صنعت و تجارت

صنایع غذایی و آشامیدنی – نحوه تعریف تجهیزات تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی

صنایع غذایی و آشامیدنی – نحوه تعریف تجهیزات تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی

کاربردهای تصفیه آب در تأسیسات غذا و نوشیدنی

یک تأسیسات غذایی و آشامیدنی معمولی دارای کاربردها و فرآیندهای مختلف آب است که هرکدام به میزان خلوص آب خاص خود نیاز دارند. وجود ، شار و خلوص هر یک از این جریان ها با توجه به طراحی کارخانه تولید مواد غذایی و آشامیدنی مانند کنسرو ، کالاهای خشک ، نوشابه و آبجوسازی هدایت می شود.

این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پیش تصفیه آب چاه ، آب سطحی یا آب شهر
  • تصفیه آب دیگ بخار
  • درمان میعانات
  • تصفیه آب
  • خدمات تمیز کردن و ضد عفونی آب
  • خدمات نظافت
  • دفع فاضلاب

صرف نظر از کاربرد ، این احتمال وجود دارد که برای کاربرد مواد غذایی و آشامیدنی به نوعی تصفیه آب صنعتی نیاز داشته باشد تا در بالاترین بازده کار کند.

انواع سیستم های تصفیه آب را تعیین کنید

گزینه های تصفیه آب را می توان بر اساس محیط فیلتر مورد استفاده به دو دسته گسترده تقسیم کرد

  • عزیز و
  • غشاء.

عزیز دهه های زیادی است که از تصفیه آب در صنایع غذایی و آشامیدنی استفاده می شود و برای اکثر مردم آشنا خواهد بود. نمونه هایی از فیلتراسیون محیط دانه ای شامل فیلترهای شن و ماسه است. فیلترهای کربن فعال برای از بین بردن طعم ، بو و کلر. فیلترهای آنتراسیت و فیلترهای خوب عقیق.

این نوع فیلترها می توانند ذرات معلق را تا قطر 10 میکرون از بین ببرند (1 میکرون = 10-6 متر). با استفاده از برخی از پلیمرهای انعقادی یا لخته ای تغذیه شده قبل از این فیلترها (به عنوان کمک فیلتر تغذیه می شوند) ، موفقیت در حذف ذرات تا حدود 1 میکرومتر مشاهده شد

فاصله بین ذرات رسانه فیلتر جداگانه به عنوان منافذ عمل می کند. مواد جامد معلق به دام افتاده این فیلترها در بالای محیط فیلتر یا در داخل منافذ جمع می شوند.

غشاء در تصفیه آب از غشا to برای حذف ذرات معلق استفاده می شود. برخلاف فیلترهای گرانول ، غشاها با منافذ طراحی می شوند و قادر به حذف ذرات بسیار کوچکتر هستند. فیلتراسیون غشای نهایی اسمز معکوس (RO) است که در آن می توان جامدات محلول (یونهای فلزی) را از بین برد. این یک مکانیسم فیلتراسیون به معنای واقعی کلمات نیست ، زیرا غشاهای نیمه تراوا که برای RO استفاده می شود ، منافذی ندارند. به درستی به عنوان یک مکانیسم خنثی سازی دیده می شود.

بهترین مشخصه فیلتراسیون آب غشایی ، محدوده اندازه ذرات قابل تصفیه است ، به شرح زیر:

  1. میکروفیلتراسیون (مایل در ساعت) این می تواند شامل فیلترهای کارتریج بافته شده یا زخمی یا فیلترهای دیافراگم واقعی باشد. ذرات را می توان از حدود 0.1 میکرون تا بیش از 1 میکرون حذف کرد.
  2. اولترافیلتراسیون (UF) ذرات را می توان از 0.01 میکرون تا بیش از 0.1 میکرون حذف کرد. برخی از مواد آلی محلول با وزن مولکولی زیاد قابل حذف هستند.
  3. فیلتراسیون نانو (NF) ذرات از کمتر از 0.001 میکرون تا 0.01 میکرون قابل حذف هستند. مواد آلی با وزن مولکولی کوچکتر را می توان حذف کرد.
  4. RO ذرات را می توان از 0.0001 میکرون به 0.001 میکرون برداشت. مواد جامد یونی محلول نیز می توانند حذف شوند.
نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا