بازرگانیبرترین های کسب و کار

قوی‌ترین لکه‌بر فرش را بشناسید!

همان‌طور که می‌دانید، قالي و فرش يکي از نمادهاي خانه ايراني است که در منازل ما براي حفظ راحتي و گرما بخشيدن به محيط استفاده مي‌شود. حفظ تميزي آن يکي از چالش‌ها و دغدغه‌های اکثر خانم‌ها محسوب می‌شود. چراکه بايد علاوه بر از بين بردن لکه‌ها حواسمان باشد که به بافت، رنگ و الياف فرش خدشه‌اي وارد نشود. اکثر اوقات به دنبال راه حل‌هايي هستيم که بهترين پاسخ را دريافت کنيم و براي پاک کردن فرش، به دنبال قوي‌ترين لکه‌بر فرش می‌گردیم. اگر اين روزها گوشه ذهنتان سوالی درباره تميز ‌کردن فرش داريد و مي‌خواهيد با هنر پاک کردن فرش، در عين حفظ سلامت آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

نکات کليدی

  1. هميشه از حوله‌های کاغذی سفيد ساده يا پارچه‌هايی با رنگ ثابت برای پاک کردن لکه‌های فرش استفاده کنيد.
  2. از سرکه سفيد روی فرشی که از الياف يا پشم طبيعی تهيه شده استفاده نکنيد. زيرا اين نوع فرش‌ها ظريف هستند و اسيدی بودن سرکه باعث خراب شدن فرش می‌شود.
  3. هنگام برداشتن مواد ايجادکننده لکه، هرگز محل را بیش از حد مالش ندهيد. اين کار باعث پخش شدن مواد در سطح بيشتری از فرش می‌شود.
  4. اسپری نانو لکه‌بر فرش به تنهايی و بدون مخلوط کردن با مواد شوينده ديگر استفاده می‌شود.

قوي‌ترين لکه‌بر فرش کدام است؟

همان‌طور که گفتیم، در تميز کردن فرش علاوه بر از بين بردن لکه، باید دقت کنيم به بافت آن آسیبی وارد نشود. به همین دلیل لازم است راه حل و شوينده‌اي انتخاب ‌کنيم که متناسب با نوع لکه و جنس فرش باشد. به‌طور کلی، بهترین و در دسترس‌ترين راه‌حل‌ استفاده از خدمات قالیشویی است. یک قالیشویی خوب از مواد شوینده‌ مخصوصی استفاده می‌کند که بدون آسیب به بافت فرش لکه‌ها را از بین می‌برد.

خواب | سطح

اما اگر قصد انجام این کار را ندارید انجام مراحل زیر برای شما مفید خواهد بود. در این بخش ابتدا با هم بررسي مي‌کنيم که براي  این کار چه اقداماتی بايد انجام دهيم.

اولين کاري که براي لکه بری فرش در منزل بايد انجام دهيم، شناسايي ماده‌ای می‌باشد که باعث ايجاد لکه شده است .اگر از علت يا ماده ايجادکننده لکه اطلاعی نداشته باشيم يا در زمان ايجاد لکه در آن مکان حاضر نبوده‌ايم، اين کار را به کمک رنگ برجای مانده و بو لکه انجام مي‌دهيم.

دومين کاري برای از بين بردن لکه فرش انجام مي دهيم، برداشتن ماده از روي فرش است. اگر ماده جامد يا نيمه جامد مثل اثر سس يا گل روي فرش است، آن را می‌توانید به وسيله کاردک يا کارت عابر بانک بردارید. اگر ماده مايع است، اين کار را با استفاده از دستمال کاغذی يا  پارچه ميکروفايبر انجام دهید. در ادامه با قوی‌ترین لکه‌بر فرش آشنا خواهید شد.

قوی‌ترین لکه بر قالی: صابون مایع و سرکه

وسايل مورد نياز:

  1. صابون مايع
  2. سرکه سفيد
  3. آب
  4. پارچه مرطوب
  5. جارو برقي
  6. فرچه دستي

  1قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي را با يک چهارم فنجان سرکه سفيد و 2 فنجان آب مخلوط کنيد. محلول را از بيرون لکه به سمت داخل آن به وسيله فرچه بکشيد (تا از پخش شدن لکه جلوگيري شود). با يک پارچه مرطوب روي سطح پاک شده بماليد تا باقيمانده صابون پاک شود. پس از آنکه در هوا کاملاً خشک شد، جاروبرقي بکشيد تا الياف فرش از حالت خوابیده بلند شود.

بهترین لکه‌بر فرش: سرکه سفيد و جوش شيرين

استفاده از شوینده‌های خانگی و دست ساز یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات در نظافت منزل است. همان‌طور که می‌دانید، يکي از قوی‌ترین مواد خانگی لکه‌بر فرش، استفاده از جوش شيرين و سرکه است. برای استفاده از این مواد مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم :

  1. بطري اسپری
  2. جوش شيرين
  3. مايع ظرفشويی
  4. سرکه
  5. آب گرم
  6. جاروبرقی
  7. برس شستشوی دستی (فرچه دستی)
  8. تکه پارچه خشک

ابتدا يک فنجان آب گرم، دو قاشق غذاخوری مايع ظرف شويی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفيد را در يک بطری اسپری مخلوط کنيد و مخلوط را به‌خوبی تکان دهيد. سپس جوش شيرين را روی لکه بپاشيد و بگذاريد 30 دقيقه بماند.

حالا نوبت به این می‌رسد که محلول سرکه و مایع ظرفشويی را روی جوش شيرين اسپری کنيد و بگذاريد حباب بزند.

قبل از رفتن به مرحله بعد، اندکی صبر کنيد تا حباب فروکش کند. سپس به آرامی محل لکه را با پارچه مالش دهيد تا لکه حل شود و در پایان ناحيه را با آب خنک بشوييد و با پارچه تميز خشک کنيد.

از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین

دومين قوی‌ترین لکه بر فرش، جوش شيرين است. استفاده از این ماده نه تنها باعث از بين رفتن لکه‌های فرش مي‌شود، بلکه بعد از لکه‌گيری يک فرش خوشبو و درخشان خواهيد داشت. در از بين بردن لکه فرش با استفاده از جوش شيرين، آن‌ها را به دو گروه لکه‌های چرب وغيرچرب تقسيم مي‌کنيم.

از بين بردن لکه‌های چرب به وسيله جوش شيرين

ابتدا اطراف لکه را جاروبرقي بکشید تا اگر آلودگي باقی مانده، برطرف شود. بدین ترتیب از ايجاد لکه‌های اضافه هم جلوگيري می‌شود. دومين کار، پاک کردن لکه است که با استفاده از پارچه يا دستمال کاغذي انجام می‌شود و بایستی تا آنجا که ممکن است، چربی را پاک کنيد. دقت کنيد که آن را مالش ندهيد وگرنه لکه در اطراف پخش می‌شود و ظاهر بدی پیدا می‌کند.

در ادامه، مقداری جوش شيرين تا حدی که به‌طور کامل لکه را بپوشاند روي آن بپاشيد. اجازه دهيد جوش شيرين تا هشت ساعت يا يک شب تا صبح بماند .بعد از گذشت زمان، ناحيه آلوده را به‌خوبي جاروبرقي بکشيد. اگر لکه‌ای باقي مانده است، وقت آن رسيده که از مايع ظرفشويي کمک بگيريم. يک قطره از مایع را برداريد و روي لکه بماليد. البته که ميزان آن بسته به اندازه لکه افزايش می‌یابد. محل را با کمي آب بپوشانيد و به وسيله پارچه يا ابر تميز روی محل موردنظر ضربه بزنید و این کار را تا جايي ادامه دهيد که همه چيز جذب شود.

اگر همچنان نگران لکه هستيد، می‌توانيد دوباره محل را با جوش شيرين بپوشانيد و بگذاريد سه ساعت بماند. در اين صورت زمانی که لکه کاملا برطرف شد، محل پاک شده را به وسيله يک پارچه تميز خشک کنید و براي حسن ختام کار، آن محل را جاروبرقي بکشید. جوش شیرین یک ماده خوب برای تمیزکاری است. اگر دوست دارید با خواص جوش شیرین برای نظافت خانه آشنا شوید این مقاله را مطالعه کنید.

از بين بردن لکه‌های غيرچربی به وسيله جوش شيرين

ابتدا محل را جاروبرقي بکشيد تا گرد و غبار، کثيفي و زباله از بين برود. سپس مقدار زيادی جوش شيرين را روی ناحيه لکه‌دار بپاشيد. با استفاده از افشانه، مقداری آب داغ به محل لکه که روي آن جوش شيرين پاشيده‌ايد، اسپری کنيد تا ناحيه کمي مرطوب شود. اجازه دهید این مخلوط يک شب بماند. صبح لکه از بين رفته است و بایستی محل را جاروبرقي بکشيد.

لکه‌بر فرش نانو

به منظور لکه‌بری فرش در منزل، علاوه بر اینکه می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید، شوينده و پاک‌کننده‌های صنعتي هم هستند که تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. یکی از این شوینده‌ها، اسپری لکه بر فرش نانو است. اين دسته از مواد، به دليل استفاده راحت و بدون نياز به هيچ مواد کمکي و حلال ديگر، بسيار پرطرفدار هستند.

همچنين به علت به‌کارگيری فناوری نانو، باعث افزايش طول عمر فرش می‌شود. در دی ماه 1401 پاک‌کننده‌های نانو قيمتي از40هزار تومان تا 300 هزار تومان در بازار ايران دارند. اين قيمت باتوجه به برند و حجم ماده تعیین می‌شود. استفاده از این قوی‌ترین لکه‌بر فرش بسيار آسان است.

 ابتدا براي جلوگيری از ايجاد مشکلات بزرگ‌تر، آن را در گوشه‌ای از سطح فرش که خارج از ديد است تست کرده و بعد از مشاهده نشدن تغييرات خاص، اسپری نانو را روی سطوح موردنظر اسپری کنید. پس از چند ثانيه آن را با يک دستمال سفيد و جاذب تميز نماييد. درصورتی که لکه همچنان باقی ماند، بعد از گذشت 10دقيقه دوباره این کار را تکرار نماييد.

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌دانید، با حضور کودکان و رفت و آمد در منزل، ايجاد لکه روی فرش اجتناب ناپذيراست. به همین دلیل توصيه می‌شود قسمت‌هايی از خانه که رفت‌ وآمد زياد دارد را (مثل راهروها) کاملاً با جاروبرقي تميز کنيد. اين کار از تجمع ذرات کثيفی که در درازمدت باعث ايجاد لکه می‌شوند، جلوگيری می‌کند. بهترين ترفند برای پاک کردن لکه‌های ايجاد شده اين است که آن‌ها را در زمانی که هنوز تازه هستند، ابتدا به وسيله يک پارچه تميز لکه‌زدايی کنید، سپس به کمک مخلوط سرکه با مایع ظرفشويی و آب، محل آلوده را تميز نمایید. در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا شما را با قوی‌ترین لکه‌بر فرش آشنا کنیم.

سوالات متداول:

جوش شيرين و سرکه را چه مدت زمان باید روی فرش بگذاریم؟

بسته به اينکه فرش چقدر کثيف يا بدبو باشد، می‌توانيد جوش شيرين و سرکه را تا 24 ساعت روی فرش خود بگذاريد.

آيا جوش شيرين رنگ فرش را تغيير می‌دهد؟

خير. جوش شيرين باعث تغيير رنگ يا محو شدن نمی‌شود. در هر صورت، فرش‌ها را درخشان‌تر و باطراوت‌تر نشان می‌دهد.

آيا جوش شيرين می‌تواند به فرش آسيب برساند؟

جوش شيرين به فرش شما آسيبی نمی‌رساند، اما ممکن است جارو کشيدن هر ذره آن از روی فرش کمی سخت باشد. ذرات جوش شيرين آنقدر کوچک هستند که اغلب می‌‌توانند به زير الياف فرش نفوذ کنند. اين يک مسئله بزرگ نيست، و از آنجايي که این ماده برای انسان‌ها و حيوانات خانگی بی‌خطر است، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چه سرکه‌ای برای تميز کردن فرش بهتر است؟

انواع مختلف سرکه شامل سرکه سفيد، بالزاميک، برنج، سيب و… وجود دارد. از بين همه گزينه‌ها، سرکه سفيد به دليل ماده اصلی اسيد استيک رقيق شده، بهترين جايگزين برای تميز کردن لکه‌های سخت است. اين ماده باعث می‌شود که يک جاذب عالی برای اکثر لکه‌های سرسخت فرش باشد.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا