اپلیکیشن و نرم‌افزار

سایدلودینگ و استفاده از اپ استورهای متفاوت برای آیفون امکان‌پذیر می‌شود

حدود یک سال از مطرح شدن شکایت شرکت  Epic Games علیه اپل می‌گذرد و طی این مدت اگرچه اپل سیاست‌های اپ استور را به طور بسیار جزئی تغییر داده، اما همچنان از بسیاری از توسعه‌دهندگان فعال در اپ استور کارمزد 30 درصدی را دریافت می‌کند. اما حالا طبق یک گزارش جدید، به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها قرار است ماه عسل اپل به پایان برسد و اپل در سال 2024 به منظور تبعیت از قوانین جدید اتحادیه اروپا، باید استفاده از اپ استورهای متفاوت را برای کاربران آیفون امکان‌پذیر کند.

این یعنی در صورت ارائه‌ی اپ استورهای متفاوت، توسعه‌دهندگان بدون اینکه نیازی به پرداخت کارمزد 30 درصدی به اپل داشته باشند، می‌توانند اپ‌ها و بازی‌های مختلفی را در اختیار کاربران آیفون قرار دهند. بر اساس این قانون، اپل باید سایدلودینگ اپ‌ها را هم ممکن کند که به زبان ساده کاربران با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توانند فایل نصب اپ‌ها و بازی‌ها را مستقیما و بدون نیاز به هرگونه اپ استور دانلود و نصب کنند.

اتحادیه اروپا برای پذیرش این قانون جدید کاملا جدی است و اعلام کرده که شرکت‌های موردنظر تا تاریخ 16 اسفند 1402 برای عملی کردن آن زمان دارند. بحث بالا بودن رقم کارمزدهای اپل با اعتراض شدید ایلان ماسک هم روبرو شده و به همین خاطر کاربران iOS برای دریافت تیک آبی باید ماهانه 11 دلار بپردازند این در حالی است که این رقم برای کاربران اندروید به ماهانه 8 دلار می‌رسد.

آیفون

در گزارش بلومبرگ آمده که روند تغییرات در اپل برای پذیرش این قانون آغاز شده است. هنوز مشخص نیست که دقیقا چه زمانی این مشخصه برای کاربران آیفون ارائه می‌شود ولی به احتمال زیاد iOS 17 این قابلیت را دریافت خواهد کرد. طی سال‌های گذشته مدیران اپل بارها در مورد خطرات امنیتی سایدلود کردن اپ‌ها توضیح داده‌اند ولی اگر ناچار به ارائه‌ی چنین قابلیتی شوند، احتمالا باید روش‌های جدیدی را برای بررسی اپ‌ها مشخص کنند. هنوز مشخص نیست که این فرایند چه مراحلی دارد ولی ظاهرا اپل می‌خواهد از همین فرایند هم درآمد کسب کند.

با وجود اینکه این تغییرات ابتدا برای کاربران اروپایی ارائه می‌شود، ولی احتمالا در ادامه سایر کاربران هم از این قابلیت‌ها بهره‌مند خواهند شد. در کنار این موضوع، باید به اجباری شدن استفاده‌ی آیفون‌ها از پورت USB-C هم اشاره کنیم که طبق قوانین اتحادیه اروپا، سال آینده تمام آیفون‌های جدید باید با این مشخصه راهی بازار شوند.

خرید محبوب‌ترین گوشی‌های اپل از دیجی‌کالا

منبع: xda-developers

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا