ارز دیجیتالبرترین های کسب و کار

شکایت از بروکرهای فارکس

قواعد تنظیم یک شکایت نامه بر علیه یک کارگزاری و ارسال آن برای رگلاتوری ها

یک رگولاتور (سازمان های نظارتی) بالاترین مقامی است که می تواند به مشکلات موجود بین یک کارگزاری و معامله گر رسیدگی کند. در بیشتر موارد رگولاتوری ها شکایات خصوصی معامله گران را به صورت شخصی ببرسی نمی کنند و تریدر ها را مستقیما به دادستانی ارجاع می دهند. با این حال رگولاتوری ها این شکایات را در قسمتی بایگانی کرده و منتظر شکایات بیشتر می مانند تا زمانی که مدارک کافی بر علیه بروکر مورد نظر پیدا کنند. آنچه در این مقاله یاد خواهید گرفت:

نحوه طرح شکایت علیه یک کارگزاری به رگولاتوری ها

شکایت علیه کارگزاری: دلایل، اهداف، قوانین ارسال

در ابتدا باید نکات زیر روشن شود:

  • هر گونه تلاش برای حل یک مشکل با یک کارگزاری در اولین مرحله باید با تماس با پشتیبانی کاگزاری آغاز شود. اگر یک معامله گر در ابتدا مشکل به وجود آمده را با خود کارگزاری مطرح و سعی در حل آن نکرده باشد، در اینصورت هیچ رگولاتوری به مشکل به وجود آمده رسیدگی نخواهد کرد. رگولاتوری ها فقط زمانی می توانند پاسخگو باشند که مذاکرات شما با کارگزاری حل نشده باشد پس معامله گر فقط بر اساس مذاکرات قبلی که با کارگزاری کرده، می تواند شکایت داشته باشد.
  • شکایات انجام شده از یک بروکر به رگولاتوری و دادستان (یک دادستان مخصوص برای رسیدگی به شکایات بروکر مورد نظر) ارجاع می شود
  • بخش یا دپارتمان کارگزاری که با آن کار می کنید نیز مهم است. رگولاتوری های اروپایی فقط اجازه می دهند با بخش ساکنان منطقه کار کنید و برای کشور های دیگر از جمله کشورهای آسیایی و بازار های دیگر، بخش های جدا در نظر گرفته شده است. اگر کارگزاری تحت مجوز CySEC و یا FAC باشد و معامله گر در بخشی کار کند که تحت نظر کشور بلیز یا جزایر مارشال می باشد، ارسال شکایت به رگولاتوری های اروپایی فایده ای نخواهد داشت.

در واقع داشتن مجوز به این معنی است که:

  • رگولاتور باید به صورت مداوم تمام گزارشات مالی شرکت (کارگزاری) را بررسی کند، و میزان کفایت سرمایه کارگزار و امکان پرداخت بدهی (در صورت ورشکستگی) را از طریق انجام تحقیقات خارجی ارزیابی کند.
  • رگولاتور ها قوانین سخت گیرانه ای بر نحوه مدیریت حساب های تفکیک شده دارند؛ طبق این قانون حساب معامله گران باید از حساب بروکر جدا شود و بروکر فقط حق دارد از بودجه ی خود (نه بودجه ی مشتری) برای اداره ی شرکت استفاده کند
  • تضاد منافع را شامل نمی شود.

در واقع معامله گران همیشه با کارگزارن اختلاف نظر داشته اند و همیشه با هم مشاجره دارند. شایع ترین مشکل در مورد برداشت پول می باشد. اگرچه این مشکل می تواند به علت خطای معامله گران و یا رعایت نکردن شرایط عمومی و قوانین کارگزاری باشد، اما گاها خود کارگزاری ها نیز از پس دادن دارایی یک شخص به بهانه های مختلف سر باز می زنند.

مواردی که می توانیم علیه یک کارگزاری شکایت تنظیم کنیم:

  • مواردی که طبق آن ها حقوق معامله گر نقض شده است، عبارت اند از: اثبات صد درصدی دستکاری بازار توسط بروکر، پول واریز شده در کارگزاری بدون داشتن دلیل خاصی برگشت داده نشود، بلاک شدن اکانت به دلیل پیشنهادات عمومی (توافق نامه) کارگزاری، نشانه هایی از وجود ورشکستگی
  • کارگزاری از اجرای تعهدات خود امتناع کند و بدون تلاش برای قانع کردن مشتری، بر روی حرف خود پا فشاری کند. در این صورت مشتری اول باید مشکل را با بخش پشتیبانی مطرح کند و در صورت حل نشدن این مشکل، مشتری می تواند شکایت خود را به رگولاتوری (سازمان های نظارتی) ارجاع دهد.
  • کارگزاری اجازه ی برداشت مبالغ بالا را به مشتری ندهد. مشخص است که تنظیم شکایت برای مبلغی به ارزش 100 دلار منطقی به نظر نمی رسد. هر چند از این نظر محدودیتی در شکایت وجود ندارد ولی هرچه مبالغ بالاتر باشد، سریع تر نتیجه خواهید گرفت.

بهتر است قبل از تنظیم شکایت با رگولاتوری هماهنگی های نهایی را با Best Crypto Exchanges: Buy and Sell Bitcoin, Ether and More انجام دهید. متاسفانه بسیاری از معامله گران از رسیدگی نشدن به درخواستشان گله مند اند که البته در تمام موارد مدرک کافی علیه کارگزاری وجود نداشته است. پس شما باید قبل از انجام شکایت، مدارک لازم را جمع آوری کنید. در اینجا چندین نکته مهم را برای شما توضیح خواهم داد.

نکات مهم قبل از ثبت شکایت

  • قبل از انجام واریز، اطمینان حاصل کنید که مراحل احراز هویت شما در کارگزاری تایید شده و شما هیچ مشکلی در این مورد نخواهید داشت.
  • شواهدی از واریز ها ( کیف پول های الکترونیکی، کارت بانکی، اسکرین شات های اکانت کاربری خود) را برای اثبات اینکه مبلغی که مدعی شده اید واقعات واریز شده است، نگه داری کنید
  • از تمامی اطلاعاتی که در آینده می تواند قابل استفاده باشد مانند نمودار های پلتفرم معاملاتی، سودی که کسب کرده اید، اسکرین شات تهیه کنند. در بیشتر موارد کارگزاری ها عامل مالیاتی نمی باشند لذا موظف هستند تا صورت حساب های کاربران را ارائه دهند. هر چند وقت یک بار این اطلاعات را درخواست کنید و اسکرین شات اطلاعات شخصی خود را برای زمانی که حساب کاربری شما مسدود می شود، در جایی نگه دارید.
  • تمام پاسخ های دریافتی از واحد پشتیبانی کارگزاری را نگه داری کنید.

در صورت بروز هر گونه مشکل، در ابتدا باید معامله گر با پشتیبانی کارگزاری ارتباط برقرار کند. ادعا یا اعتراض شما باید کاملا شفاف و شامل اطلاعات زیر باشد: شماره حساب کاربری، تاریخ مورد اعتراضی، موضوع اعتراض، گزارش مالی که همه چیز طبق اعداد و ارقام در آن مشخص باشد (میزان کل سرمایه، قیمت ها ، بازه های زمانی). باید اطلاعاتی از قبل وقوع مشکل داشته باشید. منطقی است که درخواستی مانند “  پلتفرم درست کار نمی کند و کارگزار جوابگو نیست” رد خواهد شد.

1. نحوه تنظیم و ارسال شکایت نامه به CySEC

سازمان نظارتی CySEC توسط بسیاری از کارگزاری ها برای فعالیت در اروپا و حوزه CIS انتخاب می شود. هرچند ممکن است به نظر برسد این رگولاتوری فقط برای رسیدگی کشورهای غیر اروپایی است، اما این رگولاتوری بر طبق MiFID و در چارچوب قوانین اورپا فعالیت می کند. آدرس سایت این رگولاتوری cysec.gov.cy/home/

  • توجه: این رگولاتوری تمام شکایات ارسالی را بررسی می کند اما به شکایات فردی رسیدگی نمی کند (البته اگر چندین شکایت خصوصی، موضوع مشترک داشته باشند قطعا رگولاتوری نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد). پس ارسال شکایت خصوصی می تواند ارزشش را داشته باشد اما احتمالا مشکل شما حل نخواهد شد. به همین دلیل است که ارسال یک شکایت نامه جمعی منطقی تر است. این در حالیست که سایت CySEC مشخص نکرده است که چه تعداد شکایت لازم است تا به آن موضوع رسیدگی کنند. رگولاتوری از معامله گران درخواست خواهد کرد که مشکل را با دادگستری قبرس در میان بگذارند اما بهتر است این مشکل را مستقیما با رئیس دادگستری این کشور در میان بگذارید. فرم شکایت در این در دسترس می باشد.

اولین قدم این است که کارگزاری مورد نظر، تحت نظر رگولاتوری کار می کند یا خیر. در حقیقت معامله گران این مورد را باید در هنگام شروع کار خود با کارگزاری ها چک کنند و بروکر مورد نظر خود را ارزیابی کرده و اطلاعات آنها را از داخل وب سایتشان به طور کامل بررسی کنند اما متاسفانه کمتر کسی وقت خود را برای این کار اختصاص می دهد. می توانید از طریق چند روش زیر دارا بودن مجوز را چک نمایید:

  1. شماره مجوز را در قسمت “جستجو” صفحه اصلی، تایپ کنید. سپس سایت بلافاصله تاریخ دریافت مجوز (ایجاد شدن) و تاریخ به روز رسانی ( تاریخ اصلاح شدن) را به همراه یک لینک به کارگزاری مورد نظر شما ارائه خواهد داد. اگر این اطلاعات به شما نشان داده شود، یعنی بروکر مورد نظر، مجوز قانونی دارد.
  2. اسم شرکت را در قسمت company register by name پیدا کنید. نکته مهم این است که ممکن است نام حقوقی شرکت با نام مستعار (یا نامی که همه ی مردم به آن اسم شرکت مورد نظر را می شناسند) آن متفاوت باشد. در بخش”Regulated Entities”  گزینه”Investment Firms (Cypriot)”  را انتخاب کنید و نام حقوقی شرکت را در فیلد مربوطه وارد کنید. (این نام معمولا در سایت کارگزاری در کنار شماره مجوز و یا در قسمت ارتباط با ما و یا در انتهای سایت قید شده است) برای مثال نام حقوقی لایت فارکس “LiteForex Investments Limited” می باشد.

گزارش تخلف بروکرهای فارکس و صرافی های ارز دیجیتال

یکی از مشکلاتی که بخش زیادی از معامله‌گران ایرانی با آن مواجه هستند عدم آشنایی کافی با بهترین صرافی ارز دیجیتال مناسب ایرانیان و اقداماتی است که باید در هنگام مشاهده تخلف صرافی ها و بروکرها انجام دهند. بسیاری از کاربران به بروکرها و صرافی‌ها اجازه می‌دهند هر نوع کلاهبرداری که خواست را انجام دهد و برای پس گرفتن حقوقشان پیگیری کافی ندارند.

مجموعه ایران بروکر پلتفرم گزارش تخلف صرافی‌ها و بروکرها را راه‌اندازی کرده است تا بستری را مهیا کند، تا تریدرها و فعالان بازارهای مالی که در داخل ایران مشغول به فعالیت هستند بتوانند گزارش تخلف بروکرها و صرافی‌ها را مطرح و پیگیری کنند.

لطفا از طریق فرم زیر به طور کامل و با جزئیات گزارش تخلف بروکر یا صرافی مورد نظر را ارسال نمایید. پس از بررسی، در صورت نیاز با شما جهت ارسال مدارک و پیگیری بیشتر تماس گرفته خواهد شد.  در صورت اثبات تخلف ایران بروکر خود را موظف می‌داند این تخلف را در وبسایت به صورت عمومی منتشر کند. ضمنا صرافی ها و بروکرها می‌توانند پاسخ خود را به موارد مطرح شده، برای ما ارسال کنند.

یکی از مهمترین دلایل راه‌اندازی پلتفرم گزارش تخلف صرافی‌ها و بروکرها دفاع از حقوق تریدرها و معامله‌گران ایرانی است. باید بدانید که صرافی‌ها و بروکرهای معتبر برای اعتبار و برندینگ خود هزینه‌های سرسام‌آوری می‌کنند و هیچ چیز را مهمتر و با ارزش‌تر از اعتبارشان نمی‌دانند. پس اگر واقعا حق با شما باشد حتما با مطرح کردن تخلف به پاسخ خود خواهید رسید.

ایران بروکر چگونه به من کمک می‌کند؟

واقعیت این است که اعتبار صرافی‌ها و بروکرها برای آن‌ها مهمترین سرمایه است و مطمئن باشید که اگر مدارک کافی برای اثبات تخلف یک بروکر یا صرافی در دست داشته باشید، در اکثر موارد حق خود را پس خواهید گرفت، مگر این‌که در انتخاب پلتفرم معاملاتی خود دقت لازم را نداشته باشید و بر اساس شیوه‌های غیراصولی صرافی و بروکر را انتخاب کرده باشید و اعتبار کافی نداشته باشد.

زمانی که شما تخلفی را ثبت می‌کنید، ما شروع به بررسی مدارک می‌کنیم و اگر برای ما محرز شود که تخلفی صورت گرفته با پلتفرم مورد نظر تماس می‌گیریم. “ایران بروکر” یک مرجع معتبر و شناخته شده است که توانایی ارتباط با بالاترین مقامات بروکرها و صرافی‌ها را دارد. در ادامه و طی مذاکره با پلتفرم متخلف، صحبت‌ها و مدارک ایشان شنیده و دریافت می‌شود. بعد از بررسی مدارک ارائه شده از سمت پلتفرم، تصمیم نهایی گرفته خواهد شد که آیا تخلفی صورت گرفته یا خیر. اگر تخلفی انجام نشده باشد پرونده بسته خواهد شد، اما اگر همچنان برای ما محرز باشد که تخلف شکل گرفته، درخواست همکاری و رفع مشکل را به پلتفرم اعلام می‌کنیم.

چرا درخواست رسیدگی به شکایت من رد شد؟

به دلیل حجم زیاد شکایات و درخواست مشتریان برای رسیدگی به مشکلاتشان، فقط به شکایاتی ترتیب اثر داده می‌شود که قوانین ذکر شده را رعایت کنند. اگر هر کدام از موارد زیر را رعایت نکنید، ممکن است شکایت شما از صف بررسی خارج شود:

  1. باید شرح کامل تخلف با جزئیات دقیق در فرم نوشته شده باشد.
  2. شماره اکانت و حساب کاربری در پلتفرم مورد نظر باید ذکر شده باشد.
  3. اطلاعات تماس باید واقعی و کامل درج شده باشد.
  4. قبل از ارسال فرم و ثبت شکایت، حتما باید با پشتیبان رسمی بروکر یا صرافی که قصد شکایت از آن را دارید، صحبت کرده باشید و جوابیه آنها را در اختیار داشته باشید.
  5. اسکرین شات یا فیلم کامل مکالمات با پشتیبان رسمی باید در دسترس شما باشد.
  6. برای رسیدگی به شکایات بروکرها، ممکن است به فایل LOG نیاز باشد. در صورت لزوم برای دریافت آن با شما تماس خواهیم گرفت.
  7. بیشتر از 1 ماه نباید از تخلف پلتفرم مورد نظر شما گذشته باشد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا