بازرگانی

سنتز نانوکامپوزیت برای تصفیه پساب

به گزارش سرویس علم و فناوری پایگاه اطلاع رسانی صبا ، به نقل از نانو ، محققان مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ، با استفاده از مونومرهای پیرول و آنیلین و مواد پایه ، توانستند نانوکامپوزیت های مناسبی را سنتز کنند تا در فرآیند تصفیه قطع شدند. برجسته ترین ویژگی این نانوکامپوزیت توانایی پاک کردن رنگ ، بو ، آنیون ها و کاتیون ها فقط در یک مرحله و در مدت زمان بسیار کوتاه است.

این کار تحقیقاتی در دو مرحله در مرکز تحقیقات پلیمر در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شد. در قسمت اول ، محققان نانوکامپوزیت های پلیمری را از مواد کم ارزش مانند خاکستر سبوس سنتز کردند و در قسمت دوم موفق به استفاده از نانوکامپوزیت های سنتز شده در تصفیه پساب های صنعتی شدند.

دکتر محسن قربانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و یکی از محققان این پروژه گفت: این تحقیق در دو مرحله انجام شد. مرحله اول سنتز نانوکامپوزیت های پلیمری و مرحله دوم استفاده از این نانوکامپوزیت ها در تصفیه پساب های صنعتی است. در مرحله اول ، نانوكامپوزیت های مختلف با استفاده از مونومرهای پیرول و آنیلین و مواد اساسی مانند سبوس و خاکستر سبوس سنتز شدند.

گفتنی است ، در این مرحله ، اثرات مختلفی از جمله نوع اکسیدان ، محیط سنتز ، شرایط دما و … برای تولید بهترین و بالاترین نانوکامپوزیت بررسی شد. پس از انجام آزمایشات مختلف ‌FTIR ، TGA ، XRD ، SEM ، TEM و آزمایشات انجام شده ، مناسب ترین نانوكامپوزیت برای تصفیه انتخاب شد. در مرحله دوم تحقیق ، روند تصفیه متوقف شد ، که همچنین نتایج کاملا رضایت بخشی را نشان داد.

به گفته قربانی ، یکی از بارزترین ویژگیهای این نانوکامپوزیت حذف رنگها ، بوها ، آنیون ها و کاتیون ها در یک مرحله و در مدت زمان بسیار کوتاه (حدود 30 دقیقه) است. بنابراین با استفاده از این طرح می توان از هزینه های هنگفتی که صنایع مختلف برای تصفیه پسماندهای خود می پردازند جلوگیری کرد و کارایی بیشتری به دست آورد. استفاده از جاذبه های جدید در فرآیند تصفیه ، استفاده از جاذبه های کم ارزش به عنوان مثال

خاکستر سبوس و سبوس در ساختار نانوکامپوزیت ها و همچنین بازده بسیار بالای نانوکامپوزیت ها از دیگر مشخصات این نانوکامپوزیت ها است.

قربانی با اشاره به کاربردهای این پروژه گفت: “یکی از کارکردهای مهم این پروژه مربوط به تصفیه فاضلاب کارخانه های صنعتی است. بدیهی است که پلیمرهای سنتز شده کاربردهای دیگری مانند خواص ضد خوردگی و ضد میکروبی دارند ، اما در این پروژه عملکرد آنها در تصفیه پساب ها بررسی شد. “علاوه بر این ، با توجه به وجود کارخانه های مختلف و اصلی ترین مشکلی که این کارخانه ها در تصفیه پساب های خود دارند ، این پروژه از ظرفیت تجاری کافی برخوردار است.”

این تحقیق که با همکاری دکتر محسن قربانی و دکتر حسین عیسی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انجام شده است ، مراحل اولیه ثبت اختراع را طی کرده و در مراحل نهایی تأیید است.

منبع :
https://atie-energy.com/%D8%B3%D9%86%D8%AA%D8%B2-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%81%DB%8C%D9%87-%D9%BE%D8%B3%D8%A7%D8%A8/
تاریخ انتشار :
2020-09-20 23:04:30

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا