نحوهٔ کارکرد اسمز معکوس در تصفیه آب

شکل زیر نمودار غشای اسمز معکوس را نشان می دهد. غشایی با پوسته نیمه تراوا بین دو قسمت قرار می گیرد. نیمه تراوا این است که غشاها برای بعضی ها Trojan هستند و برای بعضی دیگر Trojan نیستند. تصور کنید که غشاها به آب نفوذ می کنند و به نمک نفوذ نمی کنند. به ناچار وقتی شور از یک طرف و آب خالص از طرف دیگر باشد. غشاها اجازه می دهند آب به طرف دیگر ترشح شود. اما نمک برای تصفیه آب از غشا عبور نمی کند.

تصفیه آب

به عنوان یک اصل طبیعی ، سیستم اسمز معکوس سعی در دستیابی به شکل تعادل دارد. بنابراین ، غلظت دو طرف غشا of یکسان خواهد بود. تنها راه رسیدن به این تعادل عبور از قسمت مربوط به آب خالص در جهتی است که نمک وجود دارد.

شکل نمودار اسمز معکوس نشان می دهد که اسمز معکوس توانایی افزایش ارتفاع محلول نمکی را دارد. این ارتفاع به قدری زیاد است که فشار ستون آب (شور) آنقدر افزایش می یابد که نیروی ستون آب جریان را متوقف می کند. نقطه تعادل در ارتفاع ستون آب فشار آب در غشاها است که فشار اسمزی نامیده می شود

برای عبور آب ، اگر نیرویی به ستون آب بین غشا وارد شود ، می تواند معکوس شود. این اصل را اصل اسمز معکوس نامیدند. به یاد داشته باشید که تا زمانی که ریفلاکس تولید شده توسط غشاهای نمکی از بین نرود ، این یک آب خالص است که از محلول نمکی جدا شده است.

با توجه به اینکه رسانایی الکتریکی آب کشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، بهترین و اقتصادی ترین روش تصفیه آب کشاورزی استفاده از اسمز معکوس است.

صنایعی که به آب نرم و سبک نیاز دارند ، اسمز معکوس را نیز بهترین راه حل برای تصفیه آب می دانند. در روش اسمز معکوس ، کار اصلی توسط غشاها انجام می شود. بنابراین ، باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا کمترین میزان رسوب در سطح غشا of ایجاد شود. به همین دلیل ، عواملی که می توانند باعث بازده منفی در غشاها شوند باید در نظر گرفته شوند. این شامل تنظیم مناسب آب و تولید پساب بر اساس تجزیه و تحلیل آب و همچنین تنظیم فشارهای پشت غشاها است.

تعدادی از عوامل پیشگیری از بروز مشکل در غشاها قبل از کار وجود دارد که مربوط به طراحی مناسب و تجزیه و تحلیل کامل آب است و چندین اقدامات احتیاطی باید پس از نصب دستگاه انجام شود. مواردی مانند استفاده از شوینده های با کیفیت بالا و همچنین سرویس و نگهداری مناسب ، از جمله تعویض فیلتر کارتریج و استفاده از ضد رسوب مناسب ، شستشوی به موقع فیلترهای شن و ماسه و زغال سنگ.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه قطعات مورد استفاده در دستگاه شیرین سازی صنعتی عمدتا برقی هستند ، بهتر است هنگام انتخاب ظرفیت دستگاه ، بقیه دستگاه را نیز در نظر بگیریم. اگر روزانه به 20 متر مکعب آب تصفیه شده نیاز داشته باشیم ، دستگاه باید حداقل 8 ساعت استراحت کند تا مشکلی برای دستگاه پیش نیاید. زیرا خرابی هر یک از قطعات باعث می شود کار شما و دستگاه متوقف شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۴۲۰۸۷۸

منبع :
https://atie-energy.com/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%D9%94-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%B2-%D9%85%D8%B9%DA%A9%D9%88%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B5%D9%81%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D8%A8/
تاریخ انتشار :
2020-09-21 20:43:14

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا