سیمان‌کاری بادی
– دستگاه انتقال ملات

کاربرد دستگاه ملات پاش

از دستگاه سیمان پاش، معمولاً برای اسپری دیوار داخلی و خارجی، دوغاب سیمانی و برای پوشش سقف و دیوار استفاده می‌شود. همچنین می‌توان مواد ضد حریق که این پوشش ضد آب و ضد آتش بوده و حاوی  اسپری مواد جذب‌کننده صدا است. کار کردن با دستگاه ملات پاش بسیار آسان است و تجهیزات آن قابل‌حمل است و به‌طورمعمول برای کار به داربست نیاز ندارد و به‌راحتی پاشش روی همه سطوح حتی گوشه‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است انجام می­گیرد. استفاده از این تجهیزات می‌تواند به‌طور چشمگیری دوره ساخت‌وساز را کوتاه‌تر کند، کارآیی کار را افزایش دهد و باعث کاهش هزینه مواد اولیه گردد.

دستگاه شاتکریت خشک پاش و تر پاش T263

دستگاه شاتکریت T263 امکان اسپری یکنواخت برای سطوح صاف مثل دیوار را دارد. عملیات کار با این دستگاه شاتکریت ساده بوده و باعث صرفه‌جویی در زمان می­گردد، جهت کار با این نوع از دستگاه ملات پاش، نیاز به استفاده از کمپرسور هوا داریم. این اسپری با نازل قابل‌حمل می‌تواند در موارد متنوع مانند اسپری ملات سیمان، شن و ماسه و ملات بتنی مورداستفاده قرار گیرد. این دستگاه ملات پاش باقابلیت اسپری به شکل تفنگ رنگ دیوار، قابلیت پاشش رنگ بافت و بتونه را داراست.

آموزش | ابزار

مشخصات و نحوه کارکرد دستگاه گچ پاش تمام اتوماتیک T4

با بالا رفتن نیازهای بشری به ساختمان­های مرتفع و با پیشرفت تکنولوژی، کارشناسان و متخصصین صنعت ساختمان، هرروزه ماشین‌آلات و ابزارآلات جدیدی را ابداع می­نمایند که در تسهیل و تسریع عملیات ساختمان‌سازی بسیار مؤثر است. دستگاه گچ پاش خودکار یکی از انواع جدید ماشین‌آلات درزمینهٔ ساختمان‌سازی است. سیستم­های اساسی تشکیل‌دهنده این دستگاه، موتور الکتریکی،  سیستم هیدرولیکی و سیستم خطی دستگاه هستند که امکان عملیات پلاستر زنی را با سرعت و باکیفیت فراهم می‌کنند.

انواع دستگاه سیمان پاش و پلاستر زن در تسریع ساخت‌وساز تأثیر دارند. توسط دستگاه پلاستر زن، می­توان اجرای پلاستر را در یک مرحله انجام داد و نیاز به پرداخت و صافکاری سطح پلاستر شده ندارد.

مشخصات این دستگاه عبارت‌اند از:

– دارای سیستم تک فاز الکتریکی
– دارای سیستم هوشمند سنجش ارتفاع
– قابلیت تنظیم عرض و ضخامت پلاستر زنی
– ضد آب بودن تمامی قسمت‌های دستگاه
– ظرفیت اجرای کار بین 800 تا 1200 مترمربع در روز
– قابلیت شستشو و تمیزکاری آسان موتور و بدنه دستگاه
– حمل‌ونقل بسیار آسان

دستگاه ملات پاش یا پلاستر زن

دستگاه ملات زنی که به‌منظور پلاستر زنی به کار می­رود، به‌صورت تمام اتوماتیک و با سیستم تک فاز برقی کار می­کند. این دستگاه عملیات پلاستر زنی را فقط در یک رفت‌وبرگشت و باکیفیت مطلوب انجام می­دهد. سطح پلاستر شده توسط دستگاه کاملاً یکدست بوده و بعد از یک مرحله نیاز به پرداخت و تسطیح دستی ندارد. دستگاه ملات زن پلاستر زن در مقایسه با ملات پاش‌های بادی 10 برابر سریع‌تر بوده و در مقایسه با دست 40 برابر سریع‌تر هست. به‌طورمعمول دستگاه سیمان پاش و ملات پاش در پاشش انواع ملات­ ها کاربردهای زیادی دارند.

دو نکته بسیار مهم که در دستگاه‌های شاتکریت باید در نظر گرفته شود:

تمامی تجهیزاتی که در مخلوط کردن ملات و اجرای شاتکریت توسط پیمانکار مورداستفاده قرار می‌گیرد باید قابل‌حمل با دست را دارا باشد و شاتکریت سنگ‌دانه‌های درشت با حداکثر اندازه مشخص‌شده را به‌خوبی بتواند انجام دهد. همزن، لوله‌های خرطومی، نازل‌ها، فشارسنج‌های هوا و آب و واشرها، به‌طورکلی تمامی تجهیزات به کار گرفته‌شده، باید بسیار تمیز نگه‌داشته شوند و مورد تائید ناظر پیمانکار قرار بگیرند.

سازنده معتبر انواع دستگاه ملات پاش و سیمان پاش

شرکت تیران تونل بیستون، سازنده معتبر انواع دستگاه شاتکریت، برای رفع قسمتی از نیازهای ساخت‌وساز، تولید داخلی و ساخت دستگاه جدید سیمان‌کاری را انجام داده ­است. این شرکت، طراحی و تولید دستگاه ملات پاش را باقابلیت پمپاژ انواع ملات ساختمانی با دانه‌بندی 0 تا 8 را برعهده‌گرفته است. علاوه بر این، شرکت تیران تونل به‌عنوان تولیدکننده ملی، هم‌چنین اقدام به تولید انواع دستگاه سیمان پاش و یا دستگاه اسپری مخصوص ملات، کرده ­است.

این شرکت امکان سفارش و خرید دستگاه­های تولید داخل خود را برای مشتریان در سرتاسر شهرهای ایران و کشورهای خاورمیانه فراهم نموده است. علاقه‌مندان می­توانند با توجه به تصاویر ماشین‌های پاشش مختلف ملات و سیمان و پارامترهای مختلف آن‌ها، نوع دستگاه موردنظر خود را انتخاب کنند و سپس با ارسال ایمیل به شرکت یا ارتباط مستقیم با کارشناسان شرکت، برای اطلاع از لیست قیمت دستگاه سیمان پاش و جزئیات بیشتر با ایشان تماس بگیرند.

شرکت تیران تونل، دستگاه­های تولیدی خود را همراه با عملیات نصب و راه‌اندازی و آموزش کار با دستگاه در حمل پروژه به خریداران ارائه می­نماید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا