دنیای وب

مدل ADDIE – چرا ما از آن استفاده می کنیم؟

اگر در زمینه توسعه آموزش تازه کار هستید و در نظر دارید هر نوع برنامه آموزشی را تنظیم کنید ، شناخت و درک ابزار آموزش ضروری مورد استفاده توسط مربیان حرفه ای بسیار مهم است. به آن مدل ADDIE می گویند.

مدل ADDIE اساساً یک چارچوب گام به گام عمومی و روشمند است که طراحان ، توسعه دهندگان و مربیان آموزشی از آن اطمینان می دهند که توسعه و یادگیری دوره به صورت تصادفی و بدون ساختار اتفاق نمی افتد. برای اطمینان از موارد زیر طراحی شده است:

(1) فراگیران به اهداف دوره می رسند ،

(2) این اجازه می دهد تا نیازهای یادگیرنده ارزیابی شود ،

(3) طراحی و توسعه مواد آموزشی

(4) ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی با استفاده از فرایندهایی با نتایج خاص و قابل اندازه گیری.

زمینه

ADDIE با توسعه جنگ سرد پس از جنگ جهانی دوم در حالی بود که ارتش ایالات متحده با خود تلاش کرد راهی برای ایجاد برنامه های آموزشی موثرتر برای موضوعات پیچیده تر پیدا کند. نتیجه این مبارزه ثمره ای در قالب طراحی سیستم های آموزشی داشت که به نوبه خود منجر به الگوی طراحی مورد استفاده امروز شد. شما اغلب می شنوید که ADDIE به عنوان طراحی سیستم های آموزشی (ISD) ، طراحی و توسعه سیستم های آموزشی (ISDD) ، رویکرد سیستم به آموزش (SAT) یا طراحی آموزشی (ID) نامیده می شود. بیشتر مدل های طراحی آموزشی فعلی که امروز در محل کار پیدا می کنید ، تغییرات یا عناصر گاه به گاه مدل ADDIE اصلی هستند.

مدل

ادبیات ADDIE تخمین می زند که امروزه بیش از 100 تغییر ISD مختلف وجود دارد و تقریباً همه آنها بر اساس مدل عمومی ADDIE است که به معنای تجزیه و تحلیل ، طراحی ، توسعه ، اجرا و ارزیابی است. با هر مرحله یا مرحله ای که به مرحله بعدی منتهی می شود همانطور که در زیر نشان داده شده است:

ارزیابی ارزیابی “اجرای” توسعه “طراحی” را تجزیه و تحلیل کنید

یک پیشرفت قابل قبول به طور کلی در مدل ADDIE که تقریباً همه چه آگاهانه و چه ناآگاهانه از آن استفاده می کنند ، استفاده از چیزی است که اغلب به عنوان نمونه سازی سریع نامیده می شود و در عین حال رفع اشکال در طراحی آسان است. این کار با دریافت بازخورد مداوم در تمام مراحل مدل ADDIE و ایجاد تغییرات هنگام حرکت به جلو انجام می شود.

در طول مرحله تجزیه و تحلیل ، ما درک صحیحی از نیازهای مخاطب ، محدودیت ها ، دانش فعلی ، مهارت ها و نتیجه مطلوب حاصل از آموزشی را که می توانیم تعریف و توسعه می دهیم. مرحله طراحی به دنبال تعیین اهداف خاص یادگیری ، محتوای موضوع ، روش های ارائه ، رسانه ها ، تمرین های یادگیرنده و معیارهای ارزیابی است که باید استفاده شود. مرحله توسعه ، مواد آموزشی را برای استفاده در آموزش ایجاد و آغاز می کند. پیاده سازی با ارائه و / یا تحویل برنامه تدوین شده به گروه یادگیرنده یا مخاطبان مورد نظر ، مواد را تحویل می دهد. پس از تحویل ، مرحله ارزیابی اثربخشی محتوای موضوع و مطالب آموزشی مورد استفاده در برنامه آموزش را ارزیابی می کند و برای پیاده سازی یا ارائه بعدی تغییرات بهبودی ایجاد می کند. بیایید نگاهی به هر مرحله به طور جداگانه بیندازیم.

مراحل

مرحله تجزیه و تحلیل مهمترین مرحله در مدل ADDIE است. این بخش ضمن شناسایی نظرات متخصص در مورد موضوع ، مخاطبان هدف و اهداف و اهداف نهایی آموزش ، مناطقی را که نیاز به آموزش دارند یا نیاز به آن دارند ، مشخص می کند.

در طول این مرحله ، ما درک صحیحی از نیازها و محدودیت های مخاطب ، دانش ، مهارت ها و نتایج مطلوب مخاطب را تا حد ممکن تعریف و توسعه می دهیم. در اینجا ما مسئله یادگیری را تعریف می کنیم ، اهداف و مقاصد و سایر ویژگی های مربوط به آموزش مورد نیاز را تعریف می کنیم و محیط یادگیری ، گزینه های تحویل موجود و برنامه زمان بندی پروژه را در نظر می گیریم.

در اینجا برخی از زمینه ها وجود دارد که باید در مرحله تجزیه و تحلیل مورد توجه قرار گیرد:

مخاطب هدف کیست؟ دانش فعلی حداقل / حداکثر دانش مخاطبان شما چیست؟ چه خصوصیاتی دارد؟ نیازهای خاص آنها چیست؟

o کمبودها در دانش و مهارتهای موجود چیست؟

o وظایفی که مخاطب هدف در حال حاضر انجام می دهد چیست و بعد از آموزش چه سطح مهارت جدیدی لازم است.

o گزینه ها و روش های تحویل برای انتقال مهارت های جدید به محل کار چیست؟

o یک محیط آموزشی چیست؟ مثلاً کلاس ، محل کار ، خودآموزی و غیره؟

o این مهارت ها چگونه با مخاطب هدف ارتباط دارد؟

س: جدول زمانی برای تکمیل پروژه چیست؟

س محدودیت های برنامه چیست؟ زمانبندی ، فنی و فنی.

س هزینه تهیه آموزش چقدر است؟

o تدابیر عملکردی را برای وظایف مورد آموزش ایجاد کنید.

مرحله طراحی یک فرایند سیستماتیک تحقیق ، برنامه ریزی ، شناسایی و تعیین طراحی کامل اهداف دوره ، برنامه ریزی درس ، محتوای موضوع ، روش آموزش ، رسانه ، تمرینات فراگیران ، محتوای برنامه آموزشی و معیارهای ارزیابی است. معمولاً نمونه های اولیه دقیق در این زمان ساخته می شوند و ظاهر ، احساس ، طراحی و محتوای آن تعریف می شود.

در طول این مرحله ، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

o معیارهای ورود یا سطح دانش که یادگیرنده باید قبل از آموزش نشان دهد.

o ایجاد اهداف یادگیری برای هر وظیفه ای که پوشش داده خواهد شد.

o تعریف ، سازماندهی و تعیین توالی مراحل یادگیری لازم برای انجام کار از آسانترین تا دشوارترین.

o با توجه به زمان اختصاص داده شده برای آموزش ، تقریباً تعیین کنید که با توجه به سرعت استاد ، قالب دوره ، روش ارائه و تنظیم محتوا و قالب متناسب ، مدت زمان لازم برای ارائه برنامه چیست.

o توسعه ارزیابی های شرکت کنندگان ، روش ارزیابی برنامه ، روش جمع آوری داده ها و قالب های گزارش که برای تعیین تسلط بر وظایف ارائه شده استفاده می شود

o در صورت امکان ، ارائه های دانش كوچك را برای اطمینان از مطابقت برنامه با شرایط خاص یادگیری ، اجرا كنید.

o هزینه های اجرا ، ارزیابی ، تلاش لازم و برنامه را مرور کنید.

مرحله توسعه تولید و مونتاژ واقعی مواد تولید شده در مرحله طراحی است. در این مرحله ، مهم است که مسئول موارد ، برنامه ها و مهلت ها باشید. در این مرحله ، کلیه مطالب صوتی ، تصویری و آموزشی جمع آوری ، تهیه ، ایجاد و آماده آزمایش می شود.

در طول این مرحله ، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

o فعالیتهایی را لیست کنید که به مخاطبان هدف کمک می کند تا کار را یاد بگیرند.

o مناسب ترین روش تحویل را برای مجموعه یادگیری انتخاب کنید.

o توسعه و تولید مواد برنامه ، کمکها ، و برنامه های درسی آموزشی.

o برنامه درسی را در ارائه ای گنجانید که بدون دردسر حرکت کند.

o تأیید اعتبار مطالب و ارائه آنها برای اطمینان از اینکه همه اهداف و اهداف را برآورده می کنند.

o راهنماهای مربی ، راهنماهای یادگیرنده ، کمکهای شغلی و منابع شرکت کننده را در صورت لزوم تهیه کنید.

o آماده سازی مربیان و مربیانی که در آموزش کمک خواهند کرد.

o رزرو مکان ، محل اقامت و ترتیبات سفر.

o برنامه ریزی برای شرکت کنندگان.

مرحله پیاده سازی جایی است که دوره توسعه یافته قبلاً اجرا می شود و محصول نهایی که براساس نیازها و خطاهای کشف شده در هنگام آزمایش با یک محصول اصلی تولید می شود ، به مخاطبان هدف ارائه می شود.

بسته به میزان مخاطب و میزان زمان و منابعی که برای این کار اختصاص داده شده است ، باید ملاحظات زیر را روز قبل یا صبح روز نمایش به خاطر بسپارید.

O مکان را تنظیم و آماده کنید.

o محیط یادگیری ، یعنی اتاق ، قبل از ورود زبان آموزان آماده و آماده می شود.

o در صورت لزوم با استفاده از مواد ثبت نامی ، كتابهای راهنما و غیره ، منطقه ثبت نام دانش آموزان را تعیین كنید.

o تجهیزات ، رایانه ها ، ابزارها ، نرم افزارها و غیره را در هر ایستگاه یا صندلی بگیرید. اطمینان حاصل کنید که اگر از یک برنامه آموزشی ، پیوند خارجی ، وب سایت یا اتصال به اینترنت استفاده می کنید ، کار می کند.

o برگزاری یک دوره آموزشی.

پس از تحویل ، مرحله ارزیابی ، در یک فرایند سیستماتیک ، بازخورد از زبان آموزان را در نظر می گیرد. مشاهدات جمع آوری شده در این مرحله واکنش را اندازه گیری می کند ، مشخص می کند چه چیزی موثر است و چه چیزی موثر نیست ، اثربخشی و کیفیت زایمان را تعیین می کند و برای تنظیم دقیق برنامه طراحی شده است. این بررسی می کند که آیا این دوره به اهداف خود و یا اثربخشی مواد آموزشی استفاده شده رسیده است. این امر تشخیص می دهد که آیا یادگیری طبق برنامه پیش رفته است یا خیر ، همچنین ممکن است موانعی را بوجود آورده باشد یا خیر ، و سپس ، با بازنگری ، اصلاح و اصلاح در صورت لزوم ، موفقیت ارائه بعدی را تضمین می کند.

از پرسشنامه ، ارزیابی و یا نظرسنجی پس از ارائه به خوبی طراحی شده استفاده کنید که در صورت تمایل شرکت کننده ، بازخورد ناشناس ارائه می دهد. برخی یا موارد زیر باید در ارزیابی گنجانده شود:

س آیا اطلاعات و یا پیام ارائه شده واضح و قابل درک است؟

آیا نمونه ها ، تصاویر و دموها مفید بودند؟

س آیا اطلاعات ارائه شده شخصاً مربوط به زبان آموز است؟

o آیا دستورالعمل ها جالب و از همه مهمتر انگیزه آور بودند؟

تأثیر این آموزش بر زبان آموز چگونه بود؟ اگر آنچه شما می گویید صحیح است ، چگونه. اگر نه ، پس چرا.

س چه کار دیگری باید انجام شود؟

س: در میان مطالب ارائه شده ، چه چیزی برای یادگیرنده مهمتر است؟ کمترین اهمیت چیست؟

o زبان آموز چه چیزهایی را تغییر ، اصلاح یا اصلاح می کند؟

در پایان برنامه ، ارزیابی ها را جمع آوری کنید ، داده های برنامه را مرور کنید و نتایج عملکرد را تهیه و گزارش کنید. هنگام مرور داده های برنامه ، این گزارش باید شامل تعداد فراگیران آموزش دیده به شرکت کنندگان ، درصد شرکت کنندگان در دوره و میزان رضایت آنها از مطالب ارائه شده و نحوه ارسال آنها باشد ، اما به آنها محدود نمی شود.

ارزیابی صادقانه نتایج برنامه در این مرحله اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند برای تسلط و تضمین موفقیت همه ارائه های آینده مورد استفاده قرار گیرد. از این اطلاعات به طور مثبت استفاده کنید و به شما نتیجه خوبی می دهد!

توجه: اطلاعات این مقاله از طریق منابع موجود در اینترنت با جستجو در استانداردهای ADDIE از چندین منبع یافت شده است.

کپی رایت © 2007 Chuck Castagnolo کلیه حقوق محفوظ است.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا