دنیای وب

نرم افزارهای جاسوسی ، ویروس ها ، بدافزارها ، کرم ها ، Trojans و adware: علائم ، راه حل ها و پیشگیری

ویروس:

ویروس یا رایانه ویروس یک برنامه خود کپی یا بخشی از یک اسکریپت یا کد است که از خود نسخه می گیرد و سپس خود را به پرونده ای روی سیستم آلوده وصل می کند یا نسخه هایی از آن را روی سیستم با نام های صوتی بی ضرر مانند ابزار «تعمیر» ذخیره می کند.

ویروس فقط با انتقال آن ، ارسال آن توسط یك کاربر ناخواسته یا بارگیری آن در یك دستگاه ذخیره سازی قابل حمل از یك سیستم به سیستم دیگر ، محدود به ویروس است. اما اگر ویروس در جایی در درایو شبکه ادغام شده باشد ، هرکسی که بر روی سند یا پرونده آلوده باز شده یا کلیک کند نیز می تواند به پایان برسد.

برنامه های جاسوسی:

Spyware نرم افزاری است که اطلاعاتی راجع به عادات اینترنتی کاربران ، الگوهای مرور ، رمزهای ایمیل ، نام کاربر و حتی اطلاعات کارت اعتباری جمع آوری می کند ، در واقع “جاسوسی” از یک کاربر ناگوار است. این نوع نرم افزارها معمولاً بدون اطلاع کاربر نصب می شوند و می توانند داده های جمع آوری شده را به صورت مخفیانه به شخص ثالث نیز از طریق اینترنت انتقال دهند.

بد افزار:

بدافزارها می توانند به انواع مختلفی از نرم افزارها یا كدهای مخرب كه عمداً برای انجام یك یا چند مورد از اقدامات مخرب زیر طراحی شده اند ، مراجعه كنند:

> بدون رضایت آنها به سیستم رایانه ای کاربران نفوذ کنید.

> جمع آوری اطلاعات شخصی حساس مانند شماره کارت های اعتباری ، شماره تأمین اجتماعی ، تاریخ تولد یا کلمه عبور سیستم.

> درهای عقب یا نقاط ورودی از راه دور ایجاد کنید تا هکرها بتوانند به سیستم دسترسی پیدا کنند.

> داده های مهم و یا فایل های سیستم فاسد را خراب کنید.

بدافزار یک اصطلاح عمومی است و معمولاً برای ویروس ها ، کرم ها ، نرم افزارهای جاسوسی ، Trojans و برخی از انواع نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم استفاده می شود. هدف واقعی بدافزارها می توانند متفاوت باشند ، اما با تعریف آن هر نرم افزاری است که ذاتاً مخرب است. از آنجا که اصطلاح Malware بسیار گسترده است ، ذکر یک منبع خاص برای بیشتر عفونت ها دشوار است.

کرم:

Worm یا Computer Worm یک قطعه کد کامپیوتری است که از یک شبکه رایانه ای برای ارسال نسخه های آن به گره های دیگر شبکه استفاده می کند. برخلاف ویروس ، کرم ها می توانند این کار را بدون هیچ گونه مداخله یا کمک کاربر انجام دهند. همچنین برخلاف ویروس های رایانه ای ، Worm لازم نیست خود را به یک برنامه یا پرونده رایانه ای موجود وصل کند.

اغلب از کرم برای حمل “بار” استفاده می شود. “Payload” کدی است که برای انجام برخی کارکردهای خاص طراحی شده است. در بعضی موارد ، payload به Worm اجازه می دهد تا اسناد را از طریق حساب های ایمیل سیستم تحت تأثیر ارسال کند ، خود را به آنها وصل کرده و آنها را به صورت پیوست در ایمیل بارگذاری کند. هنگامی که گیرنده ناشناس ایمیل پیوست شده را باز می کند ، روند کار دوباره آغاز می شود.

تروجان ها:

ویروس Trojan یا اسب Trojan برنامه ای است که معمولاً بر روی یک سیستم رایانه ای بارگیری و نصب می شود که به نظر می رسد برخی از کارکردهای مفید را انجام می دهد اما امکان دسترسی غیرمجاز به سیستم رایانه ای کاربر را همزمان می دهد.

هکرها از Trojans برای دسترسی از راه دور به رایانه کاربر استفاده می کنند و سپس تعداد زیادی فعالیت مضر را انجام می دهند. این فعالیت های مبهم ممکن است شامل شود ، اما به این موارد محدود نمی شود:

> سرقت داده ها.

> ضبط کلیدها.

> بارگیری یا بارگیری پرونده ها

> صفحه قربانیان را نمایش دهید.

> کاربر سیستم خرد شد.

نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم:

Adware یک برنامه پشتیبانی شده از تبلیغ کننده است که به عنوان شرط نصب نرم افزار ، تبلیغات را بر روی دسک تاپ کامپیوتر یا در مرورگر وب رایانه نمایش می دهد. بیشتر Adware آزاد است تا زمانی که شما از مزاحمت های مزاحم که در فواصل تصادفی ظاهر می شوند برای تبلیغ یک محصول یا محصول دیگر استفاده کنید ، رایگان است. من دیده ام که برخی از برنامه های تبلیغاتی هر دقیقه تا دو دقیقه یک پنجره جدید را باز می کنند ، که استفاده از سیستم را تا زمان حذف برنامه تقریبا غیرممکن می کند.

علاوه بر این ، Adware همیشه داده ها راجع به عادت های اینترنتی و رفتار مرورگر جمع می کند تا به طور خاص تبلیغات را برای سفارشی سازی بهتر با داده های بازیابی جمع کند. از این نظر ، شباهت زیادی با بسیاری از انواع جاسوس افزارها دارد. در اکثر موارد ، Adware به سادگی راهی برای قرار دادن تبلیغات در مقابل کاربر است حتی اگر یک خط خوب قبل از اینکه بتواند آن را به عنوان جاسوسی نیز طبقه بندی کند.

با وجود Adware ، در بعضی موارد ممکن است در حال حاضر فرصتی به شما داده شود که قبل از نصب ، شرایط و ضوابط مرتبط با برنامه را بپذیرید یا نپذیرید.

قبل از انتخاب رضایت ، می توانید این شرایط را با دقت بخوانید.

علائم عفونت:

> عملکرد کامپیوتر بسیار کند است.

> سیستم تصادفی را خاموش یا خراب کنید.

Forwarding Browser – در هنگام گشت و گذار در اینترنت به وب سایت هایی که در جستجوی آنها نبودید ، منتقل می شوید.

> تعداد زیادی از پاپ آپ هنگام گشت و گذار در اینترنت به طور تصادفی ظاهر می شوند.

> به شما اطلاع داده می شود که سیستم شما حاوی “صدها” عفونت فعال است و به یک وب سایت هدایت می شوید که اصرار دارد مبلغ نرم افزاری خود را برای پرداخت عفونت پرداخت کرده و بارگیری کنید.

راه حل:

بسیاری از محصولات ضد ویروس / ضد ویروس های خوب در بازار وجود دارد که به منظور شناسایی و از بین بردن این نوع عفونت ها طراحی شده اند. مک آفی و کامپسکی خوب هستند اما AVG و Avast! شما محصولات مشابهی دارید و بارگیری مجانی را ارائه می دهید. حتماً بررسی و قرنطینه سیستم “کامل” را انجام داده و تمام عفونت های فعال را از بین ببرید. برای انجام اسکن “فعال” یا نظارت بر سیستم در زمان واقعی ، نرم افزار آنتی ویروس خود را پیکربندی کنید.

حفاظت:

> تنها در صورت اطمینان و شناخته شدن نرم افزاری که از اینترنت بارگیری کرده اید نصب کنید.

> هنگام بارگیری از سیستم عامل های اشتراک فایل مانند LimeWire یا سایت های تورنت برای بارگیری فایل ها ، مراقب باشید.

> پیوست های ایمیل را از منابع ناشناخته باز نکنید.

> از یک برنامه ضد ویروس / آنتی ویروس خوب استفاده کنید و حداقل هفتگی سیستم را اسکن کنید. اطمینان حاصل کنید که نرم افزار آنتی ویروس شما با جدیدترین تعریف ویروس به روز شده است.

> برای کاربران Windows: حتما از سایت Microsoft Update دیدن کرده و آخرین نسخه های امنیتی مایکروسافت را بارگیری کنید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا